100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 35.
Betsabé
– szeretőből királynő
Olvasmány: 2Sám
11:1-27
„Egyszer estefelé, amikor Dávid
fölkelt a fekhelyéről, és a királyi palota tetején sétált, meglátott a tetőről
egy asszonyt, aki éppen fürdött. Az asszony igen szép volt. Dávid elküldött, és
kérdezősködött az asszony felől. Ezt mondták neki: Betsabé ez, Elíám leánya, a
hettita Úriás felesége. Akkor követeket küldött Dávid, és magához vitette őt.
Az asszony, aki éppen azelőtt tisztult meg tisztátalanságából, bement hozzá, ő
pedig vele hált. Azután hazament az asszony.” (2Sám 11:2-4).
A II.
világháború után a háborús bűnökkel vádolt náci tisztek azzal védekeztek, hogy
parancsra cselekedtek. A bíróságok azonban sem akkor, sem ma nem fogadják el
ezt a védekezést. Aki tudatosan rosszat tesz, az a körülményektől függetlenül
felelős a tetteiért.
Mégis sokan
együtt éreznek azokkal, akik egy diktatúrában élve kényszerből tettek valami rosszat.
Talán Betsabéval is ez történt. Arról aligha tehetett, hogy szép volt, és
megtetszett a királynak, aki parancsot adott a szolgáinak, hogy vigyék Betsabét
a király hálószobájába.
Betsabéról
annyit tudunk, hogy apja Dávid 30 kiváló vitéze közé tartozott és férje a
hettita Uriás szintén Dávid katonája, nagyapja pedig, a gilói Ahitófel, a király
bizalmasa és tanácsadója, aki később az Absolon-féle lázadásban játszott fontos
szerepet. Dávid a királyi palota tetejéről sétálva látta meg először a fürdőző
Betsabét. Az asszony azonnal megtetszett neki, ezért parancsot adott a
szolgáinak, hogy hozzák a palotájába.
Miután Dávid
teherbe ejtette Betsabét csalárd módon megölette annak férjét, majd a gyászidő
letelte után feleségül vette őt. Akárhogy is nézzük, Dávid valóban
házasságtörést követtet el. De vajon vádolható-e Betsabé ezért a tettéért, amikor
maga a király rendelte magához, hogy vele háljon, a király szava pedig törvény
volt. Betsabé így nem ellenkezhetett. Nyilvánvaló, hogy Betsabé itt áldozat,
aki parancsszóra cselekedett, de vajon mindez felmenti őt a bűn alól? Az is
nyilvánvaló, hogy Betsabé nagyon is megszenvedte a történteket. Szörnyű
tragédia érte, elveszette a férjét és a gyermekét. Betsabé osztozott Dáviddal a
bűnbánatban, így a bűnbocsánatban is részesült, miután az első gyermeke
meghalt, ismét gyermeket szült, ő volt Salamon, aki Dávid utóda lett. A Szentírás akkor említi ismét Betsabét,
amikor Dávid már öreg és közeleg a halála órája, ekkor Betsabé közbenjár a
királynál, hogy ígérete szerint a közös gyermeküket, Salamont tegye meg
utódjának. Azonban Betsabé mégiscsak arról nevezetes, hogy ő volt Dávid nagy
szerelme, akiért a király ölni is képes volt.
Dávid vállalta
a felelősséget a tetteiért. Kétségtelen, hogy ő kezdeményezte a házasságtörést,
ami azután gyilkossággal folytatódott, majd szenvedett annak következményeitől
egész hátralevő életében. Azt is láthatjuk, hogy Dávid tettének utóhatásai
miként hatottak ki családjára is. Betsabé ugyan áldozat, de azt is érezzük,
hogy a csak „parancsot teljesítettem” védekezés mégis elfogadhatatlan.
Mindezek
ellenére Betsabé olyan híres asszony lett, aki Jézus nemzetségtáblázatába is
belekerült bár ott csak úgy említik, mint „Uriás felesége” (Mt 1:6), aki
Dávidnak Salamont szülte.
1.
A nő, akiért a
király ölni is képes
Dávid és
Betsabé története az egyik legismertebb szerelmi történet a Bibliában. Dávid király éppen az uralkodásának a
csúcspontján volt, amikor Betsabéval találkozott. Háborúba sem ő ment már, hogy
vezesse a hadjáratot, hanem Jóábot, a hadvezérét küldte el. Bár tudomást
szerzett arról Dávid, hogy Betsabé házas, és jól ismerte Isten törvényét is,
mégis követeket küldött hozzá hogy magához hívassa őt. Ekkor Dávid tudatosan
kezdett el az Isten törvénye ellen vétkezni, pedig korábban annyira
ragaszkodott ahhoz, hogy Isten törvénye szerint éljen, hogy még az őt üldöző Saul
ellen sem emelt kezet, mert Saul az Isten felkentje volt. Most viszont úgy
tűnik, Dávidot a szerelem annyira elvakította, hogy Isten törvényeit egymás
után szegi meg. A király vágyakozása olyan erős, hogy akár ölni is képes a
nőért, akit meg akar szerezni magának.
De ki volt ez
a nő, aki ilyen hatással volt az istenfélő Dávid királyra, hogy az most érte
házasságtörővé és gyilkossá lett? Betsabéról tudjuk, hogy a férje jeruzsálemi
őslakos volt, azaz hettita. Miután Dávid elfoglalta Jeruzsálemet és az ország
fővárosává tette, úgy tűnik az őslakosok közül sokan helyben maradtak és Dávid
szolgálatába álltak. Betsabé vagy Bathseba nevének jelentése: „az eskü
leánya”, előkelő jeruzsálemi asszony, hiszen a ház, amelyben lakik a király palotájával
szomszédos. Betsabé valószínűleg zsidó származású, „Elíám leányaként” említik,
és azt is megtudjuk, hogy Eliám apja pedig az az Ahitófel volt, aki Dávid egyik
legbefolyásosabb tanácsosa volt, de később Absolon lázadása idején Dávid ellen
fordult.
Amikor Dávid
magához rendeli Betsabét, a történet elbeszélése nem említi, hogy Betsabé
ellenkezett volna. De a királyi hatalommal szemben valószínűleg minden
ellenállás értelmetlen lett volna. Itt Dávid parancsol és az egyik bűnt a másik
után követi el. A házasságtörést csalárdsággal majd gyilkossággal tetézi.
Először Uriást akarta haza küldeni a feleségéhez, hogy a látszat szerint úgy
tűnjön, hogy a gyermek az övé. Uriás azonban óvatos volt és nem ment haza, hogy
otthon aludjék, mert bizonyára megtudta, hogy mi történt a felségével.
Uriásnak ez a
becsületessége okozta végül a halálát. Ekkor határozta el ugyanis Dávid, hogy a
házasságtörés bűnét egy gyilkossággal leplezi el. Isten törvénye szerint,
ugyanis ha kiderül valakiről, hogy az házasságtörést követett el, akkor azért
halálbüntetés járt, akárki is az. Dávid csalárd módon akarja magát és Betsabét
is a halálos bűn vádja alól menteni, úgy hogy Uriást küldi a halálba.
Dávid terve látszólag
sikerült is, egy város ostroma közben „véletlenül” meghalt Uriás, így Dávid számára
megnyílt a lehetőség, hogy törvényesen feleségül vehesse Betsabét. Dávid az
egyik halálos bűnt egy másik halálos bűnnel fedezte, Betsabéval való
házasságtörése után megölette annak a férjét. Amint letelt a gyász ideje, Dávid
azonnal Betsabéért küldetett. Úgy tűnik, Betsabé itt sem tiltakozik. Gyorsan
össze is házasodnak, így a gyermek már házasságból született. A Biblia leírja,
hogy bár formailag Dávid igyekezett megfelelni az előírásoknak, mégsem Isten
akarata szerint cselekedett. Dávid egyrészt elvette más tulajdonát, másrészt
valóban nem gondolt tettei következményeire. Csak önmaga megmentésével volt
elfoglalva.
Így a
házasságtörés bűne miatt és azért, hogy Dávid királynak a Betsabéval való
kapcsolata rendeződjék, „törvényes formát” kapjon, bizony sokan mások bűnhődtek
meg, ártatlanok haltak meg. Először is meghalt Betsabé férje, Uriás. Betsabé, bár nem tudjuk róla, hogy mennyire
szerette a férjét, de mégis egy nagy traumát él át, amikor fiatalon
elveszítette férjét, Uriást, akit meggyászolt. Meghalt továbbá Betsabé első
gyermeke is, a gyermek, akinek a szülei bűne miatt kellett meghalnia. Meghaltak
továbbá Uriás katonatársai közül is jó néhányan, akiket Dávid parancsára
küldött Joáb a harcba, hogy együtt haljanak meg Uriással az élvonalban. Ők a
névtelen áldozatok, akik Uriást szerették, vele harcoltak. Végül maga Dávid is
megbűnhődött a vétkéért, mert meghalt a gyermeke, továbbá bűne
következményeként családjában és utódai között generációkon átívelő viszály és
háborúság támadt.
Látjuk tehát,
hogy mennyi szenvedés, szomorúság, menyi fájdalom és hány élet kioltása következett
abból, hogy Dávid megkívánta Betsabét.
2.
A király
felesége
Betsabé a
király szertőjéből a király feleségévé lépett elő. Dávid király lelepleződött,
bűnbánatot tartott és elnyerte Isten kegyelmét. Egyrészről a dolgok rendeződni
látszanak, mert van bocsánat. Nátán ezt mondja Dávidnak: „az Úr is elengedte a vétkedet,
nem halsz meg.” (2Sám 12:13/b). Másrészről azonban a bocsánat nem jelent
következmény-nélküliséget. Van bocsánat, de ez nem jelenti azt, hogy a bűnnek
bizonyos következményei ne lennének jelen az életünkben. Nem lehet a
bocsánatkéréssel, mint egy varázsszóval „visszaszívni” az egészet, ahogyan a
gyerekek mondják az oviban. Ez nem így működik. Ami megtörtént, azt nem lehet meg
nem történtté tenni. Lehet bűnbocsánatot nyerni, de amit elrontottunk, annak
következményeit viselnünk kell. Persze idővel gyógyulnak a sebek, megváltást
nyerhetnek a rossz következmények is. Idővel Isten kegyelme a legrosszabb
dolgokból is kihoz jót. De nem szabad azt gondolni, hogy innentől minden úgy
megy tovább, mintha semmi nem történt volna. A bűnnek visszavonhatatlan
következményei vannak. Uriás halott, nem támad fel, a szerettei soha nem kapják
vissza őt. Ráadásul Isten azt mondja Dávidnak: „Mivel azonban ezzel a tettel
okot adtál az ÚR ellenségeinek a gyalázkodásra, meg kell halnia a fiadnak, aki
született neked.” (2Sám 12:14).
Dávid elérte a
célját, végre feleségül vehette a nőt, akit annyira megkívánt. Betsabéból pedig
királynő lett. Most mégsem boldogok. A király fájdalmasan gyötrődik. Dávid a
beteg gyermekért könyörög Istenhez, böjttel esedezik érte. A földön fekszik,
nem tudják felállítani onnan, nem fogad el ételt, elutasít minden közeledést,
minden vigaszt, ez a teljes gyász megélése. A hetedik napon végül meg is halt a
fiú. A szolgák nem merik Dávidnak megmondani, mert ha míg élt a gyermek, így
viselkedett a király, mi lesz akkor, amikor megtudja, hogy meghalt? De Dávid
azonnal érzékeli a viselkedésükből, mi történt. És itt újra valami érthetetlen
következik. Dávid, amikor megbizonyosodik a fia haláláról, felkel a földről,
megfürdik, megkeni magát, ruhát vált, leborul Isten előtt, majd hazamegy, enni
kér, eszik, és a jövő felé tekintve igyekszik új életet kezdeni.
A király, tehát amíg a gyermek élt, gyászolt,
amikor azonban meghalt, abbahagyta a gyászt. A szolgái nem értették, hogy miért
tette ezt. Dávid ezt a magyarázatot adta: „Amíg a gyermek élt, böjtöltem és sírtam,
mert azt gondoltam: ki tudja, talán megkönyörül rajtam az Úr, és életben marad
a gyermek. De most, hogy meghalt, miért böjtöljek? Vissza tudom-e még hozni
őt?” (2Sám 12:22). Ezek a szavak megmutatják, hogy milyennek ismerte Dávid
Istent. Hét napig bizakodott, hogy meggyógyulhat a gyermek, aki felett már
Isten ítéletet hirdetett. Mégis bizalom volt a szívében. A bűn nagy mélységébe süllyedt,
paráználkodott és gyilkolt, majd Isten elé állt, bocsánatot kért, és Nátán
meghirdette számára Isten bocsánatát.
Ezt nagyon
fontos megértenünk, hogy a bűnbánat és a bűnbocsánat lezárja azt az érzést,
hogy a lelkiismeret-furdalással eltelve nem jöhetünk Isten elé, nem kérhetünk
tőle semmit. Maradnak következmények, küzdelmek, de mindezekkel gyötrődve is
újra szabadon állhatunk a szerető és könyörülő Isten színe előtt, aki
megbocsátott. Ezért lehetünk képesek felállni, előretekinteni, továbbmenni a
bűnbocsánat valóságával. Gyásszal teli, de bűntől szabad szívvel.
3.
A trónörökös
anyja
A harmadik
fontos dolog, amit megtudunk Betsabéról az, hogy nemcsak a király felesége
lett, de a trónörökös anyja is. A történet vége, és annak messzemenő
következménye minden lehetséges elképzelést túlszárnyal. Az isteni kegyelem
gazdagsága árad ki benne. A történet elején a szentíró mindvégig úgy beszél az
asszonyról, mint „Uriás feleségéről”, pedig van neve: Betsabé. Az hogy „Uriás
feleségeként” emlegetik, azt jelzi, hogy hiába szerezte meg Dávid erőnek
erejével az asszonyt, Isten továbbra is úgy tekintett rá, mint aki Uriáshoz
tartozik. Ha figyelmesen olvassuk a szöveget, láthatjuk, hogy csupán első
gyermeke halála után nevezi őt nevén a Szentírás. A bűnbánat és a bűnbocsánat
alapjaiban változtatott meg mindent. Dávid és Betsabé kapcsolata csak akkor
állt helyre, amikor az Istennel való kapcsolatuk is rendeződött.
A történet
végén ezt olvassuk: „Ezután megvigasztalta
Dávid a feleségét, Betsabét: bement hozzá, és vele hált. Az asszony fiút szült,
és Salamonnak nevezték, az ÚR pedig a szeretetébe fogadta őt.” (2Sám
12:24). Láthatjuk, mennyivel nagyobb Isten irgalma, mint jogos ítélete és
haragja! Isten megáldotta, megajándékozta, megvigasztalta Betsabét és Dávidot. Különös
szeretetével vette körül ezt a fiút, aki ezek után született nekik. A
kegyelemnek, irgalomnak ez a gazdagsága soha nem fakadt volna fel, ha nincs
előtte szembesítés, bűnvallás, és újraindulás. De a kegyelem túlárad ennek a
családnak a történetén. Istennek Salamon felé kinyilvánított szeretete egy
megkülönböztetett szeretet. Hiszen Dávidnak sok felesége, sok gyermeke volt. Miért
pont ezt a Salamont választotta ki Isten, hogy megkülönböztetett szeretettel
szeresse, Dávid után a trónt örökségül adja neki és végül belekerüljön Jézus
nemzetségtáblázatába? Ha ezt a történetet emberek írták volna, biztosan nem így
alakult volna. Mi nem adnánk ilyen nagy ajándékot oda, ahol ilyen sok bűn van
jelen egy család életében. De Isten így tesz. Ő gazdag a kegyelemben,
gyönyörködik az irgalomban és a megbocsátásban. Végül az Újszövetség elején, Jézus
nemzetségtáblázatában olvasunk újra Betsabéról, de ott Máté evangélista nem
nevezi meg, csak ennyit mond: „Uriás felesége”, aki Dávidnak Salamont
szülte. (Mt 1:6). Miért teszi ezt? Azért, hogy véletlenül se fordulhasson elő,
hogy ha valaki olvassa Jézus családfáját, átugorhassa ezt a nevet, ezt a
történetet! Hogy egészen bizonyosan eszünkbe jusson: igen, ő az, akit Dávid
házasságtörés és gyilkosság útján szerzett meg magának. Hogy ott legyen
beleírva Jézus történetébe, világosan, egyértelműen, hogy mindnyájan vétkeztünk
még a legnagyobbak is, és mindnyájunknak szükségünk van Jézusra, a szabadítóra.
Mert a mi
történetünk, a kívánság és a bűn története. Ne kívánd a te felebarátod
feleségét, férjét, barátját, barátnőjét, vagyonát, munkáját, állását,
szépségét, külsejét, belsejét, képességeit, pénzét! De mi kívánjuk. És miénk a
paráznaság és a házassági hűtlenség története is. Miénk a gyilkos indulat és a
gyilkosságok története, a manipuláció története, a hazugságok története, a
mindenféle bűnök története. De éppen ezért emlékeztet minket erre az
Evangélium, hogy miénk legyen végre Jézus története. Az egyszülött Fiúé, akit
az Atya odaadott, értünk elveszített, hogy benne és általa mi mind az ő
gyermekei legyünk.
Betsabé
személyén és történetén keresztül Isten minket is szembesít. Bűnbánatra és mély
gyászra hív. De egyben az ő szeretetéről biztosít. Az igazi bűnbánat az ő
ajándéka. Azért adja, hogy általa megtisztítson, meggyógyítson és újat adjon
rajta keresztül. Hogy bevonjon bennünket Jézusnak, az ő Fiának a történetébe,
ahogy kegyelme által Betsabét is bevonta abba. Hogy megértsük, mit jelent, hogy
egyedül Jézus Krisztus az, aki a bűnből valóban megszabadít bennünket. Hogy
valóban örömmel és hálával fogadjuk azt, aki eljött a világba és megváltott
minket. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése