100
EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 75.
Máté
– aki értékrendet cserélt
Olvasmány: Mt 9:9-13
„Amikor Jézus
továbbment onnan, meglátott egy embert a vámszedő helyen ülni, akit Máténak
hívtak, és így szólt hozzá: Kövess engem! Az felkelt, és követte őt.” (Mt 9:9).
Malakiás, az utolsó
ószövetségi próféta után több mint négyszáz év telt el úgy, hogy egyetlen új
bibliai irat sem született. Isten hallgatásba burkolózott. Ez idő alatt a
Közel-Keleten nagy birodalmak emelkedtek fel és buktak el. Izrael népe olyan
nagyhatalmak uralma alatt nyögött, mint Görögország és Róma. Ekkor azonban
különös esemény törte meg a csendet. Egy gyermek született. Egy olyan gyermek, akihez
fogható még soha nem jött a világra. Máté evangéliuma, a Jézus születéséről
szóló híradásával, a Biblia új szakaszát nyitja meg: az Újszövetséget.
Ma Máté személyével
foglalkozunk. Jézusnak ez a tanítványa arról nevezetes, hogy lejegyezte a Mestere
szavait, így keletkezett a róla elnevezett evangélium. Máté azonban az
evangéliumban sehol sem nevezi meg önmagát. Először a 1-2. századi egyházatyák
említik, hogy Máté az Úr szavait összegyűjtve héber nyelven leírta azokat. Maga
Máté már a legelső mondattól kezdve világossá tette szándékát, hogy Jézus
érkezését az Ószövetség történetéhez kapcsolja. Művét egy névsorral kezdi, mert
Jézust zsidóként, azaz Ábrahám fiaként mutatja be, aki egyben Dávid fia is,
tehát király. Majd hozzálát annak bizonyításához is, hogy Jézus a Messiás, az
Ószövetségben megígért Szabadító.
Máté eredeti foglalkozását
tekintve vámszedő volt, akinek házában az elhívása után Jézus
vámszedőkkel és bűnösökkel evett együtt. Ezt az eseményt a többi evangélista is
megörökíti, de ott a Lévi név szerepel, amihez Márk azt is hozzáfűzi, hogy az „Alfeus
fia” (Mk 2:13). Talán elhívása után Jézus adta neki a Máté nevet, de az is
lehet, hogy a Lévi megjelölés Máté lévita származására utal. A Biblia
több adatot nem közöl róla. A Biblián kívüli hagyomány szerint Máté később Palesztinában,
Etiópiában és Macedóniában folytatott missziói tevékenységet.
Máté
evangéliuma az Újszövetség kánoni sorendje szerinti első könyv. A megírás
helyére és időpontjára nézve a vélemények megoszlanak. Az evangélium
alapjául szolgáló hagyományanyag keletkezési helyének általában Palesztinát
tartják, a végleges megírás, illetve összeállítás helyéül azonban ezen kívül szóba
jöhet Szíria, ezen belül Damaszkusz vagy Antiókhia. A végleges formába öntés
időpontjával kapcsolatban általánosan elfogadott, hogy a Márk evangéliuma után
keletkezett, mivel azt egyik forrásaként használta. A 2. század elején már
általánosan ismert volt, így feltételezhető, hogy Kr. u. 64-100 között keletkezett.
Máténak, az egykori adószedőből
lett evangélistának a műve, egy olyan ember gondolkodásmódjáról árulkodik, aki
a számviteli nyilvántartások készítéséhez szokott, rendszerező elme. Jézus
életét nem történeti sorrendben beszéli el, hanem különféle témák köré
csoportosítja az eseményeket. Jézus tetteinek és tanításainak ez a mesteri egybeszerkesztése
előkelő helyet szerzett Máté számára a világirodalomban is.
1.
Máté a
tisztátalan
Máté a honfitársai által megvetett
és kirekesztett ember volt. Tisztátalannak számított mind vallásilag, mind
pedig erkölcsi és politikai értelemben is. Máté ugyanis vámszedő volt. Így
mondták akkor: „vámszedő és bűnös”,
mert a vámszedő egyenlő volt a bűnös emberrel. Bűnösöknek tartották a
vámszedőket, mert ők voltak azok, akik a megszálló római hatósággal lepaktálva,
megvették a vámszedési jogot és saját népüket elárulva az idegen hatalom
szolgálatába álltak. A római hatóság előtt csak az volt a lényeg, hogy a
számukra előírt összeg befolyjon, azzal már nem foglalkoztak, hogy a vámszedők
még e felett milyen profitra tettek szert, tehát a saját népüktől az előírt vám
felett mennyi többletet szedtek még be.
Lévi megvetett és tisztátalan
volt vallási, kultikus értelemben is, hiszen a pogány római hatósággal volt
kapcsolatban. Hithű zsidó ember számára ez elképzelhetetlen volt. A tisztátalan
rómaiakkal érintkező vámszedő nem vehetett részt zsidó vallási szertartásokon,
az áldozatok bemutatásán. Lévi tehát tisztátalan volt mind vallási mind pedig erkölcsi
értelemben is. De Lévi nem törődött mindezzel ő csak a maga hasznát kereste. A
kapzsiságban pedig nem volt határ, a saját népét zsarolva sokkal több adót
szedett be az előírtnál és így szépen meggazdagodott.
De
Lévi tisztátalan volt politikai értelemben is, hiszen ezeket az embereket, a
vámszedő-bűnösöket, így Lévit is, árulónak tartotta a saját népe, mint akik az
idegen, megszálló hatalom kiszolgálói lettek.
A tisztátalan és megvetett
vámszedőkkel szemben ott voltak a farizeusok, ez a konzervatív vallási párt,
akik magukat tisztának és igaznak tartották, mert ők minden tekintetben
igyekeztek megtartani a mózesi törvényeket és az ősök hagyományát.
Jézus mégis egy ilyen mindenki
által megvetett és tisztátalan vámszedőt, Lévi-Mátét választotta ki és hívta el
arra, hogy követője, tanítványa legyen. Jézus, a kortársaitól eltérően nem
elítélni akarta Mátét, hanem megmenteni és egy új élet lehetőségével megajándékozni.
Amikor pedig a magukat „igaznak”
tartók zúgolódtak ellene, Jézus így válaszolt: „Nem az egészségeseknek van
szükségük orvosra, hanem a betegeknek. Menjetek, és tanuljátok meg, mit
jelent ez: „Irgalmasságot akarok, és nem áldozatot.” Mert nem azért jöttem,
hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket.” (Mt 9:12-13).
Isten Igéje ma minket is
megkérdez a tisztaság és tisztátalanság tekintetében. Mi tisztának tartjuk
magunkat, mint itt, a mai igeszakaszban a vámszedő bűnösöktől elkülönülő
farizeusok és írástudók, vagy látjuk a magunk tisztátalanságát? Ha őszinte,
töredelmes szívvel állunk meg az élő Isten színe előtt, akkor arra kell rádöbbennünk,
hogy bizony minket is, sokféle tisztátalanság terhel.
Vallási tisztátalanságunk
tekintetében utalhatunk arra, hogy milyen gyenge a hitünk, a reménységünk,
sokszor milyen gyarló, képmutató a kegyességünk. Megvallhatjuk, hogy a jóléti
Európa mennyire eltávolodott az élő hittől, és milyen gyenge itt az egyház
bizonyságtétele. Bűnvallást tehetünk arról is, hogy sok tekintetben hiteltelen
a hitünk, nem látszanak meg az életünkön a hit gyümölcsei.
Valójában akárcsak Lévi, mi is
tisztátalanok vagyunk. Isten Igéje azonban örömüzenetet hirdet nekünk. Ez az
örömhír az, hogy olyan Istenünk van, aki Jézus Krisztusban határtalan
szeretettel szeret bennünket és nem a méltatlanságunkra, nem a
tisztátalanságunkra néz. Jézus Krisztus, ahogy ott meglátta Lévit, ezzel a
határtalan szeretettel áttörte a tisztátalanság falát. A mi Urunk nem különült
el a tisztátalan, vámszedő Lévitől.
Máté története azt hirdeti
nekünk, hogy Jézus áttöri a társadalmi előítéletek falát. Ő lehajol érettünk,
egészen közel jön hozzánk, mert nem akar bennünket ebben az állapotban hagyni.
Ő lehajol a legreménytelenebb, legmélyebb, legtisztátalanabb helyzetben
lévőkhöz is, azért, hogy magához vonja, és megtisztítsa őket. Igen, ilyen Urunk
van, aki határtalan szeretettel közösséget vállal velünk,
tisztátalanokkal. Aki célt és értelmet adhat a mi életünknek is.
2.
Vámszedőből
tanítvány
Isten közel jön hozzánk
tisztátalanokhoz, határtalan szeretetével és megtisztító cselekvésével belenyúl
az életünkbe. Isten ezt cselekedte velünk, egyszülött Fiában, Jézus
Krisztusban. Ahogy ott, akkor, Lévi esetében cselekedett az Isten, Jézus
Krisztus által, úgy cselekszik most és cselekszik mindenkor. Ezt figyelhetjük
meg, egészen konkrétan a mai Igében, amikor Lévit meglátja Jézus Krisztus,
abban a helyzetben, amiben van: vámszedőként, bűnösként, kitaszítottként. Jézus
Krisztus meglát bennünket abban a konkrét helyzetben, amiben vagyunk, abban a
nyomorúságban, amiben éppen szenved az életünk, abban az eltévelyedésben,
amiben éppen veszteglünk, ő nem megy el közömbösen mellettünk.
Jézus Krisztus meglátta,
észrevette Lévit. Ennek pedig üzenetértéke van. Akkoriban annyira megvetették a
vámszedőket, hogy az arra járók elfordították a fejüket, amikor vámszedőt
láttak, nem akarták őket észrevenni. Ezzel azt fejezték ki, hogy „Észre sem veszünk titeket, tudomásul sem
veszünk benneteket, számunkra ti nem léteztek!”
Jézus Krisztus meglátta Lévit,
megszólította és elhívta őt. Amikor Jézus Krisztus az Ő követésére hív
bennünket, akkor az életre hív, az üdvösségre, aminek jele a boldog, szolgáló,
értelmes élet. Jézus Krisztus az Ő követésére hívta Lévit, ezáltal kimozdította
ezt a vámszedő-bűnöst a régi, tisztátalan életéből, a tisztátalan
kötöttségeiből, kimozdította a tobzódóan is kárhozatosan fájdalmas holtpontról,
és az üdvösséges, „életes” irányba állította őt. Lévi Jézus Krisztus követőjévé
lett.
Az élő Isten, határtalan,
megvalósuló, megtisztítóan cselekvő szeretetéből fakadó hatalmas szavának pedig
nem lehet ellenállni. Ezt úgy fejezi ki a Biblia, hogy amikor Jézus megszólította
Lévit: „Jöjj, kövess engem!” (Mt 9:14), akkor Lévi felállt, mindent
otthagyott, és követte az Urat. Ez a valóságos fordulat a megtérés, amely aztán
folytatódik a megigazulásban, a megszentelődésben, miközben egyre inkább tisztul
az emberi élet.
Lévi felállt és Jézus hatalmas
szavára mindent otthagyott. Jézus Krisztus követésében, az életünk iránya
alapvetően megváltozik. Eddig sötétségben jártunk, tévelyegtünk, magunkban
bíztunk, össze-vissza kapkodtunk, fárasztó vargabetűket tettünk, másokat is
meggyötörtünk. Ettől kezdve viszont biztos az irány, Jézus Krisztust követjük,
az üdvözítő Urat, aki a biztos irányban hazafelé vezet bennünket. Az Ő követése
öröm, biztonság, boldogság minden körülmények között. Aki az üdvösséges
irányban áll, akit Jézus Krisztus vezet, annak az élete alapvetően újjá lesz,
minden tökéletlensége ellenére is.
Életünknek középpontjában ettől
kezdve, az élő Isten, a Megváltó Jézus Krisztus áll, aztán minden, ami az
életünkben van, az ott, az Isten szerinti kedves helyre rendeződik. Jézus
Krisztus követésében életünk tartalma, értelme, az Isten dicsőítése, az Isten
országának építése. Jézus Krisztus követésében Ő áll az első helyen, nincsenek
bálványok. Jézus Krisztus követésében, e-világban biztosakká lesznek a határok,
a keretek, amelyeket az élő Isten jelöl ki számunkra. Isten népe és az egyes
hívő ember, minden körülmények között ezeken a kereteken belül mozog. Isten népe,
minden gyarlósága ellenére, hiszen a megszentelődés útját járja, és ebben a világban
soha nem lesz tökéletes, de ezeken az isteni kereteken belül tesz mindent,
miközben élete folyamatosan tisztul. Vagyis, ha belehalunk, akkor sem lépjük
túl ezeket a kereteket.
Jézus ugyanúgy hívta el Mátét,
„azonnali hatállyal” túl sok gondolkodási időt nem hagyva, mint ahogyan a többi
tanítvány esetében is tette. Jézus elhívása azonnali választ várt, és ahogyan a
többi tanítvány így Máté is azonnal felelt erre a világból és korábbi
élethelyzetből kihívó szóra. Ez az
engedelmesség Máté esetében azt jelentette, hogy szakított a korábbi életvitelével,
megélhetésével. Az anyagi forrásokon kívül szakított a korábbi emberi
kapcsolataival és újakat épít ki. Ennek a megváltozott életnek a jele a megváltoztatott
név, amit Jézus ad.
3.
Akinek meggyógyult
az élete
Jézus Krisztus az áldott orvos. Maga
Jézus is említi ezt a kifejezést az igeszakaszban. Ő az áldott orvos, aki az
örök élettel tisztogatva gyógyít bennünket. Akinek örök élete van, aki Jézus
Krisztus határtalan szeretetében megtisztult, az bármilyen helyzetbe kerül is
de, tudja, hogy meggyógyult, helyreállított, új élete van. Ez az igazi
gyógyulás. Isten szeretete így gyógyít! Ő az áldott orvos, aki az örök élet
üdvözítő tisztaságával gyógyít bennünket.
Kiket gyógyít az Úr szeretete? Erre
a kérdésre ad választ Lévi elhívásának története. Azokat gyógyítja az Úr
szeretete, akik tudják, hogy betegek, készek beismerni tisztátalanságukat,
megvallani, hogy az Isten nélkül gyarlók, bűnösök. Azokat gyógyítja az Úr
szeretete, akik előtt nyilvánvalóvá lett, hogy önerejükből ők nem lehetnek
igazak, akik bánkódnak bűneik miatt, akik látják, hogy Isten nélkül teljesen elveszett
az életük. Igen, ezeknek gyógyítója az élő Isten, ezeket ölei át Jézus
Krisztusban gyógyító szeretetével.
Azok viszont, akik úgy
viselkednek, mint a farizeusok és az írástudók itt a történetben, kegyes gőggel
elkülönülve ítélkeznek, azok nemcsak másoktól, hanem valójában az Isten
határtalanul cselekvő, megváltó szeretetétől határolódnak el. Az önhitt,
önigazult életről lepereg az Isten szeretete, mint ahogy az piszkos olaj
taszítja a tiszta vizet.
Máté
személye és története arra figyelmeztet minket, hogy ha tiszták lehetünk, az
csak egyedül az Isten minket megtisztító, határtalan szeretetének, kegyelmének
munkája, aki Jézus Krisztus tökéletességén keresztül tekint ránk. A betegek, a
bűnösök, a nem igazak számára lehet élővé és hatóvá az Isten szeretete,
gyógyító irgalma.
Kegyelmi állapot annak belátása,
hogy mindenben az élő Isten megtartó szeretetére és kegyelmére szorulunk,
miközben átölel minket az áldott orvos. Máténak megadatott ez a kegyelmi
állapot.
Jézus Krisztus azért jött, azért
halt meg és azért támadt fel a halálból, hogy nekünk adja a teljes gyógyulást,
a bűnbocsánatból, új életből és örök életből fakadó gyógyulást. Jézus azt
feleli a farizeusok vádjára: „Nem az egészségeseknek van szüksége az
orvosra, hanem a betegeknek, és én őértük jöttem.” (Mt 9:13). Jézus elhívása
mindig egy adott élethelyzetből, sokféle bűnnel terhelt és Isten-hiányban szenvedő
életből hív el. A régi, üres és értelmetlen élet helyett Ő egy teljes élettel
ajándékoz meg. A tisztátalan, megvetett vámszedőből így lett Máté Jézus
tanítványa, evangélista. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése