KERESZTELŐ:
A mai vasárnapon (2021.10.10.) gyülekezetünkben a keresztség sákramentumában részesült Dobler Sára és Pap Milos. Imádságban kérjük Isten áldását a megkeresztelt gyermekekre és családjukra.
Jelkép és pecsét
„Akik egykor engedetlenek voltak, amikor Isten
türelmesen várakozott Nóé napjaiban a bárka készítésekor. Ebben kevés, szám
szerint nyolc lélek menekült meg a vízen át. Most pedig titeket is megment
ennek képmása, a keresztség, amely nem a test szennyének lemosása, hanem
könyörgés Istenhez jó lelkiismeretért a feltámadt Jézus Krisztus által.” (1Pét
3:20-21).
Kedves testvéreim! Kedves szülők és
keresztszülők!
Református
Egyházunk hitvallási irata, a Heidelbergi Káté a 73. kérdésében a keresztséggel
kapcsolatban ezt tanítja:
„Miért
nevezi tehát a Szentlélek a keresztséget újjászületés fürdőjének és a bűnök
elmosatásának?
Felelet:
Az Isten nem ok nélkül szól ekképpen. Mert nemcsak arra akar ezzel tanítani
minket, hogy miképpen a test szennyét a víz, akképpen a mi bűneinket a Krisztus
vére és Lelke mossa le, hanem sokkal inkább arra, hogy ez az isteni zálog és
jegy biztosít minket afelől is, hogy mi bűneinkből lelkileg oly bizonnyal
megtisztulunk, amiképpen a látható vízzel megmosatunk.”
A
reformátorok megfogalmazása szerint tehát a keresztség egyfelől jelkép,
másfelől pedig pecsét. De minek a jelképe és minek a pecsétje?
1.
A keresztség,
mint jelkép
A
keresztség jelképe az Isten szeretetének. Az Isten szeretetét általában mi,
emberek úgy szeretnénk mindig fölfogni, hogy úgy szeressen bennünket, ahogyan
mi gondoljuk. Hogy úgy bánjon velünk, ahogyan azt mi elképzeljük. Hogy adja meg
mindazt, amit mi kérünk Őtőle. Hogy segítsen ki bennünket mindenféle bajból, az
életünknek a szekerét húzza ki a kátyúból.
Tehát
szeretnénk valahogyan azt a hatalmat és azt a nagy szeretetet, amit Istenben
képzelünk, valahogy a magunk javára fölhasználni, a magunk előnyére
biztosítani. Szeretnénk ezt a hatalmas erőt a magunk életének a szekerébe
befogni, hogy húzza és vigye, amerre mi akarjuk. És hogy ha ezt megteszi, akkor
ebben látjuk az Istennek a szeretetét. Akkor mondjuk azt, hogy: lám mennyire
szeret bennünket az Isten! Megadta a kérésünket. Átsegített mindenféle bajon és
nyomorúságon.
Nos,
drága testvérek, kétségtelen dolog, hogy az Isten szeretetét ilyen dolgokban is
tapasztaljuk nagyon gyakran. De ha történetesen nem azt adja meg, amit
kértünk tőle, vajon akkor nem szeret az Isten? Történetesen, hogy ha nem úgy
segít rajtunk, ahogyan mi elgondoltuk volna egy-egy nehéz helyzetében az
életünknek, akkor már nem szerető Isten az Isten? Ilyen módon szokott azután
sok ember kifakadni: hogyan engedheti meg az Isten? Ha van Isten az égben,
akkor hogy lehet ez, meg amaz?
Nos,
a keresztség nem ilyen értelemben “jele” az Isten szeretetének. Sokkal
nagyobb szeretetnek a jele ez, mint ahogyan mi el tudjuk képzelni. Annak a
szeretetnek a jele, amelyik a Jézus Krisztusban, különösen is az ő golgotai
halálában nyilatkozott meg a számunkra. Mert a keresztvíz, bármennyire is csak
egyszerű víz, mégis annyit ér, amennyit Jézusnak a vére. És amikor ezzel a
keresztvízzel - Jézus vérét jelképező keresztvízzel - megkeresztelünk valakit,
akkor tulajdonképpen Krisztus megváltó kegyelmét, Istennek a Jézus Krisztusban
adott véghetetlen nagy kegyelmét mintegy biztosítjuk az illetőnek a számára.
Tehát
a keresztség olyan értelemben véve jele az Isten szeretetének, hogy jele az Ő
megváltó kegyelmének. Isten nemcsak erre a földi életre, hanem az örök
életre akar szeretni bennünket. Isten többet akar nékünk adni, mint amennyit mi
elképzelünk Őtőle. Ő nemcsak a külső körülményeinket akarja elrendezni, Ő
belülről akar minket elrendezni, olyan értelemben, hogy maga tulajdonává akar
tenni. Ezért hozott az Isten olyan hallatlan áldozatot akkor, amikor önmaga
szeretetének a megtestesülését adta erre a földre a Názáreti Jézus személyében.
Amikor ez a megtestesült isteni szeretet magára vette a mi bűneinket,
elhordozta érette a szenvedést és a büntetést, és ottan a Golgotán az Ő szent
vére hullott azért, hogy mi zavartalanul, teljesen megbékélten, minden bűnünk
ellenére, minden nyomorúságunk dacára Isten kedves gyermekeivé váljunk. Ennek a
szeretetnek a jele a keresztség.
2.
A keresztség,
mint pecsét
És
a keresztség ugyanakkor pecsét is. Valahogy olyanformán pecsét, ahogyan egy
okmányon rajta van a pecsét, ami hitelesíti. Vagy mint ahogyan pecsét az a
jegygyűrű is, ami a házastársakat összeköti egymással. Mintegy a pecsétje
annak, hogy összetartozunk.
A
keresztség is egy ilyen pecsét. Aki ezt a pecsétet hordja magán - és mindenki
hordja magán ezt a pecsétet attól a pillanattól kezdve, hogy megkeresztelték -,
az a Jézus Krisztus vérével el van jegyezve az Isten örök tulajdonába.
Éppen olyan valóságosan, éppen olyan igazán, mint amilyen valóságosan és igazán
az a víz érinti annak a gyermeknek a fejét. Éppen ilyen valóságosan érinti
Istennek az egész megváltó kegyelme, sőt nem is csak érinti, hanem hordozza,
körülveszi, s mind az örökkévalóságig érvényes annak a számára, akit
megkereszteltünk.
Ez
a gyermek most még minderről nem tud. Sem arról, hogy egy ilyen jel, sem arról,
hogy egy ilyen pecsét tulajdonosává lesz. De valahogy olyanformán van ez,
hogy hiszen arról se tudna, hogy ha most valaki, egy nagyon-nagyon gazdag rokon
valami igen nagy összegű betétkönyvet adományozna ennek a gyermeknek a számára.
Azt a betétkönyvet is a szülők, a keresztszülők, a család kellene, hogy
átvegye, és őrizze azt addig, amíg átadhatják a gyermeknek, hogy éljen belőle.
Amíg kinyílik az értelme annyira, hogy tudomásul vegye, hogy mekkora kincsnek
van a birtokában.
Valahogy
ilyenformán, még ennél is nagyobb drága ajándékot, nagyobb gazdagságot ad az
Isten a keresztségben ennek a gyermeknek a számára. Ő most még nem tudja,
mi történik, nem tudja értékelni, de ti: szülők, keresztszülők, család - ti
tudjátok, mit jelent ez, és ezért a ti kezetekbe teszi le a gyermeketeknek ezt
a nagy örökségét, az egész megváltásnak a valóságát, ami érvényes a ti
gyermeketek számára.
Őrizzétek!
Őrizzétek imádságban, őrizzétek olyanformán, hogy amint nyiladozik a gyermeknek
az értelme, egyre jobban adjátok tudtul, hogy mekkora kincsnek a birtokában
van. Hogy amikor annyira felnő, hogy ő maga is élhet belőle, boldogan vegye
tudomásul, hogy ő is az Isten megváltott gyermeke, és éljen abból a
kegyelemből, amelyik, íme, elpecsételődik most a számára a keresztség által! Ámen
Tisztelettel:
Mészáros Zoltán, ref. lelkész
Bonyhád,
2021.10.10.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése