2021. július 17., szombat

Igehirdetés: 2021.07.18. Zakariás – az újrakezdés

 


100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 73.

 

Zakariás – az újrakezdés

Olvasmány: Zak 1:1-17

„ Azért ezt mondja az ÚR: Irgalommal fordulok Jeruzsálemhez, templomom fel fog épülni benne – így szól a Seregek URa –, és feszítenek még ki mérőzsinórt Jeruzsálemben.” (Zak 1:16).

 

               Zakariás könyve a leghosszabb a kispróféták közül és minden más ószövetségi könyvnél több messiás-próféciát tartalmaz. Zakariás próféta kortársa volt Haggeusnak, és ugyanazon hallgatóság felé szolgáltak, de az általuk írt könyvben szembeszökő különbségeket látunk. Míg Haggeus már idős volt, addig Zakariás fiatalkorában lett az Úr prófétája. Haggeus a beszédeiben elsősorban figyelmeztetett, Zakariás viszont inkább bátorította a hallgatóságát. Haggeus prédikált, Zakariás viszont látó volt, aki jelekről tett bizonyságot.

               Zakariás színes képek és vigasztaló prédikációk segítségével festi meg Istennek a jövőre vonatkozó dicsőséges terveit, melyeket szövetséges népének szánt, így bátorítva a templom újjáépítése mellett elkötelezetteket. Bár a hirtelen támadt lelkesedés hamar lelohadt, maga a feladat továbbra is fontos, hiszen Izrael eljövendő Messiása számára a templom lényeges szolgálati terület lesz. Isten meg fogja tartani a népének tett ígéreteit, és a Messiás érkezésekor a böjt idejét a bőség ideje fogja felváltani. Éppen ezért el kell hagyni a bűnt, be kell fejezni a templomot, és buzgó lelkesedéssel várni a Messiás érkezését.

               Zakariásról tudjuk, hogy Iddó leszármazottja volt, azaz nemcsak próféta volt, hanem egyben pap is. Ez magyarázatot ad arra, hogy miért utal olyan gyakran a templomra látomásaiban és prédikációiban.

               Sokak számára nehézséget jelent Zakariás könyvének megértése. Az egész könyv tele van konkrét személyekre tett utalásokkal, amelyeket nem könnyű értelmezni.

               A könyv három fő részre tagolódik. Az első hat fejezetben nyolc jelképes látomással találkozunk, amelyeknek a célja, hogy bátorítsák a templom építőit. Elsődleges üzenetük, hogy Isten újra azon munkálkodik, hogy népe között vegyen lakozást Jeruzsálemben. Megvédi őket ellenségeiktől, megtisztítja bűneikből, és eltávolítja a gonoszságot közülük. Biztosítja számukra az új kezdet lehetőségét.

               A 7-8. fejezet arról szól, milyen életet szán Isten a megújult népének. Ez a rész számos bátorító ígéretet tartalmaz Izrael számára.

               Az utolsó hat fejezet tele van rejtélyes utalásokkal, miközben részletesen ecseteli, milyen küzdelmeket kell Izrael népének kiállnia, míg betölti küldetését. A jövendölések borzalmas szenvedésekről, ám végül teljes győzelemről szólnak. Ezek a fejezetek sokat segítenek az evangéliumok íróinak, hogy megértsék Jézus szenvedését, halálát és feltámadását. Jézus első eljövetelével kapcsolatosan Zakariás próféciái tévedhetetlenül pontosak voltak. Így amikor Jézus életének utolsó földi napjairól beszéltek az apostolok, általában mindig Zakariás próféta szavait idézték. A Jelenések könyve a történelem végső céljáról szólva szintén Zakariás jövendöléseiből merít.

1.      Hogyan építhető újjá az, ami széttört?

               A zsidó nép története a lejtőn való lassú lecsúszásra emlékeztet. Isten szeretetére újra és újra zúgolódással, törvényszegéssel és bálványimádással válaszoltak. Évszázadokon át hangzott a figyelmeztetés, míg végül eljött a büntetés ideje. Jeruzsálemet a földig rombolták a babiloni seregek, a túlélőket pedig láncra fűzve hajtották el szülőföldjükről Babilonba, ahol a hetven évig tartó fogság ideje várt rájuk.

               Az izraeliták nem csupán egy csatát veszítettek el és nem csupán a szülőföldjüket, de úgy tűnt elvesztették eredeti helyüket is az Isten szívében. Nem voltak többé Isten különleges népe. Nemcsak fogságba kerültek, de elveszítették a jövőjüket, és vele együtt az újrakezdés reménységét is. A babiloni fogság Istentől kirendelt idejének letelte után, azonban amikor a perzsák legyőzték a babiloniakat és Círus került hatalomra, újra felcsillant az új kezdet reménye. Círus volt az a perzsa uralkodó, aki lehetőséget adott a zsidóknak, hogy visszatérjenek hazájukba és újjáépítsék templomukat. Néhányan azonnal megragadták a lehetőséget és hazatértek. A hazatérőknek hosszú utat kellett megtenniük, hogy eljussanak őseik földjére, de ott még nehéz küzdelem és sok kudarc várt rájuk. Szívszorító látvány várta ugyanis a hazatérőket. Az egykor gyönyörű városukból kísértetváros lett. Minden elpusztult, ami valaha értékes és fontos volt a számukra. Az egykor oly termékeny szántóföldeket gaz és bozót nőtte be. A térség szinte teljesen lakatlan és elvadult volt. A szomszédos népek pedig ellenségesen fogadták a hazatérőket.

               A fogságból hazatértek kicsiny csapatának első dolga az volt, hogy a lerombolt régi templom alapjain oltárt építsen. A kezdeti lelkesedésük azonban hamarosan elpárolgott. Már az is nagy gondot jelentett, hogy egyáltalán fedél legyen a fejük fölött és előteremtsék a saját maguk megélhetéséhez szükséges dolgokat. Amikor pedig a nem zsidó szomszédjaik rágalmakkal illették és feljelentették őket a perzsa hatóságnál a hazatértek feladták a küzdelmet. Az új kezdet nagyszerű reménye fokozatosan elhalványult.

               A templom ezután csaknem húsz éven át romokban hevert, mígnem Haggeus és Zakariás próféta fellépése nyomán újjáéledt az érdeklődés a templomépítés iránt. A próféták ugyanis tudták, hogy amíg a templom romokban hever, Izraelnek, mint Isten választott népének sajátos jellege is romokban marad. A próféták sürgetésére aztán a zsidók újra nekiálltak a templom építésének.

               Zakariás könyve erről a kritikus időszakról számol be. Első feljegyzett üzenete nagyjából két hónappal az után hangzott el, hogy a templom alapjait lerakták. Részben Zakariás bátorító szavainak köszönhetően a templom négy év múlva el is készült.

               Zakariást azonban elsősorban nem az épület érdekelte. Az Istennel való kapcsolat fontosabb, mert a templom csupán jelkép. Legkorábban feljegyzett szavaiban Zakariás arra figyelmeztette népét, hogy ne legyenek olyanok, mint őseik voltak. Hiszen mi hasznuk volt a templomból, ha a szívük nem volt Istené? A valódi újrakezdéshez a szív megváltozására van szükség. Zakariás így tolmácsolta Isten üzenetét: „Ezt mondja a Seregek URa: Térjetek meg hozzám, így szól a Seregek URa, és én is hozzátok térek!” (Zak 1:3).

               A könyv második felében Zakariás perspektívája kitágul és az egész világ felé fordul üzenetével. A próféta úgy látta, hogy a világ reménysége a fogságból hazatért maroknyi zsidóság kezében van. Zakariás által Isten bepillantást adott nemcsak Izrael jövőbeni állapotába, de azon túl mindabba, ami erre a világra vár a végső időkben. Az események lélegzetelállító panorámáját tárja fel előttünk a próféta. Egy dolog előre látni egy jövőbeli eseményt, s egy másik dolog ennek fényében cselekedni. Zakariás próféciája világossá tette, hogy lesz egy nap, amikor hatalmas gyász köszönt azokra, akik látták a keresztre feszített Megváltót, és mégsem fogadták el őt személyesen. Előre látható az is, hogy lesz egy nap, amikor minden térd meghajol majd az Úr előtt. Mindez arra kell, hogy sarkaljon minket, hogy még idejében keressük az Urat és kérjük az ő bocsánatát.

 

2.      A ragyogó jövő ígérete

               Zakariás próféciáinak legfőbb célja az volt, hogy előremutasson az Isten által megígért ragyogó jövőre: „Ezt mondja a Seregek Ura: Bár lehetetlennek tartja a megmaradt nép, hogy ez így legyen abban az időben, az én számomra ez mégsem lehetetlen – így szól a Seregek Ura.” (Zak (8:6). A lerombolt várost benépesítő zsidó menekültek minden képzeletét felülmúlta az ígéret, hogy utcáik idős emberekkel és játszadozó gyerekekkel telnek majd meg. Isten arról biztosította őket, hogy Jeruzsálem ismét békés és biztonságos hely lesz. „Bár ez csodának tűnik a nép maradékának a szemében, de vajon az én szememben is csoda lesz?” – teszi fel a kérdést némi iróniával az Úr.

               Haggeus próféta már két hónapja munkálkodott a nép között, amikor egy másik, nála fiatalabb próféta, Zakariás is csatlakozott hozzá, és együtt igyekeztek lelket önteni a Jeruzsálembe visszatelepült izraelitákba. Míg Haggeus arra kérte a zsidókat, hogy gondolják végig pillanatnyi helyzetüket és tegyék meg a szükséges változtatásokat, addig Zakariás arra szólította fel őket, hogy tekintsenek messze túl a jelen korszakon, hogy lelki szemeik előtt felragyogjon az új Jeruzsálem, az „igaz város”.

               A fogságból hazatértek csak a közvetlenül előttük álló célokra összpontosítottak. Ilyen a vetés közelgő ideje, az otthonteremtés a család részére és az elhagyatott város benépesítése. Zakariás a távoli, ám sokkal ragyogóbb jövő felé emeli tekintetünket, arra az időre, amikor Jeruzsálem világosság lesz a föld népei számra, amikor népek özönlenek majd a városba, és arra kérik a zsidókat: „Hadd tartsunk veletek, mert hallottuk, hogy veletek van az Isten!” (Zak 8:23). Ahhoz, hogy Jeruzsálem népe erre alkalmassá váljon, az új társadalomnak igazságra, becsületre, tisztességre és békére kell épülnie: „Ezeket tegyétek: Mondjatok igazat egymásnak! Hozzatok igaz és békét szerző ítéletet kapuitokban! Ne tervezzetek magatokban egymás ellen semmi rosszat, és ne szeressétek a hamis esküt! Mindezt gyűlölöm én – így szól az Úr.” (Zak 8:16-17).

               Azok a zsidók akik, keményen dolgoztak a földig rombolt város újjáépítésen, valószínűleg gyakran kérdezgették egymástól: „Ez minden, amit Isten a számunkra tartogat?” Zakariás válasza az volt, hogy nem. A hazatért foglyok ma még kicsiny közössége készíti majd elő a Messiásnak, az egész föld megváltójának útját.

               Haggeushoz hasonlóan Zakariás is a templom újjáépítésének fontosságát és sürgősségét hangsúlyozta. A két próféta együttműködése nagy hatással volt honfitársaikra.  A templom négy év múlva már büszkén magasodott, hogy annyi idő után újra emlékeztesse a népet az Istennel kötött szövetségre.

               Istennek ugyanolyan fontosak a munkásai, mint a munkája. Sokszor több időt tölt a munkás felkészítésével, mint amennyi ideig felhasználja a munkában. Mózes nyolcvan évig készült a megbízatásra, amit negyven évig végezhetett. Jézus három évtizedig készült arra a szolgálatra, amely csak három évig tartott. Zakariás látomásai azért születtek, hogy bátorítsák Isten embereit, akik a szolgálat terhe alatt roskadoznak.


3.      Új király, új királyság

               A 9. fejezetben radikális fordulathoz érkezik Zakariás könyve. Töredezett képekben fejezi ki Isten üzenetét, amely a világ jövőjéről, valamint Isten népének jövőbeli szerepéről szól. Zakariás könyvének ezek a részei még ma is nehezen érthetők. A végső jövőkép azonban bíztató: Isten népe nem marad örökre leigázott kis nép, hanem a történelmi események középpontjába kerül. A nemzetek majd mind Jeruzsálembe mennek, hogy ott Istent imádják: „Az ÚR lesz a király az egész földön. Azon a napon az ÚR lesz az egyetlen Isten, és neve az egyetlen név.” (Zak 14:9).

               Hogyan lehetséges ez? Még Izrael számára is túl merésznek tűnt ez az álom. Zakariás korában még ahhoz is a távoli perzsa királytól kellett engedélyt kérni, hogy újjáépíthessék saját templomukat. Perzsia volt a világ középpontja, amelyhez képest Jeruzsálem jelentősége eltörpült. Hogyan is válhatna Izrael nagy néppé?

               Zakariás könyvének ezek a fejezetei azt mutatják be, miként megy majd végbe Izrael felemelkedése sok küzdelem és szenvedés árán. Ezeket a sorokat olvasva úgy tűnik, hogy a gonoszság és a nyomorúság diadalmaskodik, mielőtt Isten beavatkozna az eseményekbe.

               Izrael jövendőjének a záloga az „eljövendő” vezető, aki egészen szokatlan és rendkívüli vezető lesz. A zsidó nép természetesen arra számított, hogy ez az „eljövendő vezető”, a Messiás, egy győzedelmes harcos lesz, annál is inkább, hiszen számos más ószövetségi prófécia így ábrázolja őt. Zakariás azonban azt mondja, hogy ez a király a szegények állatán, szamárháton érkezik majd: „Örvendj nagyon, Sion leánya, ujjongj, Jeruzsálem leánya! Királyod érkezik hozzád, aki igaz és diadalmas, alázatos, és szamáron ül, szamárcsikó hátán.” (Zak 9:9). Az evangéliumi szerzők ezt a verset idézik, amikor Jézus jeruzsálemi bevonulásáról írnak. A hadvezérek többnyire lovon közlekedtek, de Zakariás kiemeli, hogy az eljövendő király betiltja majd a harci kocsik és a lovak használatát (Zak 9:10). Az itt leírt király jellemzése tökéletesen ráillett Jézusra, jóllehet ő emiatt gyakran csalódást okozott követőinek, akik harciasabb vezetőre vágytak. Zakariás ráadásul ezt a vezetőt nem uralkodóként, hanem pásztorként írja le, akit a népe elutasít: „Ezért széledt el népem, mint egy nyáj, nyomorúságra jutott, mert nem volt pásztora… Gondja lesz a Seregek URának nyájára, Júda házára, fölékesíti őket.” (Zak 11:4-17). A prófétai üzenetek gyakran kettős jelentéssel bírtak, az egyik a korabeli hallgatóságnak szólt, a másik, mélyebb értelmű jelentés pedig egy későbbi kornak. Ebben a részben Zakariás tűnik fel a sokak által megvetett pásztor szerepében, amelyet később Jézus magára alkalmazott.

               Végül Jeruzsálem kesergő lakóiról ír a próféta, akik „gyászolják azt, akit átdöftek” (Zak 12:10). A bibliamagyarázók szerint Jézus közvetlen a halála előtt magára vonatkoztatva idézte Zakariás szavait, amikor azt mondta, hogy a „jó pásztor életét adja a juhokért.” (Jn 10:11).

               Zakariás könyve azért is emelkedik ki a többi kispróféta írása közül, mert az Újszövetség szerzői Zakariás prófétának az eljövendő vezetőről szóló jövendöléseit egyértelműen Jézusra vonatkoztatták. Jézus a hadsereg nélküli király, akinek a koronája tövisekből készült, és aki fehér ló helyett szamárcsikó hátán érkezik. Az Ószövetségben egyedül Ézsaiás könyvének az 53. fejezete az, ahol Zakariáshoz hasonlóan Jézus életének ezt paradox volta, szintén említésre kerül. Valóban Jézus az a szelíd vezető, aki király és pásztor egyszerre, és aki szenvedése által diadalmaskodik. Ámen.

              

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ünnepi istentiszteletek a Bonyhádon:

  Ünnepi istentiszteletek a Bonyhádon: ·        Kedd 18:00 – Bibliaóra ·        Nagypéntek 10:00 – istentisztelet ·        Hús...