100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 61.
Eszter
– a bátorság próbája
Olvasmány: Eszter
2:1-18
„Akkor Mordokaj ezt üzente vissza
Eszternek: Ne képzeld, hogy te a királyi palotában megmenekülhetsz a többi
zsidó közül! Mert ha te most némán hallgatsz, a zsidók kaphatnak módot
máshonnan a szabadulásra és menekvésre, te azonban családoddal együtt
elpusztulsz. Ki tudja, nem éppen a mostani idők miatt jutottál-e királynői
méltóságra? Eszter ezt üzente vissza Mordokajnak: Menj, és gyűjts
össze minden zsidót, aki csak Súsánban található, és böjtöljetek értem! Ne
egyetek és ne igyatok három napig se éjjel, se nappal! Én is ugyanígy böjtölök
szolgálóleányaimmal, azután bemegyek a királyhoz a törvény ellenére is. Ha el
kell vesznem, hát vesszek el!” (Eszter 4:13-16)
Hogyan
lesz valakiből hős? Egy mondás szerint: „a
hősök cselekszenek, míg mások csak állnak és figyelnek.” Ha megkérdeznénk
olyan valakit, akit mások hősnek tartanak, valószínűleg valami ilyesmit
válaszolna: „Biztos vagyok benne, hogy
mások is ugyanezt tették volna. Én csak éppen a megfelelő időben, a megfelelő
helyen voltam.”
Azért
lesznek egyes emberekből hősök, mert abban a bizonyos „megfelelő időben”, míg
mások csak döbbenten állnak, ők képesek gyorsan és helyesen cselekedni. A hős
felismeri a veszélyt és kész szembenézni vele. Ez a bátorság tette naggyá
Esztert, és ez tette méltóvá arra, hogy a róla szóló könyv bekerüljön a
Bibliába.
Eszter
könyve olyan izgalmas olvasmány, hogy a legtöbben le sem tudják tenni. Akárcsak
egy detektívregényben, minden részletnek jelentősége van. Nem lehet előre
tudni, hogy a következő oldalon hogyan bontakozik ki a cselekmény. A könyv fő
üzenete a szereplők jellemében bontakozik ki. Megtudjuk, hogy milyen ember volt
Eszter, Mordokaj, Hámán és Ahasvérós király. Milyen ambícióik voltak? Melyek
voltak a gyenge pontjaik és az erősségeik? A döntő pillanatban, hogyan mutatkozott
meg igazi jellemük? Példájuk a számunkra is segítséget nyújthat, hogy amikor mi
kerülünk hasonló helyzetbe, jól dönthessünk. Mint egy izgalmas regényben, úgy
száll szembe a gyönyörű hősnő a gyűlöletes gonosztevővel ebben az Eszter életéről
szóló drámában. A történet így halad az életveszélyes tetőpontig, majd egy
meglepő csavarral ér véget. A gyönyörű Eszter azok közé a zsidók közé
tartozott, akiknek a családja úgy döntött, hogy Perzsiában marad azt követően,
hogy Izrael népe Ezsdrással és Nehémiással visszatért Jeruzsálembe. Miután
királynőnek választották, felfedte egy udvari hivatalnok összeesküvését, aki az
ő és honfitársai meggyilkolását tervezte. Az események drámai fordulatakor
Isten még a kockavetést és a király álmatlanságát is felhasználta, hogy megmentse
a helyzetet és megvédelmezze népét.
De
Eszter története több mint egy egyszerű hőstörténet. Arról szól, hogy miképpen
tartja kézben Isten az ő népe sorsát, az elviselhetetlen körülmények és a
szembenállás ellenére is. Minden nagyhatalmi cselszövés, a politikai intrika és
a népirtási kísérlet ellenére Isten terve célhoz ér.
1.
Eszter, aki
tudta, hogy nincsenek véletlenek
Eszter
könyvének elején megtudjuk, hogy nem minden zsidó tért haza a fogságból.
Némelyek oly annyira meggyökereztek a babiloni fogság fél évszázada alatt, hogy
amikor a toleráns perzsa uralom alatt lehetőségük volt a hazatérésre, ők inkább
a maradás mellett döntöttek. A gyarapodás békés esztendei után azonban ezek a
zsidók hirtelen válságos helyzetben találták magukat.
Eszter
könyve Istennek a népe iránti gondoskodását mutatja be. A történet
véletlenszerű egybeesések sorozatát tárja elénk. Esztert „véletlenül”
választják meg királynénak. A királynak „véletlenül” nem jön álom a szemére, és
amikor elővesz valami olvasnivalót, „véletlenül” éppen arról olvas, hogy Eszter
nagybátyja, Mordokaj milyen nagyszerű dolgot cselekedett. A gonosz Hámán „véletlenül”
éppen ebben a pillanatban lép be a történetbe. Ezek a véletlen egybeesések,
valamint Eszter bátorsága a zsidóság javára fordítja az események alakulását.
Mindez
csupán véletlenek sorozata lenne? Vagy maga Isten áll az események hátterében?
Eszter könyve nem ad egyértelmű választ erre a kérdésre. Érdekes módon Isten
neve egyszer sem szerepel Eszter könyvében. Úgy tűnik, mintha a szerző
szándékosan nem tenne említést Istenről. Ennek ellenére a hívő olvasóban kétség
sem merülhet fel, hogy az itt leírt események mögött maga Isten áll. Az Eszter
személye körüli eseményekben állandóan felfedezhetjük Isten láthatatlan keze
nyomát. Eszter megkoronázása, Mordokaj elfeledett bátor tette, Hámán
sorsvetése, Eszter hívatlan megjelenése a királynál, mind-mind Isten ki nem
mondott, de tapasztalható jelenlétéről beszélnek.
Eszter
története kétségtelenül annak bizonyítéka, hogy nincsenek véletlenek és az élet
minden területe Isten ellenőrzése alatt áll. Az általunk sokszor „véletlen
egybeesésnek” gondolt események valójában mind Isten tervének részei. Eszter
könyve, így bár nem említi Isten nevét, mégis minden más bibliai könyvnél
sokkal inkább arra mutat rá, hogy Isten a világ Ura, aki a színfalak mögött
szuverén módon munkálkodik.
A
könyvet átjárja a magabiztosság, hogy Isten az, aki irányít, és munkálkodik,
hogy népét megőrizze a végső tragédiától. Még a zsidók ellenségeinek is szemet
szúrt a zsidók „szerencséje”, és ők is elismerték, hogy ezen a népen ott van
Isten áldása. Erről tanúskodnak Hámán feleségének a szavai, amikor ezt mondja a
férjének: „Ha Mordokaj, aki miatt most megtántorodtál, valóban zsidó származású,
akkor nem fogsz bírni vele, hanem végleg el fogsz bukni vele szemben.”
(Eszter 6:13).
Eszter
története újabb fejezete annak a krónikának, amely Istenek a népe iránti
szeretetét beszéli el. Bár a zsidók gyakran távol kerültek Isten akaratától, Isten
sohasem mondott le róluk. Így ez a kicsiny és sokszor a világ népei által oly
gyűlölt kisebbség valahogy mindig fennmaradt és növekedett az évszázadok során.
Hámántól kezdve egészen Hitlerig, mindig voltak vérszomjas vezetők, akik
gyűlölték a zsidókat. Jóllehet egyetlen más népet sem gyűlöltek még ennyire, de
egyetlen más népnek sem volt ilyen hihetetlen képessége arra, hogy túlélje a
viszontagságokat. Egyetlen más etnikai csoport sem képes ilyen folytonosságot
felmutatni az őseivel. Hogyan lehetséges ez? Eszter könyvében kiderül, hogy
mindez Isten tökéletes időzítésének, valamint azon emberek bátorságának
köszönhető, akik „véletlenül” épp a megfelelő helyen voltak a megfelelő időben.
A
fényűző palota rejtekében Eszter királyné volt valószínűleg az egyetlen zsidó,
aki biztonságban érezhette magát. Mordokaj azonban arra figyelmeztette, hogy
nincsenek véletlenek. Istennek célja van az ő életével is. A király mellett ő
maga most biztonságban van, de ez a helyzet könnyen megváltozhat. Mordokaj nem
a véletlenekben, nem is a jó kapcsolataiban, hanem Isten gondviselésében
bízott, és erre buzdította Esztert is. Nem adták meg magukat a sorsuknak, hanem
hitték, hogy Isten cselekszik majd és valamiképpen meg fogja oltalmazni népét.
Eszter történetéből láthatjuk, hogy Isten pedig az olyan bátor emberek
fellépése által viszi véghez tervét, mint amilyen Eszter is volt.
2.
Eszter, aki
kész volt életét kockáztatni
Mint
a mesteri elbeszélésekben általában, a cselekmény itt is bonyolódik. Eszter,
anélkül, hogy felfedte volna kilétét, királynővé emelkedett. A gonosztevő Hámán
szintén központi figurává lépett elő, és az udvar kegyeltjeként, ő is a csúcsra
jutott, a politikai élet legbefolyásosabb személyisége lett belőle. Amikor
Mordokaj nem volt hajlandó hódolattal adózni előtte, Hámán zsidók elleni
gyűlölete felizzott és meggyőzte Ahasvérós királyt, „pénzzel és szavakkal”,
hogy törvényben rendelje el a zsidók kiirtását. Mivel babonás természetű volt,
ezért sorsvetéssel választotta ki a végrehajtás napját, ezzel azonban csak
Istennek adott újabb lehetőséget, hogy munkálkodhasson a színfalak mögött.
Eszter királynőnek ekkor szó szerint „életbe vágó” döntést kellett meghoznia. Vagy
mindent egy lapra téve fel, engedély nélkül bemegy a királyhoz és az eddig
ügyesen rejtegetett zsidó származását leleplezve megkísérli lebeszélni a
királyt a gyilkos terv végrehajtásáról, vagy saját életét biztonságba tudva,
hallgat és végignézi népe kiirtását.
Eszter
látszólag a véletlenek sorozatának köszönhette, hogy származására eddig nem
derült fény és ő az akkori világ leghatalmasabb birodalmában királynévá
válhatott. A könyv elején olvasunk az előző királyné elbocsátásáról, és Eszter
különös szépségéről, aminek köszönhetően kiválasztásra került, hogy megjelenjen
a király előtt, aki végül minden más jelölt közül őt választotta ki. De amikor
Eszter életében végre minden rendeződni látszott, akkor következett be életének
legválságosabb pillanata.
A
zsidó nép különbözött minden más néptől. A nagy Perzsa Birodalmon belül olyan
etnikai kisebbséget alkotott, amely sikeresen megőrizte saját identitást és nem
olvadt be a környezetébe. A többi nép közül ezért sokan irigyen szemlélték a
zsidók sikereit és viszonylagos függetlenségét. Ezért a perzsa királyi udvarban
hatalomra és befolyásra szert tevő egyik ilyen vezető ember, Hámán elhatározta,
hogy végleg leszámol a zsidókkal. A királyt fondorlatosan megtévesztve, egy
olyan rendeletet adatott ki, amely által egy államilag megszervezett népirtás
következett volna be.
Eszter
ekkor nehéz helyzetbe került. Eddig sikerült mind a környezete, mind pedig a király
előtt eltitkolnia a származását. De mit tesz most Eszter? Ha leleplezve magát közbelép
a királynál népe érdekében, akkor az életét kockáztatja.
Egyáltalán
tehet-e valamit a király ágyasaként? Hiszen neki még a király előtt megjelennie
vagy megszólalnia sem szabad, csak akkor, ha az hívatja őt vagy megkérdezi őt.
A zsidók közül, azonban egyedül Eszternek van lehetősége arra, ha hívatlanul
is, de bejuthasson a királyhoz, így egyedül ő segíthet népén.
Eszter
nagybátyja. Mordokaj is erre emlékezteti őt: „Ki tudja, nem éppen a mostani
idők miatt jutottál-e királynői méltóságra?” (Eszter 4:15). Eszter
ekkor cselekvésre szánta el magát. Bátor elhatározása a hősiesség klasszikus
példája: „Azután bemegyek a királyhoz a törvény ellenére is. Ha el kell vesznem,
hát vesszek el!” (Eszter 4:16).
3.
Eszter, aki
bölcsen cselekedett
Eszter
Istenben bízva, bátran ment be a királyhoz, de tervét nem hamarkodta el, hanem
bölcsen előkészítette. Először azzal az alázatos kéréssel állt oda a király elé,
hogy szeretné őt és Hámánt egy különleges lakomára meghívni a palotájába. Így,
bár Eszter hívatlanul járult a király elé, mégis sikerült megszereznie a király
jóindulatát, aki nem rótta meg ezért Esztert és elfogadta a meghívást. Az első
jól sikerült lakoma után Eszter újabb kéréssel állt elő, és egy második
lakomára is meghívta vendégeit. Eszter bölcs és jól időzített késleltetése
hozzájárult ahhoz, hogy közben a „Mennyei Rendező” leléptesse a színről Hámánt.
Miközben Hámán hazafelé tartott, mélyen felháborította őt Mordokaj jelenléte a
király kapujában. Mivel Hámán türelmetlen és gőgös volt, ezért azonnal
elrendelte, hogy készüljön egy akasztófa, amelyen minél hamarabb szerette volna
Mordkajt látni felakasztva. Időközben azonban az történt, hogy mivel
Ahasvérósnak gondjai adódtak az alvással, álmatlanságát az udvari feljegyzések
felolvasásával igyekezett elűzni. A feljegyzéseket olvasva a király meglepődött,
amikor arról értesült, hogy Mordokaj, aki leleplezett egy a király ellen
tervezett merényletet, nem kapott semmilyen jutalmat a szolgálataiért.
A
király ezért parancsot adott Hámánnak, hogy királyi felvonulással tüntesse ki
Mordokajt. Hámán így az akasztófa helyett a király legnagyobb megbecsülésében
volt kénytelen részesíteni gyűlölt ellenségét, Mordokajt. Egy ilyen, számára
igen kínos és balul ütött nap után alaposan megszégyenítve érkezett meg Hámán a
királynő második lakomájára. Ekkor aztán a megfelelő időpontot felhasználva,
Eszter nemcsak származását fedte fel a király előtt, de Hámán összeesküvését is
leleplezte. A király pedig azonnal utasította szolgáit, hogy a Hámán által
Mordokaj számára készíttetett akasztófára most magát Hámánt akasszák fel.
Az
Eszterről szóló drámai alkotás mesebeli véget ért. Mordokajt előléptették, a
zsidók megmenekültek, ellenségeik pedig elpusztultak. Eszter írásban kapott
biztosítékot a királytól a purim ünnepének megalapítására, örök emlékeztetőül
Isten nagy szabadítására. Az ünnep elnevezése, a purim, Hámán kockadobásából
vagy más néven sorvetéséből ered.
Eszter
könyvének a cselekménye tragikusan ismerős a mai zsidóság számra. Történelmük
során sokszor kerültek hasonló válságos helyzetbe. A rómaiak hadjárata, a
középkori zsidóüldözések, az oroszországi pogromok és Hitler „végső megoldása”
következtében többször kellett ennek a népnek a teljes megsemmisülés
fenyegetésével szembenéznie.
Eszter
családja egykor rabszolgaként érkezett Babilonba. Később a Perzsa uralom alatt
Mordokaj sikeres pályát futott be. De unokahúga, Eszter még nála is sikeresebb
lett, az ország legszebb lányai közül őt választották ki arra, hogy a király
felesége legyen. A zsidók sikerei azonban, ahogy látjuk, mindig irigységet
váltanak ki környezetükből. A sikeres és befolyásos zsidók miatt, ellenségeik az
egész nép kiirtását tervezték.
Eszter
bátor és bölcs kiállása drámai fordulatot hozott az egész zsidó közösség
számára. Ahasvérós király jutalmul még magasabb beosztásba helyezte Mordokajt.
De ennél is fontosabb megbecsülést szerzett Eszter a saját népe számára: „mert
javát kereste népének, és békességet szerezett minden utódának” (Eszter
10:3/b). A purim ünnepe, amit a zsidóság ma is megül, ezeknek a rendkívüli
eseményeknek állít emléket. Minket pedig Isten mindig jelenlévő, megtartó
kegyelmére figyelmeztet. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése