100
EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 67.
Jónás
– örömhír az ellenségnek?
Olvasmány: Jón
4:1-11
„Az ÚR ezt
mondta: Te szánod ezt a bokrot, amelyért nem fáradtál, és amelyet nem te
neveltél, amely egyik éjjel felnőtt, másik éjjelre pedig elpusztult. Én
pedig ne szánjam meg Ninivét, a nagy várost, amelyben több mint tizenkétszer
tízezer ember van, akik nem tudnak különbséget tenni a jobb és a bal kezük
között? És ott az a sok állat is!” (Jón 4:10-11)
Isten elől menekülni nemcsak a
tolvajok és gyilkosok sajátja. Időnként az igehirdetők is kerülhetnek ilyen
helyzetbe. Az Úr arra hívta el Jónást, hogy figyelmeztesse az asszír nagyváros,
Ninive lakóit a küszöbön álló pusztulásra. Mivel a kegyetlenségükről híres
asszírok Izrael ősi ellenségeinek számítottak, ezért Jónás egyrészt
nyilvánvalóan félt tőlük, másrészt gyűlölte és megvetette őket, így nem volt
hajlandó engedelmeskedni Isten parancsának. Jónás az „engedély nélküli
eltávozást” választotta. Ahelyett, hogy
Ninive felé indult volna, inkább másfelé vette az irányt. Hajóra szállva pont
az ellenkező irányba akart elutazni. Azonban minden igyekezete hiábavalónak bizonyult.
Vihar támadt, s bár ő maga elrejtőzött a hajó mélyében, mégis hamarosan
lelepleződött, hogy mindez miatta van, kidobták a hajóból, de egy nagy hal
lenyelte és így életben maradt. Miután pedig három napot és éjszakát eltöltött
a hal gyomrában, az kivette őt a szárazföldre. Isten különös módon, egy vihar
majd egy nagy hal segítségével fordította vissza Jónást a helyes útra.
Ezt
követően Jónás végül mégis elment Ninivébe és Isten utasításának megfelelően hirdetni
kezdte Isten üzenetét a város lakóinak, mely szerint: „Még negyven nap, és elpusztul
Ninive!” (Jón 3:4/b). Ninive népe azonban bűnbánatot tartott és
megtért, Isten pedig megkönyörült rajtuk és nem pusztította el a várost. Amikor
Jónás ezt látta, oly annyira megharagudott Istenre, hogy az Úrnak különös módon
kellett a prófétát könyörületre tanítania. Istennek most a forró szélre, egy
árnyékot adó bokorra és egy falánk féregre volt szüksége, hogy duzzogó
prófétáját ismét a „helyes irányba” terelje. Jónásnak így kellett megtanulnia
milyen nagy az Úr irgalma és szeretete a bűnös iránt.
Jónás történetének talán
legkülönlegesebb vonása, hogy itt mindenki engedelmeskedik Istennek, csak maga
a próféta nem. A vihar, a kocka, a hajósok, a hal, Ninive lakosai, a keleti
szél, a tök, a féreg, egyszóval minden és mindenki Isten parancsa szerint járt
el, kivéve azt, aki arra hivatott, hogy Istent kövesse.
Jónás
személye és története megkérdez minket is. Vajon mi a saját életünkkel és
cselekedeteinkkel alátámasszuk-e keresztyén elhívatásunkat? A történet azt is
megmutatja, hogy Isten gyakran ad még egy esélyt az engedelmességre. De nem
lenne sokkal egyszerűbb és sokkal kevésbé fájdalmas, ha már rögtön az első
alkalommal engedelmeskednénk neki? Kérdezzük meg magunktól, hogy a mi
életünkben mi a „ninivei küldetés”? Mi az, amit Isten ránk bízott, s amit mi
olyan nehezen vagyunk hajlandók megtenni? Mi az, amire Isten, talán éppen a
próbatételek által akar most megtanítani minket?
1.
Jónás kerülő
útja
Jónás személyével kapcsolatosan a
legtöbb embernek a tengeri vihar és a prófétát lenyelő nagy hal jut az eszébe. A
hittanos gyerekek egyik kedvenc története ez. Az izgalmas cselekményt olvasva azonban
a legtöbben átsiklanak a fölött, ami az egész történetének a lényege lenne.
Jónásnak azért kellett annyi viszontagságot átélnie, mert fellázadt Isten
ellen, aki megkegyelmezett az Izrael országát megszálló idegen hatalom népének,
s aki saját népét is ennek az irgalomnak gyakorlására akarja megtanítani.
Izrael szinte az egész történelme
során olyan hatalmas birodalmak árnyékában élt, mint Egyiptom, Asszíria vagy
Babilon. Jónás könyve életszerűen mutatja be, milyen nehéz megtartani az
Újszövetség nagy parancsolatát: „Szeressétek ellenségeiteket!” (Mt
5:44). Bár a legtöbben elismeréssel tekintenek erre a parancsolatra, a
gyakorlatban csak keveseknek sikerül azt a mindennapi életükben meg is
valósítani.
Jónás valóssággal megbotránkozik,
amikor Isten azt parancsolja neki, hogy menjen Ninivébe, és hirdesse az Úr üzenetét
a város lakóinak. Akkoriban Ninive volt az Asszír Birodalom fővárosa. De a
város neve leginkább az ott élő asszírok embertelen viselkedéséről és kegyetlen
vérengzéseiről vált hírhedté. Ahhoz, hogy jobban megértsük Jónás gondolkodását
és viselkedését, gondoljunk bele, hogy mi hogyan viszonyulunk azokhoz a
modernkori országokhoz, amelyek durván megsértik az emberi jogokat,
népirtásokról és kegyetlenségükről ismertek. Gondoljunk csak a náci Németországra,
a sztálini Szovjetunióra, Kambodzsára, Ruandára, vagy a volt Jugoszláviára.
Az asszír hadsereg előszeretettel
alkalmazta a „felégetett föld” taktikáját. A katonák számára nem okozott
lelkiismeret furdalást az, ha nőket és gyermekeket kellett legyilkolniuk. Az
ellenség városainak és földjeinek elpusztítása után általában lemészárolták a
legyőzött népet. Akiket mégis életben hagytak, azoknak vaskampókat akasztottak
az orrába és az alsó ajkaiba és így hurcolták el őket rabszolgának.
Jónás érthető módon esélyt sem
akar adni a megtérésre ennek a kegyetlen és erőszakos népnek. Nem tartja
méltónak őket arra, hogy számukra Isten üzenetét hirdesse, még akkor sem, ha ez
az üzenet Isten ítéletét tartalmazza.
A legtöbb ember számára talán
ismerős lehet Jónás tiltakozásának és menekülésének a története. Az Úr
engedetlen prófétája megpróbál kibújni a rábízott feladat alól és elrejtőzni az
Isten elől. Jónás kerülő útja Ninive felé, azonban a történet kevésbé ismert
részeit is feltárja előttünk.
A bibliai leírásból kiderül, hogy
a vonakodó próféta azért fut el, azért nem hajlandó Isten üzenetét hirdeti
Ninive lakosainak, mert attól tart, hogy Isten esetleg az ellenségnek is
megbocsáthat. Jónás előérzete be is igazolódik. Pusztán az által, hogy a
próféta kihirdette Isten ítéletét: „Még negyven nap, és elpusztul Ninive!”
(Jón 3:4/b), egy nagy lelki ébredés indult el ebben a pogány városban. Ninive
olyan mélységes bűnbánatot tart, amilyen Izrael népének az életében soha
történt meg. Az Újszövetségben Jézus a megtérés példájaként állítja Ninive
lakosait saját korának megtéretlen zsidósága elé: „Ninive lakói feltámadnak majd az
ítéletkor ezzel a nemzedékkel együtt, és elítélik ezt a nemzedéket, mert ők
megtértek Jónás prédikálására; de íme, nagyobb van itt Jónásnál!” (Mt 12:41).
A legtöbb próféta boldog lett
volna, ha igehirdetésnek ilyen hatása és eredménye lett volna, mint amit Jónás
tapasztalhatott. Jónás azonban egyáltalán nem örült Ninive bűnbánatának és
megtérésének. A próféta városon kívül egy kúszónövény árnyékába húzódva várja
Ninive pusztulását, majd annak elmaradása után duzzogva tesz szemrehányást
Istennek, amiért megkegyelmezett Ninivének. Jónás bizalma megrendül Istenben és
inkább a halált kívánja. Jónás története kérdéssel zárul: korlátozhatjuk-e Isten
kegyelmét és megbocsátó irgalmát. A könyv azt is a tudtunkra adja, mi Isten
végső célja az ő választott népével. Isten azt szeretné, ha az ő népe, akárcsak
Jónás, a prófétája, más népeket is elérne, hogy szeretetet és megbocsátást
közvetítsen feléjük.
2.
Isten
együttérzése
Miközben maga Jónás nem hajlandó
szeretetet tanúsítani az ellenséges asszírok iránt, Jónás története mégis az
együttérzésről szól, mégpedig Isten együttérzéséről. Jónás könyvének talán
egyik legszebb mondata az, amit Isten a duzzogó prófétájának mond: „Én
pedig ne szánjam meg Ninivét, a nagy várost, amelyben több mint tizenkétszer
tízezer ember van, akik nem tudnak különbséget tenni a jobb és a bal kezük
között? És ott az a sok állat is!” (Jón 4:11).
Isten együttérzését valójában
sosem értette az ember. Amikor Jézus azt parancsolta követőinek: „Szeressétek
ellenségeiteket, imádkozzatok azokért, akik üldöznek titeket” (Mt
5:44), a tanítványai kétkedve fogadták szavait. Sokan odáig merészkednek, hogy
kétségbe vonják Jézus szavainak helyességét. Úgy gondolják, hogy az ellenség
szeretete és a megbocsátás a gyengeség és a gyávaság jele. Ezért felteszik a
kérdést: hogyan lehetne megbocsátani a nácik bűneit, a kommunisták
kegyetlenkedéseit, a népirtásokat és a diktatúrák embertelenségét? Miért
kellene együtt éreznünk a terroristákkal, akik gyermekeket és ártatlan
embereket ölnek meg?
Jónás története egy olyan ember történetét
mutatja be, akinek Isten azt parancsolta, hogy szeresse ellenségeit és legyen
együtt érző velük. Amint gyakran megesik az életben velünk is, Jónás épp az
ellenkezőjét tette annak, amit Isten mondott neki. Nem volt hajlandó elmenni a
gyűlölt néphez, hogy Isten üzenetét hirdesse a számukra. A Ninivebeliek iránti
gyűlölet és harag annyira betöltötte a szívét, hogy esélyt sem akart adni ennek
a népnek arra, hogy meghalhassa Isten üzenetét és esetleg megtérjen.
Ninive városa, amely a Tigris folyó
partján feküdt, és az akkori világ egyik legjelentősebb nagyvárosa volt, súlyos
katonai fenyegetést jelentett a kicsiny Izrael számára. Egy másik próféta,
Náhum kegyetlen és vérszomjas népként írja le őket. Az asszírok emlékműveket emeltek saját
kegyetlenségüknek, és hosszú feliratokban dicsekedtek azzal, miként kínozták és
mészárolták le azokat a népeket, akik szembeszálltak velük. A zsidóknak így valóban jó okuk volt arra,
hogy gyűlöljék Ninivét és féljenek is tőle.
Isten mégis ebbe a városba küldte
Jónást, aki habozás nélkül el is indult, csakhogy éppen az ellenkező irányba.
Jáfóban hajóra szállt, hogy Tárzuszba utazzon, ami épp Ninivével ellentétes
irányban feküdt. Jónásnak esze ágában sem volt engedelmeskedni Isten
parancsának, elmenni Ninivébe és figyelmeztetni a várost a közelégő
pusztulására. Ő Ninive megmenekülése helyett, annak pusztulását szeretete volna
látni. Nem volt benne semmilyen együttérzés az ott élő emberek iránt. Talán azt
gondolta, ha elrejtőzik Isten elől és nem figyelmezteti Ninivét, akkor a város
pusztulása kétségtelenül be is következik majd.
Isten azonban nem úgy
gondolkodott, mint Jónás. Az Úr szerette Ninivét, és meg akarta menteni a
várost a pusztulástól. Tudta azt is, hogy a város megérett a változásra. Amikor
Jónás végül mégis elment és prédikált a város lakóinak, azok nem zárkóztak el
Isten üzenete elől. A város minden lakosa, a gazdagoktól kezdve a szegényekig, őszinte
bűnbánatot tartott. A Niniveiek minden kegyetlenségük és keményszívűségük
ellenére hajlandóak voltak hinni Istenben és megalázkodni előtte. Izrael népe
sohasem hallgatott olyan készségesen a prófétai szóra, mint Ninive pogány
lakosai.
Sokan tévesen azt gondolják, hogy
csak az Újszövetségben találunk először olyan utalásokat, amelyek szerint Isten
a zsidó népen kívül a pogányokkal is törődne. Jónás könyve azonban egyértelműen
cáfolja ezt a felfogást. A történet éppen azt mutatja be nekünk, hogy Isten
minden néppel törődik, Izrael népét pedig azért választotta ki, mert arra
akarta felhasználni őket, hogy általuk más népeket is elérjen. Jónás története
Isten minden nép iránti együttérzését hirdeti. Még amikor Isten az ő ítéletét bízza
követeire, akkor is mindig azzal a reménnyel teszi azt, hogy a figyelmeztetés
megtéréshez vezet majd. Isten kitartó igyekezete rávezette Jónást arra az
együtt érző hozzáállásra, amit Isten tanúsít a világ felé.
3.
Jónás haragja
Jónás
haragszik az Istenre, mert Isten irgalmas és megbocsát Ninivének. A történet
végén ezt a megdöbbentő leírást találjuk: „Ez azonban nagyon rosszul esett Jónásnak,
és megharagudott… Most azért, URam, vedd el az életemet, mert jobb nekem
meghalnom, mint élnem!” (Jón 4:1-3). Amikor a próféta azzal szembesült,
hogy Isten irgalmas Ninivéhez és nem ítéli el, ő pontosan az ellenkezőjét érzi
Isten iránt. Benne ítélet van. Szívét harag tölti be. Miért haragszik Jónás?
Azért, mert Jónás akart Isten felett ítélkezni. Ez nagyon kemény kijelentés, de
ez van a történet hátterében. Most már nemcsak Ninivét akarja megítélni, hanem magát
az Urat is. Ha ezt nem látjuk, akkor nem értjük az egész történet végét.
Mérhetetlen harag van a szívében. De haragjával is Istenhez fordul.
Megfigyelhetjük, hogy imádsága, Istennel való perlekedése tele van az „én”
személyes névmással. Az „én” meg az „enyém”, ezt hajtogatja, csak e körül forog
minden. Emlékezzünk vissza arra, hogy tulajdonképpen a bűnesetnél is, ugyanez
volt a jellemző az emberre. Elítélő gondolatok Isten iránt, Isten döntésének
megkérdőjelezése, és az ebből következő tettek Ádám és Éva életében is
megjelentek. Jónás megkérdőjelezte az Isten szavát és elutasította az Úr
irgalmát.
Ami Jónás szívében van, az megmutatkozik
a viselkedésében és a beszédében is. Amikor másodszor is megkérdezi őt Isten,
ki is mondja ezt: „Méltán haragszom mindhalálig.” (Jón 4:9). Valójában, amikor
ezt mondja Jónásról az ige, hogy „igen rossznak látszott Jónás szeme előtt,
amit az Úr tett”, akkor Jónás Istent ítéli el. Az csak ráadás, hogy ott
vannak a ninivebeliek, akiket gyűlöl, és akiknek inkább pusztulását kívánta,
mint a megtérését. De az egész hátterében az áll, hogy Jónás az Urat okolja.
De Isten nemcsak Ninivéhez volt
irgalmas, hanem az ő prófétájához is. Nem csak Ninive megtérésén és megmentésén
munkálkodott, de szerette volna Jónás szívét is magához fordítani. A
történetben előttünk van nemcsak Ninive bűne, és Jónás engedetlensége, hanem
mindezeket az Úr irgalma fényében láthatjuk. Az Úr kétszer is kész beszélni Jónással.
Külön csodákat cselekszik azért, hogy Jónást taníthassa. Miközben Jónás egyre
távolodik az Úrtól, az Úr mégis egyre közelebb jön hozzá. A Jónásnak árnyékot
adó különös növénynek a hirtelen felnövekedése, majd elpusztítása is része volt
Isten kegyelmi munkájának. Ezek látszólag apró, hétköznapi dolgok. Növekszik egy
növény, aztán másnap elpusztul. De a Biblia világossá teszi, hogy még ezekben
is Isten irgalma mutatkozik meg. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése