2021. november 6., szombat

Igehirdetés: 2021.11.07. Fülöp – az áttörés embere


100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 89.

 

Fülöp – az áttörés embere

Olvasmány: ApCsel 8:4-8, 26-40

„Fülöp beszélni kezdett, és az Írásnak ebből a helyéből kiindulva hirdette neki Jézust.” (ApCsel 8:35).

 

               A vallás és a hit gyakran etnikai csoportokhoz kapcsolódik. Az arabok pl. többnyire muzulmánok, az indiaiak hinduk, a japánok sintoisták vagy buddhisták. Az első keresztyének a zsidók soraiból kerültek ki. Jézus első tanítványai is mind zsidók voltak. Bár Jézus azzal bízta meg őket, hogy hirdessék az evangéliumot minden népnek, erre ők eleinte nem igazán voltak hajlandók. Jézus tanítványai kezdetben nem szívesen álltak szóba a pogányokkal. Semmi sem ált távolabb tőlük, mint az, hogy az ellenséges rómaiak felé Isten üzenetét hirdessék. Képtelenek voltak világméretű távlatokban gondolkodni.

               Isten azonban gondoskodott arról, hogy megtörténjen a nagy áttörés, a pogányok felé való nyitás. Ebben volt Isten eszköze Fülöp, aki elsőként ültette át Jézus missziói parancsát a gyakorlatba.  Úttörő személyiség volt, aki Jézus szeretetének üzenetével elsőként lépte át az etnikai határvonalakat.

               Tudnunk kell azonban, hogy az itt említett Fülöp, akit máshol „evangélistának” is neveznek, nem azonos Fülöp apostollal, aki Jézus tizenkét tanítványának az egyike volt.  Ez a Fülöp, akiről itt az Apostolok Cselekedeteiben hallunk annak a hét férfinak az egyikeként vált ismerté, akiket az első gyülekezet a szegények és özvegyek gondozásával bízott meg.

               A jeruzsálemi keresztyén gyülekezetben konfliktus támadt. A diaszpórából érkező görögül beszélő zsidók azt állították, hogy a helyiek mellőzik őket. Az apostolok ezért kijelölték Fülöpöt és hat társát, akik a nevükből ítélve mindnyájan görög ajkúak lehettek, hogy gondoskodjanak ezekről az emberekről. Arra azonban ekkor még senki nem gondolt, hogy a pogányok, vagyis a rómaiak, görögök és egyéb népek felé is kiterjesszék a szolgálatukat.

               Mikor azonban Jeruzsálemben megkezdődött a keresztyének üldözése, sokan elhagyták a várost és vidékre menekültek. Fülöpöt ekkor arra indította Isten Lelke, hogy lemenjen Samáriába és ott hirdesse Isten igéjét. Ekkor mindenkit meglepett az, hogy Fülöp samáriai szolgálatának milyen bámulatos eredménye lett: A sokaság egy szívvel és egy lélekkel figyelt arra, amit Fülöp mondott, amikor hallgatták őt, és látták azokat a jeleket, amelyeket tett.” (ApCsel 8:6). Ekkor csatlakoztak először nem zsidók Jézus követőinek táborához. Mindez azonban még csak a kezdete volt Fülöp szolgálatának. Ezt követően arra indította őt Isten Lelke, hogy egy úton levő etióp hivatalnoknak hirdesse Jézus örömüzenetét, aki így az első afrikai keresztyén lett.

               Évekkel később, útban Jeruzsálem felé, Pál apostol is felkereste Fülöpöt. Itt tudjuk meg, hogy Fülöpnek, „az evangélistának” négy lánya volt, akik prófétáltak. Mivel korábban a nők nem igen kaptak nyilvános szerepet a gyülekezetben, ez az utalás azt is jelzi, hogy Fülöpnek része volt egy másik áttörésben is. Fülöp lányainak prófétai szolgálata által a nők szerepe is felértékelődött a keresztyén gyülekezetben.

1.      Fülöp – a diakónus

               Fülöpről akkor hallunk először, amikor az apostolok kiválasztják a hét férfit, akiket a gyülekezet szegényei és özvegyei között végzendő a szeretetszolgálattal bíznak meg. Ennek a hét diakónusnak az egyike volt Fülöp is. Az ő személye, munkája bátorít minket is arra, hogy felismerjük, milyen fontos munkaterület ez ma is az egyházban.

               Fülöppel kapcsolatban három rá nagyon is jellemző állítást ad elénk a Szentírás. Először is megtudjuk róla, hogy Fülöp szolgáló ember volt. Majd pedig azt mondja róla a Biblia, hogy Krisztusra mutató ember volt. S végül pedig azt olvassuk Fülöppel kapcsolatban, hogy ő a Lélek által vezetett ember volt.

               Fülöp szolgáló életet élő ember, diakónus volt. Ez volt az ő elhívása, a szolgálata. A jeruzsálemi gyülekezetben kialakult helyzet miatt a görög nyelvűek közötti szolgálatra hívta el Isten és kapott erre felhatalmazást az apostoloktól. Az Apostolok Cselekedeteinek korábbi fejezeteiben olvashattunk erről. Azt is megtudjuk, hogy Fülöp görög származású volt. Az apostolok így személyében valóban a legmegfelelőbb embert találták és bízták meg a szolgálattal. Ez a szolgálat alapvetően „szociális” szolgálat volt. Fülöp eleinte az „asztalok körül” tevékenykedett. Egy gondoskodó, odafigyelő, érzékeny ember képe rajzolódik itt ki előttünk, aki tud odafigyelni, törődni, hallgatni, végighallgatni, titkot tartani és nem ijed meg a fizikai munkától sem. Figyeli az egyéni igényeket, de szem előtt tartja a lehetőségeket, kereteket is.

               De Fülöpről azt is megtudjuk, hogy Szentlélekkel teljes ember volt, tehát mindenben a Lélek vezette, és nem a puszta humanitárius jóindulat. Mindezek az ajándékok, képességek azok, amiket Isten aztán a későbbiekben is használ majd. Fülöp azonban itt még elsősorban diakónusként szolgál, és a rászorulókról gondoskodik. Ilyen lelkület, ilyen szív, szolgáló lelkület jellemzi őt, ami mindenképpen példa a számunkra. Van, akihez ez a jelleménél fogva közelebb áll, és van, akitől nagyon távol áll. De mindenképpen példa a számunkra Fülöpnek ez az egyszerűen szolgáló lelkülete.

               Fülöp, a diakónus ebben a történetben ugyanakkor nem egy semleges közegben él és szolgál. Gondoljunk bele, hogy milyen lehetett úgy végezni diakónusi szolgálatát, hogy közben azt is tudta, hogy egy diakónus társát már kivégezték. Istvánt nem sokkal korábban ölték meg a hitéért. A hűséggel végzett szolgálatnak ilyen ára van. Arról olvasunk itt, hogy ekkor kezdődött el az a brutális üldözés, ami szinte teljesen megsemmisítette a jeruzsálemi gyülekezetet. Fülöp számára mégis kulcsfontosságú, hogy éljen az elhívatásában és ne a félelmekre hallgasson. Ő még nem tudja, hogy a szétszóródás, ami az üldözés következménye, az evangélium terjedését szolgálja majd. Azt olvassuk ugyanis, hogy akik szétszóródtak, azok „hirdették az Igét” (ApCsel 8:2), azaz megosztották másokkal is az örömhírt. Az üldözött keresztyének nem féltek, nem titkolóztak, nem zárkóztak el, hanem bátran, megvallották a hitüket mások előtt.

               Úgy tűnik egy idő után Fülöpnek is menekülnie kellett, neki is el kellett hagynia Jeruzsálemet. A korábbi szolgálata, amit Jeruzsálemben végzett, megszűnt. De Fülöp megmaradt annak, akinek Isten elhívta őt és ebben az új helyzetben, az üldözés idején is kitartott és megtalálta a szolgálat új lehetőségeit. Fülöp rugalmas ember volt, kész volt alkalmazkodni az új helyzethez, az új kihívásokhoz.

               Fülöp Krisztusra mutató ember volt. A diakónusi szolgálata mellett így lett ő a pogány misszió előkészítésének nagyon fontos személyévé. Amikor az evangélium elhagyta Jeruzsálem határait, Jézus ígérete szerint először Samária következett. A zsidók és a samáriaiak közt sok évszázados ellentét húzódott. A Biblia így fogalmaz a helyzetről: „A zsidók nem érintkeztek samáriaiakkal.” (Jn 4:9). Ezért óriási áttörés, hogy a samáriaiak Fülöpöt, aki ugyan görög származású, de mégis zsidó, elfogadják és meghallgatják. Ez csak Isten munkája lehet, emberileg ez megoldhatatlan. De Isten munkálkodik és neki semmi sem lehetetlen. Fülöp, bár nem apostol, mégis hirdeti az Igét, a samáriaiak pedig hisznek a szavának!

2.      Fülöp – a misszió elindítója

               A Fülöpről szóló beszámoló bevezetőjében hallunk először a keresztyének elleni módszeres üldözés megindulásáról: „Azon a napon nagy üldözés kezdődött a jeruzsálemi gyülekezet ellen, és az apostolok kivételével mind szétszóródtak Júdea és Samária területén.” (ApCsel 8:1).

               Sajnos ma is vannak olyan országok, ahol a keresztyéneknek le kell mondaniuk arról, hogy megfelelő oktatásban részesüljenek, vagy jó állást kapjanak. De a hitük miatti hátrányos megkülönbözetésen túl vannak olyan keresztyének, akik az életüket is kénytelenek naponta kockára tenni. Az egyháztörténészek becslése szerint a 20. században több keresztyén halt vértanúhalált, mint az előző évszázadokban együttvéve.

               Különös módon azonban a keresztyének heves üldözése többnyire nem a keresztyén hit eltűnését, hanem a gyülekezet hirtelen növekedését eredményezi. Egy ókori mondás szerint: „a mártírok vére az egyház vetőmagja”. A hitükért szenvedő és életüket is áldozó mártírok vére mindig is magvetés volt, amelynek nyomán sokszor még az őket üldöző ellenségeik is hitre jutottak.

               Az Apostolok Cselekedeteiből megtudjuk, hogy a Krisztus követői által hirdetett új tanítás eleinte nagy népszerűségnek örvendett Jeruzsálemben. Hamarosan azonban nagyon kockázatossá, sőt életveszélyessé vált Jézus követői közé tartozni. A zsidóság vezetőinek gyűlölete és haragja először Istvánra sújtott le, akit halálra köveztek. A ma olvasott szakaszból pedig megtudjuk, hogy azon a napon, amikor István, az első keresztyén vértanú áldozatul esett, megindult az egész keresztyén gyülekezet elleni üldözés, amely miatt az apostolok kivételével minden keresztyén elhagyta Jeruzsálemet. Így különös módon maga az üldöztetés váltotta ki azt a folyamatot, amelynek során a keresztyénség terjedni kezd, Jeruzsálem határain túl előbb Júdeában és Samáriában, majd pedig a pogány világban is. A Jeruzsálemből elüldözött és szétszóródott zsidókeresztyének így más népcsoportok felé fordultak.

               Fülöp volt az első, aki Samáriában szolgált, majd újabb etnikai határt átlépve, megtérésre segített egy etióp állami tisztviselőt. Az ő története hűen dokumentálja, milyen drámai változáson ment át a keresztyén egyház. Amit egykor a zsidó vallás egyik irányzatának tartottak, és egyesek a „názáreti felekezetnek” neveztek, egyre jobban kezdett terjedni más vallások, népek és kultúrák körében is. Hamarosan az egyházi élet központja Jeruzsálemből Antiochia városába helyeződött át. Ott nevezték először a „krisztiánusznak”, vagyis keresztyéneknek („krisztusiaknak”) a tanítványokat. A keresztyénség így önálló életre kelt, többé nem pusztán valami „zsidó jelenség” volt, hanem az egész világon terjedni kezdett.

               A bibliai beszámolókból az is kiderül, hogy az egyháznak ez a más népek felé való nyitása nem ment simán. A zsidó származású tanítványok nem egykönnyen szakítottak a több évszázados tradíciókkal, és nehezen törődtek bele, hogy a gyülekezeteket pogányból lett keresztyének sokasága árasztotta el.

               Fülöp missziói munkájáról szóló beszámolóból láthatjuk azt a folyamtatot kibontakozni, ahogy akár egyes emberek, akár egész tartományok és kultúrák megnyílnak az evangélium előtt. A hit, amelyet nemrég még csak egy kicsiny, bizalmas baráti társaság őrzött, akik egytől egyig zsidók voltak és személyesen ismerték Jézust, most kitör ebből a körből és elindul világhódító útjára. Így teljesedik be Jézusnak a mennybemenetele alkalmával az övéinek adott ígérete: „Ellenben erőt kaptok, amikor eljön hozzátok a Szentlélek, és tanúim lesztek Jeruzsálemben, egész Júdeában és Samáriában, sőt a föld végső határáig.” (ApCsel 1:8).

               Noha Jézus egyértelművé tette, hogy az evangélium zsidóknak és pogányoknak egyaránt szól, a missziói parancs elhangzása után két évvel még csak Jeruzsálem hallotta a jó hírt. Fülöp samáriai szolgálatával majd pedig az etióp hivatalnok megkeresztelése által indul csak meg az evangélium hirdetése az új missziói területeken. Így bátran mondhatjuk Fülöpről, hogy ő valóban a misszió úttörő ember volt.

3.      Fülöp – a Lélek által vezetett ember

               A következő történetben úgy láthatjuk Fülöpöt, mint a Lélek által vezetett embert. Nagyon érdekes ez a történet is. Egy valószínűtlen és szinte hihetetlen helyzetbe vezeti bele Isten Lelke Fülöpöt. Ráadásul megint egy olyan ember, és egy olyan népcsoport felé szolgál Fülöp, akik nem annyira szimpatikusak a zsidók számára. A zsidók szerint Etiópia a lakható világ legszélső határa. A legvége, a határvidék. Távoli, messzi föld. Az etióp ember hazafelé tart, a Gázai úton halad, ami egy pusztaságon átvezető út volt, ez az Afrikába vezető út. Az etióp főember már hazafelé tart, miután már közel 4000 km-es utat megtett azért, hogy Jeruzsálemben imádhassa az Istent. A történet szerint ismerte az Ószövetséget. Utazása közben is a Bibliát olvasta, de nem értette azt. Azt is megtudjuk, hogy ráadásul ez az ember egy eunuch volt. Isten Lelke tehát Fülöpöt egy olyan emberhez vezette, aki a Mózesi törvények szerint nem is tartozhat az Úr gyülekezetéhez: „Nem tartozhat az ÚR gyülekezetéhez a zúzott heréjű vagy a kasztrált. Nem tartozhat az ÚR gyülekezetéhez a félvér: még a tizedik nemzedéke sem.” (5Móz 23:2).

               De Isten itt Fülöp által egy újabb falat bont le, újabb határt lép át az evangélium terjedésében. Ebben is megmutatkozik az Ő szeretete, megmentő, irgalmas odafordulása. Az eunuch a korabeli társadalom által megvetett ember, nem „értékes” mert nem lesz utódja. Istennek mégis fontos! Gondoljunk csak bele: eljutott hozzá Izrael hite, a törvény ismerete! Vágy van benne, hogy Jeruzsálembe menjen Istent imádni. Eljutott hozzá az ézsaiási tekercs, amit ő buzgón olvasott is! Aztán Isten elküldte hozzá Fülöpöt, aki által feltárta neki az Írás titkát, hogy ez az etióp ember hitre juthasson.

               Fülöpnek, a Lélek által vezetett embernek el kellett mennie a „járatlan útra”, megszólítani, mellé ülni, magyarázni és tanítani, Jézusra mutatni, felismerve a helyzetet keresztelni, s aztán elengedni a frissen megtértet és tovább menni. Fülöp ezt a szolgálatát is nagy alázattal és türelemmel végezte. Kitartás és rugalmasság jellemezte Fülöp életét, szolgálatát.

                        Fülöpről azt is megtudjuk, hogy miután elvégezte rábízott feladatát, kész volt félreállni és visszavonulni. Később Cézáreába ment és ott telepedett le. Nem kezdett el rutinból tovább buzgólkodni, a sikereken felbuzdulva „gázai úti missziót” szervezni. Fülöp csak azt tette, amit Isten rábízott, igaz volt Jézus szava: „Ha valaki nekem szolgál, engem kövessen; és ahol én vagyok, ott lesz az én szolgám is; és ha valaki nekem szolgál, azt megbecsüli az Atya.” (Jn 12:26). Áme

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Bibliaóra: 2025.05.06. Téma: (44.) Református Istentisztelet

  44. Református Istentisztelet Mi a református istentisztelet lényege? Az istentiszteletre azért jövünk, hogy Istent imádjuk, szavát ...