100
EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 63.
Hóseás
– amikor Isten szíve szakad meg
Olvasmány: Hós 2:1-25
„Megbüntetem
azokért a napokért, amelyeken a Baaloknak tömjénezett, gyűrűvel és nyaklánccal
ékesítette magát, úgy ment a szeretői után, engem pedig elfelejtett – így szól
az ÚR.”
(Hós 2:15)
A bálványimádásba süllyedt Izraelhez
az Úr Hóseás prófétát küldte, akinek a neve azt jelenti, hogy „szabadítás”. Hóseásnak
a saját élete keserű tapasztalatai alapján kellett hirdetnie az Isten igéjét a
hűtlenné vált Izraelnek. Az Úr arra utasította őt, hogy vegyen feleségül egy
Gómer nevű parázna nőt, s így családi élete Isten népének hűtlenségét tükrözze.
Hóseás Isten erőteljes üzenetét saját házasságával és felesége hűtlenségével
való megkerülhetetlen párhuzamának kiábrázolásával hirdette. Kijelentette, hogy
népe hűtlensége és gonoszsága hamarosan tragédiába torkollik, és a pusztulás
elkerülhetetlen. Isten szeretete azonban nemcsak fenyít, de egészen bizonyosan
gyógyít is, mert a szeretet a legjobbat akarja a szeretteinek.
Hóseás könyve a Biblia egyik
legérzelmesebb írása. Isten szenvedélyes szeretete és fájdalma tükröződik
abban, ahogy a szerző gondolatról gondolatra csapong, mintha csak egy házaspár
veszekedésébe hallgatnánk bele. Hóseás sok képet használ, ám érzelmi
túlfűtöttségében nem fejti ki részletesen jelentésüket. A könyve két fő részre
osztható. Az első három fejezetben Hóseás próféta röviden ismerteti a parázna
nővel kötött házasságát, amit azután a nép Istennel szembeni hűtlenségével
állít párhuzamba.
A 4. fejezettől kezdve ez a
drámai, személyes szál nem jelenik meg többé. A következőkben egy sor eleven
hangvételű beszédben előbb Isten mélységes szeretete, csalódottsága és haragja
szólal meg, majd pedig elszánt ragaszkodása hűtlen feleségéhez tör a felszínre.
Hóseással nagyjából egy időben
munkálkodott Ámósz próféta. Ám míg Ámósz a törvényesség és az igazságosság
kérdéseire összpontosított, különös tekintettel a szegények helyzetére, addig
Hóseás igehirdetésének a középpontjában az Istennel való megromlott kapcsolat
állt. Hóseás az északi országrészben, Izráelben munkálkodott Krisztus előtt
750-720 között. Működésének az elején II. Jeroboám volt Izráel királya. Uralma
alatt virágozni kezdett az ország. Nagy volt a gazdasági és kulturális
fellendülés, de ezzel párhuzamosan súlyos vallási és erkölcsi hanyatlás
kezdődött el. Hóseás ezért azt a feladatot kapta Istentől, hogy még idejében figyelmeztesse
a népet, hogy ha továbbra is megosztott szívvel próbálják tisztelni Istent,
akkor az Úr ítéletrt bocsát rájuk. Számolniuk kell azzal, hogy annak a temérdek
társadalmi nyomorúságnak, amit nem orvosoltak időben, súlyos következményei
lesznek. Hiába a látszólagos jólét, mivel eltávolodtak Istentől, így boldog
jövő helyett pusztulás következik majd. Ebben a megrendítő prófétai könyvben
három kulcsszóval találkozunk újra és újra, amelyek egymással összefüggenek:
szövetség, irgalom, megtérés. Isten újra és újra tudatosítja bennük, hogy
megszegték a vele kötött szövetséget, de Ő irgalmas, és kész visszafogadni a
tőle elpártolt népet, ha az kész bűnbánattal megtérni hozzá.
1.
Száguldás a
tragikus vég felé.
A Szentírás arról beszél, hogy
Isten szövetséget kötött népével, és a választott nép ezen belül biztonságban
van. Aki őket bántja, Istennel találja magát szemben, Ő hűséges szövetséges. De
ha kilépnek ebből a szövetségből, védtelenekké válnak. A szövetségszegés
leggyakoribb módja akkoriban az volt, hogy a zsidók hasonulni akartak a
környezetükhöz, az őket körülvevő pogány népekhez, és elkezdték azoknak a
bálványszobrait is istenként tisztelni. Ugyan nem tagadták meg nyíltan az Urat,
de az Ő tisztelete mellett imádni kezdték ezeket a bálványokat is. Isten
szemében éppen ez az „is-is” volt rettenetes bűn, ami mindig súlyos ítéletet
vont maga után, mert fél szívvel nem lehet istenfélő életet élni. A megosztott
hit, hitetlenség, az Úrral kötött szövetségnek a durva megszegése. Tudniillik
Isten szövetsége kizárólagos. Ez azt jelenti, hogy az élet egész területére
kihat, tehát a szövetséges nép életében mindenütt Isten akaratának kell
érvényesülnie. Nemcsak a vallás területén, hanem a pénzügyekben, az emberi
kapcsolatokban, a szerelemben, és minden politikai és társadalmi kérdésben is.
A „kizárólag” azt jelenti, hogy ilyen kapcsolatba senki mással nem kerülhet a
szövetséges nép. Egyébként ugyanezt tanítja a Szentírás a házasságról is, hogy
az teljes és kizárólagos szövetség. Ezért hasonlítja Isten igéje sokszor a
házasságot az Isten szövetségéhez, vagy a szövetséget a házassághoz. A
szövetség kizárólagos, ezért nem lehet csak fél szívvel szolgálni az Urat.
Isten szemében utálatos a félig-meddig
vallásos ember. Hasonlatos az olyan férfihoz, aki hazamegy este a munkából,
kint a lépcsőházban elrejt egy csokor rózsát, aztán bemenve megcsókolja a
feleségét, játszik egy kicsit a gyerekekkel, együtt vacsorázik a családjával.
Aztán megmosakszik, kivesz a szekrényből egy tiszta, a felesége által kivasalt
inget, és elmegy a csokor rózsával a szeretőjéhez, és nála alszik. Mire jó ez a
képmutatás? Milyen szeretet és hűség ez? Meddig lehet ezt tűrni? Milyen példát
mutat a gyerekeinek? Milyen következménye lesz az ilyen életnek?
Minden hűtlenség magában hordozza
az ítéletét, ami előbb-utóbb be is következik. Képmutató módon, félszívvel nem
lehet teljes életet élni. A hazugságokra épülő látszat boldogság,
látszatkegyesség hamar lelepleződik.
Hóseás üzenete az északi királysághoz,
Izraelhez szólt, vagy ahogy a próféta nevezte, Efraimhoz. Prófétai munkáságának
a kezdetén még II. Jeroboám volt a király, akinek az uralmát a jólét, a béke és
gazdasági felvirágzás jellemezte. Ezt a jólétet azonban csupán a gazdagok egy
szűk rétege élvezte, akik kapzsiságukban elnyomták a szegényeket és nem
törődtek Isten törvényével. Isten ítéleteként azonban hamarosan mindnek vége
szakadt. Hóseásnak végig kellett néznie, ahogy szétesik az ország. A következő
húsz év során hat király váltotta egymást a trónon, akik közül négyen az
elődjük meggyilkolásával jutottak hatalomra. Hóseás szemtanúja lehetett annak
is, amikor az asszír seregek betörtek a fővárosba, Samáriába, elpusztították az
egész országot és idegen földre deportálták a lakosság nagy részét. Isten
„feleségét”, a választott népet fogságba vitték, épp úgy, ahogy ezt a próféta beszédeiben
előre megjövendölte.
Míg a többség figyelme csupán a
politikai és katonai kérdésekre irányult, Hóseás üzenetének középpontjában a
bálványimádás állt, amelyet a paráznasághoz hasonlított. Ebben látta Izrael
problémáinak a gyökerét. Az izraeliták úgy vélték, hogy minden vallásban van
némi igazság, ezért hajlottak arra, hogy átvegyenek bizonyos elemeket a
környező népek vallásából is. Számos próféta ostorozta Izrael népének ezt a bálványimádó
gyakorlatát. Hóseás rámutatott arra, hogy a szerető Isten senkivel sem akar
osztozni menyasszonyán. Isten haragja és féltékenysége, szeretetének mélységét
mutatta. A bűn nem csupán Isten törvényét rontja meg, de Isten szívét is
összetöri. Büntetésével magára akarja vonni szerelmesének a figyelmét. Amikor a
népe hátat fordít neki, ő akkor is ragaszkodik hozzá. A szenvedést is vállalja,
mert reménykedik benne, hogy egy napon még megváltozik, Hóseás hangsúlyozza,
hogy Isten nem büntetni, hanem szeretni akar.
2.
A megsebzett
szerető
Hóseás könyve egy szerelmi
történet, mégpedig egy szomorú és fájdalmas szerelmi történet, ami személyesen
a prófétával esett meg. A próféta Isten utasítására vett feleségül egy parázna
nőt. Mindent megadott neki, ami csak egy jó feleségnek jár: a szerelmet, az
otthont, a nevet és a becsületet. A nő azonban „viszonzásul” újra és újra
megcsalta őt. A próféta könyörgött neki, hogy változzon meg, még büntetéssel is
próbálkozott, de hiába. Végső megalázottságában már csak sírni tudott, mégis
szerette a feleségét, és ragaszkodott hozzá.
Hóseás megtört szíve, az Istennel
megtört szövetség jelképévé lett. A próféta radikális szeretete a felsége,
Gómer iránt, Isten örök szeretetét jelképezte a népe számára. Bár Izrael sárba
tiporta Isten nevét, az Úr ennek ellenére még mindig kész volt arra, hogy újra
és újra visszafogadja őket. Isten és Izrael közötti szövetség és a házasság
párhuzamba állításával Hóseás könyvében találkozunk először, amely Istent, mint
szerelmes vőlegényt ábrázolja, aki menyasszonya után vágyódik.
Isten létéről különbözőképpen
gondolkodnak az emberek. Sokan csupán egy olyan személytelen erőnek képzelik
Istent, mint amilyen például a gravitáció. Hóseás ezzel szemben Istent
személyként ábrázolja, aki szenvedélyesen és olykor dühösen, könnyezve és
szeretetében megcsalatva bánkódik népe elutasító magatartása miatt.
Hóseás
boldogtalan házasságának a példázatán keresztül ábrázolja ki Isten a saját
csalódását. Amikor Isten rátalált Izraelre, és első látásra beleszeretet, az
olyan volt, mint amikor valaki szőlőfürtre talál a pusztában. Azonban Izrael
újra és újra visszaélt Isten bizalmával, aki úgy érezte magát, mint egy
magcsalt és megalázott szerelmes.
Az
elhagyott szerető erőteljes képe magyarázza, miért olyan hullámzóak Isten
érzései népe iránt. Isten az egyik pillanatban arra készül, hogy eltörölje
Izraelt, majd hirtelen sírva fakad, és kitárt karokkal fordul felé, hogy a
következő pillanatban ismét az ítélethirdetés komor hangján szólaljon meg.
Ez
a hangulati ingadozás talán irracionálisnak tűnik, de aki átélt már hasonló
szerelmi csalódást, az jól ismeri ezt a lelki állapotot. Van-e erőteljesebb
emberi érzés, annál amit a szerelmi hűtlenség okoz? Kérdezzünk meg valakit,
akit éppen elhagyott a szerelme. Esetleg hallgassunk meg egy zeneszámot, amely
a hűtlenség okozta szívfájdalomról szól. Vagy, ha fellapozzuk a napilapokban a
gyilkosságokról szóló híreket, láthatjuk, hogy sok esetben a hűtlenné vált
szeretővel való konfliktus áll ezek hátterében is. Hóseás próféta eleven
színekkel ábrázolja, milyen érzés reménytelenül szeretni valakit, és semmit sem
kapni viszonzásul.
Látszólag
a könyv minden fejezete Isten népének a bűnéről, „paráznaságáról” és
„házasságtöréséről” szól. A kemény szavak mögött azonban gyengéd kijelentés
húzódik: „Isten nem akar csupán „ura és parancsolója” lenni népének. A férje
akar lenni, aki bensőséges szeretetkapcsolatban önmagát adja neki.
3.
Parázna
feleség – parázna nemzet
Isten
kifejezett parancsa volt az Hóseás számára, hogy állítsa párhuzamba saját
életének tragikus szerelmi történetét Istennek a népe iránti kapcsolatával.
Isten megtehette volna, hogy egyszerűen kijelenti: „Izrael olyan lett hozzám,
mint a hűtlen feleség”. Ő azonban Hóseást használta fel, hogy a próféta a saját
élete, házassága tragédiája által jelenítse meg népe hűtlenségét. Így Hóseásnak
személyes életével is szemléltetnie kellett a nép előtt, milyen egy parázna
feleséggel együtt élni. Mert Isten az Ő parázna népét hordozza még mindig
szövetségi hűséggel.
A
bálványtiszteletet lelki paráznaságnak nevezi a Biblia. A szent és igaz Isten
arra kényszerült, hogy egy parázna választott néppel éljen együtt, amelyik a bálványokkal
kacérkodik, idegen istenekkel csalja meg a férjét, de ha baj van, visszaszalad
Istenhez és a segítségét kéri. Hóseás felesége, aki korábban prostituált volt, a
házassága után is tovább folytatta tevékenységét, sőt közben gyermekei is
születtek. Őket nevezi el a próféta ezekkel a különleges nevekkel: „Lóruhámá” - „nem kegyelmezek” és „Lóámi” - „nem vagytok többé az én népem”.
Isten azt parancsolja Hóseásnak,
hogy bármit művel is a felesége, ha visszatér hozzá, mindig fogadja vissza,
mert Isten is ezt teszi népével. Sokszor otthagyja Őt a népe, hátat fordítanak
neki, de ha bűnbánattal visszatérnek, Isten kész megbocsátani, mert Ő irgalmas.
Érthetetlen és kimondhatatlan az Isten irgalma a visszatérő bűnöshöz. Hóseásnak
is ezt kell gyakorolnia. Akármerre csavargott is el a felesége, ha visszajött
hozzá, meg kellett bocsátania neki és visszafogadnia.
Hóseás házasságának tragédiája
élénk színekkel ábrázolja Isten haragját, féltékenységét, de mindenekfelett
népe iránti szeretetét. Izrael népének széthullását látva Isten megszólítja
Hóseást. A szenvedő népnek vigasztalásra van szüksége, ezért Hóseás a kegyelem
és a megbocsátás reményteli üzenetét hozza.
A
próféták többnyire az emberek vétkeire irányítják a figyelmet, Hósáes azonban
Istenről beszél. Mit érezhet Isten, amikor látja, hogy választott népe
elutasítja, és idegen istenek után futkos? A szavak már erőtlenek az üzenet
súlyához képest, Isten arra kéri prófétáját, hogy legyen ő maga az élő példa.
Miközben Hóseás átéli ezt a drámát, megérti, mit érezhet Isten, amikor Izrael
elutasítja a szeretetét.
Szegény
Hóseás akár egy szappanopera szereplője is lehetne. Felesége olyan mélyre
süllyed, hogy rabszolgának adja el saját magát. Hóseás azonban visszavásárolja,
megbocsát neki és újra a feleségének tekinti. Ez a minta aztán újra és újra
megismétlődik. Gómernek két gyermeke születik, de nem lehet tudni ki az apjuk.
A törvény szerint el kellene kergetnie a parázna feleségét, vagy bíróság elé
kellene állítania őt. Amit Hóseás tesz, az példanélküli. Megbocsát és továbbra
is szereti a hűtlen feleségét.
A
szövetség megkötésekor Izrael örök szeretetet és engedelmességet ígért
Istennek: „míg a halál el nem választ”. Isten nagy bánatára azonban Hóseás
idején ez a lángoló szeretet már rég kialudt. Isten mégis esélyt ad népének, és
egy új szövetségre tesz ígéretet: „Azon a napon férjednek fogsz hívni – így
szól az ÚR… Eljegyezlek magamnak örökre, eljegyezlek magamnak az igazság és a
törvény, a szeretet és az irgalom ajándékával. Eljegyezlek magamnak a hit
ajándékával, és megismered az URat.” (Hós 2:18-22). Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése