100
EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 78.
János
– a „szeretett” tanítvány
Olvasmány: Jn 1:1-10
„Ez az a
tanítvány, aki bizonyságot tesz ezekről, és megírta ezeket, és tudjuk, hogy igaz
az ő bizonyságtétele.” (Jn 21:24)
János apostol
kiemelt szerepet töltött be a Jézus által kiválasztott tizenkét tanítvány között.
Neki jutott az a kiváltság, hogy számos meghitt pillanatot élhetett át
Mesterével. A legszűkebb, háromfős tanítványi körnek a tagjaként szemtanúja
volt Jézus megdicsőülésének, jelen volt Jairus lányának feltámasztásnál és a
Gecsemané-kertben is Jézus közelében lehetett. Jézust letartóztatása után a
tárgyalássorozatnak is szemtanúja volt. Ő volt az egyetlen tanítvány, aki Jézus
halálakor ott volt a kereszt alatt, és az elsők között értesült Krisztus
feltámadásáról is. Mindezen események döntő módon formálták János jellemét és
gondolkodását.
János egy
Zebedeus nevű jómódú halászember fia volt. Édesanyja Salomé, akiről feltételezhető,
hogy Máriának, Jézus anyjának a testvére lehetett. Testvérével, Jakabbal együtt
engedelmeskedett Jézus hívásának, a tanítványa és követője lett. János,
Jakabbal és Péterrel együtt halász volt. Ők hárman a legszűkebb tanítványi
körhöz tartoztak, akiket Jézus mindenhová magával vitt. Jézus a „Boanerges”
azaz a „mennydörgés fia” nevet adta neki. Ez alapján azt feltételezhetjük, hogy
erős hangú, temperamentumos és hirtelen haragú fiatalember lehetett. Jézus őt
és Pétert bízta meg az utolsó vacsora előkészítésével.
Az általa
írt evangéliumnak már az első bekezdésétől kezdve egyértelmű, hogy stílusát
tekintve élesen eltér a többi evangélista írásától. Míg a többiek inkább az
eseményekre fókuszáltak és igyekeztek nyomon követni Jézus életútját, különösen
is annak utolsó három évét, a János írása szerint evangélium ezzel szemben nem
csak kiegészíti, de egy egészen más szempont alapján mutatja be Jézus életét és
szolgálatát.
János,
aki csak később, idős korában fogott hozzá a munkához, azt feltételezte, hogy
az olvasók már ismerik a legfontosabb tényeket Jézus életével kapcsolatosan.
Éppen ezért ő nem az események tényszerű bemutatására törekedett, hanem inkább
Jézus szavainak és tetteinek mélyebb értelmét igyekezett bemutatni. János
egyedi anyagot mutat be, hogy olvasói előtt igazolja: Jézus a testet öltött
Isten, aki azért született meg, és azért jött el ebbe a világba, hogy
kereszthalála által megváltsa az embereket a bűneikből.
János már
az első mondatában Krisztus természetére irányítja a reflektorfényt. Nem
találkozunk a karácsonyi jelenetekkel, istállóval, pásztorokkal vagy
bölcsekkel. Semmit nem ír Jézus születéséről vagy gyermekkoráról. Úgy mutatja
be Jézust, mint felnőtt férfit, aki egyben maga az Isten Fia. Az ünnepélyes és
emelkedett bevezető után pedig Keresztelő Jánossal találkozunk, aki alázatosan
Jézusra mutat, mint akinek saruja szíját sem méltó megoldani.
Az
ősegyház hagyomány szerint az apostolok közül egyedül ő érte meg az idős kort
és ő halt meg természetes halállal. Élete végén Domitiánus császár Patmosz
szigetére száműzte, és itt írta meg a Jelenések könyvét.
1. A mennydörgés
fia
Jánosnak
különös ragadvány neve volt: „mennydörgés fia” (Mk 3:17). Néhány
evangéliumi történet azt sejteti, hogy ez az elnevezés egy valóban viharos
személyiséget tükröz. Ő volt az a tanítvány, aki egy alkalommal megneheztelt a
rivális csodatevőkre. Máskor pedig volt olyan bátor, hogy a mennyek országában
maga és testvére számára a legfőbb helyeket igényelje Mesterétől. Egy következő
alkalommal pedig egyenesen tüzet szeretett volna kérni az égből, hogy
elpusztítsa azt a telepelülést, amely nem volt hajlandó Jézust és követőit
befogadni.
Az idők során azonban Mestere
szavait hallgatva és példáját követve, ezek a viharfelhők oszladozni kezdtek,
míg végül János a „mennydörgés fiából” a „szeretet apostolává” formálódott. Az
ifjúkrában még oly heves természetű tanítvány idős korában keletkezett írásait
olvasva már mindenhol a szeretet hangsúlyozásával találkozunk.
János lelki és hitbeli formálódásának
az útja az általa írt evangéliumra éppúgy, mint leveleire rányomja a bélyegét.
Megváltozott személyiségének tulajdoníthatjuk egyedi stílusát, ahogy számos
megrendítő epizód elbeszélésén keresztül ismerteti Jézus történetét. Talán
éppen ez a néhány jelenet volt az, amely végül magát Jánost is meggyőzte arról,
hogy Jézus valóban Isten Fia volt.
Az evangéliumok elbeszélései
szerint Jánosnak, az eredeti, természetétől fogva való lénye nem volt olyan
kedves, mint ahogy azt későbbi életében megnyilatkozott. Jellemének súlyos
fogyatékosságai voltak: gőgös, önhitt és becsvágyó, sőt ha megsértették,
haragtartó is volt. Ezen kívül a szeretett tanítvány még szeszélyes, bosszúálló
és ítélkező is volt. Jézus, mégis mindezen hibák ellenére az őszinte,
szeretetteljes szívét látta meg Jánosnak. Jézus nem azt látta Jánosban, aki
akkor volt, amikor elhívta, hanem már akkor látta benne azt, akivé lehet. Ez a
mi tanítványságunknak is a nagyszerű lehetősége, hogy Jézus által azzá
lehetünk, akik valóban vagyunk, akivé lennünk kell, de akivé csak Jézus által
lehetünk.
Jézus tehát
egyrészt megfeddte János önzését, leleplezte becsvágyát, próbára tette hitét,
másrészt azonban kinyilatkoztatta előtte azt, amire annyira vágyott, az Istent
követő élet szépségét, a szeretet mindent átalakító és újjáformáló hatalmát.
A következőkben
megvizsgálunk néhány olyan történetet, amelyben Jánosnak ezek a jellemhibái
világosan megmutatkoztak.
Az egyik ilyen
eset az, amikor Jézus elküldi tanítványait egy samáriai faluba azzal, hogy szállást
kérjenek neki, de a samáriai falu nem akarja befogadni őket. A Mesterük iránt
tanúsított hidegség, és tiszteletlenség meglepte és megharagította a
tanítványokat. Különösen Jakab és János háborodott fel nagyon. Ilyen bánásmódot
tanúsítani azzal szemben, akit ők annyira imádtak, meglátásuk szerint,
túlságosan is nagy igazságtalanság volt ahhoz, hogy azonnali megtorlást ne
érdemelne. Ezért buzgóságukban az Illés próféta elfogására kiküldött főemberek
egykori sorsára gondolva így szólnak: „Uram nem akarod-e, hogy ezt mondjuk:
Szálljon le tűz az égből, és égesse meg őket?” (Lk 9:54). Nagy
ámulatukra azt kellett tapasztalniuk, hogy szavaik miatt Jézus elszomorodott és
keményen megdorgálta őket.
Egy másik
alkalommal, Jakab és János, anyjuk által tárták kérelmüket Jézus elé, hogy a
mennyek országában a legmagasabb tisztségeket foglalhassák el. Mintha meg sem
hallották volna Jézusnak az Isten országa lényegét illetően a többszörösen is
elismételt tanítását. A zebedeusfiak még mindig abban reménykedtek, hogy a
Messiás, az ő emberi kívánalmaiknak megfelelően foglalja el majd trónját, veszi
át királyi hatalmát és osztogat majd a hozzá közel állóknak kivételes
pozíciókat. János anyja így kérlelte az Urat: „Mond, hogy ez az én két fiam
üljön a te országodban egyik jobb kezed felől, a másik bal kezed felől.” Az
Üdvözítő ellenben így válaszolt: „Nem tudjátok, mit kértek. Megihatjátok-e a
pohárt, amelyet én megiszom, és megkeresztelkedhettek-e azzal a keresztséggel, amellyel
én megkeresztelkedem?” (Mt 20:20-23).
Noha a tanítványoknak ekkor
eszükbe juthattak volna Jézusnak a próbákra és szenvedésekre vonatkozó
kijelentései, ők mégis büszkén azt felelik, hogy igen. János képesnek gondolta
magát arra, hogy hűsége bizonyításaképpen mindazt vállalja, ami Mesterét
éri. Jézus ekkor rájuk hagyta a dolgot: „Az én poharamat megisszátok
ugyan, és a keresztséggel, amellyel én megkeresztelkedtem, megkeresztelkedtek”,
de hozzátette azt is, hogy a trón helyett a kereszt vár rá, jobb és bal keze
felől való társának pedig egy-egy gonosztevő kerül mellé. Jakab és János végül
valóban részesültek Mesterük szenvedéseiben. Jakabra a gyors halál várt, kard
által halt meg, János sorsa pedig az volt, hogy Ura szolgálatában üldöztetést
szenvedve, túlélje az összes tanítványt.
Jánosnak így
kellett szembesülnie az ő saját sorsával. Csak sokkal később, miután János a
szenvedésben való közösség által eggyé vált Mesterével, nyilatkozatta ki neki,
hogy milyen feltétel mellett lehet trónjához közeledni. Ezt már a Jelenések
könyvében olvassuk: „Aki győz, annak megadom, hogy az én királyi székembe üljön
velem, amint én is győztem és ültem az én Atyámmal az Ő királyi
székében.” (Jel 3:21). Az áll legközelebb Krisztushoz, aki mindvégig
hűséges marad, s követi Mesterét az önfeláldozó szeretet útján.
De említhetünk
még egy példát János jelemének megismeréséhez. Még az evangélium kezdetén
olvassuk, hogy Jakab és János találkoznak egy emberrel, aki anélkül, hogy „hivatalosan”
elfogadott tanítványa lenne Krisztusnak, ördögöket űz az Ő nevében. A
tanítványok úgy érezték, hogy joguk van megtiltani ezt a tevékenységet. Midőn
az ügyet Krisztus elé vitték, Ő rendreutasította őket, mondván: „Ne
tiltsátok el őt, mert senki sincs, aki csodát tesz az én nevemben és mindjárt
gonoszul szólhatna felőlem.” (Márk 7,39).
A türelmetlen és indulatos
természetű és könnyen ítélkező Jánosnak is meg kellett tanulnia azt a leckét,
hogy Jézus tanítványai senkit sem taszíthatnak el, nem lehetnek szűkkeblűek,
mert a szeretet minden akadályt legyőz.
2.
A szeretett tanítvány
Érdekes módon
János az evangéliumban magát sohasem nevezi meg. Mindig csak így ír magáról: „a
tanítvány, akit Jézus szeretett.” Valóban szerette őt Jézus. A
tizenkettő közül őt engedte legközelebb magához, hiszen őreá bízta édesanyját
is. Akárkire nem bízza egy haldokló fiú az egyedül maradt édesanyát. Valóban
szerette őt a Mester. Mintegy a testvérének tekintette. János, a hagyomány
szerint, gondozta is Máriát egészen a haláláig. Egymás mellé temették őket
Efézusban, ahol később az idős János a gyülekezet vezetője volt.
A tanítványok között szinte
biztos, hogy János volt a legfiatalabb. Ő mindenütt ott volt, ahol Jézus
beszélt és cselekedett. Ugyanis nem mindenüvé vitte magával Jézus a
tizenkettőt. Ismerünk olyan történeteket, ahová csak a hármat: Pétert, Jakabot
és Jánost hívta. Jairus lányának a feltámasztásánál csak ők voltak jelen. A
megdicsőülés hegyére csak ők kísérhették el a Mestert. De voltak olyan
helyzetek is, ahol már csak egyedül János volt ott. A kereszt alatt, amikor a
többiek elfutottak, János mindvégig ott maradt. Kajafás udvarába is ő követi
Jézust, aztán ő ügyeskedi be Pétert is, hogy ott lehessen ő is az udvarban.
János tehát a
szemtanú a hitelességével írt le mindent. Külön ki is hangsúlyozza ezt a
levelében. „Amit tehát láttunk és hallottunk, azt hirdetjük nektek is…” (1Jn
1:3). Lukács úgy vezeti be az evangéliumát, hogy elmondja, hogy ő mindennek
gondosan utána járt, szem- és fültanukat kifaggatott. Márk minden bizonnyal
Péter beszámolói alapján írta le az evangéliumot. Máté viszont sok eseménynek
maga is szemtanúja lehetett. De leginkább mégis János az, akiről valóban
mondhatjuk, hogy szemtanúja volt mindennek, mert ő valóban mindenhol ott volt.
János fiatal emlékezete még nem volt megterhelve sok ismerettel, ezért jobban
belevésődtek a memóriájába Jézus szavai és tettei. Talán ez az oka, hogy Jézus
hosszabb beszédeit is János örökítette meg. Sok beszédét olvashatjuk Jézusnak a
János evangéliumában, olyanokat is, amiket a másik három evangélista nem
jegyzett fel.
Tulajdonképpen János evangélista
többet jegyzett fel Jézus tanításaiból, mint cselekedeteiből. Ugyanakkor olyan
csodáit is feljegyezte, amik a többi evangéliumban nem olvashatók.
János számára igen értékes volt
Krisztusnak az a tanítása, hogy a kegyelemben való növekedéshez és a
szolgálatban való készséghez szükséges tulajdonságok: a szelídlelkűség, a
türelem és a szeretet. János az alaptermészetét tekintve egyáltalán
nem ilyen volt. De Jézus tanítását ő gondosan megszívlelve életmódjában és
viselkedésében arra törekedett, hogy az isteni mintaképhez hasonlóvá váljon.
Így jutott el János odáig, hogy felismerte Krisztus dicsőségét, de nem a világi
pompát és hatalmat, amelyet korábban elérni kívánt, hanem „az
Atya egyszülöttjének dicsőségét, aki teljes volt kegyelemmel és
igazsággal.” (Jn 1:4).
Az,
hogy János lett a „szeretett tanítvány”, ennek a folyamatnak lett a gyümölcse.
János vágyott arra, hogy megváltozzék, hogy hasonlóvá váljék Krisztushoz. Jézus
szeretetének újjáformáló hatalma szelíddé és alázatossá tette. János minden
tanítványtársánál jobban átengedte lényét Jézusnak. Ő tapasztalatból ismerte a
Megváltót. Kitörölhetetlenül bevésődtek szívébe Mesterének tanításai, és
valahányszor bizonyságot tett a Megváltó kegyelméről, az egész lényét betöltő
szeretet jellemezte szavait. Jézus iránt érzett bensőséges szeretete állandóan
arra késztette, hogy szorosan mellette maradjon. Igaz, hogy Jézus egyformán
szerette mind a tizenkettőt, azonban egyiküknek sem volt Jánoséhoz hasonló
fogékony lelkülete. Fiatalabb lévén a többinél, a kisgyermek bizalmával és
hűségével nyitotta meg a szívét Jézus előtt. Így jutott a többieknél
bensőségesebb kapcsolatba Krisztussal és ez képessé tette arra, hogy a Megváltó
legmélyebb lelki tanításait ő közölje az utókorral.
János
apostol életét és személyét vizsgálva egy gondolatba foglalhatjuk össze az ige
üzenetét: engedd, hogy szeressen az Isten!
Akik gyerekek között dolgoznak,
tudják, hogy vannak olyan gyerekek, akik nem engedik magukat szeretni. Valahogy
nehéz szeretni őket, mert elszaladnak, ha valaki kedvesen közeledik feléjük.
Egyszerűen nem hagyják magukat szeretni. Vannak makacs, durcás, elforduló
gyerekek, akiket nehéz szeretni. János engedte magát szeretni. Olyan jó volna
ilyen emberré lenni, aki tudja, mert megtapasztalta sokszor: az „vagyok, akit
szeretett az Úr”.
János tehát, az a tanítvány volt,
aki hagyta magát szeretni. Nem az ő saját szeretetében bízott, hanem az Úrnak
az iránta való szeretetében. János teljesen más, mint Péter. Péter azt
mondja: „Szeretlek Uram!” János
viszont ezt: „Tudom, hogy szeretsz
Uram!” Jézus szeretetében bízott és ez a szeretet nem fogyott
el. Kicsi, gyenge embernek ismeri magát a nagy Péter mellett, egy gyermeknek,
aki ott nyugszik az Úr kebelén. Jó volna, ha mi is ilyen emberré tudnánk lenni.
Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése