100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 59.
Pilátus
– a cinikus kormányzó
Olvasmány: Jn
18:28-19:16
„Amikor Pilátus meghallotta ezeket a
szavakat, kihozatta Jézust, és a bírói székbe ült azon a helyen, amelyet
Kövezett-udvarnak, héberül pedig Gabbatának neveztek. A páskaünnep
előkészületi napja volt, délfelé járt az idő. Pilátus így szólt a zsidókhoz:
Íme, a ti királyotok!” (Jn 19:13-14)
Pontius
Pilátus neve visszavonhatatlanul és kitörölhetetlenül bevonult a
világtörténelembe. Mondhatjuk úgy is, hogy Jézus Krisztus oldalán Pilátus is világhírű
lett. Tulajdonképpen nem azért ismerjük ennek a római helytartónak a nevét, mert
kiemelkedő hadvezér vagy bölcs államférfi lett volna. Csupán azért nem
feledkezett meg róla eddig a világ, mert bárhol bármikor vallást tesznek Jézus
Krisztusról, mindig elmondják ezt is: „szenvedett
Pontius Pilátus alatt”. Pilátus kitörölhetetlent alkotott, vagy inkább
mulasztott. Naponta tömegek veszik ajkukra a nevét, de egyáltalán nem azért,
hogy tisztelettel emlékezzenek meg róla. Egyszerűen azért nem felejtjük el
Pilátus nevét, mert egy különös helyzetben találkozott Isten Fiával. Ha nem
találkozott volna vele, senki sem ismerné őt. Így azonban Pilátus híresebb és
ismertebb lett még a római császárnál is.
Amikor
az Apostoli Hitvallásban elhangzik Pilátus neve, valójában az ő személye több
mindenkit képvisel. Képviseli egyrészt az államhatalmat, a világ hatalmasait,
és a mindenkori politikát a maga fonák, ellentmondásos és csalárd voltában.
Másrészt
képviseli Pilátus neve a pogányokat, azaz a nem zsidókat, a világ népeit, azaz
minket, hogy soha ne feledjük el, nem a zsidók, mint nép, felelősek Jézus
haláláért, hanem az egész Isten ellen lázadó emberiség.
És végül képviseli Pilátus személye magát az
embert, minden embert, bennünket is személy szerint, egyen-egyenként, mert mi
vagyunk ott Pilátus korrupt hatalomszeretetében, éppen úgy, mint a zsidó
vezetők gyilkos szándékaiban és a tömeg elvakult indulatában, amely halálra
juttatja Isten Fiát. Mi mindannyian ott vagyunk azok között, akik keresztre
feszítették Jézust. Mert Jézusnak nem a zsidó nép, nem a vallási vezetők
irigysége, nem Róma kegyetlensége, vagy Pilátus hibája miatt, hanem miattunk,
érettünk, és helyettünk kellett szenvednie és meghalnia.
A
mai napon Pilátus személyét vizsgáljuk meg közelebbről, de tegyük ezt úgy, hogy
közben magunkat lássuk meg benne. Lássuk meg a cinikus kormányzóban, a magunk
kételyeit, hitetlenségét, kiábrándultságát. Hogyan sodródik az igazságot
felismerő Pilátus oda, hogy mégis saját lelkiismerete ellen cselekszik. Vegyük
észre, hogy mi magunk is hányszor kerültük hasonló helyzetbe, amikor tudtuk mi
lenne a helyes és mégsem annak megfelelően jártunk el. Nézzük meg a kételkedő
ítélőbírót, aki a nagy machinátorként ügyeskedik, de végül képtelen szabadulni
saját hatalmi rendszerének béklyóiból. Hogyan jutott oda ez a Pilátus, hogy a Jézussal
való találkozása, tulajdonképpen elrettentő példaként íródott be a világ
történelmébe. De nézzük meg azt is, hogy Pilátus személyén és történetén
keresztül mit leplez le, és miben sürget bennünket Isten Szentlelke.
1.
Pilátus – a cinikus
kormányzó
A
Római Birodalom az újonnan meghódított területeken gyakran az általa hatalomra
juttatott helyi uralkodókon keresztül biztosította a maga hatalmát. Róma
számára ezt a szerepet töltötte be ebben az időben Heródes. Ha azonban a
kinevezett helyi bábkirályok képtelennek bizonyultak arra, hogy a meghódított
tartományokat ellenőrzésük alatt tartsák, a császár odaküldte a saját „erős
emberét”, akit prokurátornak, azaz kormányzónak neveztek. Poncius Pilátus ilyen
prokurátorként került a hatalmas Római Birodalom egyik legbékétlenebb tartományába,
Júdeába. Bár kormányzóként abszolút hatalommal rendelkezett, azt is
tapasztalnia kellett, hogy ez még nem garantálja számára a békét. A zsidók
gyűlölték a rómaiak uralmát, ezért a vallási és nemzeti érzések minduntalan
fellángoltak és Róma ellenes lázadásokhoz vezettek. Júdea egy állandóan
forrongó tartomány volt, ahol a rómaiaknak nem sikerült a tartós béka, a „Pax
Romana” megvalósítása.
Az
első században élt történetíró, Josephus Flavius feljegyzi, hogy Pilátus
katonákat vezényelt Jeruzsálembe és Róma katonai jelképeit helyeztette el a
templomban. A zsidókat ez felháborította, hiszen számukra a császár képmásának
tisztelete istenkáromlásnak számított. Pilátus csak későn ébredt rá, hogy ezzel
a tettével túlfeszítette a húrt, mert a zsidók inkább meghalnak, semhogy
hajlandók lennének ezt a helyzetet elfogadni. Amikor pedig Pilátus hozzálátott,
hogy vízvezetéket építsen Jeruzsálembe, a költségek fedezésére kisajátította a
templomi áldozatok bevételét. Ezzel ismét véres zavargásokat robbantott ki az
országban. Pilátus katonái persze minden lázadást brutális kegyetlenséggel
vertek le.
Nyilvánvaló,
hogy amikor Pilátus Jézussal találkozott először, benne is csak egy újabb
bajkeverő lázadót látott. Ezért megpróbálta áthárítani a felelősséget
Heródesre, a Róma által kinevezett zsidó bábkirályra. Majd azt remélte, hogy mivel
szokás volt, hogy az ünnepre való tekintettel szabadon bocsátanak egy
elítéltet, így kitérhet Jézus elítélése elől.
Mivel
azonban Pilátusnak ezek a kísérletei kudarcot vallottak, és a zsidó vezetők
lázadással fenyegették, végül kénytelen volt feláldozni Jézust. Pilátus talán
legismertebb szavai ebben a cinikus kérdésben maradtak fenn: „Mi
az igazság?” (Jn 18:38). Pilátus nagy tragédiája az, hogy a válasz
valójában, Jézus személyében ott állt előtte, ám ő nem akart tudni róla.
Pilátus a maga részéről, talán sikerként könyvelte el Jézus kivégzését, mert
megakadályozta az újabb zavargások kitörését. Erőskezű kormányzása azonban
néhány évvel később kudarcot vallott. Amikor katonái a Garizim-hegyén, a békés
zarándokok között szörnyű vérengzést hajtottak végre, az eltúlzott reagálásáért
leváltották és visszarendelték Rómába, ahol bíróság elé állították.
2.
Pilátus – a
kétkedő ítélőbíró
Mivel
a zsidó nép ebben az időben a római megszállás alatt állt, Jézusnak az
igazságszolgáltatás különféle szintjein kellett végighaladnia. A rómaiak
megengedték a zsidóknak, hogy saját bírósági testületük legyen, ez volt a
szanhedrin, amely először hallgatta ki Jézust. A nagytanács istenkáromlással
vádolta meg, ami a zsidók törvénye szerint halálos bűn volt. Mivel azonban ez a
vallási törvényszék nem volt feljogosítva halálos ítélet végrehajtására, ezért
meg kellett szerezniük a római helytartó, azaz Poncius Pilátus engedélyét.
Ezért küldték, tehát Jézust a vádlói a római helytartóságra. Azzal is tisztában
voltak azonban, hogy a vallási vád nem fogja különösebben meghatni a római
helytartót. Ezért inkább azt igyekeztek hangsúlyozni, hogy Jézus személye
politikai fenyegetést jelent Róma számára. Úgy akarták feltüntetni Jézust, mint
veszélyes lázadót, aki fittyet hányva a római uralomra, a zsidók királyának
kiáltotta ki magát.
Pilátus
azonban gyorsan átlátta a helyzetet és kétségei támadtak a váddal
kapcsolatosan. Súlyos aggályait és nyugtalanságát ráadásul még feleségének
különös álma és baljós előérzete is alátámasztotta. Kiutat próbált találni szorult
helyzetéből, ezért amikor megtudta, hogy Jézus Galileából származik, a terület
uralkodójához, Heródeshez irányította az ügyet, aki éppen akkor Jeruzsálemben
tartózkodott.
Heródes
azonban, amikor látta, hogy Jézus hallgat és nem hajlandó csodát tenni előtte,
csalódottan visszaküldte a foglyot Pilátushoz.
Pilátus
ekkor más módszerrel próbálkozott.
Megpróbálta elérni a vallási vezetőknél, hogy egyezzenek bele abba, hogy
az ünnepre való tekintettel a szokás szerint szabadon bocsátott fogoly Jézus
legyen. A főpapok azonban ravasz módon felhergelték a tömeget, hogy a lázadó és
gyilkos Barabás szabadon bocsátását kérjék Jézus helyett. Mivel a tömeg dühe
egyre dagadt és a csőcselék lázadozni kezdett, Pilátus kénytelen volt beadni a
derekát, és engedve a szanhedrin nyomásának elrendelni Jézus kivégzését. Előtte
azonban még látványosan megmosta a kezét, szimbolikusan jelezve, hogy az ő
kezéhez nem tapad ártatlan vér.
Úgy
tűnik Pilátus nemcsak azt látta, hogy hatalmas igazságtalanság történik, de azt
is felismerte, hogy ebben neki is része van. Pilátus a tömeg nyomása ellenére
kezdettől fogva ártatlannak nyilvánította Jézust: „Semmi bűnt nem találok
ebben az emberben.” (Lk 23:4). Végül táblára írta Jézus bűnét, és a
keresztre szegeztette a feliratot, amely három nyelven hirdette: „A
Názáreti Jézus, a Zsidók Királya” (Jn 19:1). Amikor pedig a főpapok
tiltakoztak, hogy csupán annyit kellene írni, hogy Jézus állította magáról,
hogy ő király, Pilátus így válaszol: „amit megírtam, megírtam.” (Jn
19:22).
3.
Pilátus – a
hatalom sodrásában
János
evangélista gyönyörű irodalmi szerkesztéssel adja elénk Jézusnak a Pilátus
előtti kihallgatásának történetét. A leírás azzal kezdődik, hogy „Jézust
Kajafástól a helytartóságra vitték… Akik vitték, maguk nem mentek be a
helytartóságra, hogy ne legyenek tisztátalanokká, hanem megehessék a húsvéti
vacsorát.” (Jn 18:32). A vádlók tehát a helytartóságon kívül
vannak, Jézus belül, Pilátus pedig ki- és bejár a két helyszín között. Hat
alkalommal változtatja a helyszínt, egyszer bent beszél Jézussal, majd kint a
zsidókkal. Ide-oda szaladgálása rámutat arra a csapdahelyzetre, amibe került,
és az erőkre, amelyek nagyban befolyásolták őt a döntésében.
Pilátus
felismerve a csapdát, több alkalommal megpróbált kitérni a zsidó vezetők
nyomása elől. Amikor Pilátus bement a helytartóságra, és először állt szemtől
szembe Jézussal, a kihallgatás a zsidók által hangoztatott vádról folyt: „Te
vagy a zsidók királya? … Az én országom nem ebből a világból való… Akkor mégis
király vagy te? … Én azért születtem, és azért jöttem, hogy bizonyságot tegyek
az igazságról: mindenki, aki az igazságból való hallgat az én szavamra.” (Jn
18:33-38).
Még
ha nem is értette Pilátus, hogy milyen országról és milyen igazságról beszélt Jézus,
vagy ha cinikusan nem is hitt abban, hogy létezik igazság, amely meghaladja a
pillanatnyi hatalmi érdekeket, egy dolog ekkor mégis bizonyossá lett számára:
Jézus ártatlan és ártalmatlan. Kiment azért a zsidókhoz, és a következő
ajánlatot tette: „Szokás nálatok, hogy valakit szabadon
bocsássak a húsvét ünnepén: akarjátok-e, hogy szabadon bocsássam nektek a
zsidók királyát?” (Jn 18:39).
Pilátus
lába alól ezen a ponton kezdett végleg kicsúszni a talaj. Tudniillik
megállapította, hogy Jézus ártatlan, de mégis bűnösként kezelte. A zsidók
igényeit Pilátus ajánlata nem elégítette ki. Ők Barabást választották, aki
rabló volt. Ekkor Pilátus újra bement a helytartóságra, és parancsot adott
Jézus megkorbácsolására, ami nem ritkán halálos kimenetű fenyítés volt. Ezzel
együtt a katonák brutális játékot játszottak Jézussal, aki ellen a vád az volt,
hogy királyságra tör: „tövisből koronát fontak, a fejére tették,
és bíborruhát adtak rá… ezt mondták: Üdvözlégy, zsidók királya – és arcul
ütötték.” (Jn 19:1-2).
Pilátus aztán
az így megalázott foglyot kivitte a zsidók elé, mondván: „Íme,
az ember.” (Jn 19:5). Ez volt a helytartó második próbálkozása. Azt
remélte, hogy ha meglátják az összetört, véres, és már szinte félholt Jézust,
akkor majd megkönyörülnek rajta. Belátják, hogy esély sincs arra, hogy ez a
szerencsétlen, nyomorult, véres senki, bármiféle királyságot, hatalmat
szerezzen magának, és fenyegesse őket. De Pilátus megint elszámolta magát. a
tömeg kórusban üvöltötte: „Feszítsd meg, feszítsd meg!” (Jn
19:6).
Amikor
pedig egy újabb erőtlen próbálkozással Pilátus azt mondja, „vigyétek, feszítsétek meg ti
magatok;” annyit mondanak: „meg kell halnia, mert Isten Fiává tette
magát. (Jn 19:7). Az újabb vád
hallatán Pilátust valamiféle babonás félelem szállta meg és ismét bement a
helytartóságra, ahol másodszor is kihallgatta Jézust. Az előző találkozó az
igazságról, ez a második, az összevert Isten Fiával, a hatalomról szólt és Jézus
kijelentésével végződött: „Semmi hatalmad nem volna rajtam, ha
felülről nem adatott volna neked.” (Jn 19:11). Pilátus ekkor valamit
megérzett. Megsejtette, hogy nem akármilyen közönséges, magát királynak tartó lázadóval
áll szemben. Tudta, hogy mi az igazság, Jézus ártatlan, és valahol érezte azt
is, hogy ennek tétje van.
A
harmadik próbálkozás ezzel a megjegyzéssel kezdődik: „Pilátus igyekezett őt szabadon
bocsátani.” (Jn 19:12/a). Meg volt benne a szándék.
Próbálkozott a helyes irányba terelni az ügyet. Kísérletet tett arra, hogy
szembemenjen a zsidókkal. De ekkorra Pilátus már végleg elsodródott. Hiába
tudta, hogy Jézus ártatlan, meg akart felelni a zsidóknak, és belement abba,
hogy Isten Fiát bűnösként kezelje. Hiába igyekezett a dolgokat visszájára
fordítani, gyengének bizonyult. És akkor a zsidók kijátszották az
aduászt: „Ha ezt szabadon bocsátod, nem vagy a császár barátja: aki királlyá
teszi magát, az ellene szegül a császárnak.” (Jn 19:12/b).
Ezzel Pilátus érzékeny pontjára tapintottak. Pilátus megijedt és kiszolgáltatta
Jézust, hogy megfeszítsék. Miért tette ezt Pilátus? Látnunk kell, hogy az egyik
ok az, hogy mindjárt az elején belement a kompromisszumba, azt gondolván, hogy
így megússza a súlyosabb helyzetet. Feláldozta az igazságot a remélt politikai
haszon végett. Nem állt ellen a nyomásnak, nem volt szabad arra, hogy
ragaszkodjon az igazsághoz.
Pilátus
eltaktikázta magát. Azt gondolta, hogy ügyeskedéssel felveheti a harcot a
hamisság ellen. Az igazság iránti teljes elkötelezettség helyett a
taktikus kompromisszumkeresést választotta. Hányszor és hányszor tesszük
ugyanezt: tudjuk, hogy mi az igazság, tudjuk, hogy mit kellene tennünk vagy
szólnunk egy helyzetben, de tartunk ennek az egyszerű, egyértelmű és világos
lépésnek a következményétől. Ma a mi kérdésünk is ez: Jézus mellett vagy ellene
vagyunk? Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése