2021. július 4., vasárnap

Igehirdetés: 2021.07.04. Zofóniás – Az Úr haragjának ideje

 


100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 71.

 

Zofóniás – Az Úr haragjának ideje

Olvasmány: Zof 3:1-20

„Ujjongj, Sion leánya! Kiálts örömödben, Izráel! Örvendezz, vigadj teljes szívből, Jeruzsálem leánya! Eltörli az ÚR az ítéletedet, eltávolítja ellenségedet. Veled van az ÚR, Izráel Királya: nem kell többé veszedelemtől tartanod. Azon a napon így biztatják majd Jeruzsálemet: Ne félj, Sion, ne csüggedj el! Veled van Istened, az ÚR, ő erős, és megsegít.” (Zof 3:15-17).

 

               Zofóniás próféta Júda lelki életének egyik legsúlyosabb mélypontja idején végezte a szolgálatát. Prófétai üzenetének középpontjában az „Úr napja” közelségre való figyelmeztetés áll. Ez a nap jelzi majd a világ végső ítéletét, de az azt követő áldás és béke új koraszakát is. A próféta azt hirdeti, hogy miután végbement az ítélet, Isten majd újra jóindulattal tekint népére és sorsukat jóra fordítja. Az ítélet után az Úr ismét örömét lelki népében és lakozást vesz közöttük.

               Zófóniás könyve egészen rövid, mindössze 53 versből áll, azonban Ószövetség legsúlyosabb ítéleteit tartalmazza.  Több mint 20 alkalommal használja az „Úr napja”, a „nagy nap”, a „harag napja” kifejezéseket. A próféta igen epés stílusban ír, heves szavakkal, drasztikus kifejezésekkel ítélve el nemcsak Júda, de az egész emberiség bűneit. Mindenki számára világossá teszi, hogy az „Úr napja” engesztelhetetlenül, és elkerülhetetlenül be fog következni és Istené lesz az utolsó szó. A megtorlást és az ítéletet azonban a megújulás váltja majd fel.

               Zofóniás próféta neve, ahogy annak idején szinte mindenkinek a neve, fontos jelentéssel bírt. Jelentése ez: „Isten elrejtett”, „Isten megőrzött”. A próféta nevének jelentése is arra utal, hogy Isten megoltalmazza népét és a hozzá hűségeseket a fenyegető veszélyek idején. De arra is utalhat ez a név, hogy a prófétát gyermekkorában sok veszély fenyegette, amelyekben Isten mindig megoltalmazta őt. Zofóniás előtt mindig ott volt az emlékeztetés, hogy nem az előkelő származás védi őt, hanem Isten az, Aki megőrzi és megvédi.

               Zofóniásról nem sok mindent tudunk meg, de ez a kevés mégis nagyon érdekes számunkra. Kiderül, hogy nagyon előkelő, sőt, királyi származású ember volt. Zofóniás próféta ükapja ugyanis Ezékiás júdai király volt. Ebből a rokoni kapcsolatból természetesen az is következik, hogy a vele egy időben élt Jósiás királynak is távolról rokona volt. Mivel mind Ezékiás, mind pedig Jósiás király ragaszkodott az Úrhoz, ezért azok az emberek, azok a rokonok, akik inkább istentelen, bálványimádó életet éltek, valószínűleg nem nézték jó szemmel, hogy a királyi családból egy olyan próféta emelkedett ki, aki határozott, sőt, ítéletes hangon prédikált.

               Jósiás király nagyon fiatalon, 8 évesen lett Júda királya. Olyan tanácsadói voltak, akik ragaszkodtak Isten útjához, a mózesi törvényekhez, és az erkölcsös élethez. Erre tanították a fiatal királyt is. Az ifjú király, Jósiás egy vallási reformot kezdett el. Szerette volna lelkileg megújítani népét Sajnos azonban ez az Istenhez fordulás és megújulás nem tartott sokáig, és sokan megelégedtek a felszínes vallásossággal.

1.      A sötétségen túl

               Zofóniás próféta nem sokkal az után írta könyvét, hogy Júdában véget ért az Ószövetség egyik leggonoszabb királyának, Manassénak ötven évig tartó uralkodása. Manassé király uralkodása idején általánossá tette az országban a bálványimádást és a gyermekáldozatot. Isten templomában oltárt emelt a csillagok tiszteletére és a férfiprostitúciót a vallásos rituálé részévé tette. Jeruzsálem utcáin hemzsegők árusok házi istenszobrokat, amuletteket és a boszorkányságnak a különböző formáit és kellékeit reklámozták és árusították. Manassé király szégyentelen zsarnok volt, aki vérontással töltötte meg Jeruzsálemet. A hagyomány szerint ő volt az, aki Ézsiás prófétát kettéfűrészeltette. Uralkodásról ezt a tömör jellemzést adja a Biblia: „Manassé nagyon sok ártatlan vért is ontott, amivel megtöltötte Jeruzsálemet egyik végétől a másikig, azon a vétkén kívül, amellyel vétekbe vitte Júdát, olyat téve, amit rossznak lát az ÚR.” (2Kir 2:16).

               A következő király Manassé Fia, Ámon mindenben az apja nyomdokaiban járt. De csak rövid ideig uralkodott, mert saját hivatalnokai lázadtak fel ellene. Júda népe egyre inkább az anarchia felé sodródott. Ámont Jósiás követte, aki 8 éves korában került a trónra, amikor apját meggyilkolták. A Biblia szerint nem volt hozzá hasonló király sem előtte, sem utána. Reformokat vezetett be, lerombolta az idegen bálványokat és helyreállította a templomot. Emberöltők óta először ismét megszervezte a pászka megünneplését.

               Zófóniás, aki ükapján, Ezékiás királyon keresztül rokonságban állt a királlyal, nem sokkal a nagy reformok előtt kezdett prófétálni. A nemzet jövője ekkor már csak egy hajszálon függött és Zofóniás szavai nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a nép végül, ha rövid időre is, de az Istenbe vetett hite megújítása felé mozdult el. Bár Zofóniás előkelő ősökkel büszkélkedhetett, ennek ellenére még sem próbálta védelmébe venni a felsőbb társadalmi osztályokat. Az uralkodók, a köztisztviselők, a papok és a bírák, sőt a próféták is céltáblájává váltak Zofóniás bűnöket leleplező és elítélő prédikációinak.

               Zofóniás számára világossá vált, hogy Júda vezetői a teljes önpusztítás felé vezetik népüket, ezért könyve meglehetősen baljós hangnemben kezdődik.  Arra figyelmeztette az ország vezetőit, hogy ha nem váltanak irányt, akkor Jeruzsálemre ugyanaz a sors vár, mint a leigázott szomszédjaira. Akárcsak a többi próféta, ő is elítélte népe bűneit, és Isten ítéletéről prófétált. De nem állt meg az ítélethirdetésnél. Újra és újra egy hatalmas, elkerülhetetlenül bekövetkezendő nagy történelmi eseményről, az „Úr napjáról” jövendölt, amely megtisztítja az egész föld színét. Rámutatott arra, hogy az Úr hosszú időn át figyelmeztette és kérlelte népét, ám úgy tűnik mindhiába: „Népeket irtottam ki, elpusztultak bástyáik, utcáikat feldúltam, senki sem jár rajtuk. Romba dőltek városaik, elnéptelenedtek, lakatlanok. Azt gondoltam, hogy félni fog engem, és megfogadja az intést, akkor nem pusztul el lakóhelye, úgy, ahogyan meg akartam büntetni. De ők egyre gonoszabb tetteket követtek el.” (Zof 3:6-7). Zofóniás csak egy szűk kisebbség számára lát reménységet: „De meghagyom közöttetek maradékul a szegény és nincstelen népet, amely az ÚR nevében keres oltalmat. Izráel maradéka nem cselekszik hamisan, nem beszél hazugságot, és nem lesz csalárd nyelv a szájában. Olyan lesz, mint egy nyáj, amelyet nem háborgat senki, legelésznek és heverésznek.” (Zof 3:12-13). Csupán a hűséges és alázatos maradék vészeli át a katasztrófát, azok, akik őszintén keresik Istent.  De Zofóniás az ítélet sötétségén túl valami különleges, ragyogó eseményt is felismerni vélt. Látta Isten népének az ítélet tűzében megtisztított igaz és alázatos maradékát, amely egy helyreállított világban „egy akarattal” imádja Istent. Zofóniás könyve a borúlátó kezdet után kitörő örömujjongással ér véget. Az ítéletet Isten áldása követi majd, amely kiárad minden népre. Zofóniás szavai bizonyára hathatós bátorítást jelentettek Jósiás király számára a reformok végrehajtásához, látomása azonban messze túlnyúl saját korán. A Zofóniás által megjövendölt világméretű ítéletről és az újjáteremtett világról az Újszövetség beszél majd részletesebben.

2.      Mire figyelmeztet „az Úr napja”?

               Zofóniás próféta nagyon határozottan hirdette, hogy az igaz bűnbánat és megtérés nélkül nincs menekvés, ítélet fog következni. A kegyelem nem magától értetődő, természetes. Igehirdetésében az „Úr napja” eljövetele kapott kiemelt hangsúlyt. Zofóniás idején az emberek azt gondolták, hogy Isten nem fogja a saját népét megítélni.  Az Isten ítéletéről szóló próféciákat egyszerűen ne vették komolyan. Sokan úgy gondolták, hogy az Úr úgysem csinál semmit, nem avatkozik bele a világ dolgaiba. Így olvassuk az Igében: „Akkor majd lámpással kutatom át Jeruzsálemet, és megbüntetem azokat, akik csak heverésznek, mint seprején a bor, és ezt gondolják magukban: Nem tesz az ÚR sem jót, sem rosszat!”(Zof 3:12).   

               Sokan ma is megelégszenek egyfajta felszínes vallásossággal. Azt gondolják, hogy ha néha elmennek a templomba, adakoznak egy-egy jó célra, ezzel rendben is van az Istennel való kapcsolatuk. Úgy tűnik, mintha a történelem időnként megismételné önmagát. Mi, mai emberek sok szempontból nem vagyunk különbek, mint Zofóniás próféta kortársai, akik a Kr.e. 7. században éltek Ma is nagyon sokan úgy gondolnak Istenre, mint aki erőtlen és gyenge és nem törődik azzal, hogy mi van itt a világban. Mások pedig még büszkén ki is mondják, hogy ők nem hisznek sem Istenben, sem semmi másban. A többség nyíltan vagy burkoltan, de ateistává, istentagadóvá vált. Ez a beképzeltség pedig arra ösztönzi az embereket, hogy éljenek úgy, ahogy akarnak. És igazából már nem törődnek semmivel és senkivel, csakis saját vágyaikkal. Péter apostol második levelében ezt a figyelmeztetést olvassuk: „Tudjátok meg elsősorban azt, hogy az utolsó napokban csúfolódók támadnak, akik mindenből gúnyt űznek, akik saját kívánságaik szerint élnek, és ezt kérdezgetik: „Hol van az ő eljövetelének ígérete? Mert mióta az atyák elhunytak, minden úgy maradt, amint a teremtés kezdetétől fogva van.” (2Pt 3:3-4). Ez volt a helyzet Zofóniás próféta idejében a Kr.e. 7. században és bizony ez volt a szomorú valóság Péter apostol idejében is.

               Ma pedig azt látjuk, hogy Péter apostol ideje óta eltelt ugyan 2000 esztendő, de ma is ugyanez a helyzet. Az emberek ma is azt gondolják, hogy Isten nem tesz semmit, hogy úgysem jön el, hogy ítéletet tartson. Nem Isten hatalmában, hanem a pénz hatalmában és a fegyverek erejében hisznek. Azok, akik így gondolkodnak, nagyon tévednek. Isten türelmét, hosszútűrést végzetesen összekeverik a tehetetlenséggel. Péter apostol üzenetét így folytatja: „Nem késlekedik az Úr az ígérettel, amint egyesek gondolják, hanem türelmes hozzátok, mert nem azt akarja, hogy némelyek elvesszenek, hanem azt, hogy mindenki megtérjen. De el fog jönni az Úr napja, mégpedig úgy, mint a tolvaj, A mi Urunk hosszútűrését pedig üdvösnek tartsátok…” (2Pt 3:9-10.15a) a Biblia világosan beszél arról, hogy Isten ítélete közeledik. Még nem érkezett ugyan el, de biztosan el fog jönni. Mi arra kaptuk Istentől ezt a „kegyelmi időt”, amiben élünk, hogy megtérjünk, hogy bűnbánatot tartsunk, és Urunk tetszésére éljünk. Arra kaptunk haladékot, hogy tudjunk változtatni életünkön, és hogy Zofóniással együtt hirdessük: „Közel van az Úr nagy napja!” (Zof 1:7). Isten ítéletet tart, de nem az ítélet az Isten végső célja, hanem az, hogy az Úr népével legyen: „Veled van Istened, az ÚR, ő erős, és megsegít.” (Zof 3:17).

               Isten ítélete nem sokkal Zofóniás prófétálása után bekövetkezett. A történelem színpadán hatalmas változás következett be. A nemrég még hatalmas világbirodalom, Asszíria végleg lehanyatlott, és új birodalom született: a Babilóniai Birodalom, mely Kr.e. 605-ben leigázta Júda országát, és sok ezer embert hurcolt el. A Mindenható Isten kezében eszköz volt Babilónia, de a cél nem a teljes pusztulás volt, hanem az, hogy a hogy Isten népe megtérjen és éljen. Istennek ma is ez a célja: hogy az emberek megtérjenek és éljenek. Urunk ma is hosszan tűr értünk. Várja azt, hogy mi, mai, 21. századi emberek magunkba szálljunk, bűneinket, Istentől való eltávolodásunkat megbánjuk, és visszatérjünk Hozzá. Urunk jót akar nekünk, és jót készített el mindazoknak, akik Őt szeretik, és hozzá hűségesek maradnak.

3.      A közömbösség veszélye

               Zofóniás igehirdetéséből egyértelműen kiderül, hogy a felszínes, képmutató vallásosság, nem elég a megmaradáshoz. A „jó vallásosság” eszménye akkor sem, és ma sem elég az üdvösséghez.  Zofóniás idején Sokan meg voltak arról győződve, hogy teljesen megfelelő az is, ha a közeli dombocskán mutatnak be áldozatot Istennek, és ha ott imádkoznak. Ma is mondják sokan: mindenhogy, hogy hova melyik templomba jár valaki, miben hisz csak higgyen. Ez azonban egyáltalán nem így van. Hogy miért nem volt jó ezeken a dombocskákon imádkozni és áldozatot bemutatni? Egyszerűen azért, mert azokon a helyeken a pogányok bálványisteneinek áldoztak korábban. A Mindenható Isten szentsége nem tűrt meg semmilyen szentségtelenséget.

               Zofóóniás panaszát azzal kezdi, hogy rámutat arra, hogy a jólétben közömbössé lettek és elkényelmesedtek: „Akkor majd lámpással kutatom át Jeruzsálemet, és megbüntetem azokat, akik csak heverésznek, mint seprején a bor, és ezt gondolják magukban: Nem tesz az ÚR sem jót, sem rosszat!” (Zof 1:12). Az elkényelmesedést a „kereszténység átkának” is szokták nevezni. Az elkényelmesedés ugyanis langyossá teszi a hívő embert. Tudjuk pedig, hogy Isten a langyosságot rosszabbnak tartja a nyílt lázadásnál. A Jelenések könyvében mondja Jézus ezeket a szavakat a laodiceia gyülekezetnek: „Tudok cselekedeteidről, hogy nem vagy sem hideg, sem forró. Bárcsak hideg volnál, vagy forró! Így mivel langyos vagy, és sem forró, sem pedig hideg: kiköplek a számból. Mivel ezt mondod: Gazdag vagyok, meggazdagodtam, és nincs szükségem semmire; de nem tudod, hogy te vagy a nyomorult, a szánalmas és a szegény, a vak és a mezítelen.” (Jel 3:14-16).

               Az elkényelmesedés, a langymeleg állapot azért veszélyes, mert ilyenkor a semmibe vesszük Isten figyelmeztetéseit, és azt mondjuk, hogy nincs nagy baj, hiszen nem követtünk el semmi rosszat, nem szegtük meg Isten parancsolatait. Az közömbös állapot veszélyének lebecsülése halálos is lehet, de ha szembeszállunk vele, legyőzhetjük. Isten segítségével elkerülhetjük a szörnyű sírfeliratot: „Nem volt sem hideg sem forró”. Próbáljunk meg egy korty langyos vizet inni és aztán gondoljuk végig Isten előtt megállva, hogy lelki életünknek melyek lehetnek azok a langyos területei, amelyek utálatosak az Úr számára. Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ünnepi istentiszteletek a Bonyhádon:

  Ünnepi istentiszteletek a Bonyhádon: ·        Kedd 18:00 – Bibliaóra ·        Nagypéntek 10:00 – istentisztelet ·        Hús...