2021. május 8., szombat

Igehirdetés: 2021.05.09. Jóel – mire tanítanak a csapások?

 


100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 64.

 

Jóel – mire tanítanak a csapások?

Olvasmány: Jóel 2:1-27

„De még most is így szól az ÚR: Térjetek meg hozzám teljes szívvel, böjtölve, sírva és gyászolva! Szíveteket szaggassátok meg, ne a ruhátokat, úgy térjetek meg Istenetekhez, az ÚRhoz! Mert kegyelmes és irgalmas ő, türelme hosszú, szeretete nagy, és visszavonhatja még a veszedelmet!” (Jóel 2:12-13)

  

               Isten prófétáinak munkájára, Illést és Elizeust kivéve, nem annyira a természetfeletti események, mint inkább Isten igéjének a hirdetése jellemző. Jóel is inkább „Isten szavának” prófétái közé sorolható. Nem tudjuk pontosan mikor hirdette Jóel az Úr üzenetét. Abban sem lehetünk bizonyosak, hogy vajon az északi Izrael vagy a déli Júda országában prófétált.

               Ez a titokzatos próféta izgalmas elbeszélő stílusban figyelmeztetette népét a közelgő katasztrófára. Jóel könyvének központi üzenete így hangzik: Az ÚR napja nagy és igen félelmetes; ki fogja kibírni azt?” (Jóel 2:11). Könyvében tömören mindaz megtalálható, amiről a többi ószövetségi próféta írt.

               A könyv első üzenete az ítélet napjáról szól. Jóel könyvéhez hasonlóan majdnem az összes próféta írása félelmet keltő szavakkal kezdődik. Néha ellenséges hadseregek támadására, máskor természeti katasztrófákra figyelmeztetnek. Jóel könyve eleven képekkel ábrázolja a sáskahadat, amely egy valóságos hadsereghez hasonlatos. Akik átéltek sáskajárást, soha többé nem felejtik el a sokkoló élményt.

               A második üzenet a bűnbánatra való felhívásról szól. A prófétáknak nyomós okuk volt arra, hogy a vészharangot kongassák, hiszen az egyes katasztrófákban a nép Istennel szembeni hűtlenségének következményeit látták. Arra szólították fel a népet, hogy mielőbb térjenek meg gonosz útjukról. Jóel ékesszólóan foglalta össze ennek az üzenetnek a lényegét: Szíveteket szaggassátok meg, ne a ruhátokat, úgy térjetek meg Istenetekhez, az ÚRhoz! Mert kegyelmes és irgalmas ő, türelme hosszú, szeretete nagy, és visszavonhatja még a veszedelmet!” (Jóel 2:13).

               Jóel harmadik üzenete a reményteljes jövőről szól. Minden próféta, bármilyen komor jövendöléssel áll is elő, végül a reménység üzenetéig jut el. Ezek a reményteli próféciák olyan időkről beszélnek, amikor Isten mindent helyreállít a földön, és amikor a világ végre olyan lesz, amilyennek Isten eltervezte.

1.      A sáskák leckéje

               Jóel könyve egy nagy sáskajárás leírásával kezdődik. A sáskák úgy sújtottak le Júdára, mintha egy hadsereg tört volna be az országba. A növényzet elpusztult, a zöldellő táj élettelen sivataggá lett. A gabonaföldek eltűntek, a szőlőtő elszáradt, a gyümölcsfák és kertek semmivé lettek. A könyv második részében Jóel perspektívája kitágul és immár a jövőbe tekint. Úgy említi az „Úr napját”, mint amikor Isten kiterjeszti hatalmát az egész világra. Jóel próféta azzal szembesíti Júda népét, hogy szívük megkeményedett az Isten dolgai iránt. De azzal, hogy emlékezteti népét a bekövetkezett csapásra, arra is rámutat, hogy ez Isten ítélete volt.

               A jövőbe tekintve azonban azt hirdeti a próféta, hogy ez a csapás eltörpül ahhoz a katasztrófához képest, ami még rájuk vár. A megtérés az egyetlen esély a megmenekülésre. Ha megtérnek, az Úr elhárítja a csapást róluk és példátlan áldásban részesíti őket. Megtérésük esetén a kilátásba helyezett ítéletet nem Júdán, hanem annak ellenségein hajtja végre az Úr. A Sionon pedig soha nem látott békesség köszönt majd be.

               Jóel megragadta az alkalmat, hogy Isten üzenetét közölje Júdával, mely szerint ezek a csapások még csak figyelmeztetések. Vagyis még nagyobb pusztítás vár azokra, akik továbbra is bűnben és lázadásban élnek. Közeleg az ítélet napja, és igaz haragjának rettentő ereje elől csak azok lelnek menedékre, akik őszintén megtérnek, és az Úrhoz fordulnak.

               A sáskák okozta szörnyű természeti csapás tökéletes ábrázolásnak bizonyult Jóel számára, hogy figyelmeztesse honfitársait Isten eljövendő haragjára és ítéletére. A sáskák pusztítása elől már nem térhettek ki az izraeliták, de arra még volt idő, hogy megtérve elkerüljék az Úr keze által rájuk bocsátandó még nagyobb csapásokat.

               Sajnos úgy tűnik, hogy Júda népe nem hallgatott a próféta szavára és nem volt képes tanulni a sáskák példájából. Mivel nem tértek meg, ezért az Úr kénytelen volt a sáskák pusztításánál is nagyobb csapással sújtani őket.

               De mi, ma élő emberek vajon képesek vagyunk-e tanulni a ránk zúduló csapásokból? Minket megtérésre ösztönöz-e a baj, a nyomorúság? Vagy továbbra is úgy telnek napjaink, hogy nem keressük a kapcsolatot Istennel? Elmarad a bűnbánat, a megtérés és életmódunkon, magatartásunkon semmit sem változtatunk? Életünk „kis bűneit” észre sem vesszük, nem zavarnak minket, úgy gondoljuk, hogy velünk minden rendben van. Jóel próféta ma nekünk is felteszi a kérdést: „hallod-e a sáskák zúgását?” A veszély valódi, de van megoldás: „Az örök Isten a te menedéked, örökkévaló karjai tartanak.” (5Móz 33:27). Nem lenne jobb Istenhez térve, az ő karjaiban megpihenni és az ő védelmét élvezni?

2.      Mi Isten terve a csapásokkal?

               Az elmúlt években legtöbben a terrortámadásokban látták a legnagyobb veszélyt, amely az emberiséget fenyegeti. Ma talán a járványok vették át ugyanezt a szerepet. Jóel idején a természeti csapásokra gondoltak ugyanígy az emberek. A természeti katasztrófák mindig rémisztőek voltak és nagyrészt megjósolhatatlanok. Egy sáskajárás például az ókorban egyik napról a másikra képes volt megsemmisítni egy ország teljes élelmiszerkészletét. Így a sáskajárást általában az éhínség követte, majd ennek következtében a betegségek és járványok kitörése.

               Jóel könyve egy pusztító sáskajárásról szóló beszámolóval kezdődik. Ilyen mondatokat olvasunk a leírásban: „Reszket előtte a föld, megrendül az ég. A nap és a hold elsötétül, a csillagok elvesztik fényüket.” (Jóel 2:10). Sok rémült szemtanú próbálkozott már azzal, hogy egy-egy sáskahad pusztítását leírja, de egyikük sem tette olyan szemléletesen, mint Jóel próféta. Ő igazán átütő erővel, gondosan megválogatott szóképekkel írta le a pusztítást. Megrázó szavakkal ecsetelte azt a kétségbeesést és félelmet, ami a népet elfogta a sáskajárás és az azt követő éhínség miatt. Az országban leállt az élet. A gazdáknak nem volt mit betakarítaniuk. A papok nem tudtak áldozatot bemutatni. A katasztrófa a társadalom valamennyi rétegét sújtotta. Az éhező emberek és állatok szerte kóboroltak az országban.

               A természeti csapások és járványok mindig súlyos kérdéseket vetnek fel. Miért engedi Isten, hogy katasztrófák történjenek? Miért élik túl némelyek, miközben körülöttük tömegével hallnak meg az emberek? Van-e tanulsága a történetnek? Jóel próféta a sáskajárás csapásán keresztül nyert betekintést Isten egyetemes tervébe.

               Jóelnek semmi kétsége nem volt afelől, hogy a csapás mögött maga Isten áll. Sőt úgy ábrázolta Istent, mint aki saját maga vezeti a sáskákat, mint hadsereget a csatába: „Az ÚR mennydörög serege előtt. Roppant nagy a tábora, hatalmas az, ki végrehajtja parancsát. Az ÚR napja nagy és igen félelmetes; ki fogja kibírni azt?” (Jóel 2:11).

               Jóel az „Úr napja”, azaz az Isten Izrael feletti ítéletének az eljövetelét látja a sáskajárásban beteljesedni. De Jóel más prófétákkal ellentétben nem ostorozta Izraelt a múltbeli kudarcai és bűnei miatt, inkább a gyógyulásra összpontosított. Arra buzdította a papokat, hogy hirdessenek nemzeti ima- és böjtnapot, hogy visszavezessék a népet Istenhez. Akkor Isten helyreállítaná a sáskát által okozott károkat, sőt: „Ehettek majd jóllakásig, és dicséritek az ÚRnak, Isteneteknek a nevét, mert csodát tett veletek. Nem kell szégyenkeznie népemnek soha többé. Akkor megtudjátok, hogy én Izráellel vagyok, és hogy én, az ÚR vagyok a ti Istenetek, senki más! Nem kell szégyenkeznie népemnek soha többé.” (Jóel 2:26-27). Ahogy az már korábban is megtörtént Isten népével, a fájdalmas élmények elmélyítették a vele való kapcsolatot.

               A sáskajárás a legszörnyűbb katasztrófa volt, amelyről Jóel hallott: „Halljátok meg ezt, ti, vének, figyeljen az ország minden lakója! Történt-e ilyesmi a ti időtökben vagy őseitek idejében? Beszéljétek el fiaitoknak, fiaitok meg az ő fiaiknak, azok pedig a következő nemzedéknek!” (Jóel 1:2-3). Sajnos más történelmi feljegyzés nem maradt fenn erről az eseményről. Idővel pedig a legborzalmasabb természeti katasztrófák emléke is elhalványul. De ebben az esetben Jóel azt akarta, hogy a csapás valami maradandóbb dologra irányítsa a nép figyelmét: az örökkévaló Istenre.

               Jóel írásának a célja, hogy Isten népe megértse, a sáskajárás Isten műve volt. Az Úr formálja a történelem menetét a maga tervei szerint. Bármilyen borzalmas pusztítást végeznek is a sáskák, és bármilyen csodálatos is, ahogyan Isten helyreállította a földet a pusztítás után, ezek az eseménynek csupán az árnyékát vetítik előre valami sokkal borzalmasabb és egyben sokkal csodálatosabb eseménynek. Jóel látta, hogy Isten Lelke elvégzi majd a nép szívében, hogy ne csak akkor szeressék őt, amikor egy szörnyű csapás miatt rákényszerülnek, hogy visszatérjenek hozzá. A rettenetes ítélet után Isten megteremti azt az új várost, ahol népe biztonságban élhet, és ahol ő maga lakik majd velük.

3.      Milyen az Isten?

               Jóel arra mutat rá, hogy Isten gazdag a kegyelemben és a megbocsátásban: „Mert kegyelmes és irgalmas Ő, türelme hosszú, szeretete nagy, és megbánja, még ha veszedelmet hoz is.”  (Jóel 2:13).

               Mihelyt őszintén elhangzik a bűnbánó imádság az ember ajkán, abban a pillanatban maga Isten nyúl az összetört ember hóna alá és emeli föl a mélységből. Emeli fölé a tragédiáinak, hogy legyen rálátása, hogy értse, mindez érte van. Ekkor helyére kerülnek a dolgok, és helyesen tud ítélni az ember, már Isten szemével nézi a saját sorsát is. Erre mondták a reformátorok: „sub specie aeternitatis”, vagyis amikor az ember az örökkévalóság nézőpontjából látja és ítéli meg mind maga életének az apró eseményeit, mind pedig a nagy történelmi fordulópontokat.

               Jóel Isten kegyelmének a jeleit sorolja fel itt. Először is azt, hogy újra bőség lesz. Amilyen részletesen ecsetelte korábban a sáskajárás szörnyűségeit, olyan részletesen sorolja fel, milyen az, amikor az Úr esőt ad a földre és egyszerre minden kizöldül, amikor megtelnek a szérűk gabonával, bőven ömlik a sajtókból a must és az olaj. Az Úr ezt ígéri népének: „Kárpótollak titeket azokért az évekért, amelyekben pusztított a sáska, a szöcske, a cserebogár és a hernyó. Ehettek jóllakásig, és dicséritek az Úrnak, Isteneteknek a nevét, mert csodát tett veletek. Akkor megtudjátok, hogy én Izráellel vagyok, és hogy én, az Úr, vagyok a ti Istenetek, senki más!” (Jóel 2:18-27)

               Ezt előbb is megtehették volna, hamarabb is megtérhettek volna és dicsérhették volna az Urat, s akkor nem kellett volna a sáskajárásnak sem bekövetkeznie. Nem történelmi szükségszerűség a sáskajárás, a szó mindenféle értelmében, hanem nevelőeszköz Isten kezében. Isten pont attól akarta megőrizni a népet, hogy önmagában bizakodjék és így elbízza magát, gőgős legyen és megvesse az ő Istenét, mert ez a végleges és végzetes pusztulását jelentené. Azért tehát, hogy ez a végső ítélet ne következzék be népe felett, Isten időleges ítéletekkel figyelmeztette őket, hogy a pusztulás helyett az életet válasszák.

               A reformátorok a történelmi próbák mögött is így látták meg mindig a minket szerető Isten munkáját. Ezt persze nem értheti hitetlen ember, mert számára felfoghatatlan, hogy ha szeret az Isten, akkor miért próbál? De a hívő tudja, hogy egyszerűen azért, mert a nagyobb bajtól akar megőrizni minket. A kárhozattól akar megmenteni. Ezért amikor nagyon elbizakodtunk, megfegyelmez minket, hogy még idejében megalázhassuk magunkat.

               A kegyelem másik jele a biztonság, a védettség. Isten azt ígéri, hogy újra körülveszi az Ő népét gondviselésével. Át kellett élniük a kiszolgáltatottságot. A sáska, bár viszonylag kisméretű rovar, mégsem lehet védekezni ellene, ezért retteg tőle a büszke ember. De amikor az Úr körülveszi az Ő népét, bárki támad is rá, biztonságban lakozhat, védettséget élvezhet.

               Isten kegyelemének jele az is, hogy Isten a Szentlelkét ígéri minden hívőnek. Az Úr kijelenti, hogy eljön az idő, amikor minden benne hívő kaphatja az Ő Szentlelkét. Az Ószövetségben csak azok kapták meg Isten Szentlelkét, akiket Ő valami különleges, nehéz feladattal bízott meg. Ezzel szemben az Újszövetség arról beszél, hogy aki Jézus Krisztust hittel befogadja, az mind kapja az Ő Szentlelkét. A Jóel próféciája pünkösdkor teljesedett be. Nem véletlenül idézi pünkösdi prédikációjában Péter apostol is Jóel szavait.

               Végül a kegyelem jele ez: „De megmenekül mindenki, aki segítségül hívja az Úr nevét, mert Jeruzsálemben lesz a menedék az Úr ígérete szerint.” (Jóel 3:5) Az igazi menedék Jeruzsálemben Jézus Krisztus áldozata által nyílik meg mindenki előtt. Azt ígéri Isten, hogy, akik segítségül hívják az Úr nevét, azok menedékre lelnek nála. A történelem különféle „sáskajárásai”, mint Isten ítéletei, a végső nagy ítéletre emlékeztetnek bennünket, és attól akarnak megőrizni. Mert lesz ítélet.

               Isten a népeket bizonnyal megítéli majd, az Ő népét, a benne hívőket         viszont magához veszi és megdicsőíti. Most van a kegyelem ideje. Isten szeretete nagy, türelme hosszú, de tudnunk kell, hogy egyszer véget ér ez a lehetőség és elkövetkezik az ítélet.

               Isten segítsen minket felelősebben élni a mában és a „végre” is gondolni. Nem kell rettegnünk a végtől, mert mi nem a világ végét várjuk, mi a visszatérő dicsőséges Krisztust várjuk, aki magához veszi a benne hívőket. Most kell segítségül hívnunk az Úr nevét, s akkor már most megmenekültünk. Ezzel az örömmel készülhetünk a vele való találkozásra, megalázva magunkat előtte és dicsérve az Urat, még a „sáskajárások” idején, a bennünket érő próbák alatt is. Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hirdetések: 2024.10.27.

  GYÜLEKEZETI ALKALMAINK: -           Kedd 18:00 óra – A bibliaóra a következő héten (Okt. 29.) elmarad! -           Csütörtök (Október...