100
EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 86.
Magdalai
Mária – aki elsőként látta a feltámadott Jézust
Olvasmány: Jn 20:1-18
„Elment a
magdalai Mária, és hírül adta a tanítványoknak, hogy látta az Urat, és hogy
ezeket mondta neki.” (Jn 20:18)
A magdalai Mária személyét sok
legenda és titokzatosság övezi. Gondoljunk csak a „Jézus Krisztus szuperszár”
vagy a „Da Vinci kód” című alkotásokra. Sok irodalmi műben, színdarabban, vagy
filmben Mária Magdolnát hol érzéki nőként, hol pedig jó útra tért
prostituáltként, netán Jézus titkos feleségeként is ábrázolják. A Bibliában
azonban nem találunk semmiféle utalást arra, hogy erkölcstelen életet élt
volna. Mindössze annyit tudunk róla, hogy a Galileai-tó partján fekvő magdala
városából származott, és Jézus hét ördögöt űzött ki belőle: „Miután a hét
első napjának reggelén feltámadt, először a magdalai Máriának jelent meg,
akiből hét ördögöt űzött ki.” (Mk 16:9). Miután
pedig meggyógyult, életét Jézusnak szentelte.
Az evangéliumok, amelyek Jézus
tizenkét tanítványára összpontosítanak, említést tesznek arról, hogy asszonyok
egy nagyobb csoportja elhagyta az otthonát azért, hogy Jézust kövessék: „Volt ott sok
asszony is, akik távolról figyelték mindezt. Ezek Galileából követték Jézust,
hogy szolgáljanak neki. Közöttük volt a magdalai Mária és Mária, Jakab és
József anyja, valamint Zebedeus fiainak anyja.” (Mt 27:55-56). Magdalai
Mária az első volt azon asszonyok sorában, akik anyagilag is támogatták Jézus
szolgálatát.
Amikor Jézust Jeruzsálemben
keresztre feszítették, magdalai Mária nem törődve a veszéllyel, a közelében
maradt. Megfigyelte, hogy hova temették, és amilyen korán csak lehetett,
elment, hogy megadja Jézus holttestének a végső tisztességet. Így bár ő azért
indult el, hogy a halott Jézusnak szolgáljon, ő lett a feltámadott és élő
Krisztus első hírnöke. Érdekes, hogy amikor magdalai Mária a sírhoz ment és ott
találkozott a feltámadott Jézussal, először nem ismerte fel az Urat, egészen
addig, amíg maga Jézus a nevén nem szólította őt. De kétségtelen, hogy mégis a
magdalai Mária volt az első, aki találkozott a feltámadott Jézussal, és ő vitte
elsőként a hírt a többi tanítványnak.
Jézus korában a nők teljesen
háttérbe szorultak és nem sok szerepet kaptak a társadalomban. A zsidó
bíróságok például el sem fogadták a nők tanúvallomását. Jézus feltámadásának
hatalmas csodájánál azonban magdalai Mária abban a megtiszteltetésben
részesült, hogy elsőként lehetett tanúja az eseményeknek. Az asszonyok tanúságtételét
így aztán nem csoda, hogy kétkedve fogadta Péter és a többi férfitanítvány.
Lukács az
evangéliumában hangsúlyosan kiemeli azokat az asszonyokat, akik Jézussal együtt
járták a falvakat és szolgáltak is neki: „S történt ezután, hogy ő városokon és
falukon keresztül járva prédikált és hirdette az Isten országát és vele volt a
tizenkettő. És némely asszonyok is, akiket tisztátalan lelkektől és
betegségekből gyógyított meg, Mária, a magdalai, akiből hét ördög ment ki… sok
más asszony, akik az ő vagyonukból szolgáltak neki.” (Lk 8:1-3).
1. Ki is volt magdalai
Mária?
Magdalai Mária személyével
kapcsolatosan több félreértés is adódik. Ki is volt ő valójában? Kétségtelen,
hogy az evangéliumokban több olyan Mária nevű asszonyt is említenek, aki Jézus
követője volt.
Itt van például mindjárt a Lukács
evangéliumában szereplő „bűnös asszony”, aki könnyeivel öntözte, hajával törölte
és szent olajjal kente meg Jézus lábát. Az itt említetett nőt sokan tévesen
magdalai Máriával azonosítják. Mivel azonban Lukács itt egy névtelen asszonyt
említ, így az semmiképpen nem lehetett azonos a tanítványi körben jól ismert
magdalai Máriával.
Aztán ott van a János
evangéliumában szereplő betániai Mária, aki Lázár és Márta húga volt. Róla is
sokan feltételezik, hogy azonos lenne a máshol magdalai Máriaként említett
nővel. Ez azonban szintén csupán találgatás.
Ezeknek a feltételezéseknek és
az ebből fakadó bizonytalanságnak az eredménye, hogy ennek a három nőnek a
személye és története sok esetben összekeveredik a bibliaolvasó emberek előtt.
Valójában inkább azt kell feltételeznünk, hogy magdalai Mária nem azonos sem
betániai Máriával, sem pedig a Lukács által említett „bűnös” asszonnyal.
De ki is volt akkor az igazi
magdalai Mária? A Mária Magdolnaként is emlegetett asszony kettős neve
valójában ennyit jelent: „magdalai Mária”, azaz a Genezáreti–tó partján
található Magdala, halászatáról ismert településéről származó személy.
Magdalai Mária tehát kétségtelenül
létező személy volt, aki megszállottként került Jézus közelébe. Ma talán valamilyen
pszichés betegnek tekintenék azt, amiben Mária szenvedett. Jézus hét ördögöt űzött ki belőle, így
megtörte a gonosz hatalmát fölötte és meghívta a követői közé. Lukács
evangéliumában a következő beszámolót olvashatjuk: „Ezután városról városra és
faluról falura járt, és hirdette az Isten országának evangéliumát. Vele volt a
tizenkettő és néhány asszony, akiket gonosz lelkektől szabadított meg, és
betegségekből gyógyított meg: Mária, akit magdalainak neveztek.” (Lk 8:1-3).
Magdalai Mária volt az az
asszony, aki Máriával, Jézus anyjával együtt mindvégig kitartott Krisztus
mellett. Ott állt a kereszt tövében és segített Arimateai Józsefnek a holttest
sírba helyezésében. A feltámadáskor pedig az Úr arra választotta ki, hogy
elvigye az örömhírt az apostoloknak. Így lett magdalai Mária az apostolok
apostolává. A középkortól terjedt el a katolikus egyházban a „bűnbánó” Mária Magdolna
elnevezés, mivel ő lett a bűnbánat szentségének megszemélyesítője. Kétségtelen,
hogy nők szolgálatának példaszerű alakját fedezzük fel személyében és
történetében.
2.
Jézus
szolgálatában
Ahogy látjuk Jézus szolgáltában a
férfiak mellett fontos szerepet játszottak a nők. Ha abban a korban erről
hallottak Görögországban a nagy filozófusok tanítványai, vagy a híres rabbik
tanítványai, bizonyára megdöbbentek. Abban az időben az asszonyokat nem sokra
becsülték, kisebbrendűnek gondolták a férfiaknál. Gondoljunk a samáriai asszony
történetére, ahol még a tanítványok is csodálkoztak azon, hogy Jézus egy
asszonnyal beszélget. Ráadásul a samáriaiak még ellenségnek is számítottak. Jézust
azonban nem a kor véleménye érdekelte. Egyébként is az izraeli lelki vezetők
messze elfordultak az ószövetségi törvény szeretet-parancsától, amikor így
gondolkoztak a női nemről. Jézus nemcsak meghirdette, hogyan érez, gondolkozik
az asszonyokról, hanem közösségvállalásával ki is mutatta és meg is élte ezt a
megbecsülést és tiszteletet.
Az asszonyok jelenlétét és
szolgálatát hangsúlyozza tehát Lukács evangélista. Ő az az evangélista, aki
különösen nagy figyelmet fordít arra, hogy beszámoljon arról, hogy különböző
helyzetekben milyen fontos szerepet töltöttek be az asszonyok a Megváltó
életében. Nemcsak a férfiak, de az asszonyok is hallgathatták Jézus tanítását.
Emlékezzünk arra, amikor Márta szorgoskodott, és sok mindent tett Jézust
vendégül látva, ő még is azt mondta, hogy Mária, a testvére választotta a
jobbik részt, mert ő ott ült Jézus lábainál és hallgatta tanítását. Ez nagy
kiváltság volt, hiszen a zsidó rabbik ezt nem engedték volna meg az
asszonyoknak.
De nemcsak hallgathatták az Úr
Jézust az asszonyok, hanem tapasztalhatták is gyógyító hatalmát, szabadító
erejét. A magdalából való Mária ördögi megkötözöttségből szabadíttatott meg. Az
ő állapota talán még nem olyan lehetett, mint a gadarai megszállotté, aki ön és
közveszélyes volt már és őrjöngött, inkább a világtól való elzárkózás
jellemezte, nem akart senkivel sem találkozni, rettenetes félelmek gyötörték,
démoni megkötözöttség szörnyű jelei gyötörték. Akármelyik is volt jellemző,
magdalai Mária élete, fizikailag és lelkileg egyaránt tönkre tette őt. De Jézus
megszabadította, így ő is a szolgáló asszonyok között lehetett.
Lukács evangélista azt mondja
Jézusról: „vele volt a tizenkettő. És némely asszonyok is.” (Lk 8:2). Itt
a hangsúly azon van, hogy „vele együtt volt”. A tanítványnak lenni kifejezés
azt jelentette akkoriban, hogy járták vele az életutat, hallgatták őt és
szolgáltak is neki. Jézus szeretete ragyog fel a Biblia szövegének ebben a
gondolatában. Az asszonyok jelenléte azt szemlélteti, hogy az Úr nem egy távoli
Isten, akivel nem lehet kapcsolatban lenni, hanem olyan, aki még az akkori idők
gondolkozása miatt megvetettekkel is vállalja a közösséget, még az asszonyokkal
is. Ő a megvetettekkel, a meggyötörtekkel, a betegségben szenvedőkkel élt
együtt, ha kellett meggyógyította őket, kiszabadította őket a világ által rájuk
kényszerített bezártságból és megvetettségből.
De magdalai Mária története arról
is szól, hogy nagy kiváltság, ha valaki nemcsak hallgatója lehet Jézus
tanításának, de szolgálhat is neki. A legnagyobb megtiszteltetés magának
Jézusnak szolgálni. Itt a hangsúly azon van, hogy ezek az asszonyok Jézusnak
szolgáltak. Hogyan végezte magdalai Mária és a többi asszony ezt a szolgálatot?
Az a szó szerepel itt, ami a diakóniai munkát, a szeretetszolgálatot jelenti.
Van olyan fajta munka, amit kifejezetten az asszonyok tudnak ügyesen, a
férfiaknál sokkal jobban, kitartóbban végezni. Ismerjük a történetet, amikor
annyira szomjas volt, hogy leült a kút szélére és várta, hogy jöjjön valaki,
aki inni ad neki, akkor egy samáriai asszony szolgált neki.
Mindezt ráadásul „az ő
vagyonukból tették” (Lk 8:2), azaz ha pénzre volt szükség, akkor
azt adtak, ha élelemre volt szükség, akkor azt készítették el. Ez a szolgálat
semmiképpen sem volt egyszerű és könnyű. Manapság hajlunk arra, főleg mi
férfiak, hogy arra gondoljunk, hogy ez a fajta szolgálat nem olyan magasrendű.
Sokkal nagyobb az, amit a férfiak szoktak végezni, mint például a tanítás,
igehirdetés. Tudhatjuk, hogy az Úrnál ilyen megkülönböztetés nincs. Az, hogy
mennyire magasztos ezek által az asszonyok által végzett szolgálat, abból is látszik,
hogy még az angyalok is méltóvá tétettek arra, hogy ezt végezzék. Amikor az Úr
Jézust megkísértette a Sátán, olvassuk, hogy Isten angyalokat küldött, akik
szolgáltak Jézusnak, mivel már negyven napja nem evett, ezért étellel
szolgáltak neki. Még az angyalok is végeztek ilyen „asszonyi” szolgálatot.
3.
Találkozás a
feltámadott Urral
Magdalai Mária történetéből azt
láthatjuk, hogy Jézus ezeket az asszonyokat az általuk szívesen végzett és
általában az „asszonyi munkának” nevezett szolgálat mellett elhívta az
igehirdetői szolgálatra is! Így lett a magdalai Mária és a többi asszony Jézus
feltámadásának első hirdetőjévé.
Húsvét reggelén, amikor Mária
kiment a sírhoz, meglepődve látta, hogy a kő már nincs a sír bejáratánál, a sír
pedig üres. Két angyalt is látott ott, akik megkérdezték, hogy miért sír.
Jellemző, amit ő erre válaszol: „Azért, mert elvitték az én Uramat.”
(Jn 20:13). De honnan veszi ezt Mária? Ennek a feltételezésnek semmi alapja nem
volt. Azt kellett volna mondania, hogy nem látom itt az Ő holttestét. De ez
jellemez minket, hogy ha valamit nem értünk, akkor kitalálunk rá egy
magyarázatot. Aztán egy tévedésre, feltételezésre felépítünk egy elméletet.
Annyira, hogy amikor a feltámadott Krisztus megállt mögötte, ő azt gondolta,
hogy a kertész az, és konkrét kéréssel állt elő: „ha te vitted el Őt, mondd meg,
hova tetted.” (Jn 20:15). Valójában senki nem vitte el Jézus testét.
Ott áll az élő Krisztus mellette, de ő a saját bánatába és a saját gondolataiba
merülve mindezt még nem látja, ezért nem ismeri fel Jézust.
Magdalai Mária, tehát így állt ott
keserűségébe és saját feltételezéseibe beletemetkezve, amikor Jézus nevén
szólította őt. Ekkor Mária végre felismerte Jézust. Az Úr nem rótta meg őt a
korábbi értetlensége miatt, hanem azonnal feladattal bízta meg: „menj
az én testvéreimhez, és mondd meg nekik: Felmegyek az én Atyámhoz és a ti
Atyátokhoz, az én Istenemhez és a ti Istenetekhez.” (Jn 20:18). Magdalai Máriának tehát ezen túl
másképpen kell szolgálnia, vinnie kell a húsvéti örömhírt és elmondania azt a
tanítványoknak. Korábban csak a 12 tanítvány kiküldéséről olvastunk. Akkor
elsősorban a férfi tanítványok végezték az igehirdetés szolgálatát. Most
azonban Jézus, az asszonyokat is kiküldi.
A feltámadott Jézussal való találkozás és a tőle kapott új küldetés teljesen megváltoztatta magdalai Mária életét. Ugyan eddig is szolgált ő Jézusnak, de most a szolgálatnak egy új lehetősége nyílik meg előtte. Húsvét reggelén még úgy indult el, hogy ott folytatja, ahol nagypénteken abbahagyta. Ha már asztalt teríteni és vendégül látni nem tudja Jézust, legalább a sír körül végez valami munkát, részt vesz a végtisztesség megadásában, hiszen mást már úgysem tud tenni. Ekkor még azt gondolja, hogy Jézus halott, már nincs közöttük, de ő a halott Jézusnak is szolgálni akar. Míg azonban a többiek, a férfi tanítványok nagypéntek után félelmükben elrejtőztek, bezárkóztak és tétlenül várakoztak a bezárt ajtók mögött, addig magdalai Mária nem ezt teszi, ő kilép az ajtón, kimegy a sírhoz, a maga módján, de ismét szolgálni akar. Így lesz valóban ő az első, aki szolgálhatja is a feltámadott Urat. Magdalai Mária az első, aki látja az üres sírt és hallja az angyalok bizonyságtételét.
Miközben magdalai Mária még ott
tehetetlenkedik és értetlenkedik az üres sír mellett, megáll mögötte maga a
feltámadott Krisztus. Jézus szava töri át a keserűség és a fájdalom falát, az Ő
szava mozdítja ki abból a tehetetlenségből és értetlenségből, amiben addig
volt. Jézus nem megy el közömbösen Mária mellett, szóba elegyedik vele. Jézus
kezdeményez, aztán Ő ad igét nekik is, mert mindig az igével gyógyít meg minket
az Úr. A feltámadott Krisztus nem ítéli el Máriát, hanem újra elhívja és szolgálatba
álltja őt. A feladat szól a magdalai Máriának, de szól később a többieknek is,
így nekünk is: „Ellenben erőt kaptok, amikor eljön hozzátok a Szentlélek, és tanúim
lesztek Jeruzsálemben, egész Júdeában és Samáriában, sőt a föld végső határáig.”
(ApCsel 1:8). Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése