2021. november 21., vasárnap

Igehirdetés: 2021.11.21. Szilász – a sokoldalú szolgatárs

 


100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 91.

 

Szilász – a sokoldalú szolgatárs

Olvasmány: ApCsel 16:11-40

„Éjféltájban Pál és Szilász imádkozott, és énekkel magasztalta az Istent, a foglyok pedig hallgatták őket. Ekkor hirtelen nagy földrengés támadt, úgyhogy megrendültek a börtön alapjai, hirtelen kinyílt minden ajtó, és mindegyikükről lehulltak a bilincsek.”  (ApCsel 16:25-26).

 

               Az Apostolok Cselekedeteiben arról hallunk, hogy a frissen megalakult keresztyén egyház, a kibontakozó üldöztetés ellenére is, robbanásszerűen növekedett. Az első keresztyének élete meglehetősen mozgalmas volt, különösen azé a kis csapaté, amely Pál apostollal az élén, újabb és újabb területekre vitte el az evangéliumot.

               Ma Szilász személye és története van előttünk, aki ennek a Pál apostol által vezetett bátor missziói csapatnak az egyik oszlopos tagja volt. Szilászról először azt tudjuk meg, hogy ő a jeruzsálemi gyülekezet egyik vezetőjeként utazott Antiochiába, hogy átadja az ottani közösségnek az apostolok üzenetét. A multikulturális antiochiai gyülekezet légköre bizonyára megragadhatta Szilászt, mert egy ideig ott maradt, majd ő is csatlakozott Pál apostolhoz, hogy elkísérje őt missziói útjaira. Ezek az utazások bőséges tapasztalatokat, de sok izgalmat és próbatételt is tartogattak Szilász számára. A világ egyes részein még ma is kockázatos vállalkozásnak számít a misszionáriusi munka. Az egyháznak abban a korai szakaszában Pál és Szilász lépten-nyomon nehézségekbe ütközött.

               Filippiben a kezdeti szívélyes fogadtatás után rövidesen botozásban és bebörtönzésben részesültek az evangélium hirdetői, mivel a jól jövedelmező jövendőmondás üzletágát zavarták meg. A misszionáriusok munkájára irigykedő néhány helyi vállalkozó hamis vádjai alapján a hatóságok megverték és börtönbe vetették őket. Miközben éjfélkor a rács mögött énekkel dicsérték Istent, földrengés támadt, és megnyíltak a börtönajtók. Pál és Szilász azonban ott maradt, sőt a börtönőrnek hirdette Isten Igéjét. A következő állomásukon, Thesszalonikában akaratukon kívül zavargást okoztak. Nem sokon múlott, hogy ép bőrrel megúszták. Majd Béreába mentek, ahol még nagyobb bajba keveredtek. Az efféle izgalmak azonban hozzátartoztak a misszionáriusok munkájához. A Jézusról szóló üzenet gyakran haragot és felháborodást váltott ki a hatóságokból. Szilász az ige terjesztésének szentelte életét. Az evangélium hirdetése mellett valószínűleg részt vett a thesszalonikai levelek, valamint Péter első levelének megírásában is.

               Ha valaha bárkinek oka volt arra, hogy panaszkodjon a körülményei miatt, akkor Szilász kétségtelenül az elsők között jöhetne szóba. Amikor Filippiben szolgált, munkatársával Pállal együtt előbb hamis vádakkal illeték, majd igazságtalanul megbotozták és börtönbe vetették őket. Bár mindketten római polgárok voltak, mégis „polgárjogaikat” figyelmen kívül hagyva, hivatalos és törvényes vizsgálat nélkül ítélkeztek felettük és fosztották meg őket a szabadságuktól. Ám a goromba és igazságtalan bánásmód ellenére nyomát sem találni bennük a fogva tartóikkal szembeni haragnak. Panaszkodás helyett ők inkább imádkoztak és énekkel dicsérték Istent.

1.      Szilász – a vezető ember

               A bibliai leírásból megtudjuk Szilászról, hogy bár őt Pál apostol egyik leghűségesebb szolgatársaként ismerjük, valójában maga is fontos szerepet játszott a misszióban és nagyon sokoldalú ember volt.

               Először úgy van előttünk Szilász, mint aki a jeruzsálemi gyülekezet egyik vezető embere. A pogánykeresztyének körülmetélése miatt támadt vita kapcsán került Szilász személye előtérbe. Miután a jeruzsálemi apostoli gyűlésen a kérdést megvitatták és megegyezésre jutottak a következőket olvassuk: „Akkor az apostolok és a vének, az egész gyülekezettel együtt jónak látták, hogy férfiakat válasszanak ki maguk közül, és elküldjék őket Pállal és Barnabással Antiókhiába: mégpedig Júdást, akit Barsabbásnak hívtak, és Szilászt, akik vezető emberek voltak a testvérek között.” (ApCsel 15:22). Szilász, tehát így került közvetlen kapcsoltba Pállal, majd lett az apostol egyik legfontosabb munkatársává. A Szentírás hangsúlyozza róla, hogy nemcsak „istenfélő ember”, de egyike „a vezető embereknek a testvérek között.” A neves apostolok, akik továbbra is Jeruzsálemben laktak, Szilászt az istenfélő életére való tekintettel méltónak találták arra, hogy a jeruzsálemi gyülekezet képviselőjeként elmenjen Antiochiába és ott a megbékélést és egyetértést munkálja a hívek között. Szilászt itt egy nagyon kiemelt és megbecsült rangos pozícióban látjuk, aki a jeruzsálemi gyülekezet egyik főembere, és apostolok legfőbb bizalmasa.

               Szilász valóban olyan ember volt, aki nemcsak ismerte Istent, de saját életével is visszatükrözte ezt az istenfélelmet. Szilász a jelleme és a természete alapján alkalmas volt arra, hogy mint a „kiválasztott férfiak" egyike, üzenetet vigyen a jeruzsálemi gyülekezettől az antióchiai gyülekezethez. Ez azt jelentette, hogy teljesen megbíztak benne, hogy egy ilyen kényes és nehéz megbízatást képes elvégezni. Szilász olyan vezető ember volt, aki kellő alázattal is rendelkezett, ahhoz, hogy ezt a feladatot elvégezze. Bármilyen felelősség is nehezedett rá, számítani lehetett rá, hogy teljesíti.

               A későbbiekben pedig úgy beszélnek Szilászról, mint aki egy volt „olyan emberekkel, akik életüket tették kockára a mi Urunk Jézus Krisztus nevéért.” (ApCsel 15:26). Szilász tehát nem csak beszélt a saját hitéről, hanem letette életét Istenért. Nem kereste a könnyebb utat, hanem felkészült, hogy a szó teljes értelmében vértanú legyen. Ilyen emberekre mindig szükség van. Olyan férfiakra, akik nem a hangjukat emelik fel, hanem küzdenek is „a hitért, amely egyszer a szenteknek adatott.” (Júd 3.)

               Az elbeszélés végén úgy ábrázolja a Szentírás Szilászt, mint prófétát, aki kész figyelmeztetni és megerősíteni a hívőket. „Júdás és Szilász, akik maguk is próféták voltak, sok beszéddel buzdították és erősítették a testvéreket.” (ApCsel 15:32). Szilász olyan férfi volt, aki az Úr beszéde által bátorítani és építeni tudta az Úr követőit úgy, hogy ők növekedhettek és éretté válhattak a hitben. Mennyire szükségünk van ilyen emberekre manapság is. Nem annyira ékes szavú prédikátorokra, hanem Istennek olyan embereire, akik követni tudják Szilász példáját a hűséggel végzett szolgálatban.

               Végül pedig ennek a történetnek záró mondatában ezt olvassuk Szilászról: „Pál pedig Szilászt választotta társul, és miután az Úr kegyelmébe ajánlották őt a testvérek…” (ApCsel 15:40). Szilász tehát olyan ember volt, akit a gyülekezet jó szívvel tudott ajánlani az apostol számára, hogy Pál őt vegye maga mellé munkatársként. Ha egy munkát valahol el kellett végezni, akkor az antióchiai gyülekezet készen állt, hogy legjobb szolgáit javasolja, akik közül Szilász neve állt az első helyen.

               Kiderül Szilászról, mint a jeruzsálemi gyülekezet egyik főemberéről, hogy megbízható ember volt. Sajnos a gyülekezeti munkában általában kevés az ilyen megbízható ember. A bizalmat talán könnyű megszerezni, de nem könnyű megtartani. Szilász nem szerezte meg könnyen, de mégis megbíztak benne, mert megbízható ember volt. Szilász szavai egységben voltak gondolataival és a cselekedeteivel. Olyannyira, hogy elismerték, hogy alkalmas arra, hogy új gyülekezeteket alapítson, hogy őt ajánlják Pál mellé.

2.      Szilász – a második ember

               Szilász ezek után, Pál munkatársaként, részt vett sok új gyülekezet megalapításában. Ez nem volt kis munka. Gyalog bejárni Kis-Ázsia hegyes-völgyes vidékeit ínségben, éhezve, szomjazva, sokszor éjszaka fázva, nélkülözve, Isten igéjét, az evangéliumot hirdetve. Bizonyára nem lehetett ez könnyű. De amikor kiválasztották Szilászt erre a feladatra, megbíztak benne, hogy képes lesz el is végezni azt.

               Ahogy tovább olvassuk a bibliai beszámolókat, azt láthatjuk, hogy Szilász szerepe és munkája ezután megváltozik. Most már nem annyira „főember", hanem sokkal inkább munkatárs. A továbbiakban Szilász kevésbé előkelő szerepet kap. De nem látszik, hogy ez nyugtalanítaná vagy elszomorítaná őt. Csak a büszkeség és a hiúság törekszik az első helyre, a kegyesség alázatos. Így, noha az előző történet szerint a jeruzsálemi gyülekezetben Szilász még vezető emberként szerepel, itt már mindig Pál neve van elsőként megemlítve, és csak mellékesen fűzik hozzá, hogy Szilász is ott volt vele. Bár ő maga a háttérben maradt, de mégis jelentős szerepet játszott az eseményekben.

               Megtudjuk, hogy Pál és Szilász szolgálata nyomán Filippi városában megalakult az első keresztyén gyülekezet Európa földjén. Majd a démoni léleknek a szolgálólányból való kiűzését követően Pált és Szilászt „letartóztatták... és a főtérre vitték a vezetők elé.” (ApCsel 16:19) Ahogyan az elbeszélés feltárja, Pált megverették, amelyből bizonnyal Szilász sem maradt ki. Ezek után pedig börtönbe vetették őket. Ők azonban nem keseredtek el, sőt mintegy kiváltságnak tekintették, hogy szenvedjenek Krisztus nevéért. Azt olvassuk róluk, hogy ott a börtönben, az éj sötétjében: „Pál és Szilász imádkozott és énekkel dicsőítette Istent: a foglyok pedig hallgatták őket.” (ApCsel 16:25). Szilásznak is része volt ebben. Ő is bizonyságát adta az élő Istenbe vetett hite valóságos voltának. Amikor az éjszaka a legsötétebb volt, bizonyságtételük akkor ragyogott legfényesebben. S ha a szöveget gondosan olvassuk, arra következtethetünk, hogy a foglyok közül többen is üdvösségre találtak.

               A börtönőr, aki felriadt az Istentől rendelt földrengésre, és úgy gondolta, hogy a legvégső árat kell megfizetnie foglyainak elveszítéséért, véget akart vetni életének. Miután Pál megnyugtatta, leborult Pál és Szilász elé, akik neki is bizonyságot tettek: „Higgy az Úr Jézus Krisztusban, és üdvözülsz mind te, mind házadnépe.” (ApCsel 16:31).

               Szilász kész volt vállalni ezt a szerepet, tudott alázattal második lenni. Az Istennek végzett szolgálatában kész volt oda állni szolgatársa mellé, kész volt szenvedni, bizonyságot tenni, másokat üdvösségre vezetni. Szilász példát mutat nekünk, hogy kövessük őt abban, hogy kevésbé nyilvános szerepet is készek legyünk vállalni, megértve, hogy a Krisztus testben minden egyes tag egyformán fontos.

3.      Szilász – a segítő ember

               Szilász missziós utazása továbbra sem nélkülözte az izgalmakat és veszélyes helyzeteket. Mivel Filippiből a misszionáriusok csapata sürgősen távozni kényszerült, így végül Thesszalonikába jutottak el. Legalább három hetet töltöttek ebben a stratégiailag fontos városban, hirdetve az evangéliumot és megalapítva egy újabb keresztyén gyülekezetet. Azt olvassuk, hogy előbb a zsidók, majd a pogányok közül is számos ember „csatlakozott Pálhoz és Szilászhoz.” (ApCsel 17:4), azaz sorsközösséget vállalt velük. Pál apostol a thesszalonikaiaknak írt levelében utal rá, hogy micsoda eleven erővel hathatott Szilász szolgálata ebben a gyülekezetben. Pál nem győzi háláját kifejezni, hogy Szilász segítségére volt ebben a létfontosságú munkában.

               Sajnos a hitetlen zsidók vádaskodása miatt szükségessé vált, hogy Pál és Szilász innen is tovább menjenek. Bérea volt a következő város, ahol megálltak. A nyílt gondolkodású helyiek részéről itt örömteli fogadtatásban részesültek: „teljes készséggel fogadták az igét, és napról napra kutatták az Írásokat, hogy igaz-e, amit Pál mond.” (ApCsel 17:11). Itt értjük meg azt, hogy miért kellett ilyen rátermett férfiúnak, mint amilyen Szilász volt, kísérnie Pált, és milyen fontos szerepe volt Szilász segítő jelenlétének.

                Láthatjuk azt, hogy az újonnan megtérteknek a hitük megerősítésére nagy szükségük volt a tanításra, és erre a munkára Szilász volt a legmegfelelőbb ember. Később Pál a Timóteusnak írott levelében rámutat arra, hogy milyen fontos az olyan tanítók jelenléte a gyülekezetekben, akik „helyesen hasogatják az igazság beszédét.” (2Tim 2:15). Pál nem tartotta saját monopóliumának a tanítást, és boldog lehetett Szilász társasága és segítsége miatt. Később, amikor Pálnak Béreából is távoznia kellett, a gyülekezet pásztorolását Szilászra és Timóteusra bízta. Annak a tényét, hogy Pál mennyire nagyra értékelte Szilász és Timóteus szolgálatát, aláhúzza Pálnak azt a sürgető kérését, hogy ez a két munkatárs mielőbb menjen utána Athénbe, hogy az ottani munkában is a segítségére lehessenek. Mire azonban a munkatársak utolérték Pált, ő már Korinthusban volt (ApCsel 18:5), ahol aztán az ő segítségükkel egy újabb gyülekezetet alapítottak. Amikor a korinthusi közös missziói munka után Pál „elbúcsúzott az atyafiaktól”, vége szakadt a Szilásszal végzett közös munkájának is. Pál és Szilász együttmunkálkodása életbevágóan fontos volt az evangélium előrehaladásában és sok új gyülekezet megalapítását eredményezte.

               Szilász szolgálata azonban azzal, hogy különvált Pál apostoltól még nem ért véget. Később arról hallunk, hogy Szilász Péter apostollal szolgált együtt. Péter levelének a tanúsága szerint Szilász ekkor a szétszórtságban lévő hívőket bátorította és biztatta. Péter apostol pedig szintén nagyon elismerően nyilatkozott Szilász személyével és szolgálatával kapcsolatban: „Szilvánusz (Szilász) által, aki – mint gondolom – hűséges testvéretek, röviden írtam, bátorítva titeket és bizonyságot téve arról, hogy az az Isten igazi kegyelme, amelyben álltok.” (1Pét 5:12).

               Akkor, amikor Szilász Péter apostol mellett szolgált, már zajlottak a keresztyénüldözések szerte a Római Birodalomban. De Péter azt mondja Szilászról, hogy ebben is melléállt, és bátorított, vigasztalt és reménységet öntött a hívők szívébe.

               Sajnos csak kevesen vállalják ezt a szolgálatot, amit Szilász végzett, a bátorítás és vigasztalás szolgálatát, pedig ez egy fontos szolgálat. Azoknak, akik elesett lelkiállapotban vannak, talán úgy érzik, hogy nincs értelme az életüknek sem, nagy szükségük van arra, hogy valaki Szilászként melléjük álljon, segítőjük legyen. Ez nem látványos szolgálat, itt nem osztogatnak elismerő okleveleket. Csendben, észrevétlenül egy gyászoló vagy egy elesett ember mellé leülni, bátorító, vigasztaló szavakkal erősíteni őt. Ez nagyon kemény kitartást, hűséget, és szeretet kíván. Kevesen vállalják emiatt a bátorítás, biztatás és vigasztalás szolgálatát. De Szilász Istentől kapott ajándékként hűséggel végezte ezt a szolgálatot is. Ámen.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon:

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon: ·         December 1. – Advent 1. vasárnapja 10:00 óra –  istentisztelet úrvacsorával ...