Nagypéntek
– a legsötétebb nap
Olvasmány: Jn
19:17-42
„Jézus ezek után tudva, hogy már
minden elvégeztetett, hogy beteljesedjék az Írás, így szólt:
Szomjazom. Volt ott egy ecettel tele edény. Egy szivacsot ecettel
megtöltve izsópra tűztek, és odatartották a szájához. Miután Jézus
elfogadta az ecetet, ezt mondta: Elvégeztetett! És fejét lehajtva, kilehelte
lelkét.”
(Jn 19:28-30).
Mi
keresztyének Jézus életének eseményeit, kezdve az istállóban való megszületéstől,
egészen a kereszthalálig, olyan jól ismerjük, hogy gyakran szem elől tévesztjük
a lényeget. A jól ismert történetekkel pont az a baj, hogy túl közel vannak
hozzánk, így olyan mintha a fától nem látnánk az erdőt. Amikor húsvét ünnepéhez
közeledve ismét elolvassuk vagy halljuk ezeket a történeteket, nem árt szabadon
engedni a képzeletünket és kitárni a szívünket, hogy a jól ismert és berögzült emlékeinken
túl, új képek és üzenetek is megjelenhessenek előttünk. Ma a nagypéntek
története van előttünk. Ebben a kegyetlen eseményben Isten leghatalmasabb tette
mutatkozik meg. A Bibliából megismerjük Istennek az emberi történelemben
véghezvitt nagy tetteit, melyeknek az volt a céljuk, hogy Isten helyreállítsa
teremtett világát. Ha megfigyeljük, mi mindent tett Isten a történelemben,
akkor végül mindig megérkezünk Jézus kereszthalálához és feltámadásához. A
kereszten Isten eltörli az emberi bűnt és lázadást, és beteljesíti a világ
megváltását, még akkor is, ha a keresztre feszítés, elsőre nem tűnik
győzelemnek.
Nekünk,
akik mintegy kétezer évvel később élünk, nem könnyű megértenünk, hogy mennyire
szörnyű és borzalmas volt a keresztre feszítés az első századi szemtanúk
számára. Római polgárokat a törvény szerint nem lehetett keresztre feszíteni. A
kínzás és a halál ezen eszközét csak a rabszolgák és az idegenek, illetve a
rómaiak szemében legelvetemültebb bűnözők számára tartották fenn. A testi
szenvedés szörnyű volt és hosszú ideig tartott, akár több napon keresztül is. Az
áldozatot megalázták, mezítelenül függött a nyilvánosság előtt, és az arra
járók sértegették és gúnyolták. A kereszt a megaláztatás és a gyötrődés
szimbóluma volt mindenki számára. Ennek ellenére az ősegyháznak volt bátorsága
ahhoz, hogy erre az eseményre úgy mutasson rá, mint Isten hatalmas
cselekedetére. Nem csoda, hogy az egyházat kigúnyolták ellenfelei. A rómaiak
számára abszurditásnak tűnt egy keresztre feszített istent imádni. Az egyháznak
az az állítása, hogy Jézus halála Isten hatalmas tette, teljes bolondságnak
tűnhetett az első századbeli Római Birodalomban. A rómaiak azonban nem voltak
egyedül ezzel a véleménnyel. A halál borzalma és a „fán függő ember botránya” lehetetlenné
tette a zsidók számára, hogy úgy fogadják el az eseményt, mint amelyben Isten cselekedetét
lehetne felismerni. Az ószövetségi próféciák alapján az ő reménységük egy olyan
Messiás volt, aki dicsősséggel és győzelemmel jön majd el. Aki nagy és hatalmas
uralkodó lesz és igazságot hoz az egész emberiség számára. Ezért írhatta Pál
apostol ezeket a szavakat: „Mert a keresztről szóló beszéd bolondság
ugyan azoknak, akik elvesznek, de nekünk, akik üdvözülünk, Istennek ereje.” (1Kor
1:18).
1.
Amikor
megtörtént a lehetetlen
Nagypéntek
az a nap, amikor megtörtént a lehetetlen. Jézus életének egyetlen más
eseményére sem érvényes annyira ez a kijelentés, mint éppen a halálára. Még
Jézus legközelebbi tanítványai számára is felfoghatatlan volt mindaz, ami
nagypénteken történt. Az, hogy a Messiás, az Isten Fia meghaljon, ez teljes
képtelenségnek tűnt követői számára.
A
mindenség Teremtőjét megölik a saját teremtményei? Ez olyan állítás, amely egy
zsidó számára teljesen elfogadhatatlannak tűnt. A tanítványok Jézus oldalán
eddig minden ellenállással megküzdöttek, ez azonban most túl sok volt még az ő
számukra is. Ők teljesen meg voltak győződve arról, hogy ha Jézus a Messiás, az
Istentől küldött Szabadító, akkor ő nem halhat meg. Csak később értették meg,
hogy a zsidó vallás korabeli elképzeléseivel szemben valójában az ószövetségi
próféciák tényleg a Messiás kereszthalálára utalnak. A próféciák, amelyek hol
egy Messiás Királyt, hol pedig egy a Szenvedő Szolgát ábrázolnak, valójában
ugyanarról a személyről beszélnek. Jézus legfontosabb célja, amiért ő a földre
jött, s amivel Ő maga kezdettől fogva tisztában volt, éppen az, hogy a kereszten
meghaljon a bűnös emberért.
Jézus
előzőleg többször is beszélt tanítványainak a rá váró szenvedésekről,
kereszthaláláról és feltámadásáról, de akkor a tanítványok még képtelenek
voltak felfogni Mesterük szavainak értelmét. A nagyhét során Jézus
búcsúbeszédeiben előbb szóképek segítségével, majd nyíltan szólt a
tanítványokhoz: „Egy kis idő még, és nem láttok engem, de ismét egy kis idő, és
megláttok engem… Bizony, bizony, mondom nektek, hogy ti sírni és jajgatni fogtok,
a világ pedig örül; ti szomorkodtok, de szomorúságotok örömre fordul. Amikor az
asszony szül, fájdalma van, mert eljött az ő órája, de amikor megszülte
gyermekét, nem emlékszik többé a gyötrelemre az öröm miatt, hogy ember
született a világra. Így most ti is szomorúak vagytok, de ismét meglátlak
majd titeket, és örülni fog a szívetek, és örömötöket senki sem veheti el
tőletek.” (Jn 18:16-22).
Azok
a tanítványok, akik egész életüket Jézusra tették fel, nélküle nem láttak maguk
előtt jövőt. Jézus kereszthalálában ők az isteni királyság helyreállításával
kapcsolatos reményeik meghiúsulását látták, ezért csalódottnak érezték magukat
és reményvesztetté váltak.
Jézus
a születésről szóló hasonlatával igyekezett megvilágítani követői előtt a
kereszt titkát. Bár a szülés nagy fájdalommal jár, a fájdalom mégsem céltalan.
A szülés erőfeszítéseiből valami új jön létre, egy új élet, mely a legnagyobb
örömöt jelenti. Ugyanígy a Jézusra váró szenvedés és a tanítványok szomorúsága
sem céltalan és értelmetlen. Ebből a fádalomból és szomorúságból fakad a világ
megváltása, a tanítványok bánata pedig így fordul majd örömre.
Jézus
előre kijelentette a tanítványai számára a halál feletti győzelmét: „A
világon nyomorúságotok van, de bízzatok: én legyőztem a világot.” (Jn
16:33). Mégis nagypénteken, amikor elérkezett a beteljesedés órája, mennyire
elhalványult ez a bejelentés a tanítványok előtt, amikor Jézus meggyötört teste
ott függött a kereszten.
Nem
csoda, hogy Jézus utolsó hete és különösen is a nagypénteki események annyira
megdöbbentették a tanítványokat, hogy a négy evangélium terjedelmének
egyharmada ennek az egy hétnek az eseményeiről szól. Mire az evangéliumokat
írásba foglalták, Jézus halála már egészen más megvilágításba került a
tanítványok számára, a feltámadásnak, mint a legnagyobb csodának szomorú, de
nélkülözhetetlen előzményét látták benne. Ám így sem tudta semmi kitörölni
belőlük a rettegés emlékét. Amikor eloszlott a hátborzongató sötétség, és Jézus
kilehelte a lelkét, tanítványai valami mélységes és új dolgot tanultak meg
Istenről és a szeretetről.
Az
apostolok cselekedeteiből derül ki, hogy az összezavarodott tanítványok csak
Jézus mennybemenetele után értették meg teljesen Mesterük halálának és
feltámadásának jelentőségét, akkor viszont örömmel adtak hírt erről
mindenkinek.
2.
A történelem
legfontosabb pillanatai
Azok
az események, amelyek Jézus életének utolsó földi napjaiban történtek,
kulcsfontosságúak személye megértéséhez. Az emberek reakciója ekkor szinte
egyik napról a másikra a mámoros ujjongásból a gyilkos elutasításba csapott át.
Az utolsó napok egyetlen győzelmes pillanata a Jeruzsálembe való bevonulás
volt. Ekkor az ünnepre érkezett zarándokok lepték el az utcákat. Jézust az ekkor még Messiásnak tekintő tömeg
felsőruháit a földre terítette és hangos éljenzéssel fogadta érkezését. Maga
Jézus azonban szomorú szívvel érkezett meg Jeruzsálembe, hiszen tisztában volt
a lármás fogadtatás ürességével.
Amikor
még Jézus népszerűsége szárnyalt a tömegek körében, vallási vezetők kémei a
bámészkodók közé vegyültek, hogy különféle fogós kérdésekkel csapdába csalják
őt. Jézus tudta, hogy sehol sincs biztonságban, még a tanítványainak a bizalmas
társaságában sem. A tanítványaival elfogyasztott utolsó vacsora alkalmával a
tizenkettő egyike felállt, és elhagyta a helyiséget, elment a főpapokhoz, és
egyezséget kötött velük Jézus elárulásáról.
Amikor
Jézust letartóztatták, a vallási és politikai hatalom képviselői végre szemtől
szembe láthatták őt. Sok különös szóbeszédet hallottak már felőle. Tartottak is
tőle, de ugyankor kíváncsiak is voltak rá, és talán abban is reménykedtek, hogy
rá tudják majd venni, hogy tegyen csodát a szemük láttára. Jézus azonban nem
volt erre hajlandó. Ő sohasem vágyott arra a hatalomra, amelyet a vádlói
képviseltek.
Az
evangéliumok feljegyzik, hogyan „adogatták” egymásnak Jézust a római és a zsidó
igazságszolgáltatás bürokratikus szervei, és hogyan változott a vallási vád
politikai váddá. Miközben Jézus kihallgatása zajlott, odakint a tömeg, amely
nemrég még azt kiáltozta: „Áldott a király”, most már egészen mást skandált:
„Feszítsd meg!” (Lk 23:1). Jézus sorsa ekkor már meg volt
pecsételve. Ő azért jött, hogy megmentse
a világot, ez a világ pedig most éppen arra készült, hogy elpusztítsa őt.
Nagypéntek története a történelem legsötétebb napját tárja elénk.
3.
A kereszt
titka
Jézus
földi életének utolsó napjaiban történt események magukon viselik a kereszt
árnyékát. Krisztus minden szava és tette a szégyen, az áldozat és a megváltás e
jelképének árnyékát vetíti előre: a betániai megkenetés, a páska megünneplése,
az úrvacsora, és a Gecsemáné kerti imádság. Jézust elfogják és kihallgatják,
előbb a zsidók, majd a rómaiak, elítélik, kivégzik és sírba helyezik. Jézus
keresztjét a történelem sarokkövének is nevezik. Minden ember örök sorsa a
Jézussal való kapcsolatán és az ő kereszten véghezvitt munkáján áll vagy bukik.
Ezért érdemes mindnyájunknak átgondolnunk Jézus megfeszítését és annak
jelentőségét. Pál apostol ezt a vallomást teszi: „Én azonban nem kívánok mással
dicsekedni, mint a mi Urunk Jézus Krisztus keresztjével, aki által keresztre
feszíttetett számomra a világ, és én is a világ számára.” (Gal 6:14).
Nagypéntek
igazi nagy kérdése, hogy miért kellett Jézusnak meghalnia? Sem a tanítványai,
sem pedig az ellenségei nem értették ezt. Úgy tűnik, nagypénteken mindenki
csodát követelt Jézustól. A zsidó nagytanács, a szanhedrin előtti tárgyaláson a
papok arcon ütik Jézust és így provokálják: „Prófétáld meg nekünk, Krisztus,
kicsoda az, aki üt téged!” (Mt 26:68). Pilátus, a római helytartó, és
Heródes a zsidó király, akik már sok szóbeszédet hallottak Jézus hatalmáról és
tetteiről, azt kérik tőle, hogy mutasson nekik valami csodát. A zokogó
asszonyok, akik egészen Galileától követték Jézust arra vágynak, hogy Jézus a
saját megmenekülése érdekében tegyen csodát. De a félelemtől megriadt
tanítványok is valami hasonlóban reménykednek.
A
Jézus ellenségei ezt a csodavágyat hangosan ki is mondják. A Jézussal együtt
megfeszített bűnözők egyike így gányolja őt: „Nemde te vagy a Krisztus?
Mentsd meg magadat és minket is!” (Lk 23:39). Az ott álló sokaság erre szintén kiáltozni
kezdett: „Ha Izrael királya, szálljon le most a keresztről, és majd hiszünk
neki! Bízott az istenben, hát mentse meg most, ha akarja, hiszen azt mondta:
Isten Fia vagyok!” (Mt 27:42-43).
Ám
nem történt semmiféle csoda. Jézus, bár lett volna hatalma rá, de nem
szabadította meg magát. A menny hallgatott. Legalább is úgy tűnik, hogy az Atya
hátat fordított a Fiának, nem avatkozott közbe és hagyta a dolgokat a maga kerékvágásában
tovább menni. A főpapok és az írástudók kérdése, valójában mindnyájunk kérdése
volt: „Másokat megmentett, magát nem tudja megmenteni. A Krisztus,
Izráel királya szálljon le most a keresztről, hogy lássuk, és higgyünk!”
(Mk 15:31-32).
A
teológusok évszázadok óta vitatkoznak az „engeszteléssel” kapcsolatos különféle
nézetekről. Úgy tűnik, hogy egyedül a szeretet, mégpedig az önfeláldozó
szeretet nyerheti meg azt, amit erőszakkal lehetetlen elnyerni. Nagypénteken
Jézus a kereszten szenvedve így kiált fel: „Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el
engem?” (Mk 15:34).
Ő,
az Isten Fia, olyan szorosan azonosult az emberiséggel, magára véve bűneinket,
hogy az Atya Istennek el kellett fordulnia tőle. Ilyen hatalmas a szakadék a
bűn miatt. Amikor azonban Jézus kilehelte a lelkét, arról olvasunk, hogy a
templom kárpitja „felülről az aljáig kettéhasadt” (Mk 15:38). Az a súlyos
függöny azért volt ott, hogy lezárja a szentek szentjét, ahol Isten jelenléte
lakozik. amint a Zsidókhoz írott levél írója később megjegyzi, a függöny
kettészakadása minden kétséget kizáróan arra mutatott rá, amit Jézus
kereszthalála elvégzett. Arra, hogy nincs többé szüksége áldozatbemutatásra,
mert Jézus mindnyájunk számára szabad bejárást szerzett Isten jelenlétébe.
Azzal, hogy magára vette az ember bűnének terhét, és elszenvedte a büntetést
is, Jézus örökre eltávolította az útból az akadályt, amely elválasztott minket
Istentől. Jézus keresztje tehát Isten országának végső győzelmét hirdeti a
számunkra. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése