Nikodémus
– aki a jó hírét kockáztatta
Olvasmány: Jn 3:1-21
„Ekkor
Nikodémus, aki korábban már járt nála, és közülük való volt, így szólt hozzájuk: Elítéli-e
az embert a mi törvényünk, míg ki nem hallgatták, és meg nem tudták tőle, hogy
mit tett? Azok pedig így válaszoltak neki: Talán te is galileai vagy? Nézz
utána és lásd be, hogy Galileából nem támad próféta.” (Jn 7:50-52)
A János evangéliumának
az a sajátossága, hogy szűkíti a kamera látószögét, és ráközelít néhány személy
arcára: hol egy nőt látunk a kútnál, hol egy vak férfit majd a zsidó főtanács
egyik tagját. János apostol így ad
személyes betekintést abba, hogy milyen hatással volt Jézus másokra. Így figyelhetjük
meg Jézusnak a Nikodémussal folytatott beszélgetését, aki valószínűleg azért
ment az éj leple alatt hozzá, mert azt szerette volna, hogy látogatása titokban
maradjon. Nikodémus nyilvánvalóan a jó hírét és a saját biztonságát is
kockáztatta azzal, hogy találkozott Jézussal, hiszen a farizeustársai
megesküdtek, hogy megölik Jézust. Nikodémus azonban fontosabbnak tartotta, hogy
az őt foglalkoztató égető kérdésekre választ kapjon. Ki ez a Jézus? Valóban az
Istentől jött? Jézus végül az újonnan születés példájával válaszolt Nikodémus
kérdéseire. Ebben a beszélgetésben hangzik el a Biblia egyik legismertebb
mondata: „Mert úgy szerette Isten a
világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem
örök élete legyen.” (Jn
3:16).
Jézus tanítványainak a többsége
egyszerű ember volt. Egy halász vagy egy vámszedő nem sokat veszíthetett a
társadalmi státuszából, amikor a radikális tanokat hirdető tanító követőjévé
vált. Nikodémus ellenben, aki a zsidó
főtanács tagja volt, valóban a jó hírét és tekintélyét kockáztatta, amikor
felkereste Jézust. Farizeusként egy bizonyos hitrendszer követője volt. Köztiszteletben
álló vallási vezetőként és Isten törvényének tanítójaként tartották számon.
Ezért is jött Nikodémus éjszaka Jézushoz. A későbbiek során azonban bátrabb
lett. Amikor a szanhedrin Jézus ügyét tárgyalta, Nikodémus felszólalt az ellen,
hogy elítéljenek egy olyan embert, akit még ki sem hallgattak. A farizeusok
azonban egy gúnyos megjegyzéssel hárították el Nikodémus jogos érveit.
Jézus halála után Nikodámus ennél
is tovább ment. Arimáthiai Józseffel együtt engedélyt kért Pilátustól, hogy Jézus
testét levehesse a keresztről és eltemethesse.
A Biblia ezután már nem említi Nikodémust,
így nem tudhatjuk, hogy vajon tett-e valaha is nyílt hitvallást Jézus mellett.
Valószínűnek tűnik azonban, hogy János evangélista azért említi meg ezeket az
eseteket, mert Nikodémus nyíltan vállalta, amit látott és hallott, így maga is
hitre jutott és csatlakozott a keresztyén gyülekezethez. Másként hogyan
értesült volna János Nikodémus tetteinek és szavainak ilyen aprólékos
részleteiről. A János evangéliumában található leírások alapján arra következtethetünk,
hogy Nikodémus kész volt feláldozni a társadalmi rangját, és Jézusért mindenről
lemondani, hogy ő is részesülhessen az újjászületés kegyelméből.
1.
Nikodémus – aki
titokban akart Jézus követője lenni
Nikodémus az izraeliták főembere
és a főtanács tagja volt. Mint köztiszteletben álló férfi eleinte nem merte nyilvánosan
vállalni a Jézussal való barátságot, nehogy a főtanács tagjai megszólják
emiatt. Ezért inkább éjszaka, titokban ment el hozzá. A találkozás és a
beszélgetés valószínűleg az Olajfák hegyén történhetett, miután Nikodémus titokban
megtudakolta, hogy Krisztus ide szokott visszavonulni éjszakánként. Abból,
ahogyan Nikodémus indítja a beszélgetést, jól látszik, hogy alaposan átgondolta
szavait. Krisztust úgy szólítja meg, hogy a beszélgetésükhöz bizalmi légkört
teremtsen. Elismerte, hogy Jézus Istentől jött tanító, mert egyébként nem tudna
ilyen jeleket tenni, csak ha vele van az Isten. Valójában azonban ekkor még nem
ismerte fel Jézusban a Messiást, mert csak egy „Istentől jött tanítónak”
(Jn 3:2) nevezte Őt.
Jézus, aki a Szentlélek
világosságával minden ember szívébe látott, így Nikodémus kételyeit is jól
látta, ugyanakkor felismerte benne az igazságkereső embert, ezért az üdvösséget
érintő téma közepébe vágva válaszolt neki: „Bizony, bizony mondom neked, ha valaki
felülről nem születik, nem láthatja meg Isten Országát.” (Jn 3:3).
Ebben a történetben Nikodémus
személyén keresztül jól megfigyelhetjük, hogy Isten igéje mindenkor a lényünk
legmélyén szólít meg, valósággal az elevenünkbe vág: „Mert az Isten szava élő és
hatékony, áthatóbb minden kétélű kardnál, behatol az értelemnek és a léleknek,
az ízeknek és velőknek elágazásaihoz, és megítéli a szív gondolatait és szándékait.”
(Zsid 4:12). Egy olyan embert, mint Nikodémus, mélyen érintettek Jézus
szavai, mert nyilvánvalóan neki szóltak azok. Ő eddig abban a hitben ringatta
magát, hogy a vallási előírások kötelezettségének mindenben eleget tesz, a
vagyonából támogatja a jeruzsálemi templom ügyét, becsületes és mindenki előtt
köztiszteletben áll. Így, mint Ábrahám magvának, neki is jár az üdvösség, ő is
az Isten Országának lelendő polgára lesz.
Ezzel szemben most azt kell
hallania Jézustól, hogy aki nem születik újjá felülről, az nem láthatja meg
Isten Országát. Ezek a szavak bizonyára nagyon felkavarták Nikodémust, és
kimozdították az érdemei útján elérhető üdvösség hamis álmából. Ezért is válaszol
Nikodémus kissé ingerülten: „Hogyan születhet meg az ember, ha már vén?
Csak nem mehet be ismét anyja méhébe, hogy megszülessék.” (Jn 3:4).
Jézus azonban nem sértődik meg,
hanem nagy nyugalommal folytatja a Nikodémus üdvössége érdekében felvetett
témát. Jézus nem nyit vitát, hanem még nyomatékosabban és bővebben fejti ki
tanítását. Elmondja, hogy „víztől és Szentlélektől” kell
felülről, Isten ereje és kegyelme folytán újjászületni, és nem egy reinkarnáció
útján ahhoz, hogy valaki bemehessen az Isten Országába. A Szentlélek munkáját
pedig a szél mozgásához hasonlította. Ahogyan a szél fúj, és innen oda mozgatja
a levegőt, az Isten Lelkének a munkája is ilyen láthatatlan módon érinti meg és
formálja az ember belső világát nap, mint nap. A szél munkája csak az eredményeiben
látszik meg, ugyanígy van ez a Szentlélek „szívre” gyakorolt hatásainál is. Ha
engedünk neki, akkor hit ébred bennünk Krisztus szavainak megbízhatósága felől,
és az isteni szavak mögötti tartalom hit által megtapasztalható valósággá válik
a számunkra.
A főtanács tagjai, Arimátiai
Józsefet és Nikodémust kivéve, ellenálltak Krisztus szavainak és a Szentlélek
munkálkodásának, ennek következtében a gondolkodásuk elsötétült, és az egyetlen
igazat, Krisztust, megvetették és később meg is ölték. Ez a lelki
törvényszerűség ma is érvényes. Aki tartósan ellenáll az Isten szavának, és a
Szentlélek szívre gyakorolt szelíd hívó hangjának, annak a gondolkodása és
ítélőképessége a lelki dolgokat illetően elsötétül, ennek következtében a jót
rossznak fogja látni, és a rosszat pedig jónak és helyesnek.
Nikodémus esetében Krisztus hozzá
intézett szavai csak az Üdvözítő halála és feltámadása után érlelődtek be, amikor
a Messiást elvető zsidó lakosság többségével szemben valószínűleg ő is
csatlakozott a keresztyén gyülekezethez.
2.
Nikodémus –
Izrael tanítója, aki mégsem érti az Írást
A történetnek az egyik
legmegdöbbentőbb mondata az a kérdés, amit Jézus intéz Nikodémushoz: „Te
Izrael tanítója vagy, és nem tudod ezeket?” (Jn 3:10). Láthatjuk, hogy
Nikodémusnak fájdalmasan kellett szembesülnie a saját állapotával, hogy
újjászületés nélkül, a Szentlélek befogadása nélkül az egész tudománya semmit
sem ér, mert nem juthat be általa az örök életre. Ide illenek Pál apostol
szavai: „Az ismeret felfuvalkodottá tesz, a szeretet azonban épít.” (1Kor 8:1).
Nikodémus valójában azt sem
értette, hogy az újjászületés hogyan mehet végbe, és milyen áron. De Krisztus
erre is megadta neki a választ. Az újjászületés Jézus helyettes áldozata által
történhet meg. Jézus ezt a Mózes által felemelt rézkígyóra való feltekintés
hasonlatával világította meg: „És amiképpen felemelte Mózes a kígyót a
pusztában, akképpen kell az Emberfiának felemeltetnie. Hogy valaki hisz őbenne,
el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn 3:14). A rézkígyó
felemelésének a története már bizonyára ismerős volt Nikodémusnak, „Izrael
tanítójának”. A bibliai leírás szerint a pusztai vándorlás alatt az Isten ellen
lázadozó zsidókat mérges kígyók marták meg. Ekkor Mózes imában Istenhez
kiáltott, és az Úr azt mondta, hogy csináltasson rézkígyót és egy póznára tűzze
fel. Aki feltekint a rézkígyóra, az Isten ígérete szerint életben marad. Így is
történt; akit megmartak a kígyók, de felnézett a rézkígyóra, az életben maradt.
De mit jelent ez a történet
valójában? Hogyan jelképezheti a rézkígyó Krisztust, amikor a kígyó a
gonosznak, a sátánnak a jelképe a Szentírásban? Krisztusnak a Nikodémushoz
intézett szavai és a Szentírás más összefüggései alapján választ kaphatunk erre
a kérdésre. Jézus a pusztában felemelt rézkígyót összekapcsolta a saját
felemeltetésével, ami a kereszthalálakor következett be.
Így csak Krisztus szavai által
itt az Újszövetségben válik igazán érthetővé, hogy miért kellett az Ószövetség
idején a rézkígyót a pusztában felemelni.
A
kígyó marása a sátán fullánkjára, a bűnre mutat rá. Akit a sátán, a „kígyó”
bűnbe vitt, annak meg kell halnia, „mert a bűn zsoldja a halál.” (Róm 6:23).
Krisztus pedig helyettünk szenvedte el a kígyó marásának, a bűnnek végső
következményeit. Ezért mondja Pál apostol, hogy „Isten, aki bűnt nem ismert,
bűnné tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk őbenne (2Kor 5:21).
A kígyó a sátán jelképe, de mivel ő a bűn szerzője, ezért a kígyó a bűnnek a
jelképe is. Krisztus pedig magára véve a világ összes törvényszegését, beteljesítette
ezt a jelképet, úgy szenvedett és halt meg, mintha minden bűnt ő követett volna
el, mert az Atya teljesen elfordult tőle, hogy ha valaki hisz benne, „el
ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn 3:16). Aki a
pusztában a rézkígyóra feltekintett elismerte, hogy önmagától nem fog meggyógyulni
és nem tudna életben maradni, a gyógyulása, életben maradása pedig Isten ajándéka.
Neki csak annyit kell tenni, hogy Isten szavának engedelmeskedve feltekint rá.
A rézkígyó így magának a keresztre feszített Krisztusnak az előképe volt. A
kígyók által megmart emberek így a Messiásra mutató jelre tekintettek fel és
nem egy bálványra.
Nikodémus bizonyára akkor értette
meg ezt a jelképet teljesen, amikor látta Krisztust ártatlanul a kereszten
szenvedve, és mégis az ellenségeinek megbocsátva meghalni. Akkor értette meg,
hogy Jézus áldozata önkéntes, és helyettes áldozat volt, és hogy ennek
következtében az üdvösség Isten teljesen ingyenes ajándéka azok számára, akik
hit által ezt igénylik és elfogadják, és akiknek a szívében ennek nyomán a bűn
hatalma megtörik! Semmilyen más eszköz, vallási rituálé, vagy jó cselekedet,
alamizsna vagy vallási előírás teljesítése nem képes a bűn hatalmát megtörni az
ember szívében, csak Krisztusnak az áldozata. Az Istennek kereszten
megmutatkozó szeretete, amely a bűn miatt halálra szánt embernek hit által
mégis felkínálja az üdvösséget. Jézus
ezzel zárta beszédét: „Aki hisz ő benne, az el nem kárhozik; aki
pedig nem hisz, az már ítélet alatt van, mert nem hitt az Isten egyszülött Fiának
nevében.” (Jn 3:18).
3.
Nikodémus – a
tanítvány
A Biblia akkor tesz ismét
említést Nikodémusról, amikor tisztségét betöltve a szanhedrin soraiban ülve
Jézus ügyében kell döntenie. Ekkor éppen azt fontolgatja a tanács, hogy mit
tegyenek Jézussal. Ekkorra már odáig fajultak a dolgok, hogy a tanács egyes
tagjai, akik nyilvánvalóan vezető szereppel és hatalommal bírtak, már kiadták
Jézus ellen az elfogatóparancsot. A templomi őrség szolgái azonban azzal tértek
vissza, hogy nem voltak képesek letartóztatni Jézust, mert még soha nem hallottak
embert ilyen dolgokat szólni. A magas rangú farizeusok és főpapok erre jól meg
is dorgálták őket, amivel csak saját szellemi vakságukról és felfuvalkodásukról
tettek bizonyságot. Nikodémus ebben a kritikus helyzetben áll elő és megragadva
a szót arra emlékezteti kollégáit, hogy addig nem hozhatnak ítéletet Jézus
felett, míg vádlottként ki nem hallgatták. János evangélista itt szó szerint
lejegyezte Nikodmémus szavait: „Elítéli-e az embert a mi törvényünk, míg ki
nem hallgatták, és meg nem tudták tőle, hogy mit tett?” (Jn 7:51). A
tanács többi tagja erre durván és pökhendien gúnyolni kezdi Nikodémust. Itt már
nagyon érezhetővé válik, hogy az ítélet a szívükben rég megszületett.
Nikodémusról azonban megtudjuk, hogy ő nem osztja ezt a gyűlöletet.
Végül Nikodémus utolsó bibliai
említése János evangéliumának a végén található. Itt annak lehetünk tanúi,
amint Nikodémus, Jézus keresztre feszítése után, Arimathiai Józsefnek segédkezik
Jézus temetésénél. Róla ezt mondja a Biblia: „Ezután az arimátiai József, aki
Jézus tanítványa volt – de csak titokban, mert félt a zsidóktól –, megkérte
Pilátust, hogy levehesse Jézus holttestét. Pilátus megengedte neki. Elment
tehát, és levette Jézus holttestét.” (Jn 19:38).
Nikodémusról megtudjuk, hogy 75
fontnyi fűszerrel járult hozzá a temetéshez, hogy az akkori szokásoknak
megfelelően bekenjék vele a tetemet. Eztán segített Józsefnek gyolcsba tekerni
a holtestet és elhelyezni a sírkamrában. A felhasznált fűszerek puszta tömege
is jelzi, hogy Nikodémus gazdag ember volt, valamint azt is, hogy nagy tisztelettel
viseltetett Jézus iránt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése