100
EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 74.
Malakiás
– a hitben való megfáradás
Olvasmány: Mal
1:1-14
„A fiú
tiszteli atyját, a szolga az urát. Ha én atya vagyok, miért nem tisztelnek? Ha
én ÚR vagyok, miért nem félnek engem? – mondja a Seregek URa nektek, ti papok,
akik megvetitek nevemet. Ti ezt kérdezitek: Mivel vetettük meg nevedet?” (Mal 1:6).
Évekkel a fogságból való
visszatérés után Isten népének lelkiállapota újfent leromlott. Megint
visszasüllyedtek ugyanazokba a bűnökbe, amelyek miatt fogságba kellett menniük.
Tizedet csak hellyel-közzel fizettek, a szombatnapot megszegték, és
hitetlenekkel léptek házasságra. Szívük megkeményedett, Isten iránti szeretetük
meghidegült, de jött Malakiás, aki emlékeztette őket Isten irántuk való
szeretetére. Malakiásnak az Úr a tisztító napjáról szóló figyelmeztetése
egyúttal az Ószövetség korának lezárását jelzi. Ezután 400 év hallgatás
következik, amikor nem születnek bibliai iratok.
Az ószövetségi próféciák sora
tehát Malakiás könyvével ér véget. Malakiás a próféta és Nehémiás az
építőmester kortársak voltak. Azok a problémák, amelyekkel Nehémiás szembesült,
képezték Malakiás prédikációinak alapját is. Az erkölcstelen papság, a vegyes
házasságok, az érzéketlen lelkiismeret, ezek jellemezték a nemzet lelki állapotát
Malakiás könyvének a születése idején. A próféta kérdés-felelet formájában
világít rá Isten népének öntelt és közönyös állapotára. Ítéletes szavakkal
harangozza be a hosszú hallgatást, melynek során nem hangzik majd prófétai szó. Az
Ószövetség utolsó könyve már előre jelzi az Újszövetség első könyvét, melyben
végül Keresztelő János töri meg a csendet kijelentésével: „Készítsétek az Úr útját!”
(Mt 3:3). Malakiás szavai voltak az Ószövetség utolsó szavai, melyek több mint
négyszáz éven át visszhangoztak a Biblia néma csendjének időszakában. Ez idő
alatt Malakiás figyelmeztetéseiből csak néhánynak lett foganatja. A farizeusok
vezetése alatt a zsidóság egyre jobban ragaszkodott a mózesi törvények
megtartásához. Sajnos azonban a többség nem értette meg Malakiás üzenetének
lényegét. Elfelejtették, hogy a törvény nem önmagáért való cél. A törvény
megtartása csupán eszköze annak a tiszteletadásnak, amely Istent megilleti.
Malakiás könyvében Isten hangja
dominál, a szerető apa hangja, aki szép szavakkal kérleli gyermekeit. A nép
válaszát kérdések és panaszok formájában olvashatjuk, amelyből egyfajta
párbeszéd és vita kerekedik, betekintést adva a nép és Isten viszonyába.
Malakiásnál a prófétai könyvek
közül a legmagasabb arányban, 55 versben 47 alkalommal van Isten neve említve. Könyve
ítéletes, de ugyanakkor reménységre okot adó megjegyzéssel zárul: „Én
pedig elküldöm hozzátok Illés prófétát, mielőtt eljön az ÚR nagy és félelmetes
napja. Az atyák szívét a gyermekekhez téríti, a gyermekek szívét az
atyákhoz, hogy pusztulással ne sújtsam a földet, amikor eljövök.” (Mal
3:23). Olyan mondat ez, amely az Ószövetséghez illeszkedve kiemeli az ember
bűnös voltát, de egyben elő is készíti az Úrtól jövő megoldást, ami majd csak az
Újszövetségben bontakozik ki igazán.
1.
Akik csak
megszokásból hisznek
A sikernek is megvannak a maga
veszélyei. Amikor elérjük a csúcsot, talán éppen akkor kezdődik a
visszacsúszás. Így van ez a munkában, de a lelki életben is. A jólét mindig
magával hozza a lelki élet hanyatlását.
Ebben a rövid könyvben Malakiás
próféta megpróbálta felrázni Izrael népét az Isten iránti közömbösségből.
Évekkel korábban, amikor a fogság hosszú évtizedei után hazatértek
Jeruzsálembe, tele voltak optimizmussal. A nehézségek csak elmélyítették
hitüket. A heves ellenállás sem tudta eltántorítani őket attól, hogy
újjáépítsék a templomot, Istenbe vetett reménységük jelképét. Arra számítottak,
hogy Isten dicsősége természetfeletti módon betölti majd a templomot és
nemzetük a világ középpontjává válik.
Malakiás korára azonban Izrael
reménysége elhalványult, sőt úgy tűnt, hogy az élet elment Izrael népe mellett.
Már nem érezték Isten szeretetének közelségét és azt sem, hogy Isten szolgálatából
bármi előnyük származna: „Szeretlek benneteket – mondja az ÚR. De ti
azt kérdezitek: Miből láthatjuk, hogy szeretsz minket?” (Mal 1:2). Jeruzsálem
népe közönyössé és langyossá vált. Panaszkodásukkal és vallási életükkel is ezt
tükrözték. Nem voltak nagy bűneik, mint a fogság előtt élt nemzedékeknek,
amelyek gyermekáldozatokat mutattak be és bálványokat vittek be a templomba.
Malakiás kortársai megtartották a vallásukat, ám elvesztették az élő
kapcsolatunkat azzal az Istennel, aki vallásuk középpontjában állt.
Jóllehet Malakiás is felhívta a figyelmet
az igazságtalanságra és gonoszságra, amelyet a korábbi próféták ostoroztak, figyelmét
inkább olyan problémákra fordította, amelyek az előzőekhez képest csekélységnek
tűntek: vegyes házasságok, válás és közönyös, lélektelen istentisztelet, amiről
a „másodosztályú” áldozati ajándékok árulkodtak a legjobban. Malakiás szavai
által hű képet kapunk Izrael népének kiürült vallásosságáról, amely csupán a
kötelező minimumra szorítkozott, s amelyet nem a lelkesedés, csak a megszokás
vezérelt.
Hogyan lehet újra felforrósítani
a langyossá vált hitet? Malakiás többféle taktikát is alkalmazott. Isten
szeretetével kezdte a mondanivalóját. Közönyössé vált hallgatósága számára azonban
ez nem jelentett sokat, nem hatotta meg őket. Malakiás ez után arra szólította
fel a zsidókat, hogy vegyék komolyan az engedelmességet. Sokan sérült vagy
beteg állatokat vittek Istennek áldozati ajándékul a templomba, mert azt
gondolták Istennek „az is jó lesz”, Ő úgysem látja. Malakiás így rótta meg
népét: „Mert vak állatot hoztok áldozatul, és nem tartjátok rossznak. Sántát
vagy bénát hoztok, és nem tartjátok rossznak. De vidd csak azt a helytartódnak:
kegyes lesz-e hozzád, és szívesen fogad-e? – mondja a Seregek URa.”
(Mal 1:8). Majd arra szólította fel a népet, hogy tökéletes áldozati
ajándékot ajánljanak fel Istennek, amint azt a törvény előírja, és amely az ő
tiszteletéhez méltó. Azt is elrendelte továbbá, hogy ne házasodjanak más
vallású nőkkel, hiszen az elkerülhetetlenül hitbeli megalkuváshoz vezet.
Ugyanakkor véget kell vetniük a válásoknak is, ami Isten szemébe teljesen
elfogadhatatlan. Végül pedig arra figyelmeztette az izraelitákat, hogy vigyék
be a templomba a teljes tizedet, vagyis ajánlják fel Isten dicsőségére minden
jövedelmük egytizedét. A szűkmarkúsággal ugyanis magát Istent rabolják meg. Malakiás
nem csupán azért rendelte el mindezt, mert ez állt Isten törvényében, hanem
azért is, mert olyan cselekedetek voltak ezek, amelyeknek az ember belső
lelkiállapotát kellett kifejezniük: „Hozzátok be a raktárba az egész tizedet,
hadd legyen eleség a házamban, és így tegyetek próbára engem! – mondja a
Seregek URa. Meglátjátok, hogy megnyitom az ég csatornáit, és bőséges áldást
árasztok rátok.” (Mal 3:10).
Malakiás azzal a végső
emlékeztetővel zárja az Ószövetséget, hogy a bűnnel muszáj leszámolni. Ha
tovább lapozunk a Bibliában és belekezdünk az Újszövetség olvasásába,
megtudhatjuk, hogy Isten milyen megoldásról gondoskodott a bűn szomorú
állapotának kezelésére. Ez a megoldás Jézus Krisztus, a Messiás.
2.
Ki tiszteli
Istent?
Felépült
a templom, de ez nem minden. Hol van az Istent kereső, Őt helyes módon
tisztelő, neki kedves áldozatot bemutató nép? Kik azok, akik életüket teszik
oda az Úr oltárára, jeléül hálájuknak Isten helyreállító, megújító, a romok
között újat kezdő tetteiért? Kik azok, akik egész lényüket odaszánják az Úrnak
élő és szent áldozatul, azáltal, hogy átformálódnak gondolkodásukban, és
mindent megelőzve Isten jó, kedves és tökéletes akaratát keresik? A templom
felépült ugyan, de érdekel-e még valakit Isten dicsősége a népek között,
nevének tisztelete az őt nem ismerők között? Ez Malakiás próféta kérdése a
fogság utáni Izraelhez.
Isten ígérete szerint szabadulást
hozott a babiloni elnyomásból, az élet újraindult Júdeában, a templom felépült
Jeruzsálemben. Látszólag minden rendben. Folyik az istentisztelet a templomban,
cipelik az áldozatokat az oltárra, a papok végzik a dolgukat. A vallási élet úgy
tűnik, hogy rendben zajlik. A kapcsolat azonban már nem az, ami akkor volt,
amikor Isten szabadítását átélték. A liturgia, a mozdulatok, az énekek, az
imádságok változatlanok, Isten azonban mélyen sértett. A papok elé járulnak
szolgálatukkal, de igazi ügyük nem az Isten ügye, hanem saját jólétük. A nép
elmegy a templomba imádkozni, de gondolataikat, szívüket egészen más tölti be,
mint Isten szeretete és szentsége. Otthon vannak Isten előtt, begyakorlott
módon megy minden, de a szívük már nem Istené. Az Úr pedig nem maradhat néma,
hanem szól: „A fiú tiszteli atyját, a szolga az urát. Ha én Atya vagyok, miért nem
tisztelnek? Ha én Úr vagyok, miért nem félnek engem?” Megvetitek az én nevemet!”
(Mal 1:6).
Mivel
vetnénk meg a nevedet, Mennyei Atyánk? Hogy tehetnénk ilyet, Urunk? Az
istentisztelet zajlik, énekeink szépen szólnak, adományaink célba érnek,
szolgálatainkat elvégezzük. Mi hiányzik, Urunk, mi fogyatékosságunk van még? Isten
válasza ez: „Oltáromra tisztátalan kenyeret hoztok” (Mal 1:7/a). De a nép
újra visszakérdez: „Mivel tettük tisztátalanná?” (Mal 1:7/b).
Vajon
tényleg nem tudják, amikor ezt kérdezik? Mi ez: kőkemény cinizmus, vagy
végzetes vakság? Játékot játszunk az Úristennel, vagy nem ismerjük már sem őt,
sem magunkat? Hiszen ez a két lehetőség áll fenn. A harmadik nem: Isten, ha
szól, nem téved, nem játszik, nem szórakozik. Mélyen megbántott, mert népe
Atyának nevezi, de nem Atyaként tiszteli. Úrnak szólítja, de nem
engedelmeskedik neki. És még csak nem is akarja mindezt látni. Mit tegyen az
Atya, aki szereti gyermekét, az Úr, akinek dicsőségét napkelettől napnyugatig
ismerik a népek? Mit tegyen a nagy király, akit félnek az egész földkerekségen,
csak éppen népe tagjai nem? Mi mást, mint hogy elküldi követét és leleplezi
népét!
Istennek
megvan a maga válasza. Így szólt egykor Malakiás próféta által a néphez: „Bárcsak
volna valaki köztetek, aki bezárná a templom ajtaját, és ne égne hiába
oltáromon a tűz. Nem telik kedvem bennetek… nem kívánok tőletek áldozatot.”
(Mal 1:10). Vajon ma, amikor hónapokig zárva voltak a templomok, nem kell-e
nekünk is megkérdeznünk, hogy ez nem Isten ítélete-e rajtunk?
Imádkozzunk azért, hogy felnyíljon
a szemünk, hogy meglássuk őt, mint Mennyei Atyánkat, mindenható Urunkat,
valamint hogy felismerjük milyen bűn, fogyatékosság van bennünk. Gondolkozzunk
el azon vajon miért engedte az Úr, hogy az elmúlt másfél évben többször is
hetekre zárva maradjanak templomok? Vajon nem akar minket is figyelmeztetni az
Úr?
3.
Mi hasznunk Isten
szolgálatából?
Malakiás könyve nemcsak az utolsó
Ószövetségi könyv, de egyben a következő négyszáz éves időszak nyitánya is,
amelynek során nem volt újabb bibliai kinyilatkoztatás. Izrael népének a szempontjából
ez a négy évszázad a reményvesztettség időszaka volt. Hazatértek az ígéret
földjére, ám ez az ország már csak félreeső tartománya maradt az olyan nagy
birodalmaknak, mint Perzsia, Görögország vagy Róma. A győzelmes jövő és az
egész világra kiterjedő béke, amelyről a próféták beszéltek, így már csak
távoli vágyálomnak tűnt.
Még a helyreállított templom is
fájdalmas emlékeket ébresztett mindenkiben, hiszen az új épület a nyomába sem
ért Salamon király egykori fenséges építményének. Általános fásultság és
mélységes csalódottság vett erőt a zsidó népen ebben az időszakban és ez
mutatkozott meg az Istennel való kapcsolatukban is.
Malakiás párbeszédes formában írta
meg a könyvét, amelyben Izrael „gyermekei” Isten, mint „atyjuk” elé viszik
sérelmeiket, megkérdőjelezve Isten szeretetét és igazságosságát. Minden
sérelmük között az zavarja őket a legjobban, hogy Isten követése nem hozta meg
számukra a várt jutalmat. Többször is éles hangnemben arról panaszkodnak, hogy
nem látják értelmét Isten szolgálatának, hiszen semmi előnyük nem származik
belőle: „Fárasztjátok beszédetekkel az URat. Azzal, hogy ezt mondjátok: Minden
gonosztevőt jónak tart az ÚR, kedvét leli bennük! Vagy amikor ezt kérdezitek:
Hol van az igazságos Isten?” (Mal 2:17). „Azt mondtátok: Hiábavaló az
Istennek szolgálni, mi haszna, hogy teljesítettük, amit elrendelt, és hogy
gyászban jártunk a Seregek URa előtt.” (Mal 3:14-15).
Válaszában Isten nem próbálja
meggyőzni őket, hogy az igazaknak jobban megy majd a soruk, csupán annyit ígér,
hogy az igazak nevét felírja egy könyvbe: „És beírták egy könyvbe az ÚR előtt
emlékezetül azokat, akik őt félik és megbecsülik nevét. Az én tulajdonommá
lesznek – mondja a Seregek URa – azon a napon, amelyet elhozok. Könyörületes
leszek hozzájuk, amilyen könyörületes az ember a fiához, aki tiszteli
őt. Akkor ismét látni fogjátok, hogy különbség van az igaz és a bűnös
között, az Isten tisztelői és az őt nem tisztelők között.” (Mal
3:16-18).
A próféta arra emlékeztette ezzel
a népet, hogy egy napon, a távoli jövőben, Isten kiegyenlíti majd az igazság
mérlegét. Egy nap mindenki előtt világossá válik Isten szolgálatának az értéke,
még akkor is, ha az a nap messze van. Malakiás arra biztatja a népet, hogy
emelkedjenek felül saját önzésükön, és bízzanak a szövetség Istenében, aki nem
hagyja magára a legféltettebb kincsét, az ő népét.
Malakiás üzenete sok tekintetben meghallgatásra
talált népe körében. A következő négy évszázad során a különféle reformmozgalmak
által újra fellángolt a törvény megtartása iránti buzgóság. Ez a buzgóság aztán
egészen Jézus koráig kitartott és életben tartotta az eljövendő Messiás
várásának reménységét. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése