2021. május 16., vasárnap

Igehirdetés: 2021.05.16. Ámósz – a földműves próféta


100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 65.

 

Ámósz – a földműves próféta

Olvasmány: Ám 5:1-24

„Gyűlölöm, megvetem ünnepeiteket, ünnepségeiteket ki nem állhatom! Ha égőáldozatot mutattok be nekem, vagy ha ételáldozatot, nem gyönyörködöm bennük. Rá se tekintek a békeáldozatra, melyet hizlalt állatokból adtok! Távozzatok előlem hangos éneklésetekkel, hallani sem akarom lantotok zengését! Áradjon a törvény, mint a víz, és az igazság, mint a bővizű patak!” (Ám 5:21-24)

 

               Ámósz egy vidékről származó pásztor és földműves volt, akit Isten prófétájának hívott el. A béke és a bőség idején az északi tíz törzs alkotta Izrael egyre jobban elfordult Istentől. Bár az országot külsőleg a virágzó kereskedelem, szilárd gazdaság és stabil kormányzás jellemezte, belül ijesztő volt a nemzet állapota. Az országban virágzott a bálványimádás. A közéletben eluralkodott a jogtalanság, a kapzsiság és a korrupció. A gazdagok gőgje és szegények elnyomása egyre fokozódott. Izrael önteltségét, züllöttségét és Istennel szembeni közömbösségét már nem lehettet tovább tűrni. Ámósz Isten prófétájaként erőteljes szavakkal tolmácsolta az Úr feddését. Először Izrael szomszédjainak hirdette meg Isten ítéletét, majd magának Izraelnek is. Bár Ámósz szavai az elnyomók számára ostorcsapásként hatottak, az elnyomottak számára a szívből jövő szeretet szavai voltak. Ámósz, aki kemény beszédekkel igyekezett leleplezni a nép és a vezetők képmutatását és bűneit, ezekkel a szavakkal hívott mindenkit a megtérésre: „Készülj Istened elé!” (Ám 4:12).

               Talán Ámósz földműves múltjából is következik, hogy könyvének nyelvezete egyszerű, tele a vidéki élettel kapcsolatos erőteljes képekkel. A könyv szerkezete is jól áttekinthető. Az első két fejezetben ítéletre sorakoztatja fel a Közel-Kelet népeit. A hallgatósága bizonyára ujjongva tapsolt, amikor ítéletet hirdetett a szomszédos népek fölött égbekiáltó gonosztetteik, a rabszolga kereskedelem, szövetségszegés, terhes asszonyok méhének felhasogatása és holtak meggyalázása miatt. Ám ezek után saját honfitársai felé fordul Ámósz figyelme. Isten a pogány szomszédjaiknál sokkal magasabb erkölcsi mércével mérte a népét. Míg a pogány népek az általános emberi normák ellen vétettek, addig Izrael egyenesen az Úr törvényét szegte meg. A könyv középső része egy sor Istentől jövő üzenetet ismertet, amelyek rendszerint ezzel a mondattal kezdődnek: „Halljátok meg ezt a beszédet!” (Ám 3:1). Végül pedig az utolsó három részben szemléletes képekkel írja le Isten ítéletét.

               Ámósz megjövendölte, hogy Isten ítéleteként be fog következni Izrael pusztulása. Ez hamarosan be is teljesedett. Az államhatalom fokozatosan szétesett. A következő 13 év során öt király követte egymást a trónon, akik közül négyen merénylet áldozatai lettek. Még harminc év telt el, mire Izrael végleg felmorzsolódott.

              Ámósz egész könyvében kitart fő témája, az emberek közötti kegyetlenség és embertelenség ostorozása mellett. Az általa elítélt igazságtalanságok napjainkban is ismerősen csengnek. Ezért a könyv olvasása közben érdemes magunknak újra és újra feltennünk a kérdést, hogy vajon mit mondana Ámósz rólunk, illetve népünkről?

1.      A próféta, aki igazságot követel

              Ámósz idején az üzleti élet jobban virágzott, mint valaha. Emberöltők óta először fordult elő, hogy Izrael népének nem kellett katonai fenyegetéssel szembenéznie. Mivel minden fontosabb kereskedelmi útvonalat ellenőrzésük alatt tartottak, a kereskedők hatalmas profitot halmoztak fel. A gazdagok számára a luxuscikkek könnyedén elérhetők voltak, sorban épültek az új kőházak, amelyekben elefántcsont intarziás bútorok, első osztályú húsféleségek, a legjobb testápoló szerek és finom borok is megtalálhatók voltak.

              A béke és jólét közepette egyetlen magányos hang hasított élesen a levegőbe. Ámósz, a földműves próféta, nyers szókincsével keltett megdöbbenést és botránkozást. A városlakó gazdag asszonyokat egyszerűen „teheneknek” bélyegezte: Halljátok meg ezt az igét, ti, básáni tehenek Samária hegyén, akik sanyargatjátok a nincsteleneket, és bántalmazzátok a szegényeket, akik ezt mondjátok uraitoknak: Hozzatok még, hadd igyunk!”  (Ám 4:1). Az egyszerű pásztor, aki a társadalom legszegényebb rétegéhez tarozott, megvetéssel tekintett a fényűzésre. Ráadásul Ámósz idegennek számított az északi országrészben, mert délről, Júda egyik kisvárosából származott. Mivel az északi királyság már százhetven éve elszakadt a déli királyságtól, így az izraeli vezetők nem vették jó néven egy déli származású jövevény kritikáit.

              Ámósz szemében azonban a társadalmi elfogadottság nem sokat számított. Ő nem tartozott a hivatalos próféták közé, akik azzal keresték a kenyerüket, hogy mindig a vezetők és a nép szája íze szerint prófétáltak.

              Ámószt nem az anyagi haszon és nem az önös érdek vezérelte. Isten szólította el őt a munkája mellől, hogy üzenetét hirdesse, ezért egyedül neki engedelmeskedett.

              A nép ebben az időben látszólag nagyon vallásos életet élt. A különböző pogány kultuszok egész garmadája virágzott az országban. Tömegek járultak rendszeresen a különböző istenek bálványáldozati oltárához. Ámósz azonban megdöbbentő üzenetet hozott az Úrtól: „Gyűlölöm, megvetem ünnepeiteket, ünnepségeiteket ki nem állhatom! Ha égőáldozatot mutattok be nekem, vagy ha ételáldozatot, nem gyönyörködöm bennük. Rá se tekintek a békeáldozatra, melyet hizlalt állatokból adtok! Távozzatok előlem hangos éneklésetekkel, hallani sem akarom lantotok zengését!” (Ám 5:21-23). Isten nem áldozatbemutatást vagy díszes ceremóniákat akar, hanem igazságot. Nem gyönyörködik a képmutató vallásosságban, mert jól tudja, hogy a látszat ellenére a szívük romlott és gonosz.

              Ámósz először felsorolta az Izraellel szomszédos népeket, akik már sok gonoszságot követtek el, ezért kihirdette Isten ítéletét emberiségellenes bűneik miatt. Az izraelitáknak, akik szomszédjaiknál kiválóbbnak tekintették magukat, tetszett ez a beszéd. Ámósz azonban ezek után róluk kezdett beszélni. Kijelentette, hogy Isten ítéletét Izrael sem kerülheti el. Az emberek, a gyönyörű házaik és a szent oltárok is mind el fognak pusztulni. Ámósz figyelme elsősorban az igazságtalanság kérdésére irányult. Izrael életében nem volt nehéz kivetnivalót találni. Az északi országrész vallási életének a középpontjában a két aranyborjú állt. Ámósz figyelme azonban azokra a káros jelenségekre irányult, amelyeket a piactereken látott és hallott. A szegények elnyomása, a tisztességtelen üzleti élet, a bíróságok megvesztegetésre és a pénzen vásárolt előjogok.

              A jómódú izraeliták a szegények rovására gazdagodtak meg: „Zálogba vett ruhán terpeszkednek minden oltár mellett, és a megbírságoltak borát isszák Istenük házában.” (Ám 2:8). Ámósz idején az volt a szokás, hogy a szegények ruháikat adták fedezetként zálogba azért, hogy kölcsönt kapjanak. Ezek a szívtelen gazdagok nagyon büszkék voltak a vallásos buzgóságukra, miközben észre sem vették, hogy vallásosságukból éppen a lényeg hiányzik, az Istennel való kapcsolat megélése. Ők azt kívánták, hogy Isten kényelmesen beilleszthető legyen az életükbe, mint valami ráadás. Isten azonban Ámószon keresztül megmutatta, hogy őt nem lehet mellőzni. Ő úr az élet minden területe felett, beleértve az üzleti életet is.

2.      A vidéki fiú a nagyvárosban

              Bár a Bibliában a próféták társadalmi háttere és temperamentuma nagy változatosságot mutat, mégis hajlamosak vagyunk egyetlen sztereotip képpel ábrázolni őket. Tény és való, hogy Ámószra jól illik ez a sztereotípia. Ő valóban az a próféta volt, akit ma úgy képzelnénk el, hogy kezében egy tiltakozó táblával megáll a város főterén és dühödt szidalmakat szórva meghirdeti a romlott világ feletti végítéletet. A sors fintora, hogy Ámósz éppen akkor bukkant fel Izraelben, amikor az északi királyság gazdaságilag virágzott. Ekkor még senki nem gondolta, hogy mindez hamarosan megváltozhat. Az ország vezetői biztos kézzel kormányoztak, az emberek egy része jólétben élt, és nem szívesen hallgatták a próféta dörgedelmes szónoklatait. Látszólag minden rendben volt az országban, a gazdaság virágzott, béke és biztonság uralkodott. Épp ez az oka annak, hogy az emberek közömbössé váltak és nem törődtek Isten szavával.

              Maga Ámósz, más prófétáktól eltérően, paraszti sorból származott. Neki nem voltak előkelő felmenői, és a családja nem tartozott a papi családok közé sem. A déli országrészből vándorolt át Izraelbe, ezért ott csak jövevényként tekintettek rá. Mivel vidéki származású volt, így a tájszólása mindvégig megmaradt, ezért gyakran vált a kifinomult városlakók viccelődésének céltáblájává. A falusi élethez szokott próféta képtelen volt túltenni magát a gazdag városlakók fényűző életmódján. Megbotránkoztatták őt a gazdagok pazarló életmódjának jellegzetes darabjai, amelyeket gyakran emleget prédikációiban: díszes pamlagok, elefántcsontból faragott ágyak, luxusnyaralók, különleges húsáruk, finom borok. Ámószt nem tévesztette meg a felszín, ő azt is látta, hogy ez a jólét mások elnyomására épül, a pazarló gazdagság mögött pedig kiáltó igazságtalanság áll. A templomban ájtatoskodó kereskedők valójában alig várják, hogy vége legyen a szombatnak, hogy hamis mérleggel és silány áruval csalva minél nagyobb haszonra tehessenek szert. Az erős hadseregükben bízva Izrael lakosai úgy vélik nemzedékekre előre bebiztosították magukat.

              Ámósz szarkazmusa akkor éri el a csúcspontját, amikor a nép előkelőit szólítja meg. A gondatlanság elbizakodottsághoz vezetett. Izrael a nehézségekkel jobban megküzdött, mint a sikerrel. Az emberek általában a jólét idején, így Ámósz korában is, a gazdagság és a hatalom rabjaivá lesznek, Istenről pedig megfeledkeznek. Évszázadokkal korábban már Mózes is erre a veszélyre figyelmeztette népét: „Amikor jóllakásig eszel, szép házakat építesz, és azokban laksz, amikor marháid és juhaid megszaporodnak, lesz sok ezüstöd és aranyad, és bővében leszel mindennek, akkor föl ne fuvalkodjék a szíved, és el ne feledkezz az ÚRról, a te Istenedről, aki kihozott téged Egyiptom földjéről, a szolgaság házából!” (5Móz 8:12-14).

              Ámósz arra figyelmezteti Izrael népét, hogy nem száműzhetik Istent életüknek egy kis zugába, hogy mint valami amulettet, csak akkor vegyék elő, amikor éppen szükségük van rá. Isten nem egy házi kedvenchez hasonlatos, hanem ő egy hatalmas oroszlán. Ámosz könyvét olvasva szinte halljuk a félelmetes üvöltést.

              Ámósz újra és újra elmondja: „Készülj Istened elé!” (Ám 4:12). Ez talán Ámósz könyvének legismertebb mondata. A próféta természeti katasztrófák sorát vetítette előre: éhínséget, aszályt, sáskajárást és háborút. Mindezek menthetetlenül utolérik az izraelitákat, hacsak meg nem térnek. Ezek közül egy is elég lehetett volna ahhoz, hogy visszafordítsa a nemzetet Istenhez. Ám szavainak akkoriban nem sok foganatja volt. Izrael népe nem tért jobb belátásra. A próféta szavai azonban beigazolódtak, rövid időn belül a békének és a jólétnek vége szakadt, Izrael országa darabokra hullott. Alig harminc évvel Ámósz próféciáinak elhangzása után Izraelt elpusztították az asszírok és megszűnt létezni.

              Ámósz könyve valóban nem egy kellemes és vidám olvasmány. Üzenete azonban ma is aktuális, amikor a nemzetek a saját sikerességüket a közvélemény-kutatási felmérésekben, a hazai bruttó össztermékben vagy a katonai erejükben mérik. Már csak ezért is érdemes tanulmányozni Ámósz próféta írását.

3.      Prédikáció arról, amit Isten gyűlöl

               Ha ma fel kellene sorolnunk minden olyan tevékenységet, ami csak eszünkbe jut a gyülekezetünk életéből, akkor bizonyára egy jó hosszú listát kapnánk. Amósz próféta is megteszi ezt a könyvének 5. fejezetében. Ám ha elolvassuk ezt a szakaszt, akkor igencsak meglepő dolgokkal szembesülünk. A korabeli vallási élet fontos tevékenységeit felsorolva ugyanis Ámósz hozzáteszi mindezekhez, hogy mi Isten véleménye ezekről: „Gyűlölöm, megvetem ünnepeiteket, ünnepségeiteket ki nem állhatom! Ha égőáldozatot mutattok be nekem, vagy ha ételáldozatot, nem gyönyörködöm bennük. Rá se tekintek a békeáldozatra, melyet hizlalt állatokból adtok! Távozzatok előlem hangos éneklésetekkel, hallani sem akarom lantotok zengését!”  (Ám 5:21-23).

               Valószínűleg gyakran hallunk igehirdetéseket Isten szeretetéről, jóságáról gondviseléséről. Ezeket a beszédeket mindig szívesen meghallgatjuk. De vajon ugyanilyen szívesen fogadnánk egy olyan prédikációt, ami azokról a dolgokról szól, amit Isten gyűlöl?

               Ámósz ebben a rövid igeszakaszban legalább hét olyan vallásos tevékenységet felsorol, amelyeket Isten megvet és gyűlöl. A zsidó vallásosságnak ebben az időben része volt az, hogy felajánlásokat tettek, áldozatokkal hódoltak Isten előtt, ünnepségeket rendeztek, ahol hangosan imádkoztak és énekeltek, de Isten szemében ezek mind csupán üres vallásos cselekedetek voltak. Bár az emberek az Isten törvénye szerint előírt áldozatokat és ünnepeket látszólag megtartották, de mindezt nem tiszta szívből, hanem csak képmutatásból tették. A kegyesnek látszó buzgóság, a külső vallásosság mögött romlott szív rejtőzött. Az ilyen hozzáállás, az ilyen képmutató vallásosság pedig Isten szemében gyűlöletes.

                        Ha el akarjuk kerülni ugyanazt a hibát, amit Izrael is elkövetett, akkor a vallásos cselekedeteinkről szóló listánkat át kell alakítanunk imalistává. Imádságban Isten elé kell tárnunk mindazt a szolgálatot, amit végzünk, hogy az Ő igéjének világosságában lássuk meg, vajon hol van a mi szívünk. Ámósz figyelmeztetése minket is hív: „Készülj Istened elé!” (Ám 4:12). Álljunk hát oda Isten elé most! Engedjük, hogy Isten igéje megítéljen, leleplezzen és megtisztítson minket: „Áradjon a törvény, mint a víz, és az igazság, mint a bővizű patak!” (Ám 5:25). Ám

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hirdetések: 2024.10.27.

  GYÜLEKEZETI ALKALMAINK: -           Kedd 18:00 óra – A bibliaóra a következő héten (Okt. 29.) elmarad! -           Csütörtök (Október...