100
EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 90.
Kornéliusz
– a legvalószínűtlenebb megtérő
Olvasmány: ApCsel
10:1-48
„Azok így
feleltek: Kornéliusz százados, ez az igaz és istenfélő ember, aki mellett
bizonyságot tesz az egész zsidó nép, egy szent angyaltól azt a kijelentést
kapta, hogy hívasson téged a házába, és hallgassa meg, amit te mondasz. Ekkor
Péter behívta, és vendégül látta őket” (ApCsel
10:22-23).
Ki az, akiről a legkevésbé
feltételeznénk, hogy keresztyén hitre térhet? Ma talán azt mondanánk, hogy egy
iszlám fundamentalista, aki tele van gyűlölettel vagy egy megrögzött bűnöző,
pl. egy drogdíler, aki minden erkölcsi tartását elvesztette. Valószínűleg mindnyájunkban
élnek ilyesfajta sztereotípiák.
Jézus első tanítványai számára
Kornéliusz bizonyára ebbe a „legvalószínűtlenebb” kategóriába tartozott. Római
volt, ami azt jelentette, hogy a zsidó vallás és kultúra szöges ellentétét
képviselte. Hithű zsidó be sem tette a lábát egy római ember otthonába, nemhogy
együtt étkezzen vele.
Kornéliusz ráadásul katona volt,
vagyis a zsidók hazáját megszálló ellenséges hatalom hadseregének a tisztje,
akire minden igazhitű zsidó haraggal és megvetéssel tekintett. Simon Péter, aki
szintén zsidóként nevelkedett és gondolkodott, el sem tudta képzelni, hogy egy
ilyen ember, mint Kornéliusz százados, keresztyénné legyen. Bizonyára soha nem
is történt volna meg ez a találkozó Péter és Kornéliusz között, ha Isten
természetfeletti módon közbe nem avatkozott volna.
De az Úr úgy rendezte az
eseményeket, hogy ez a két ember találkozzon. Kornéluszhoz egy angyalt küldött
Isten, Péternek pedig egy különleges látomásban volt része. Péter látomása arra
is magyarázattal szolgál, hogy az ószövetségi étkezési szokásokat miért kezdték
el figyelmen kívül hagyni a keresztyének.
Miközben annak látszólag igen
kicsi volt a valószínűsége, hogy Kornéliusz, aki egy római százados volt,
megtérjen, a történetből kiderül, hogy valójában ő igen készséges és nyitott
volt Isten szavának meghallására. Kornélusz római származása ellenére, nagy
érdeklődést mutatott a zsidók vallása iránt, gyakran imádkozott és nagylelkűen
adakozott a szegények javára: „Egész háza népével együtt kegyes és istenfélő
ember volt, aki sok alamizsnát osztogatott a népnek, és szüntelenül könyörgött
Istenhez.”
(Apcsel 10:2). Amikor pedig Isten egy angyalt küldött hozzá, aki látomásban azt
mondta neki, hogy hívassa magához Pétert, Kornéliusz nem késlekedett azt
megtenni. Azonnal elküldte szolgáit Péterért, közben pedig arról is
gondoskodott, hogy összegyűjtse barátait és rokonait az otthonába, hogy majd
együtt hallgathassák meg az apostol bizonyságtételét.
Az a Péter, aki korábban még soha
nem lépte át egy pogány család otthonának a küszöbét, most mégis kész volt ezt
megtenni. Belépve Kornéliusz házába pedig, döbbenten hallgatta a római százados
történetét, majd ezt a vallomást tette: „Most értem meg igazán, hogy Isten nem
személyválogató, hanem minden nép között kedves előtte, aki féli őt, és
igazságot cselekszik.” (ApCsel 10:34-35).
1.
Kornéliusz – a
kereső ember
Kornéliuszt először kereső
emberként ismerjük meg. A történet elején azt halljuk róla, hogy nyugtalanul
keres valamit. Ezért szüntelenül imádkozik, sok alamizsnát osztogat, és böjtöl.
Pedig Kornéliusz nem egy cégéres gonosztevő, nem egy elvetemült bűnöző.
Kornéliusz ellentétben Zákeussal, nem lopta meg a honfitársait, sőt adakozott
nekik. Kornéliusz nem züllött le a tékozló fiú szintjére, s nem jutott a
disznók vályújához, sőt jámbor és istenfélő életet élt. Kornéliusznak nem volt
öt korábbi házastársa és nem élt együtt egy hatodikkal, akinek már hűséget sem
mert esküdni, mint a samáriai asszony. Kornéliusz egész háznépével kegyes,
tisztességes módon bánt. Nem üldözte a keresztyéneket öldökléstől lihegve,
és bár katona volt mégsem járt házról-házra, hogy összeszedje és rabláncra
fűzze őket, mint Saul.
S ha már több bibliai szereplővel
is ellentétbe állítottuk Kornéliuszt, akkor most hadd állítsuk párhuzamba is
egy másikkal, a gazdag ifjúval, aki szintén erkölcsös, szintén
törvénytisztelő, aki szintén fogékony a lelki-hitbeli kérdésekre, hiszen azért
fut Jézus után, hogy a lelkét nyugtalanító kérdésre választ találjon. A
különbség ott van közöttük, hogy míg a gazdag ifjú története szomorúan fejeződik
be, hiszen ő a vagyonát választja Jézus követése helyett, addig ez a történet
pozitívan ér véget, mert Kornéliusz befogadja a szívébe a Jézusról szóló
örömhírt és betöltekezik Szentlélekkel!
Kornéliuszról tehát elmondható,
hogy becsületes és jó ember volt, de ennek ellenére valami mégis
nyugtalanította őt. A sok jó tulajdonsága mellett, ő mégsem érezte magát jó
embernek. A lelkében érzete, hogy mindez kevés. A „valami több” utáni
vágyakozás volt benne. Ez a hiányérzetet az, ami a lélek legmélyéről tör fel, amikor
az ember az élet igazi értelmét kezdi kutatni. Amikor annak ellenére, hogy mindene
megvan és akár boldog, elégedett életet élhetne, ő mégis békétlen, mégis keres
valamit, amiről azt sem tudja, hogy mi az. Csak érzi, hogy nem a pénz, nem a
siker, nem a hatalom, nem a világi örömök, jelentik az élet igazi értelmét, hanem
valami más.
Kornéliusz hitre jutásának is
megvan a maga előtörténete. Tudjuk, hogy akkortájt a Földközi-tenger egész környékét,
az akkori művelt világot megszállva tartotta a Római Birodalom. Katonái és hivatalnokai
ott voltak mindenütt, hogy a hatalmas államapparátus működtetéséhez szükséges
adót mindenhonnan behajtsák. Júdea provinciában is jelen voltak, s az utolsó
zsidó király, Nagy Heródes által a római császár tiszteletére építtetett
Cézáreában alakították ki főhadiszállásukat. A Cézáreában állomásozó ún. „itáliai
csapat” tagjait szabadosok, azaz felszabadított rabszolgák alkották, ők
tehát nem zsoldosok voltak, hanem római állampolgárok. A megbízhatatlan,
folyton lázadozó zsidó népet csak egy ilyen megbízható különítményre lehetett rábízni.
Kornéliusz pedig ennek az előkelő csapatnak volt az egyik századosa. Cézárea
igen fejlett város volt akkoriban. Római vízvezeték, görög színház, kiépült infrastruktúra
szolgálta a katonák kényelmét és szórakozását. Itt élt Kornéliusz is, aki valóban
minden vonatkozásban megelégedett, boldog ember lehetett volna, de mégsem
volt az.
2.
Kornéliusz –
az istenfélő katonatiszt
Kornéliuszról csupa jó dolgot
állít itt a Biblia. Először is azt, hogy bár katonatiszt volt, mégis „kegyes”,
azaz jámbor, jóravaló, szelíd ember volt. Holott a hivatásos katonákat sok
minden jellemezte és jellemzi ma is, de a legkevésbé a kegyesség és a
szelídség. Sokkal inkább a kegyetlenség és az erőszakosság. Sokszor még
békeidőben is sok aljasság és agresszivitás jellemzi ezt a pályát. Még az ún.
keresztyén országok katonáit sem a jámborság szokta jellemezni, hát még egy
elnyomó, leigázó hadsereget. Kornéliusz mégis annak ellenére, hogy ennek a
hadseregnek a tisztje, képes kegyes és istenfélő életet élni. Ő ember maradt az
embertelenség világában is.
A másik, amit megtudunk róla,
hogy alamizsnálkodik is, annyira emberszámba veszi a saját hadserege
által leigázott, s egyébként az egész Római Birodalomban lenézett zsidó
népet, hogy adakozik a javukra. Nagyon ritka dolog ez, hogy valaki az
ellenségeivel tegyen jót.
A harmadik dolog, amit megtudunk
Kornéliuszról, hogy egész környezete felé ezt a lelkületet képviselte:
„egész
háznépével együtt kegyes és istenfélő ember volt.” (ApCsel 10:2). Kornéliusz
otthon sem játszotta a mogorva katonatisztet. Szerették őt a családtagjai és
alkalmazottai. Tiszta szívvel vele tartanak jóban-rosszban. A történetben arról
hallunk, hogy amikor Péter apostol megérkezik a házukhoz, akkor Kornéliusz
egész háznépe összegyűlik, hogy meghallgassák Isten üzenetét.
Végül azt is megtudjuk
Kornéliuszról, hogy istenfélő ember volt. Azt nem tudjuk, hogy mikor
csömörlött meg a római istenek és bálványok világától, és hogyan jutott el
Izrael Istenének a megismeréséig. Nem tudjuk, hogy ki lehetett az a rabbi, az
az írástudó, aki felfedte előtte az Ószövetség összefüggéseit, aki rámutatott
ez egy igaz, láthatatlan Isten hatalmára. De az tény, hogy az istenfélelme nem
maradt üres szólam, kegyes frázis, hiszen azt olvastuk róla, hogy „szüntelenül
könyörgött Istenhez.” (ApCsel 10:2/b). A teljes történetből az derül
ki, hogy ezt azért tette Kornéliusz, mert még nem volt még üdvbizonyossága,
mert még Izrael hitében sem találta meg a lelke nyugalmát, mert megfogalmazni
sem tudta, hogy nem valami, hanem „Valaki” hiányzott az életéből. Szent Ágoston
így ír vallomásaiban: „nyugtalan a
mi szívünk, amíg benned megpihen, Uram!”
Kornéliusznak, tehát nem még több
áldozatra, nem még több alamizsnálkodásra, nem még több imádságra volt szüksége,
hanem Megváltóra. Nem több fizetésre, nem kedvesebb szomszédokra, nem megértőbb
hitvesre, nem engedelmesebb beosztottakra és nem emberségesebb főnökre volt
szüksége, hanem üdvösségre, örök életre.
Kornéliusz nem elégedett meg
azzal, ameddig eljutott, pedig emberileg minden oka meg lett volna rá. Talán megfogalmazni
sem tudta jól, hogy mire is van szüksége, de a jó hír az, hogy az Isten meghallotta
a kiáltását, mert Ő a kevélyeknek ellen áll, de az alázatosaknak kegyelmet ad,
és Ő meghallja a zörgetők kopogtatását és megnyitja az üdvösség ajtaját a
keresők előtt.
Ezért nem szabad a zörgetést, az imádságot
abbahagyni, hanem fel kell ismernünk hogy mindenféle hiányunk mélyén ott lapul
az Isten-arcú űr. Ha pedig eljut hozzánk az Úr üzenete, ha Ő megszólít, hív,
akkor induljunk, és tegyük azt, amire Ő bíztat minket.
3.
Kornéliusz – a
Lélekkel betöltekezett
Kornéliusz története azért
különleges, mert ő az elsők egyike azok sorában, akik pogányokból lettek Jézus
követőivé. Mindaz, ami vele történt, azt
Isten készítette elő. Isten Lelke irányította, vezérelte Pétert és Kornéliuszt
is, mert világossá akarta tenni, hogy az Ő szeretete és irgalma nincs határok
közé szorítva. Nemcsak a szegényeknek és a kicsinyeknek, vagy éppen az
írástudatlan halászoknak jelenti ki magát, de Isten a hatalmasok között, a
gazdagok között, az Isten nélkül élő magas beosztású vezetők között is, vagy a
nagyon szegény, kitaszított, mindenki által lebecsült emberek között egyaránt
munkálkodik, s egyik ember ugyanolyan fontos az Ő számára, mint a másik.
Péternek élete során sok
különleges élményben volt része. Gondoljunk csak a csodálatos halfogásra, a
vallástételre, amikor Jézust Isten Fiának és Megváltónak mondja, vagy Jairus
leánya feltámasztására, ahol személyesen is ott volt, és saját szemével látta a
csodát, vagy amikor találkozott a feltámadott Jézussal a Genezáret-tónál. De bizonyára
felejthetetlen maradhatott Péter apostol számára a mennybemenetel és a pünkösdi
ünnep is. Vagy, amikor Isten kihozta őt a börtönből és megszabadította őt. A
mai történetben arról hallunk, hogy ez a Péter egy újabb lelki élménnyel lett
gazdagabb Kornéliusz házában, ahol azt látta, hogy Isten a pogányok felé fordul
és itt a pogányok között megismétlődik a pünkösdi csoda.
A Kornéliusz házában történtek tehát
jelként értelmezhetők, arra mutatnak rá, hogy Isten nem veti el azokat sem, akik
eddig Isten nélkül éltek, akik test szerint nem a zsidó népből származtak, s
így az üdvösségről nem tudtak semmit sem. Sőt mindenki kedves előtte, aki féli
Őt, aki követni akarja Őt, és aki engedelmeskedni akar Istennek.
Kornéliusz története jól mutatatja,
hogy Isten Szentlelke valóban vezérlő, vezető Szentlélek úgy, ahogyan azt Jézus
megígérte az övéinek, amikor ezt mondta: „Az igazságnak Lelke elvezet titeket minden
igazságra.” (Jn 16:13).
A pogány Kornéliusz házában Péter
apostol Jézus Krisztusról tett bizonyságot, akit Isten Lelke felkent prófétává,
királlyá és Messiássá. A történet különlegessége itt az, hogy egy olyan házban
mondta el ezt Péter, ahova hithű zsidó soha be nem tette volna a lábát. Péter
mégis bement oda, mert engedelmeskedett Isten Lelkének. Ez már önmagában is egy
nagy csoda. Majd azt olvassuk, hogy kitöltötte Isten az ott lévőkre az Ő
Lelkét, és az a csoda is megtörtént, hogy ezek a pogányok hívőkké lettek. Amíg
beszélt Péter, hirdette az igét Kornéliusznak és a háznépének, Isten Lelke leszállt
az ott levőkre. A Péterrel lévő zsidók pedig igen csodálkoztak azon, hogy lám
Isten a pogányoknak is megadta a kegyelmet. Mert mindenki számára egyértelmű
lett, hogy ha rájuk is kitöltetett a Szentlélek, akkor Isten valóban ledöntötte
az elválasztó falat, akkor mindenki számára nyitott az út a Mindenható
Istenhez.
Kornéliusz eddig is az Isten
dolgai felé nyitott ember volt, imádkozott és böjtölt, de hiányzott az életéből
a Lélek ereje. De amikor megkapta az Isten Szentlelkének ajándékát, akkor más
emberré lett, újjászületett. Amikor valaki újonnan születik, az a Lélek által
erőt kap, bizonyságtévő lesz, és másokat is Jézushoz vezethet. Kornéliusz hitre
jutása meggyőzte minderről azokat, aki vele voltak, hogy ez lehetséges.
Kornéliusz története arra mutat
rá, hogy nemcsak zsidóból, de pogányból is lehet hívő keresztyén. Immár ledőlt
a válaszfal zsidó és pogány között, és eggyé lettek Krisztusban.
Kornéliusz és Péter teljesen
különbözőek voltak, különböző háttértörténettel rendelkeztek, de abban egyek
voltak, hogy mindketten engedelmeskedtek Istennek. Az engedelmességüket pedig Isten
megáldotta. Mindkettőjükre kitöltetett a Szentlélek, mert Ő nem
személyválogató, zsidó és pogány egyaránt részesülhet Isten ajándékában.
Megismerték a vigasztaló Lelket, aki legyőzte Péter ellenállását és Jézushoz
vezette Kornéliuszt, aki aztán maga is Krisztus szolgálatába állt. Ez az eggyé
válás pünkösd legnagyobb csodája. Kitöltetett Isten Lelke, s attól kezdve
mindegy volt, hogy ki honnan jött, hány éves, és milyen származású. A Lélek
által életre hívott gyülekezetben eggyé váltak, és hirdették a Krisztust. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése