Kajafás
– az összeesküvő
Olvasmány: Jn 11:45-57
/ 12:12-19
„Egyikük pedig, Kajafás, aki főpap
volt abban az esztendőben, ezt mondta nekik: Ti nem értetek semmit. Azt sem
veszitek fontolóra: jobb nektek, hogy egyetlen ember haljon meg a népért, semhogy
az egész nép elvesszen. Mindezt pedig nem magától mondta, hanem mivel főpap
volt abban az esztendőben, megjövendölte, hogy Jézus meg fog halni a népért; és
nem is csak a népért, hanem azért is, hogy Isten szétszóródott gyermekeit
egybegyűjtse.”
(Jn 11:49-50).
Az
ókori rómaiak jól tudták, milyen jelentős szerepet játszott a vallás a zsidóság
életében, éppen ezért ragaszkodtak hozzá, hogy ők nevezzék ki Izrael főpapjait.
Akárcsak a 20. században a szovjet kommunisták vagy a náci Németország, a
rómaiak is igyekeztek ellenőrzésük alatt tartani a vallási életet. Annás és
Kajafás tökéletesen illeszkedett a rómaiak tervébe. Jézus szolgálatának idején
hivatalosan már Kajafás töltötte be a főpapi tisztséget, de apósa, Annás, aki
az elődje volt, megőrizte korábbi hatalmát és befolyását, ezért sokszor
továbbra is őt nevezték főpapnak. Mindketten a szadduceusok közé tartoztak. Ez
egy liberális nézeteket valló arisztokrata csoport volt a zsidóságon belül, akiknek
meglehetősen nagy politikai súlyuk volt. Ez annak volt köszönhető, hogy a
szadduceusok igyekeztek a mindenkori hatalom kedvében járni, így a rómaiakkal
is jó kapcsolatot ápoltak. Általában ebből a pártból kerültek ki az ország
legfontosabb vallási és politikai vezetői.
János
evangélista drámai érzékkel mutatja be nekünk, hogy amint Jézus népszerűsége
egyre inkább növekszik, a zsidó nép vallási vezetői olyan gyűlölettel és
elszántsággal fordulnak vele szembe, hogy ez aztán közvetlenül Jézus
virágvasárnapi bevonulása előtt, egy összeesküvésben csúcsosodik ki.
Annás
és Kajafás egyetértett abban, hogy Jézus nyilvános fellépése és munkássága,
amelynek híre egyre nagyobb hullámokat vert Izraelben, fenyegetést jelent az ő pozícióijukra.
Attól féltek ugyanis, hogy Jézus olyan sok követőt vonz magához, hogy ez majd
felkelti a rómaiak figyelmét, akik közbeavatkoznak, és esetleg elveszik a főpapoktól
a hatalmat. A „válasszuk a kisebbik rosszat”, gondolkodásmód jegyében Kajafás
arra a döntésre jutott, hogy jobb lesz, ha Jézussal számolnak le, mint ha
Izrael jövője kerül veszélybe. Jézus csodatételei, tanításai és egész
személyisége vajmi keveset számított Kajafás szemében. Ő a saját politikai
túlélését mindennél előbbre valónak tartotta.
A
vallási vezetők ilyen megfontolásból fogták el és állították bíróság elé
Jézust, mielőtt átadták volna kivégzésre a rómaiaknak. Később pedig a Jézus
feltámadása után létrejött keresztyén gyülekezetet is üldözni kezdték.
Izrael
nemzete azonban a főpapok minden taktikázása ellenére, nem maradt fent sokáig. Izraelben
hamarosan újabb Róma ellenes lázadások törtek ki, amit véres megtorlás
követett. Kr. u. 70-ben a rómaiak végleg eltörölték Izraelt a föld színéről,
porig rombolva a templomot is, ahol a főpap töltötte be hivatalát. A zsidóság
egészen a 20. századig nem tudta újra ellenőrzése alá vonni Jeruzsálemet.
1.
Kajafás – az
összeesküvő
János
evangélista bemutatja nekünk azt a döbbenetes jelenetet, ami Jézus egyik legnagyobb
csodatétele, Lázár feltámasztása után zajlott le a Nagytanácsban, ahol Kajafás
vezetésével tárgyalnak és ítéletet mondanak. Döbbenetes, de ugyanakkor nagyon
is érthető, ami itt történik. Jézus csodajelére valahogy mindenki reagál.
Voltak, akik látták, és hittek. S voltak, akik elmentek beszámolni erről a
csodálatos tettről a farizeusoknak és a főpapoknak, mert azt mindenki érezte, még
az is, aki nem értette, hogy itt valami rendkívüli történt. A nép vezetői
pánikszerűen összehívták a Nagytanácsot, ahol: „egyetértettek abban, hogy
megölik őt”.
Egyértelmű,
hogy egy hatalomféltésből kiinduló összeesküvésről van itt szó. Kajafás eddig
jól megvolt, hatalmát és pozícióját bebiztosította. És most, itt van valaki,
aki bölcsességgel és hatalommal szól Istenről, jeleket is tesz, mi lesz, ha ezen
túl már benne hisznek, őt követik, rá hallgatnak, s nem rá? Eddig Kajafás és a
szadduceusok pártja alkotta a nép politikai vezetését. Amennyire lehetett,
alkalmazkodtak a Római Birodalomhoz, az pedig legitimálta a szadduceusok
hatalmát. Mi lesz, ha ennek az egyre népszerűbb vándortanítónak a követői egy
új messiásmozgalmat indítanak, ha megmozdulások lesznek, ha lázadás tör ki? Jön
a birodalmi megtorlás, és még ez a kis önállóságuk is elvész.
Teljesen
érthető Kajafás és a Nagytanács hozzáállása. Eltekintve attól a nem éppen
aprócska ténytől, hogy itt az Isten Fiára mondanak nemet, sőt, halált!
Kérdezhetjük:
Hát nem látták? Nem tudták? Micsoda vakság ez? Bizony, éppen amikor a
legnyilvánvalóbbá válik Jézus hatalma, akkor a legélesebb és leghatározottabb a
kimondott ítélet: a nem.
De
hát ítélhet-e az ember az Isten felett? Mondhat-e a teremtmény nemet a
Teremtőre? Igen. Mondhat. Az egyetlen teremtmény mi vagyunk, emberek, akik
Istentől „szabad akaratot” kaptunk, az Isten elleni döntés képességét. Az ember
pedig, aki elfordult Istentől, vakká lett Isten munkájának felismerésére.
Már
a bűneset története is a mindenkori emberről szól, aki mikor választhat, enged
a gonosznak és Isten akarata ellen dönt. Szakít a „jó és rossz tudásának” a
fájáról, az „én egyedül akarom tudni és kimondani, meghatározni, mi a jó és mi
a rossz” fájáról, az „Isten nélkül való döntés” fájáról, az „önmaga feletti uralom”
fájáról. Mindez nem más, mint hatalomféltés.
Ezt
az embert látjuk évezredek óta, s ma a világban körbenézve láthatjuk azt is,
mire jutottunk önmagunkban. De látnunk kell azt is, hogy személy szerint mi
magunk is meghozzuk ezt a döntést újra és újra a mindennapjainkban.
Legegyszerűbb és súlyosabb élethelyzeteinkben, melyekre válaszul gondolatok,
érzések, szavak és tettek születnek bennünk. Meghozzuk minden egyes emberi
kapcsolatunkban az „alattunk” és a „felettünk” levőkkel, akik ránk vannak bízva,
és akiktől mi függünk valahogyan. Mind a „nagytanácsi döntésről” szól: Én vagy
Jézus Krisztus? Én akarok okos, józan, erős, ügyes lenni, vagy Ő vezet, Benne
bízom, Őrá hallgatok, Neki engedni és átadni tudom magamat?
Elborzasztó
ez a jelenet, de nem vonhatjuk ki magunkat üzenetének igazsága alól. Ahogy
nagypénteki dicséreteink is megfogalmazzák: „Mind,
ami kín s ütés ért, Magam hoztam reád”, „Jaj, vétkeimmel vertelek keresztre!
Amit te szenvedsz, én okoztam…” Igen, „ember
vagyok én is, én is, az Isten véres gyilkosa” – mondja Tóth Árpád a
„Tetemrehívás” c. versében.
Még
sincs pontosan igaza. Mert ember valójában nem ítélheti el a Mindenhatót, ember
nem ölheti meg az Istent. Jézus Krisztus halála nem Isten alulmaradása az
emberrel szemben, hanem az Atya szeretetének és kegyelmének végső bizonyítéka,
a Fiú győzelme a bűn és a halál hatalma felett! Még egy sötét és vak emberi
szíven és szájon keresztül is, amilyen Kajafásé volt, megszólalhat az igazság:
egyetlen ember hal meg, hogy mind, aki hisz Őbenne, el ne vesszen, hanem örök
Élete legyen. Ezért tehát, ha ítéletet mondunk Rá, elutasítjuk Őt a mindennapi
életünkben, csak önmagunk felett mondunk ítéletet. Ha nemet mondunk az Ő hatalmára,
a saját hatalmunkat féltve, akkor önmagunkat adjuk halálra.
2.
Kajafás – a
hatalom bűvöletében
Kétségtelen,
hogy a nagyhét eseményeinek elindítója és kiindulópontja Kajafás mondása: „jobb
nektek, hogy egyetlen ember haljon meg a népért, semhogy az egész nép
elvesszen.” (Jn 11:49). A János evangéliuma szerint itt, a Nagytanács
megbeszélésénél dől el véglegesen Jézus sorsa, vagyis az, hogy a kereszten
fogja végezni. Ugyanakkor, bizonyára érezzük azt is, hogy ez a mondat, túlmutat
önmagán, és összefoglalja az egész nagyhetet, végső soron az egész Jézus-eseményt
is. Így Kajafás mondása alkalmas arra is, hogy a segítségével megpróbáljuk
megfogalmazni a húsvéti evangéliumot.
Az
első, amit láthatunk Kajafás életében, hogy nála az önérdek felülírta az
igazságot. Kajafás élete során elért egy társadalmi rangot, ami kiemelkedően
tekintélyes rang volt. A rómaiak által megszállt Júdeában főpapként ő volt a
zsidók első embere. Egy olyan időszakban, amikor előfordult, hogy a római
helytartók néhány hónap után menesztették az egyébként általuk kinevezett
főpapot, Kajafásnak 18 éven át sikerült ezt a tisztséget betöltenie.
Újra
és újra ismétlődő esemény minden ember életében, ami itt Kajafással történik.
Az ember járja a maga útját, halad kitűzött céljai felé, és közben találkozik
egy addig ismeretlen gondolattal, igazsággal, ami teljesen más színben tünteti
fel egész addigi életét. Mit tesz ilyenkor az ember? Legtöbbször azt, amit
Kajafás: veszni hagyja a felfedezett új igazságot, hogy mentse régi önmagát. Jobb
nektek, hogy egyetlen ember haljon meg a népért, semhogy az egész nép
elvesszen. Ez az egész be van csomagolva a nép sorsáért való aggódásba, és
nem vonom kétségbe, ez a gondolat is ott lehetett Kajafás fejében, de meg merem
kockáztatni, a legfontosabb érv, ami ennek a mondatnak a kimondására ösztönözte
Kajafást, mégiscsak önmaga féltése volt.
Az
ego, az önző én, és az igazság örökös küzdelmében legtöbbször az igazság kerül
a vesztesként, de mindez sohasem maradhat következmények nélkül az egyes ember
és egy közösség számára sem.
Kajafás
önmagát félti, a népet, papi tisztségét. János evangéliumáról tudjuk, hogy a
négy evangélium közül utolsóként az első század végén íródott. Evangéliumának
első olvasói valószínűleg egyszerre olvasták elborzadva és ugyanakkor megdöbbenve
is Kajafás szavait. Elborzadva, hiszen az ártatlan Jézust Kajafás a halálba
adja. Ugyanakkor megfontoltnak látszó szavai akkor már mindenki számra megdöbbentően
hatottak, hiszen a főpap kijelentése után néhány évtizeddel, a sorozatos
lázadások miatt a rómaiak Jeruzsálemet, benne a templomot a földdel tették
egyenlővé. Nem volt már sem templom, sem pedig főpapi tisztség, Júdea népe
szétszóródott, semmi sem maradt abból, amit Kajafás Jézus halálba adásával meg
szeretett volna tartani. Ahol önző érdekek felülírják az igazság keresését, ott
végül mindig ez történik: ha kell, ég és földindulás közepette is, de az
igazság legyőzi majd az emberi önzést.
3.
Kajafás – aki
mást áldoz fel maga helyett
Kajafás
a hatalom bűvöletében élő önző ember volt, akinek eszébe sem jut, hogy ő hozzon
áldozatot Istenért vagy a népért. Ezért ő logikusan inkább Jézust ajánlja fel maga
helyett. De mi a helyzet velünk? Mi hogy vagyunk ezzel a kérdéssel, az
áldozathozatal problémájával? A modern kor embere mire jutott, meddig jutott ebben
a témában?
Egy
német társadalomtudós ezt a problémát vizsgálva erre a meghatározásra jutott:
„áldozat-társadalomban” élünk. Úgy érti, szeretünk áldozatként tekinteni
magunkra: a politika, a gazdaság, a körülmények, és ki tudja, még mi minden
áldozatának tarjuk magunkat. A nők a férfiak áldozatának tartják magukat, a
férfiak a társadalmi, kulturális változásokat okolják. A dolgozók a munkaadók
áldozatai, a vásárlók a multinacionális cégeké, a tanulók az oktatásé, a
politikusok a médiáé, a média meg önmaga áldozata. A már emlegetett
társadalomtudós szerint az „áldozati szerepkör” ilyen típusú „felfedezése”
mögött valószínűleg ez áll: egyre bonyolultabb, kiismerhetetlenebb lesz a világ
körülöttünk, egyre kevésbé látjuk a magunk helyét a világban, egyre kevésbé
érezzük, hogy bármit is meg tudunk még változtatni.
Egy
ilyen veszélyes világban már csak egy logikus lépés lehetséges: csak magammal
törődni, magamra vigyázni. Mindenütt érezhető ez: párkapcsolatokban, családban,
munkahelyen.
Ma
sokan úgy hiszik, hogy lehet áldozathozatal, áldozatvállalás nélkül élni. De a
Szentírás arra mutat rá, hogy nem lehet. Az, hogy itt vagyunk, mások
áldozathozatalának az eredménye: édesanyák tudnának erről a legtöbbet mesélni,
de bizonyára az apák is. Hogy többé-kevésbé képességeink birtokában vagyunk,
áldozatos emberek tanítók, tanárok munkájának köszönhető. Hogy a boltokban
megvehetjük mindazokat a dolgokat, amelyekre szükségünk van, mások áldozatos
munkájának az eredménye. Minden valamire való élet áldozatokat hozó élet.
Nagypéntek
és húsvét óta hihetünk abban, hogy nincs hiábavaló áldozat, ha azt Jézus
lelkületével vesszük magunkra: csendesen, nem lármázva, valódi célok érdekében,
igazi szeretettel a szívünkben. Jézus halála óta az áldozat fogalma
elválaszthatatlanul összekapcsolódik a feltámadással. A legkínosabb,
legértelmetlenebb halálból, a legnagyobb jó: a feltámadás örömhíre lett.
Az
áldozatbemutatások hosszú történetében az emberi logika évezredeken át azt
diktálta, hogy neki kell áldozatot hozni azért, hogy aztán Isten ne haragudjon,
ne bántson őt. Jézus keresztre feszítésében végérvényesen nyilvánvalóvá válik,
hogy nem nekünk kell kezdeni, mert Isten mindig hamarabb kezdi nálunk. Jézus
keresztje nem a haragvó Istenről szól, hanem Isten mindeneket felülmúló szeretetéről: nincs
olyan mélysége az emberi gonoszságnak, amelynél nem volna nagyobb az Isten
szeretete. Minél valóságosabban átéljük ezt, annál inkább leszünk készen
magunk is áldozatot hozni másokért. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése