100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 34.
Nátán
– a király lelkiismerete
Olvasmány: 2Sám
12:1-14
„Akkor ezt mondta Nátán Dávidnak: Te
vagy az az ember! Ezt mondja az ÚR, Izráel Istene: Én kentelek föl Izráel
királyává, és én mentettelek meg Saul kezéből. Neked adtam uradnak a
házát, és öledbe adtam urad feleségeit. Neked adtam Izráel és Júda házát is. És
ha ezt kevesellted volna, még sok mindent adtam volna neked. Miért
vetetted meg az ÚR szavát, miért tettél olyat, ami nem tetszik neki?” (2Sám 12:7-9).
Sokszor halljuk
ezt: „Hallgass a lelkiismeretedre!” De ez az állítás csak akkor igaz, ha a
lelkiismeretünk nem csal meg. Sajnos azonban sokan megtalálják a módját annak,
hogy, hogy elhallgattassák a lelkiismeretüket. Az ember megpróbálja észérvekkel
alátámasztani a maga igazát. Jól tesszük hát, ha megbízható emberhez fordulunk
tanácsért. Az ókori uralkodók nehéz helyzetben voltak, mivel kevés embernek
volt bátorsága ellentmondani egy teljhatalmú uralkodónak, így nem sokszor
kaptak őszinte kritikát. Az uralkodókat leginkább csak dicsérni és magasztalni
merték. A tanácsadók szívesebben mondtak olyan dolgokat, ami egyezett a király
véleményével, de csak ritkán mertek neki ellentmondani. Jól jellemzi ezt a kort
az a mondat, amit egy római szenátor mondott egyszer Tibériusz császárnak: „Ha elsőnek szólalsz meg, senki sem akar
majd megcáfolni téged, de ha utolsónak szólalsz meg, mindannyian azt kívánjuk
majd, bárcsak ne foglaltunk volna állást veled szemben”
Csak kevés
olyan bátor ember akadt, aki ne így gondolkodott volna. Ilyen volt Nátán
próféta, aki kendőzetlenül a szemébe mondta királyának az igazságot, akár
tetszett az neki, akár nem. Nátán próféta kellemetlen üzenettel volt kénytelen
a király elé állni, amikor romba döntötte Dávid nagy álmát arról, hogy majd ő
fog templomot építeni Istennek, az Úr azonban azt üzente a próféta által, hogy
ezt nem teheti meg. Dávid király élete vége felé pedig Nátán volt az, aki
emlékeztette a királyt arra az ígéretére, hogy fiai közül majd Salamon lesz az
utódja, őt koronázza meg maga helyett.
De
kétségtelenül a legemlékezetesebb mégis az a jelenet, amikor Dávidnak a
Betsabéval való vétkezése után, Nátán egy példázattal állt a király elé, majd a
szemébe mondta az igazságot: „Te vagy az az ember!” (2Sám
12:7/a). Nátán bátran leleplezte a király bűnét, aki kénytelen volt bevallani,
hogy parázna és gyilkos, hiszen elvette egy másik férfi, Uriás feleségét,
Betsabét majd csalárd módon megölette őt. Nátán próféta itt nemcsak bátran, de
bölcsen is cselekedett, amikor először egy mesterien szőtt történettel csapdába
csalta a királyt, felébresztve igazságérzetét, aki akaratlanul is maga mondta
ki önmaga felett az ítéletet, amikor így szólt: „Az élő ÚRra mondom, hogy halál
fia az az ember, aki ezt elkövette!” (2Sám 12:5/b). A nagy leleplezés
után a király már nem tehetett mást, kénytelen volt beismerni bűnét. Nátán az
életével játszott, amikor ezzel az üzenettel a király elé állt. Dávid, aki a
saját lelkiismeretére már nem hallgatott, most kénytelen volt a próféta szavára
hallgatni, aki élő lelkiismereteként emlékezette őt bűneire. Nátán igaz próféta
volt, aki az élő Isten szavával ébresztette fel királyának alvó lelkiismeretét.
1.
A király bármit
megtehet?
Dávid és
Betsabé története a világ egyik legismertebb szerelmi története. Tulajdonképpen
egy szokványos „love story”-ként indul a történet. A férfi híres, hatalmas és
gazdag, a nő pedig szegény, de csodálatos szépség. A férfi unatkozik és
szórakozást keres, meglátja a nőt, aki éppen a szomszéd udvaron meztelenül
fürdik. A szerelmesek egymáséi lesznek, de hamarosan kiderül, hogy a nő terhes,
s akkor elindulnak a bonyodalmak. Titkolózás, ármánykodás, hazugság és
gyilkosság követik egymást, majd végül kirobban a botrány. Mondhatnánk, hogy
tiszta szappanopera. Nincs benne semmi rendkívüli. A bulvárlapok ma is tele
vannak hasonló történetekkel. Mi ebben a különös? Valószínűleg akkoriban sem
lepődtek meg különösebben az emberek ezen a történeten. Mint ma is a legtöbb
ember, valószínűleg az akkoriak is hozzászoktak, hogy a vezetők, akik a
törvényeket hozzák, gyakran maguk sem tartják be azokat. Évezredek óta számtalan
vezető és politikus követte ugyanezt a mintát. A rómaiaknak egy találó
kifejezésük is volt erre: „rex lex”, azaz „a király a törvény”. Jóllehet
fordítva kellett volna lennie, hogy a törvény mindenkire, még a királyra is
érvényes legyen, de valahogy a királyok meg a hatalmasok mindig a törvények
felett állóknak gondolták magukat. XIV. Lajos, a Napkirály már büszkén
vallotta: „Az állam én vagyok”. Valahogy így gondolkodott Dávid király is,
amikor minden gond és lelkiismeret furdalás nélkül, elvette egy másik férfi
feleségét. S ha mégis eszébe jutott Isten törvénye, mely szerint a
házasságtörés bűn, ha volt is benne valami kétség vagy lelkiismeret furdalás,
bizonyára megmagyarázta magának, hogy ez rá nem vonatkozik, mert ő a király, ő
az állam, ő a törvény. A király döntését, ahogy látjuk eleinte senki nem is
kérdőjelezte meg. A történetben nem olvasunk arról, hogy Betsabé, vagy a király
szolgái közül bárki egy szóval is tiltakozott volna. Mindenki tudta, hogy
Betsabé férjes asszony, hogy a férje éppen távol van, mert a király seregében
harcol, de ez úgy tűnik senkit nem zavart. Csak akkor állt elő a probléma,
amikor kiderült, hogy az asszony terhes. A király ekkor az egyik bűnt a
másikkal próbálta leplezni.
Napjainkban,
ha egy vezető politikus Dávidhoz hasonló botrányba keveredik, akkor az
abortuszt és a „bizonyítékok” megsemmisítését választja, azaz, terhelő fotók
vagy videofelvételek, rosszabb esetben az ügyet kiszivárogató újságíró
eltüntetését. Dávid is előáll a maga tervével. A csatatérről hazahívatja
Betsabé férjét, Uriást, és barátságosan vendégül látja, majd hazaküldi, abban a
reményben, hogy majd otthon a feleségével hál, s így a később születendő
gyermek apjának kiléte felől sem lehet majd kétség. Úriás azonban talpig becsületes
katona, aki a megingathatatlan kötelességtudata által vezérelve nem él a király
által felkínált lehetőséggel, nem megy haza, hogy otthon aludjék. Amit ezután
tesz Dávid, az klasszikus példája annak, amikor valaki megindul a bűn útján és az
mintegy lavina, egyre jobban elragadja, egyre gyorsabban sodorja a pusztulás
felé. Végül Dávid megszegi a hatodik, a
hetedik, a kilencedik és a tízedik parancsolatot is. Ott van a „más
tulajdonának megkívánása”, Dávid tudta, hogy Betsabé férjnél van, mégis
engedett a vágyainak (10. parancsolat). Házasságtörés, Dávid magához vitette
Btesabét, és vele hált (a 7. parancsolat elleni bűn). Majd hazugság, és
gyilkosság követik egymást. Uriást visszaküldi a király a levéllel, amely a
katona halálos ítéletét tartalmazta. Az ilyen leveleket aztán a történelemben
„Úriás-levél”-nek nevezték. A gyászidő letelte után Dávid magához hozatta az
asszonyt. Most hivatalosan a felesége lett, és néhány hónap múlva fiút szült
neki. De mindez az Úr akarata ellen történt.
Dávid, az
Isten szíve szerint való férfi, aki a nehéz időkben mindig az Úrban bízott és az
Úr gazdagon megáldotta. Dávid tudta jól, hogy vétkezett. Ismerte az Úr
parancsolatait. De megkeményítette szívét, és saját kedve szerint cselekedett.
Minden az ő kívánsága szerint történt, de az Úr nem hagyta a rosszat
büntetlenül. Gátlástalanul visszaélt a hatalmával. Mégsem ütközött
ellenállásba, mert ő volt a király. Amit ő akart, azt meg is kapta. Amit kimondott,
az úgy is lett. Vitának helye nincs. A történet itt véget is érhetne, csakhogy
a fejezet végén ott áll egy baljóslatú mondat: „De az ÚRnak nem tetszett, amit
Dávid elkövetett.” (2Sám 11:27).
2.
A
megszégyenült király
Dávid terveket
sző, parancsokat osztogat, embereket „küld” ide vagy oda, élet és halál uraként
viselkedik, de Istenről egyetlen szót sem ejt. Nem keresi Istent, hallgat. Isten
azonban nem hallgat tovább. Eddig Dávid volt a „küldözgető”, de most Isten
veszi át az irányítást. Most az Úr az, aki „küld”, Ő küldi Nátán prófétát
Dávidhoz. Nem lehetett könnyű a próféta helyzete. Nátán volt Dávid király
udvari papja, tanácsadója, de azon felül személyes jó barátja is. A próféta jól
tudja, mit követett el a király és hogy mi az Isten véleménye erről. Vajon mit
tesz majd a király azzal az emberrel, aki a szemébe mondja az igazságot? Akik diktatúrában,
elnyomás alatt élnek, gyakran felteszik a kérdést: „Ki számoltatja el az
uralkodót?” A legtöbb uralkodó esetében a válasz az, hogy senki. Izraelben
azonban ez nem így volt. Isten kezdettől fogva úgy rendelkezett, hogy az ő
választott népének uralkodója elszámoltatható legyen. Izraelben a király csupán
Isten képviselője volt és nem végső tekintély. Isten azért elküldi Nátánt, hogy
a király lelkiismereteként emlékeztesse azt a bűneire. Nátán próféta bejáratos
volt a király udvarába. Korábban vele beszélte meg a király a tervét, hogy
Jeruzsálemben templomot akar építeni az Úrnak. Nátán volt az, aki közvetítette
Isten üzenetét, hogy Dávid nem építhet templomot, hanem majd a fia fogja azt
megtenni: „Fölemelem majd utódodat, az egyik fiadat, és szilárddá teszem az ő
királyságát. Ő épít nekem házat, én pedig megerősítem a trónját örökre.”
(1Krón 17:12). De ugyanakkor bátorította is a királyt: „Azt is kijelentettem neked, hogy
az ÚR akarja a te házadat építeni.” (1Krón 17:11).
Ebben az
esetben azonban Nátán prófétának nem dicsérnie és megerősítenie, hanem
megfeddenie kell a királyt. A próféta fortélyos csapdát állít a királynak. Egy
megindító történetet mesél el a királynak, amely egy gazdag emberről szól,
akinek mindene megvan, mégis visszaélve a hatalmával elveszi a szegénytől annak
egyetlen juhocskáját. Nátán pedig úgy tesz, mintha ezt az ügyet most a király,
mint Izrael legfelsőbb bírája elé tárná, hogy tegyen igazságot és hozzon
ítéletet a király.
Dávid
gyanútlanul besétál a próféta csapdájában és meghozza az ítéletet: „Az
élő ÚRra mondom, hogy halál fia az az ember, aki ezt elkövette! (2Sám
12:5). De amint a király kimondja az ítéletet, Nátán is közli vele az
igazságot: „Te vagy az az ember!” (2sám 12:7/a).
Ebben a drámai
jelenetben mutatkozik meg Dávid király igazi nagysága. A király folytathatná a
hazugságok és gyilkosságok sorozatát, megölethetné a prófétát, de nem teszi. A
király rádöbben, hogy Nátán próféta Isten nevében beszél, igazat mond, ezért
megalázkodik és elismeri: „Vétkeztem az ÚR ellen!” (2Sám
12:13). Ebben a bűnvallásban, amely talán Dávid életének egyik legszebb
pillanata, jól megmutatkozik az, hogy mi tette őt az Isten szíve szerint való
emberré. Bár ő volt a király, de mégis kész volt megalázni magát a Királyok
Királya előtt. Ehhez azonban kellett egy olyan bátor férfi, mint Nátán, aki
vállalta a kockázatot és odaállt a király elé, hogy megfeddje őt bűnei miatt.
Bár Dávid
megbánta bűnét és Isten megbocsátott neki, de tetteinek következményeit
vállalnia kellett. Így Nátán próféta számára maradt az nehéz feladat, hogy
ebben is az Isten üzenetét közvetítse a királynak: „Ezért nem távozik el soha a
fegyver a házadtól, mivel megvetettél engem, és elvetted a hettita Úriás
feleségét, hogy a te feleséged legyen… Mivel azonban ezzel a tettel okot adtál
az ÚR ellenségeinek a gyalázkodásra, meg kell halnia a fiadnak, aki született
neked.” (2Sám 12:10,14). Dávid bűnéinek következményei évszázadokon át
továbbhatnak, megmérgezik a királyi család békéjét. Dávid elvesztette erkölcsi
hitelét a családja előtt. Ezt követően arról olvasunk, hogy Dávid egyik fia
megerőszakolja a saját nővérét, egy másik fia bosszúból megöli a testvérét,
majd lázadást szít az apja, Dávid ellen. Dávid király a hatalommal való
visszaélés káros mintáját örökítette tovább utódaira, akikre tőle eltérően nem
volt jellemző a megbánásra való hajlandóság.
Nátán azonban
mindvégig Dávid mellett marad, igyekezett tanácsaival bátorítani és segíteni a
királyt. Dávid rábízta a trónörökös, a kis Salamon nevelést is.
3.
Nátán példája
Nem könnyű
meggyőzni egy hatalommal bíró személyt arról, hogy tisztességtelenül járt el.
Különösen akkor, ha azt is tudjuk, hogy ez a vezető már megöletett valakit csak
azért, hogy megvédje a hírnevét. Képzeljük magunkat Nátán helyébe! Hogyan
tudta a próféta ezt a nehéz feladatot megoldani?
Először is azt
látjuk, hogy Nátán a történtek ellenére is tisztelte a királyt, és ezért
tapintatosan és bölcsen beszélt vele. Tudta és remélte, hogy Dávid a szíve
mélyén szereti az igazságosságot és tiszteli a törvényt. A próféta ezért
Dávidnak ezekre a tulajdonságaira épített. Nem a személyes véleményét,
felháborodását nyilvánította ki, hanem az Úr szavát közvetítette a királynak.
Nátán
személyén és példáján keresztül tanít minket Isten. Látjuk, hogy milyen fontos
az, hogy legyen mellettünk egy olyan ember, mint Nátán, aki szemünkbe meri
mondani az igazságot, aki által Isten leleplez és észhez térít minket.
Gondoljuk csak el, mi lett volna Dáviddal, ha nincs Nátán, ha nincs senki, aki
szembesíti bűnével, megtérésre ösztönzi. A kísértés, a bűn csapdája
mindnyájunkat körülvesz. Nem véletlenül figyelmeztet minket az ige: „Aki
tehát azt gondolja, hogy áll, vigyázzon, hogy el ne essék!” (1Kor
10:12). Dávid, az „Isten szíve szerint való” király nagyot bukott. De Nátán
szavai által lelepleződött, bűnbánatra jutott és megtért Istenhez.
Előfordult-e
már velünk, hogy jóvátehetetlen dolgokat követtünk el, és megpróbáltunk hamis
eszközökkel kiutat keresni a helyzetünkből, egyik bűnt a másikkal leplezni? Dávid
a palotája tetején sétálgatott, holott a csatamezőn lett volna a helye. Egy
futó pillantás, egy búja gondolat, egy kis kérdezősködés és máris működésbe
lépett az események olyan láncolata, amelyből házasságtörés és gyilkosság lett.
Ezért
kérdezzük meg magunktól azt is, hogy mi vajon a helyünkön vagyunk-e? Nincs kis
bűn és nagy bűn. Látjuk, hogy egyetlen apró bűn által: kényelemből otthon marad
a király, majd egy búja gondolattól, hogyan jut el Dávid odáig, hogy
leghűségesebb katonáját hideg fejjel kitervelt módon megöleti.
Gondolkozzunk
el ma azon, hogy ránk vajon mi jellemző, ha valaki felhívja a figyelmünket
arra, hogy hibát követtünk el? Mi az első reakciónk? A düh, a harag, a tagadás?
Vagy az őszinte önvizsgálat?
Nyilván senki
sem szereti, ha szembesítik a bűneivel. Annak ellenére felháborodunk és
megsértődünk, hogy a lelkünk mélyén tudjuk, hogy igaza van annak, aki figyelmeztet,
megfedd minket. Pedig nem csupán olyan feddés van, amely lehúz, hanem olyan is,
amely kijózanít, jó irányba állít és felemel. Akinek a szíve és élete
Krisztusban megtisztult, az értünk imádkozik, nem ellenünk dolgozik. Nátán
személyén, intő szavain keresztül arra tanít minket a Biblia, hogy Isten
büntetése is szeretetből van. Meg akar menteni a bűn következményeitől. Ha rá
figyelünk és megalázzuk magunkat előtte, feddése áldássá lesz a számunkra. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése