2021. október 9., szombat

Igehirdetés 2021.10.10. Márta és Mária – nők Jézus szolgálatában




100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 85.

 

Márta és Mária – nők Jézus szolgálatában

Olvasmány: Jn 12:1-8

„Amikor továbbhaladtak, betért egy faluba, ahol egy Márta nevű asszony a házába fogadta. Volt ennek egy Mária nevű testvére, aki leült az Úr lábához, és hallgatta beszédét. Mártát pedig teljesen lefoglalta a sok munka. Ezért odajött, és így szólt: Uram, nem törődsz azzal, hogy a testvérem magamra hagyott a munkában? Mondd hát neki, hogy segítsen! Az Úr azonban így felelt neki: Márta, Márta, sok mindenért aggódsz és nyugtalankodsz, pedig kevésre van szükség, valójában csak egyre. Mária a jó részt választotta, amelyet nem vehetnek el tőle.” (Lk 10:38-42)

  

               A Biblia hangsúlyozza, hogy Jézus szolgálatában fontos részt vállaltak a nők. Jézus idejében a nőket nem sokra értékelték. A kegyes zsidó férfiak abban az időben hálát adtak azért, hogy őket nem rabszolgának, pogánynak vagy nőnek teremtette az Alkotó. De a görög és római társadalmakban még rosszabb bánásmódban részesültek a nők. Gyakran előfordult, hogy a férfinak volt egy felesége, hogy törvényes gyerekeket szüljön, akik majd a vagyonát öröklik, ugyanakkor bűnös vágyai kielégítésére számtalan ágyast is tartott. Ilyen történelmi közegben tehát, amikor szörnyű módon bántak az asszonyokkal, Jézus azt az örömhírt hozta, hogy a nők is „Ábrahám leányai” (Lk 13:16), akik ugyanúgy részesülnek Istennek áldásában és örökölhetik az Ő országát. Így érthető, hogy Jézusnak sok nő követője volt.

               Valóban nagy öröm volt a nők számára hallani, hogy ők is Isten gyermekei, és a mennyei Atya szemében ugyanolyan értékesek, mint a férfiak! Ma Jézus két női tanítványával ismerkedhetünk meg.

               Márta és Mária szoros kapcsolatban álltak Jézussal.   Az evangéliumok beszámolóiból tudjuk, hogy Jézus legalább három alkalommal ellátogatott a nővérek otthonába. De valószínű, hogy ennél jóval többször is vendégeskedett náluk. A testvérükkel, Lázárral együtt egy Jeruzsálem közelében fekvő kicsiny falucskában, Betániában éltek. A két nővér személyisége meglehetősen különbözött egymástól, ami jól látszik abból, ahogyan Jézushoz viszonyultak. Mária kész volt félretenni minden mást, hogy Jézust hallgassa. Amikor Jézus szólította őt, Mária azonnal válaszolt. Szeretetét nem mindennapi módon fejezte ki. Egy alkalommal, drága kenőccsel kente be Jézus lábát. Amikor Jézus jelen volt, Mária számára megszűnt a világ. Mária viselkedése azonban bosszantotta a nővérét, Mártát, aki szinte kényszeres buzgósággal végezte a tennivalókat. Márta mottója bizonyára ez lehetett: „Első a kötelesség”. Ő úgy szolgálata Jézust, hogy ételt készített, és a vendéglátásban szorgoskodott.

               Felmerül a kérdés, hogy vajon melyik magatartás volt a helyesebb? Természetesen Márta számára saját szorgalmas igyekezete értékesebbnek tűnt, ezért arra kérte Jézust, hogy figyelmeztesse Máriát a mulasztására. Jézus azonban ezt finoman elhárította. Sőt arra mutatott rá, hogy Mária azzal, hogy ott ült a lábánál és hallgatta őt, azt tette, ami az életben valóban a legfontosabb dolog.

1.      Mária szolgálata

               A történet bevezetőjéből megtudjuk, hogy Jézus Jeruzsálem felé tartva, megállt Betániában, ahol a jól ismert testvérpár, Márta és Mária látta vendégül. Ahogy Jézus megérkezett hozzájuk, azt olvassuk, hogy Mária azonnal „letelepedett Jézus lábaihoz.” (Lk 10:38). Ez egy nagyon beszédes kifejezés a Bibliában. Pál apostolról például azt olvassuk, hogy „Gamáliel lábainál nevelkedett” (ApCsel 22:3), vagyis a híres Gamáliel rabbi tanítványa volt, az ő iskolájában tanult.

               Mária itt Jézus tanítványaként viselkedik, aki szeretne mesterétől tanulni. Ez tehát nem valami alkati kérdés Máriánál, hogy ő ilyen szemlélődő, meditatív lélek volt, aki valószínű a konyhában ügyetlen volt, de szívesen üldögélt és hallgatott beszédeket. Jézus nem minden nap volt ott náluk, ő azonnal felismerte, hogy ez egy soha vissza nem térő alkalom. Jézus betért hozzájuk, ezért ez egy minősített idő. Ezt azzal kell eltölteni, amire való. Holnap hiába szeretné Jézust hallgatni, ha akkor már nem lesz ott. Ezért most mindent félre kell tenni és rá kell figyelni. Mária tehát abszolút elsőbbséget adott Jézusnak. Félretette a maga dolgát, a terveit és csak Jézusra akart figyelni. Mária úgy tett, mint egykor a gyermek Sámuel, amikor így szólt: „Szólj, Uram, mert hallja a te szolgád!” (1Sám 3:9).

               Sajnos sokszor mi ennek pont az ellenkezőjét mondjuk: „Hallgass meg Uram, mert beszélni akar a te szolgád.” Nem figyelünk az Istenre, csak mondjuk a magunkét. Sok magát vallásosnak gondoló ember mondja azt, hogy ő szokott imádkozni. De vajon szokta-e Isten igéjét hallgatni? Az fontos, hogy miket hallgasson meg Isten, de az már nem igazán érdekel minket, hogy Ő mit akar mondani nekünk.

               Mária magatartása ennek épp az ellenkezőjét mutatta. Ő mindent félretett, befogta a száját és kinyitotta a fülét, de ami még fontosabb, hogy szíve egészen nyitva volt Jézus előtt: „szólj, Uram, mert hallja a te szolgád!” Ez nem alkati kérdés, hanem ez Mária döntése. Így döntött, hogy ő akkor ott Jézust akarja hallgatni. Azért döntött így, mert tudta, kicsoda Jézus, és komolyan is vette őt.

               Aki Jézust Úrként, azaz Messiásként, Krisztusként fogadja az életébe, az ismeri meg Őt igazán, és annak a számára a vele való találkozás nagyon-nagyon sokat jelent, mindennél többet, ezért képes valóban mindent félre tenni. Mária tehát így tekintett Jézusra és így telepedett le az Ő lábaihoz. Nem véletlenül mondja Jézus, az ördöggel viaskodva, hogy „nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden igével, ami Isten szájából származik.” (Mt 4:4). Az állat számára elég a táplálék, de az ember nemcsak kenyérrel él. Az embernek nemcsak hasa van, lelke is van. Mindkettőnek meg kell kapnia a táplálékát, mert ha nem kapja meg a lélek, akkor lélektelenné, lélek nélkülivé válik az élete. Lélektelen hajszává lesznek a mindennapjai, tönkreteszi magát is, meg másokat is, és nem tud emberi életet élni.

               Mária tehát felismerte, hogy ez egy kivételes alkalom. Jézusnak elsőbbséget adott a maga feladataival szemben, kész volt tanulni tőle, mint tanítvány, és odatelepedett a lábaihoz, mert Úrnak ismerte el Őt. És így kapott erőt már előre ahhoz, hogy később nehéz terheket is el tudjon hordozni. Amikor Márta a nyilvánosság előtt nekitámadt, akkor Mária nem sértődött meg, nem háborodott fel, nem keseredett el. Ő tudta, hogy mit csinál. Tudta, hogy akkor ott az elcsendesedés, a Jézusra figyelés ideje volt, majd utána pedig jöhet a konyha és a többi feladat is. Később, egy másik alkalommal, amikor azért támadtak Máriának Jézus tanítványai, mert egy drága kenettel kente meg a Mester lábát, ő akkor sem sértődött meg és nem is bizonytalanodott el. Tudta, hogy mit miért tesz. Támadni lehet, keserűséget okozni neki lehet, de nem lehet elkeseríteni. Erre érti a Szentírás azt, amit a zsoltárokban olvasunk: „Gyönyörködj az Úrban, és megadja szíved kéréseit!” (Zsolt 37:4). Aki ezt a Jézussal való személyes közösséget folyamatosan ápolja, az tanul meg gyönyörködni benne. Az egyre több jellemvonását ismeri fel a megváltó Krisztusnak, és annak Jézus nemcsak Megváltója lesz, hanem Ura is. Nemcsak a múltjára ad bocsánatot, hanem a jelenében folyamatosan tanácsot, erőt, útmutatást ad neki és az egész jövője is az Ő kezében van.

2.      Márta szolgálata

               Mária után vizsgáljuk meg most Márta személyét és szolgálatát. Róla is elmondható, hogy befogadta Jézust nemcsak az otthonába, de a szívébe is. Márta ugyanúgy hitt Jézusban, mint a testvére. De Márta másképpen élte meg a hitét, mint Mária, mert ő egészen más személyiség volt. Mártáról a bibliai leírás alapján az a benyomásunk, hogy ő egy határozott és erős személyiség volt, ez pedig kihatott a hitbeli magatartására is. Márta Jézus követője lett ugyan, de továbbra is ő akart irányítani. Ő is szolgálni akart Jézusnak, de ő ezt a maga módján tette. Behívta Jézust az otthonába, hogy vendégül lássa. Úgy gondolta, hogy Jézus majd leül, és csendben várja, hogy elkészüljön az étel, ő pedig addig teszi a dolgát a konyhában. Amikor pedig azt látja, hogy a testvére nem azt teszi, amit ő, akkor még Jézust is megdorgálja: „Uram, nem törődsz azzal, hogy a testvérem magamra hagyott a munkában?” (Lk 10:39). Márta Jézust is kritizálja, mert úgy gondolja, hogy ő jobban tudja, mi itt a tennivaló. Egyébként a Márta nevének a jelentése szó szerint ez: „úrnő”.

               Éles ellentmondást látunk itt Márta szavaiban. Miközben Jézust nagyon helyesen „Uramnak” szólítja, kiderül, hogy valójában mégsem tekinti őt annak. Márta a maga ura akar lenni, ő akarja meghatározni a dolgokat. Valószínűleg Mária felett is gyakran uralkodott Márta, de most úgy tűnik Jézus felett is uralkodni akar. Ő akarja kiosztani a feladatokat és meghatározni, hogy ki, mikor, mit csináljon. Márta úgy gondolja, hogy ő Jézus nélkül is tudja, hogy mikor minek van itt az ideje. De a történetből kiderül, hogy éppen ezt nem tudja. Miközben Márta buzgón végzi a munkáját, süt, főz, takarít, valójában mégis mindezt, dühösen és keserűen végzi, ezért nincs rajta áldás. Márta mindennel elégedetlen, a szíve tele van keserűséggel, váddal és irigységgel.

               Mártának az a nagy hibája, hogy „Uramnak” szólítja Jézust, de egyáltalán nem veszi komolyan, hogy Ő Úr.

               Talán többen ismerik azt a néhány sort, amit Lübeckben a híres Krisztus-szobor alá írtak. Nagyon tanúságosak ezek a mondatok:

Ti Mesternek hívtok — és nem kérdeztek engem…

Útnak neveztek — és nem jártok rajtam… 

Világosságnak hívtok — és nem néztek reám…

Életnek neveztek — és nem kerestek engem… 

Bölcsnek hívtok — és nem követtek engem…

Hatalmasnak hívtok — és nem kértek tőlem… 

Irgalmasnak hívtok — és nem bíztok bennem…

 Igazságnak neveztek — és nem féltek tőlem…

Ha egyszer örökre elvesztek — ne okoljatok engem!

               Sajnos velünk is így van ez sokszor. Tudjuk, hogy Ő irgalmas, hatalmas, Úr, Mester, Krisztus, mégis mi akarunk uralkodni felette. Nagyon jó lenne őszintén megvizsgálni, hogy életünkben hol van az a terület, ahol nem Úr még ténylegesen Jézus, ahol még nem adtuk át az uralmat neki. Milyen tanítványok vagyunk mi? Olyanok, akik készek a Mester lábához telepedni és tanulni, vagy inkább „úrnők” és „urak”, akik egymáson is, meg néha még Jézuson is uralkodni akarunk.

               A történet arra is rámutat, hogy mennyire fontos az élő Krisztussal való személyes közösség. Mert Márta számára, aki a konyhában tüsténkedett, Mária is tovább adhatta volna azt, hogy mit mondott a Mester. De a Bibliából mi úgy ismerjük meg Jézust, hogy nemcsak az a fontos, hogy Ő mit mondott, hanem Ő maga a fontos. Márta számára is Jézus kell, legyen az első!

               Sokan ismerik Chambersnek a „Krisztus mindenekfelett” c. áhítatos könyvét. Az egyik főgondolat, ami végighúzódik ezen a 365 elmélkedésen, pontosan az, hogy Jézus személye legyen fontos. Egyik helyen így fogalmaz az író: „Az Istennel való magányos, csendes közösségünk mélységétől függ érte végzett nyilvános szolgálatunk értéke. Napjainkban Jézus Krisztus legnagyobb ellensége a gyakorlati munkáról alkotott olyan elgondolás, ami nem a Szentírásból, hanem a világrendből születik. Ebben felülkerekedik a szüntelen erőkifejtés és tevékenység, de nincs helye benne az elmélyült kapcsolatnak Istennel. Rossz a sorrend, meg a hangsúly.

3.      Az egy szükséges rész

               Mária és Márta története helyre tesz minket. Megmutatja a számunkra mi az, ami igazán fontos.  Azt hiszem, hogy sokszor a mi rosszkedvünk, idegességünk, másokkal szembeni keserűségünk, vádaskodásunk, sőt Istennel szembeni szemrehányásaink oka is ez, hogy nem ott vagyunk, és nem azt tesszük, amit kellene. Jézus itt Márta személyén és példáján keresztül egy általános és alapvető problémára mutat rá, ami mindnyájunkat megkísért. Jézus így figyelmezteti Mártát, s rajta keresztül minket is: „Márta, Márta, sok mindenért aggódsz és nyugtalankodsz, pedig kevésre van szükség, valójában csak egyre. Mária a jó részt választotta, amelyet nem vehetnek el tőle.” (Lk 10:38-42). Sokat aggodalmaskodunk, törjük magunkat, szüntelen való szolgálatban vagyunk, s közben nem ismerjük fel, hogy itt van az elcsendesedés, a leállás ideje, mert Jézus akar szólni hozzánk, Ő akar szolgálni nekünk.

               Fel kell ismernünk, hogy mikor, minek van a rendelt ideje. Néha annak, hogy mi szolgáljunk Jézusnak, máskor pedig annak, hogy mi megállunk, elcsendesedünk azért, hogy Jézus szolgálhasson nekünk.

               Itt Mária volt az, aki ezt felismerte és a jó részt választotta, ami el nem vétetik tőle. Mert egyszer, amikor minden elvétetik tőlünk, csak az marad meg, aki bennünk Krisztus. Amennyire Ővele tele van valaki. Amennyire Ővele töltekezett. Nekünk azért nehéz ezt ma komolyan vennünk, mert mi most egy olyan világba élünk, amely a Márta típusú embereket tartja példaképnek. A világ ma mindent a teljesítmény, a GDP alapján mér. Aki szüntelen szolgál, aki töri magát, aki nem ismer megállást, ahol nincs helye ennek a csendnek, az számít elismertnek. Mintha lehetne tankolás, elcsendesedés és feltöltekezés nélkül szüntelenül üzemelni.

                        De tudjuk, hogy pihenés és tankolás nélkül semmilyen jármű nem megy örökké. Isten pedig azt akarja, hogy mi ne erőlködjünk, és ne megfáradtan és megkeseredetten szolgáljunk neki, hanem az Ő igéjének és Szentlelkének az erejével betöltekezve örömmel tudjunk haladni. Azt akarja, hogy minden a helyére kerüljön. Tudjunk megállni és elcsendesedni, hogy aztán feltöltekezve képesek legyünk erőt kifejteni, szolgálni, áldozatot hozni. Azt akarja, hogy ne a szöveg legyen meg az életünkben, hogy Uram, Uram, és közben maradunk a magunk urai és úrnői, hanem tanuljunk meg Jézus lábához telepedni, hallgatni Őt és aztán engedelmeskedni neki, mert így lehetünk igazán áldássá mások számára is. Ez az egy az, ami igazán fontos és ami el nem vétetik tőlünk. Ámen

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hirdetések: 2024.10.27.

  GYÜLEKEZETI ALKALMAINK: -           Kedd 18:00 óra – A bibliaóra a következő héten (Okt. 29.) elmarad! -           Csütörtök (Október...