100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 62.
Jób
– a hit próbája
Olvasmány: Jób
1:1-22
„Észrevetted-e szolgámat, Jóbot? Nincs
hozzá fogható a földön: feddhetetlen és becsületes ember, féli az Istent, és
kerüli a rosszat.” (Jób 1:8)
Jób
könyve az emberi szenvedés miértjének ősi kérdését feszegeti, s így az élet
egyik legnehezebb kérdését vizsgálja. Egy olyan történetet mesél el, amelyben
rossz dolgok történnek egy jó emberrel. Jóbról elmondható, hogy senki sem
szenvedett többet, mint ő és senki sem érdemelte meg kevésbé, mint ő. Hogyan
történhetett meg mindez? Hirtelen az egész világ rászakadt egyetlen emberre:
Jóbra. Égbekiáltó igazságtalanság. Egyik csapás követte a másikat.
Először
rablók fosztották ki a gazdaságát, elvitték mindenét, szolgáit pedig legyilkolták.
Aztán tűz csapott le az égből és elpusztította Jób juhait, majd egy hatalmas
szélroham romba döntötte a házát, az pedig maga alá temette az ott tartózkodó
gyermekeit. Végül Jób az egészségét is elveszítette és egy fájdalmas betegség
támadta meg. Jób jajveszékelve kérdezi meg Istentől, hogy mivel érdemelte ki ezt
a sok szenvedést?
Jób
története egy olyan detektívregényhez hasonlít, melynek olvasói jóval többet
tudnak, mint a történet szereplői. Tulajdonképpen már a könyv első fejezetében
megtaláljuk a választ Jób legfőbb kérdésére. Jób semmit sem tett, amivel
kiérdemelte volna ezt a sok szenvedést. Mi olvasók már az elejétől fogva tudjuk
ezt, Jób és barátai azonban, mit sem tudnak erről.
Jób
tudtán kívül egy kozmikus párviadal és próbatétel tárgyává lett. Ezt a párbajt
a mennyekben kezdeményezték, de a földön zajlott. Ebben a rendkívüli
hitpróbában a világ legjobb emberét a legszörnyűbb csapások érték. A sátán azt
állította, hogy az olyan istenfélő emberek, mint Jób, csupán azért szeretik
Istent, mert ő elhalmozza őket minden jóval. A sátán vádja az volt, hogy ha az
Isten megvonja áldásait és védelmét Jóbtól, akkor annak hite az anyagi javak és
a jólét elvesztésével együtt semmivé válik. Ebben a vádban Isten jó híre
forgott kockán. A könyv központi kérdése, hogy vajon Jób továbbra is hajlandó-e
bízni Istenben, akkor is, amikor az élete éppen széthullóban van? Az őt ért
csapások hatására vajon szembe fordul-e az Istennel, vagy a nyomorúságban is
kitart hűséggel Isten mellett?
Jób
helyzetét az is nehezíti, hogy a történet szerint mindenki ellene fordult. A
felsége így gúnyolta: „Még most is ragaszkodsz ahhoz, hogy
feddhetetlen maradj? Átkozd meg Istent, és halj meg!” (Jób 2:9). A
barátai még ennél is kegyetlenebbek voltak, azzal érveltek, hogy Jóbot Isten
büntetése sújtja és bizonyára rászolgált a csapásokra, melyek őt érték, mert
vétkezett Isten ellen. Jób mindeközben megpróbálta a lehetetlent, igyekezett
továbbra is hinni a szerető, igazságos Istenben, még ha minden tapasztalata
ennek ellentmondani látszott is. Jób, aki egyik napról a másikra azzal
szembesült, hogy tragédiák sorozata révén mindenét elvesztette: vagyonát,
családját és végül az egészségét is, az okokat kutatja. Négy barátja és
vigasztalója válaszait és tanácsait azonban elégtelennek találja, ezért végül
magát az Urat kérdi.
1.
Jób
megpróbáltatásai
Jób
egy gazdag és istenfélő ember, aki kénytelen tehetetlenül végignézni, hogy
élete, amit eddig az egészség, az áldások és a jómód jellemzett, darabajaira
hullik szét. Nem tudhatta, hogy az őt érő csapásoknak nem „földi”, hanem „mennyei”
okai vannak. Az olvasó viszont már az elején megtudja, hogy Isten engedélyével
és az általa megszabott határok között, a sátán kísérelte meg a pusztító
csapások sorozatával rábírni Jóbot arra, hogy tagadja meg az Istent. Azonban
bebizonyosodott, hogy Jób Istenbe vetett hite a megpróbáltatások közepette is
fényesen ragyogott, bár közben nyugtalan kérdések háborgatták a lelkét és ismételten
ezt kérdezte: „Miért, Uram”
A
Jób könyvét érdemes úgy olvasni, mint egy bírósági tárgyalóteremben játszódó
drámát, amelyben ékesszóló beszédek váltják egymást. A könyv nagy részében Jób
a vádlottak padján ül és a barátai szónoklatát hallgatja. Bár nem ért egyet
barátai szavaival, de nem tudja cáfolni sem a vádakat. Mindaz, amit a
szenvedésről, mint Isten büntetéséről állítanak a barátai, logikusnak tűnik. De
a lelke legmélyén tudja, hogy még sincs igazuk. Jób kitart amellett, hogy nem
érdemli meg a szenvedést, amelyben része van. Kell, hogy legyen rá más
magyarázat.
Mint
minden szenvedő ember, Jób is érzelmi hullámvölgyeken megy keresztül. Az egyik
pillanatban még igazat ad a barátainak, majd meggondolja magát. Olykor
önmagának is ellentmondva vitázik, máskor pedig a felcsillanó remény hangján
szólal meg. Jób leginkább egy dologra vágyik, arra, hogy jelenjen meg végre
valaki, aki magyarázatot adhat a nyomorúságos sorsára. Magával Istennel
szeretne találkozni színről-színre, s Tőle szeretne választ kapni a kérdéseire.
Végül teljesül a vágya, mert Isten személyesen jelenik meg Jób előtt. De, amit
Isten mond, arra senki sem számított, sem Jób, sem pedig a barátai.
Jóbhoz
hasonlóan mindnyájan kerülhetünk olyan helyzetbe, amikor saját világunk
széthullani látszik, és nem értjük, hogyan történhet meg mindez velünk. Isten
olykor túl távolinak és némának tűnik.
Az
ilyen válságos pillanatokban súlyos megpróbáltatásokon megyünk keresztül.
Bizonyos értelemben annak a „párbajnak” a részeseivé válunk, amelynek Jób is szenvedő
alanya volt. Jób könyve megrendítő őszinteséggel mutatja be ennek a folyamatnak
minden állomását. Jób élete példaként áll mindenki előtt, akit szenvedés sújt.
Jób
könyve a világirodalom legnagyszerűbb remekművei közé tartozik. A Biblia legszebb
és legkifejezőbb költeményei találhatók meg benne. Akik azonban először
olvassák Jób könyvét, könnyen elvesztik a fonalat, hiszen a könyv teljes
történeti szála az első két, valamint az utolsó fejezetben található. A kettő
között szónoklatok hosszú sora követi egymást.
A
fejezetcímek, mintegy jelzőtáblaként szolgálnak a könyv olvasása során. Érdemes
az egyes beszédeket a rájuk adott válasszal együtt olvasni. Abban az időben a
szónokok a szigorú logikai érvelés helyett inkább ékesszólásukkal igyekeztek
hatással lenni hallgatóikra, ezért a beszédekben sok szóvirágot találunk. Jób
és barátai párbeszédében mégis élet-halál kérdéséről zajlik a vita. Jób
barátainak beszédeit olvasva ne felejtsük el, hogy nézeteik nem feltétlenül
tükrözik Isten álláspontját. A könyv csupán megörökíti a barátok nézeteit,
anélkül, hogy állást foglalna velük kapcsolatban.
2.
Igazságtalan-e
az Isten?
Jób
története látszólag kortalan és időtlen. Jóbnak, a jómódú és istenfélő embernek
a történetét beszéli el, aki valószínűleg Ábrahámmal egy időben élhetett, a
történetét azonban csak jóval később, az izraeli irodalom aranykorában
foglalták írásba. De bárhogyan keletkezett is a Jób könyve, olyan fontos és
egyetemes kérdéseket vet fel, amelyek minden korban időszerűek.
Az
Ó- és az Újszövetség közötti átmeneti korban Jób könyve a zsidóság
legkedveltebb olvasmányává vált. A történet központi kérdése kezdettől fogva
kísértette a zsidóságot, amióta csak Isten szövetséges népének választotta
őket. Valószínűleg kevesebb szenvedést, jobb bánásmódot vártak az Istentől. Jób
bátran hangot ad kérdésének: tisztességtelen lenne Isten? Nála ékesszólóbban és
mélyrehatóbban soha senki nem tette még fel ezt a kérdést.
Jób
könyve az igazságtalanság kérdésének végső határait feszegeti. Miért van az,
hogy olykor a legjobb embereknek jut a legnagyobb szenvedés? Jóbnak, a legigazabb
embernek a legsúlyosabb csapásokat kell elszenvednie. Elviselhetetlen büntetés
zúdul rá és nem érti, hogy miért. Mi rosszat követett el?
Izrael
népe időnként ezt kérdezte a prófétáktól:
„mit nyerünk vele, ha követjük Istent?” De éppen ez a kérdés rejtőzik Jób
megpróbáltatásai mögött is. A sátán szerint senki sem önzetlenül féli Istent.
Jób valóban istenfélő, fedhetetlen és igaz ember, ám a sátán vádja szerint
csupán azért, mert gazdag és egészséges.
Jób
könyve pontosan úgy ábrázolja a sátánt, ahogy a Biblia elején a bűneset
történetében megismertük. Természetfeletti hatalma van arra, hogy uralkodjon az
emberek felett, ám ezt csak az Isten által megengedett keretek között gyakorolhatja.
Az énekszerző, John Newton szavaival élve: „a
sátán csak addig mehet el, ameddig a láncai engedik.”
Vajon
képes-e Jób a körülmények ellenére is hűségesen kitartani Isten mellett? Tud-e
hinni az igazságos Istenben, még akkor is, amikor az élet szörnyen
igazságtalan?
3.
Hogyan
vigasztaljuk a szenvedő embert?
A
Jób könyve bemutatja nekünk azokat a párbeszédeket, amelyekben Jób három
barátja vigasztalást próbál nyújtani a szenvedő Jóbnak, valamint hangzatos
tanácsokkal látják el. Kiderül azonban, hogy Jób barátai rossz vigasztalók.
Példájuk inkább azt mutatja, hogy mit nem érdemes mondani az ilyen
helyzetekben. Kioktató és előítéletes eszmefuttatásaikat hallgatva Jób nem hogy
vigasztalást nyerne, hanem még sokkal rosszabbul érzi magát.
Mivel
vigasztalhatjuk a szenvedő embert? Mit mondhatunk neki és mit nem? Jób
barátainak ítélkező hamis vigasztalását végül maga Isten inti le. Arról, hogy
kik voltak Jób barátai nem sokat tudunk. A Biblia keveset árul el az események
helyszínéről és idejéről is. Jóbot úgy ábrázolja, mint egy gazdag közel-keleti
„sejket”. Barátai szintén vagyonos és köztiszteletben álló férfiak, akik talán
a szomszédjai lehettek.
A
Jóbot ért tragédiákat hallva eljöttek hozzá a barátai. Amikor meglátták Jóbot,
először hangos sírásra fakadtak és vele együtt a földön ülve hét napon és
éjjelen át gyászoltak. Majd a barátok megtörve a csendet megszólalnak,
ékesszóló beszédeket adtak elő. Összesen három beszédciklus hangzik el, melyek
után Jób is lehetőséget kap a válaszadásra. A sort Elifáz indítja erőteljes és
nemes gondolatokkal. Bildád rövidebben beszél, és kevésbé mutatkozik együtt
érzőnek. Cófár pedig egy szenvedélyes, tüzes beszédet mond. Az elején a három
barát még abban reménykedik, hogy sikerül meggyőzniük Jóbot álláspontjuk
helyességéről. Később a beszédek egyre szigorúbbá és fenyegetőbbé válnak, míg
végül már nyíltan Jóbot vádolják.
Jób
nem kap választ a dilemmájára. Jób barátai a szeretet és igazságosság Istenében
való hitre alapozzák eszmefuttatásaikat. Szerintük egy igazságos Isten nem
engedné, hogy egy ártatlan ember ennyit szenvedjen. Érveik egyetlen
leegyszerűsített teóriára vezethetők vissza: Jób bizonyára valami nagy bűnt
követhetett el, amiért Isten így bünteti őt. Mindhárman azt a felfogást
vallották, hogy a jó embereknek jó sorsuk van, a rosszak pedig szenvednek. A
szenvedés, tehát a rejtett bűnökről árulkodik. Bildád így érvel: „Nem
veti meg Isten a feddhetetlent, és nem támogatja a gonosztevőket.” (Jón
8:20). Arra bíztatták a szenvedő barátjukat, hogy bánja meg a bűneit, akkor
Isten megbocsát neki és meggyógyítja őt betegségéből. Szavaikra Jób így felelt: „Mert
hazugságot koholtok ellenem, mindannyian mihaszna orvosok vagytok!”
(Jób 13.4). Jób hitt a szerető Istenben, de arról is meg volt győződve, hogy ő
maga ártatlan.
Amikor
végül Isten megjelent, Elifázhoz intézett mondatában leintette a három barátot:
„Haragra
indultam ellened és két barátod ellen, mert nem beszéltetek rólam olyan
helyesen, mint Jób, az én szolgám.” (Jón 42:7).
Jób
esete világosan mutatja, hogy nincs egyenes összefüggés a bűn és a szenvedés
között. Tudomásul kell vennünk, hogy nekünk, embereknek nem áll módunkban
mindig magyarázatot adni a szenvedés okára, mert ezt a tudást egyedül Isten
birtokában van.
4.
A boldog
befejezés
Jób
végül megkapta, amit kívánt. Isten válaszolt Jób kérdéseire. De sokkal
fontosabb maga a tény, hogy Isten megjelenik Jóbnak, vele van a bajban. Isten
személyes jelenléte látványosan válaszolja meg Jób legnagyobb kérdését: van-e
valaki odafent? Amikor Jób ezt megérti porba és hamuban ülve bűnbánatot tart.
Figyelemre
méltó annak ténye, hogy Jób a bűnbánat szavait még azelőtt mondja el, hogy
elveszített javaiból bármit is visszakapott volna. Még ott ül a hamuban, gyötrődve,
fekélyektől borítva. Jób képes volt hinni a legnagyobb sötétségben is, akkor, amikor
még reménye sem volt arra, hogy sorsa jobbra forduljon.
Jób
tehát átment a vizsgán. Kiállta a nagy
hitpróbát. Amikor leginkább szüksége lett volna Istenre, Ő hallgatott. De éppen
ez volt a lényege a párbajnak, amelyről a könyv elején hallunk. A sátán
kihívóan azt állította, hogy Jób nyíltan megátkozza majd Istent, ha elveszi
tőle az Úr mindazt, amivel korábban megáldotta őt. A sátán vádja azonban nem
igazolódott. A történtek ellenére Jób nem átkozta meg Istent. Akkor is
ragaszkodott az igazságos Istenbe vetett hitéhez, amikor minden tapasztalata
ennek ellentmondani látszott.
Végül
Isten néhány szóban helyreigazítja Jóbot rámutatva arra, hogy egyetlen ember
sem képes helyesen látni azt, hogy miként működik a világ. Összességében
azonban megdicséri Jóbot és szolgájának nevezi őt. Máshol pedig a Biblia Jóbot
az igazlelkűség legnagyszerűbb példaképei közé sorolja (Ez 14:1).
Jób
könyve meglepő fordulattal ér véget. Jób barátainak, akik a kegyességről
szónokoltak, és közhelyeket pufogtattak, bocsánatot kellett kérniük. Jób
viszont, aki a csapások súlya alatt dühöngött, és jajveszékelt, bőséges
jutalomban részesült, anyagi javainak többszörösét kapta vissza és még tíz
gyermeke született.
Jób
története ezzel zárul: „ezután Jób még száznegyven évig élt, és
meglátta fiait meg unokáit a negyedik nemzedékig. Öregen halt meg Jób, az
élettel betelve.” (Jób 41:16-17).
Jób
könyvéből vigasztalást meríthettek az Ó- és Újszövetség közötti időszakban élt
zsidók. Azt a megerősítő üzenetet közvetítette számukra, hogy a szenvedés nem
feltétlenül büntetés, sőt a megpróbáltatásból a hit megerősödése következhet.
Jób könyvének pozitív kicsengése a próféták üzenetével összhangban ébren
tartotta a reményt, hogy egyszer majd eljön a boldog jövő, a béke és a
helyreállítás időszaka. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése