2021. június 12., szombat

Igehirdetés: 2021.06.13. Mikeás – fény a sötétségben

 


100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 68.

 

Mikeás – fény a sötétségben

Olvasmány: Mik 6:1-16

„Ember, megmondta neked, hogy mi a jó, és hogy mit kíván tőled az ÚR! Csak azt, hogy élj törvény szerint, törekedj szeretetre, és légy alázatos Isteneddel szemben.” (Mik 6:8)

 

               A társadalom egészét a bűn uralta el. Hamis próféták pénzért prédikáltak, a züllött uralkodók elnyomták a szegényeket, korrupt bírák vezették az országot szabad utat engedve az igazságtalanságnak. Ilyenek állapotok uralkodtak Mikeás idejében, amikor a vidéki prédikátor Isten prófétájává lépett elő.  Mikeás perelt honfitársaival, hogy forduljanak el a bűntől, és térjenek meg az Úrhoz. Az üzenet süket fülekre talált, így nemsokára a közelgő ellenség moraját kellett meghallaniuk. A nyomorúság sötétjében azonban felcsillant a reménysugár, hogy miután az ítélet végbement, Isten visszahelyezi népét a szövetség földjére. Mivel a nép erkölcstelen és romlott életet élt, így már rég eljött az ítélet ideje. Isten hosszan tűrt népének, lehetőséget adva a bűnbánatra és a megtérésre, de a választott nép nem hallgatott azokra a prófétákra, akiket Isten korábban küldött hozzájuk. Mivel semmibe vették Isten megtérésre hívó szavát, ezért a kegyelem ideje hamarosan lejár. Mikeás három Júdai király, Jótám, Áház és Ezékiás idején végezte prófétai szolgálatát. Az volt a feladata, hogy vádat emeljen a bűneit meg nem bánó nép ellen. A bírósági tárgyalás Isten népének a jellemzésével veszi kezdetét. A menny és a föld együtt alkotják az esküdtszéket, amely az Izrael elleni vádat képviseli.

               Az Isten népe elleni vád pedig az volt, hogy csak fél szívvel, kelletlenül szolgálják az Urat. Júda népének vallásosságát csak üres rituálék, csalárdság és képmutatás jellemzi. Életüket a lázadás, a kapzsiság és bálványimádás tölti ki. Így az ítélet sem lehet más, mint az, hogy „bűnösnek találtatott”. A büntetés pedig a babiloni fogság hetven esztendeje lesz. Mikeás az Úr megmásíthatatlan döntését hirdeti: „Az ÚR eljön szent helyéről, leszáll, és a föld magaslatain lépked. Megolvadnak alatta a hegyek, és a völgyek meghasadoznak, mint a viasz a tűztől, vagy mint a lejtő a lezúduló víztől. Jákób bűne miatt történik mindez, és Izráel házának vétkei miatt.” (Mik 1:3-5). A próféta feladata azonban nemcsak a fenyegető ítélet meghirdetése volt, de bizonyságot is tett az Úr bűnbocsátó kegyeleméről: „Van-e olyan Isten, mint te, aki megbocsátja a bűnt, és elengedi népe maradékának büntetését? Nem tartja meg haragját örökké, mert abban telik kedve, hogy kegyelmet ad.” (Mik 7:18).

               Mikeás próféta leginkább így foglalhatta volna össze mondanivalóját: „Van egy jó meg egy rossz hírem. A rossz hír az, hogy a zsarnok király, a kapzsi papok és az engedetlen nép pusztulása gyors és borzalmas lesz. Jeruzsálemet romlottsága miatt „felszántják és romhalmaz lesz” (Mik 3:12). A jó hír pedig az, hogy bár a pusztítás brutális lesz, a maradék megmenekül, és újra megörökli majd a béke és a biztonság áldásait. Sőt, egy Betlehem nevű jelentéktelen faluból el fog majd jönni a Messiás, „aki uralkodni fog Izraelen” (Mik 5:1) és aki az igaz élet és a páratlan dicsőség új korszakát nyitja majd meg mindenki számára.”

1.      A gonoszság és az erőszak begyűrűzik

               A vidékiek gyakran nehezen tájékozódnak a nagyvárosban. Rácsodálkoznak a magas épületekre, a szokatlan öltözékekre, a hatalom és a gazdagság rikító jelképeire. Mikeás vidéki ember volt, aki egy Jeruzsálemtől délre fekvő kis faluból, Móresetből származott. Míg kortársa, Ézsaiás próféta előkelő családból származott és jó kapcsolatai révén bejáratos volt a királyi palotába, addig Mikeás nem volt előkelő származású és nem rendelkezett ismeretséggel a felsőbb körökben.

               De talán éppen a vidéki származásának köszönhette Mikeás azt, hogy a zűrzavaros időszakban is képes volt megőrizni a józan és tiszta gondolkodását. Nem tudta őt megfélemlíteni vagy küldetésétől eltántorítani, sem a városi környezetben tapasztalt sok vérontás és erőszak, sem a gazdag és befolyásos emberek hízelkedése.  Mikeás nem a népszerűségét hajhászta, hanem Isten szavát hirdette akkor is, ha ezért megvettették.

               Izrael történetének egyik legsötétebb korszakában, egy zűrzavaros, háborús időszakban élt Mikeás. Az ország már régen kettészakadt az északi és déli királyságra. A próféta tanúja lehetett a két ország közötti háború kitörősének. A testvérháború csupán a déli oldalon 120.000 halálos áldozatot követelt, de az északiak vesztesége ennél is jóval nagyobb volt.  A testvérháborút tetézte a korszak brutális nagyhatalma, Asszíria támadása Izrael ellen. Az északi királyság fővárosát, Samáriát három éven keresztül ostromolták az asszír seregek, míg végül sikerült elfoglalniuk. Izrael teljesen megsemmisült. Júdát és Jeruzsálemet is csak a csoda mentette meg az asszír seregektől. Isten megkegyelmezett a déli országrésznek.

               De vajon meddig maradhat Júda talpon? Meddig őrizheti meg a szabadságát? Úgy tűnt, hogy a bálványimádás, a gonoszság és az erőszak, ami Izrael vesztét okozta, előbb-utóbb Jeruzsálembe is begyürüzik és Júda is hasonló sorsa jut. Mikeásnak semmi kétsége sem volt afelől, hogy miként értelmezze a kaotikus eseményeket. Világosan látta, hogy ugyanaz vár Júdára is, ami Izraelben bekövetkezett.

               Nyilvánvaló volt, hogy Isten büntetése érte utol az északi királyságot azokért a bűnökért, amelyeket elkövetett. Idővel Júdába is beszivárogtak ezek a szomszédos népektől átvett vallási gyakorlatok, amelyeket a Mikeás által emlegetett „magaslatokon” űztek. „Magaslatoknak” nevezték a pogány bálványimádás kultikus helyszíneit. Ha Júda népe nem hallgat Isten bűnbánatra és megtérésre hívó szavára, és továbbra is a testvére, Izrael példáját követi, akkor ugyanaz a büntetés éri utol, mint amely az északi országra lesújtott.

               Júda helyzetéről, bűneiről az Ószövetség történeti könyvei részletesen beszámolnak. Leírják, hogy Áház király odáig merészkedett, hogy idegen oltárt állíttatott fel a jeruzsálemi templomban. Megváltoztatta a templom elrendezését és a kultuszt csak azért, hogy a kedvébe járjon a hatalmas szomszédjának, Asszíriának. A király arra is képes volt, hogy a saját gyermekeit emberáldozatként ajánlja fel a bálványisteneknek. Végül bezárta az Úr templomát. Jeruzsálem utcáin és terein pedig a saját maga tiszteletére állíttatott fel oltárokat. A vallási eltévelyedés további romlottsághoz vezetett. Terjedt a hamisság, a megvesztegetés, az igazságtalanság, amely családok ezreit tette tönkre. Az országban eluralkodott a bizalmatlanság, az erőszak és a zűrzavar.

               Az uralkodók és politikusok általában nem szeretnek adóemelésről vagy megszorításokról beszélni, szívesebben szónokolnak a „változás” és a „remény” korszakáról, a rossz híreket pedig egyszerűen letagadják vagy elhallgatják. Mikeás korában éppen ilynek voltak a „hivatalos” próféták. Azt várták el Mikeástól is, hogy ő se jövendöljön rosszat, hanem csatlakozzon a béke és a jólét hírnökeihez. Mikeás azonban maró gúnnyal jegyzi meg: „Ha egy szélhámos és csaló így hazudozna: Borról és italról prédikálok – az lenne csak prófétája ennek a népnek!” (Mik 2:11). A királyi udvar által fizetett hivatalos próféták üres ígértetekkel ámították Isten népét. De Mikeás nem állt be a sorba, ő a kendőzetlen igazságot hirdette.

 

2.      Fény a sötétségben

               Mikeás azonban nemcsak a gonoszság és az erőszak begyűrűzését látta. A legnagyobb sötétség idején meglátta a fényt az alagút végén. A baljós események felett felismerte a felséges Istent, aki csak azért bünteti népét, hogy megtisztítsa és helyreállítsa. Miközben kendőzetlenül beszélt a pusztulásról, ugyanilyen világosan szólt a Messiás eljöveteléről is, aki azért jön majd el, hogy megváltsa Izraelt. Mikeás a saját korának eseményein túl a távoli jövőbe tekintve azt is látta, amint a nemzetek „kardjaikat kapává kovácsolják” (Mik 4:13). Mikeás szembenézett népe bűnével, korának sötétségével, de képes volt túllátni a sötétségen és Isten eljövendő világosságáról is bizonyságot tenni népének.

               Mikor messziről nézünk egy távoli hegyláncot, nehéz megállapítani, hogy melyik csúcs a legmagasabb. A távolból nézve egy kisebb hegy is tűnhet kimagaslónak, pusztán azért, mert közelebb van hozzánk, mint a magasabb csúcs. A legtöbb ószövetségi prófétához hasonlóan Mikeás is így látta a jövőt. Nem tudtak különbséget tenni a következő hét eseményei, illetve az évezredekkel későbbi események között. Mintha egyfajta „korlátozott térlátással” néztek volna a jövőbe. Mikeás próféta például az egyik jövendölésében arról beszél, hogy „Jeruzsálem romhalmaz lesz” (Mik 3:12), és ez a prófécia mintegy száz évvel később be is teljesedett, a következő versben azonban olyan jövendölést olvasunk, amely szerint a jeruzsálemi templomhegy „kiemelkedik a halmok közül, és népek özönlenek hozzá” (Mik 4:1), ez az ígéret viszont még ma is a beteljesedésre vár. Mikeás egy másik jövendölése így szól: „Te pedig, efrátai Betlehem, bár a legkisebb vagy Júda nemzetségei között, mégis belőled származik az, aki uralkodni fog Izráelen.” (Mik 5:1). Erről az ígéretről viszont hétszáz évvel később Máté evangélista az Újszövetségen kijelenti, hogy Jézus születéskor teljesedett be.

               Valószínű, hogy maga Mikeás sem látta még világosan, hogy a jövendölései a közeli vagy a távoli jövőben teljesednek-e be, csak lejegyezte őket, úgy ahogy kapta őket az Úrtól.

                Az Isten prófétáiról találóan jegyzi meg az Újszövetségben Péter apostol: „Ezt az üdvösséget keresték és kutatták a próféták, akik a nektek szánt kegyelemről prófétáltak, kutatva, hogy melyik vagy milyen időről tett kijelentést Krisztus bennük levő Lelke, amikor előre bizonyságot tett a Krisztusra váró szenvedésekről és az ezeket követő dicsőségről.” (1Pét 1:10-11).

               Mikeás próféta üzenetének lényege ebben a mondatba foglalható össze: „Ne örülj bajomnak, ellenségem, mert ha elestem is, fölkelek, ha sötétségben lakom is, az ÚR az én világosságom.” (Mik 7:8). Mikeás tehát sajátos látószögből, Isten világossága felől tekint azokra a sötét eseményekre, amelyek körülveszik őt. Isten magasságába emelkedve szemléli a történelmet, így hatalmas távlatokat tekinthet át. A könyve mindössze hét fejezetből áll, ám számos olyan eseményről szóló próféciát tartalmaz, amelyeknek beteljesedése évezredekkel később következett be. Mivel ez az írás ilyen hatalmas időtávot tekint át, Mikeás gondolatmenetének követése első olvasásra talán nehéznek tűnhet. Hiszen miközben az egyik részlet a távoli jövőben eljövendő Messiásról szól, a következő mondatban már minden átmenet nélkül az Asszíria elleni csata leírását olvashatjuk. Jobban megérthetjük Mikeás próféta könyvét, ha úgy tekintünk rá, mint rövid beszédek gyűjteményét, ahol az egyes beszédek nem feltétlenül állnak összefüggésben az utánuk következővel. Ezért a könyv gyors átolvasása helyett érdemes megállni az egyes rövid szakaszok végén és átgondolni az olvasottak tartalmát. Érdemes mindig arra is odafigyelni, hogy ki a beszélő. Néha maga Isten szólal meg, máskor Mikeás, a próféta véleménye hangzik el, esetenként pedig a lázadó nép gondolatait olvashatjuk.

               Mikeás, aki a Messiás eljövetelének ígéretét hirdette, új reménységet kínált a világnak. Évszázadokkal később, amikor messze földről érkezett csillagjósok keresték Jeruzsálemben a zsidók újszülött királyát, Heródes az írástudókat tudakolta, akik Mikeás próféta könyve alapján pontosan meghatározták, hogy a Messiás Betlehemben kell, hogy megszülessen.

3.      Mit kíván az Úr?

               Ahogy a légszennyezettség az egész földön jelen van és nem áll meg az országhatároknál, károsítja a szomszédos területek levegőjét is, ugyanígy terjed az erkölcsi romlás, átlépve a nemzetek földrajzi határait. A korábbi próféták elsősorban az északi királyság, Izrael gonoszsága ellen emelték fel a szavukat. Mikeás azonban arra mutat rá, hogy az évek múlásával ugyanez a romlás járványszerűen átterjedt a déli királyság, Júda területére is. Ott is elburjánzottak a különféle vallási kultuszok. Mikeás nagyjából ugyanabban az időben tűnt fel Júdeában, amikor Ámósz északon Izrael bűnei ellen emelte fel a hangját.

               Mikeás talán legismertebb kijelentése ez: „Ember, megmondta neked, hogy mi a jó, és hogy mit kíván tőled az ÚR! Csak azt, hogy élj törvény szerint, törekedj szeretetre, és légy alázatos Isteneddel szemben.” (Mik 6:8). A próféta itt összefoglalja azokat az emberi tulajdonságokat, amelyek Isten szemében fontosak. Ez Isten három „minimum-követelménye” népével szemben: a törvény szerinti élet, a szeretet és az alázat. Mind a vallásban, mind pedig mindennapi élet egész területén ezeknek kellene érvényesülniük. Mikeás idejében a kereskedők annyira becstelenek voltak, hogy kétféle mérleg-készletet használtak az üzleti életben. Egy nehezebbet, hogy többet vehessenek, mint amennyiért fizettek, és egy könnyebbet, hogy a vásárlóik kevesebbet kapjanak, mint amennyi jogosan járna nekik. Ezt a „kettős mércét” leplezi le Isten, amikor így szól: „Még mindig van bűnös ház bűnös kincsekkel tele, és van átkozott, hamis véka! Eltűrhetem-e a hamis mérleget és a zacskóban levő hamis súlyokat? Hiszen gazdagságuk csupa rablott holmi, a város lakói hazugságot beszélnek, csalárd nyelv van szájukban.” (Mik 6:10-12).

               Ez a mindennapi életükre jellemző hamisság és képmutatás mutatkozott meg az Istennel való kapcsolatukban is. Jézus hasonlóan ítélte el a saját korának képmutató vallásosságát: „Jaj nektek, képmutató írástudók és farizeusok, mert tizedet adtok a mentából, a kaporból és a köményből, de elhagytátok azt, ami a törvényben fontosabb: az igazságos ítéletet, az irgalmasságot és a hűséget; pedig ezeket kellene cselekedni, és azokat sem elhagyni.” (Mt 23:23). Isten nem elégszik meg a képmutató vallásossággal, látszat kegyességgel, Ő őszinte, szívből jövő változást akar látni az életünkben. Mi már tudjuk mi a jó, és hogy mit kíván tőlünk az Úr. Az ige ma minket is megkérdez: jellemez-e minket az Isten törvénye szerinti élet, a szeretetre törekvés és az alázat? Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ünnepi istentiszteletek a Bonyhádon:

  Ünnepi istentiszteletek a Bonyhádon: ·        Kedd 18:00 – Bibliaóra ·        Nagypéntek 10:00 – istentisztelet ·        Hús...