100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 36.
Absolon
– a lázadó királyfi
Olvasmány: 2Sám
15:1-37
„Közben titkos megbízottakat küldött
Absolon Izráel minden törzséhez ezzel az üzenettel: Ha meghalljátok a kürt
szavát, kiáltsátok ezt: Király lett Absolon Hebrónban! Az összeesküvés
pedig erősödött, és egyre többen csatlakoztak Absolonhoz.” (2Sám 15:11-12).
A mondás
szerint nem minden arany, ami fénylik. Ez különösen is igaz volt
Absolonra. Ő Dávid király legidősebb
fia, aki a legszebb férfi volt a maga korában, ráadásul még jó képességekkel megáldott
okos ember is. Absolon népszerű és sikeres volt, akit mindenki szeretett az
országban. Úgy tűnik a trón várományosának tekintette magát és ezért szívén
viselte az emberek ügyes bajos dolgait. A szentíró azt mondja róla, hogy ravasz
módon
„lopta be magát Absolon az izráeli emberek szívébe.” (2Sám 15:6).
Először akkor találkozunk vele, amikor befogadta házába a húgát, Támárt, akit a
féltestvére, Ammon megerőszakolt, majd az utcára dobott. Absolon bosszút
forralt, de hideg és számító emberként, kivárta a megfelelő alkalmat. Dávid
gyengekezű apának mutatkozott, aki elnézi fia Ammon szörnyű tettét, és nem
szolgáltat igazságot Támárnak. Két évvel később, amikor már úgy tűnik mindenki
elfelejtkezett a dologról, Absolon véres bosszút áll a húgán esett gyalázatért,
csapdába csalja és megöleti a testvérét, Ammont. Apjával ellentétben, Absolon
úgy érzi, hogy nem maradhat ekkora gazság büntetlenül. Absolon itt is az igazság
bajnokának tünteti fel magát.
Amikor az
emberek panaszaikkal a királyt keresik, Absolon ügyesen melléjük áll és
kijelenti, hogy ha ő lenne a király, igazságot szolgáltatna mindenkinek. A csillogó
külső azonban nem takar arany szívet. A
szép és daliás megjelenés és az igazság melletti kiállás, azonban Absolon esetében
mind csak látszat és megjátszott szerep volt. Ahogy telt az idő, egyre világosabbá
vált, hogy Absolont igazából nem érdeklik az emberek, sem az igazság, ő csak
magával törődik, csak magát szereti és a saját hatalmát építi. Tragikus alakja
annak is a jelképe, hogy Dávid apaként kudarcot vallott, hiteltelenné vált a
gyerekei előtt. Dávid házasságtörést, csalárdságot és gyilkosságot követett el,
és most ezeknek a bűnöknek a szörnyű gyümölcsei érnek be az utódai életében.
Dávid képtelen fegyelmezni fiait. Absolon a testvérén elkövetett véres bosszú
után külföldre menekül, de három év után amnesztiában részesül és hazatérhet,
de még két évig nem jelenhet meg a király előtt. Apa és fia öt éven keresztül
nem beszéltek egymással, de a családi viszály tovább lappangott, s ez még
inkább megkeményítette Absolon szívét. Végül Absolon fölgyújtatja Joábnak az
árpamezejét csak azért, hogy így kényszerítse apja hadvezérét arra, hogy járjon
közbe érte a királynál. Végül Absolon eléri, amit akar, visszakerül a király
udvarába, de ezt a lehetőséget csak arra használja fel, hogy apja ellen
lázadást szítson és erőszakkal átvegye a hatalmat. Absolon öntelt ember volt,
aki túlbecsülte saját népszerűségét. A lázadást hamar leverték a Dávidhoz hű
erők. Absolon pedig olyan gyalázatosan halt meg, ahogy élt. Az öszvéren
menekülve hosszú hajánál fogva fennakadt egy fán és Joáb emberei megölték őt.
1.
Romlott utódok
A bibliai
beszámolót olvasva felvetődik bennünk a kérdés, hogy vajon mi történt Dávid
gyermekeivel, hogyan váltak ennyire romlottá?
Dávid egyik fia Ammon megerőszakolta a húgát, Támárt. Dávid másik fia,
Absolon pedig bosszúból megölte Ammónt. Később pedig Absolon puccsot kísérelt
meg a saját apja ellen és kiűzte őt Jeruzsálemből. Annak a Dávidnak a
családjában, akit istenfélő embernek ismerünk, szörnyű bűnök jelennek meg: nemi
erőszak, gyilkosság, lázadás. Mindezen szörnyűségek ellenére mégis azt látjuk,
hogy Dávid nem lépett fel határozottan a fiaival szemben. Isten törvénye
szerint az ilyen bűnök a legsúlyosabb büntetést vonták maguk után, ám úgy
tűnik, Dávid szinte szó nélkül szemet huny felettük. Minden bizonnyal Dávid, a
Betsabéval elkövetett bűne után már hiteltelenné vált a családja előtt, már nem
érezte feljogosítva magát arra, hogy erkölcsi kérdésekben igazságot
szolgáltasson.
Sokan a bűnről
tévesen gondolkodnak. Úgy gondolják, hogy a bűn csupán olyan, mint a parkolási
bírság. Csak akkor van baj, ha túl sok gyűlik össze belőle, mert akkor a
rendőrség lenyomozhat minket, és bevonhatja a jogosítványunkat. De a legtöbben
egy-két kisebb szabálysértést megengednek magunknak, mert azt gondolják, hogy
ebből még nem lesz nagy baj. A Biblia szerint azonban a bűn olyan, mint egy
vírus, vagy egy rákos daganat. Elég, ha egy-két rákos sejt megjelenik, és máris
nagy a baj, mert képes az egész embert megfertőzni és a halálba taszítani, mivel
a rákos daganat gyorsan növekszik, és elburjánzik, így ha azonnal nem lépünk
fel ellene, menthetetlenek vagyunk.
Mindaz, ami
itt Dávid családjában történik, hasonlít egy vírus, vagy a rákbetegség terjedéséhez.
Kezdetben azt látjuk, hogy Dávid uralkodása csúcsán állt. A Saul halála után
kitört polgárháború véget ért, Dávid lett az egész Izrael királya, az ország
békében, biztonságban és jólétben élt. Isten megígérte Dávidnak, hogy
leszármazottai örökké uralkodni fognak. Dávid nem is remélhetne ennél többet.
Azt gondolhatnánk, hogy ezek után Dávid élete csupa öröm, boldogság és ünneplés
volt.
Az ünneplés
azonban elmaradt, az öröm és boldogság helyett pedig szomorúság és tragédiák
sorozata következett. A baj ott kezdődött, amikor Dávid egy alkalommal
megpillantotta a meztelenül fürdőző Betsabét és nem bírt ellenállni a
kísértésnek, magához rendelte és vele hált, annak ellenére, hogy tudta róla,
hogy férjes asszony. Majd amikor kiderült, hogy Betsabé teherbe esett, úgy
akarta eltusolni az ügyet, hogy csalárd módon megölette annak férjét. Miután
Nátán próféta leleplezte a király bűneit, Dávid bűnbánatot tartott és Isten
megbocsátott neki. Azonban az elkövetett bűn nem maradt következmények nélkül. Nátán próféta közvetítette Isten ítéletét
Dávid felé: „Ezért nem távozik el soha a fegyver a házadtól, mivel megvetettél
engem, és elvetted a hettita Úriás feleségét, hogy a te feleséged legyen.”
(2Sám 12:10).
Dávidnak az Istennel
szembeni engedetlensége súlyos károkat okozott a családjában. A rossz példa ragadós
lett, a bűn gyorsan megfertőzi és romlásba dönti Dávid utódait. A rákos daganat
már növekedésnek indult és megállíthatatlanul végzi a pusztítást Dávid
családjában. Megtudjuk, hogy Dávid legidősebb fiának, Ammonnak a szép nők
voltak a gyengéi. A király fiaként bármelyik hajadon lányt megkaphatta volna
Izraelben. De neki semmi nem volt elég, a saját féltestvérébe, Támárba lett
szerelmes. Betegnek tettetve magát, csalárd módon becsalogatta a hálószobájába
Támárt, majd erőszakot követett el rajta. Ammon a szörnyű tette után végül
mégis megundorodott a lánytól, ezért szégyenszemre kegyetlenül kidobatta őt az
utcára. Dávidot mélyen felháborította, amit Ammón tett. Mivel azonban úgy érezte,
hogy a saját bűne megfosztotta őt erkölcsi tekintélyétől, így végül semmit nem
tett a fia megfegyelmezésére. Talán abban reménykedett, hogy az ügy előbb-utóbb
feledésbe merül. A bűnt azonban nem elleplezni, hanem leleplezni kell. Azonban
nem így történt. Ezért a bűn vírusa megállíthatatlanul terjedt tovább. Absolon két évet várt, hogy bosszút álljon a
húgán esett gyalázatért, majd meggyilkoltatta Ammónt. Dávid ez alkalommal is
csak siránkozott, de nem tett semmit.
Absolon
száműzetésbe vonult ugyan, de három év eltelte után kegyelemben részesült. Majd
még két év eltelt, amikor apa és fia végül kibékült egymással. Úgy tűnik
fátylat borítottak a múltra. A bűn vírusa azonban nem szűnt meg, sőt tovább
fertőzött és rombolt. Absolon miután teljes amnesztiában részesült, vérszemet
kapott és elkezdte magát népszerűsíteni a nép körében, amivel az volt a célja,
hogy kedvezőbb színben tüntesse fel magát az emberek szemében az öregedő
apjánál. A negyedik év végére már komoly népszerűségre tett szert, és
elérkezettnek látta az időt arra, hogy puccsal megbuktassa az apját és ő maga
vegye át az uralmat. Dávidot váratlanul érték az események, ezért kénytelen
volt elhagyni Jeruzsálemet és a pusztába menekülni. Végül Dávid seregei
győztek, a lázadó Absolont pedig elfogták és megölték.
Dávid
győzelmet aratott, visszatérhetett Jeruzsálembe, azonban mégis a fiát siratta.
A legrosszabb történt vele, ami egy apával történhet, saját fia tört az
életére. A szörnyű tragédiát tovább tetézte az, hogy a lázadó fia életét
vesztette.
Dávid végül
helyreállította a rendet és a békét az országban, a trónját pedig fia Salamon
örökölte. Ám a „fegyver továbbra sem
távozott el Dávid házától.” (2Sám 12:10). Dávid fia, Salamon azzal kezdi
uralkodását, hogy megöleti egyik testvérét, Adónijját (1Kir 2:25). Az
uralkodásnak végére pedig a régi törzsi feszültségek annyira felerősödnek, hogy
az északi és a déli országrész egymás ellen fordult és az ország végérvényesen
kettészakadt.
Láthatjuk
világosan, hogy a bűn következményekkel jár. Ha egy vezető vagy egy apa
vétkezik, annak súlyos következményei lesznek a nép vagy a család életében is.
A bűn nemcsak azt mérgezi meg, aki valami rosszat tesz, hanem tovább burjánzik
és megfertőzi a környezetét, családját és még utódait is.
2.
A lázadó fiú
Absolon
nevéhez mindenki a lázadást köti. Pedig sok mindent tett még Absolon. Sok hazugság,
gyilkosság, intrika, irigység és gonosz tett is kötődik hozzá. Mégis, ha egy
tettet akarunk a nevéhez kapcsolni, akkor az mindenképpen a lázadás lenne.
Kétségtelen,
hogy Absolonnak voltak erősségei is. Absolon karizmatikus személyiség volt,
olyan ember, aki könnyedén maga mellé tudta állítani az embereket, már a
megjelenésével is felhívta magára a figyelmet. Ezt a megjegyzést teszi róla a
szentíró: „Egész Izráelben nem volt olyan szép ember, akit annyira dicsértek
volna, mint Absolont. Nem volt benne semmi hiba tetőtől talpig.” (2Sám
14:25). Absolonnak volt számos vezetői tulajdonsága, de ezeket önző módon
használt fel, magát alázatosan a „nép fiának”, a szegények jótevőjének és a
jogsérelmet szenvedők barátjának tüntette fel, csak azért, hogy népszerűségét
növelje. Ez volt Absolon taktikája: „Ha valaki közeledett hozzá, hogy leboruljon
előtte, akkor kinyújtotta a kezét, magához szorította, és megcsókolta. Így
tett Absolon egész Izráelből mindazokkal, akik ítéletért mentek a királyhoz.
Így lopta be magát Absolon az izráeli emberek szívébe.” (2Sám 15:5-6).
Valójában
azonban Absolon nem volt alkalmas arra, hogy király legyen. Absolon gyengeségei
és jellembéli hibái hamarosan meg is mutatkoztak. Először is kiderül, hogy
Absolont nem érdekli Isten törvénye. Bár
az igazság bajnokának tünteti fel magát, de valójában csak a személyes bosszú
és a becsvágy vezérli. A saját kezébe vette az igazságszolgáltatást, amikor
előre kitervelten csapdába csalta és megölte féltestvérét Ammont. Aztán minden
eszközt bevetve, zsarolással, politikai nyomásgyakorlással éri el, hogy
amnesztiába részesüljön és visszakerüljön apja kegyeibe. A királyi udvarba való
visszakerülése után nem tanúsít semmilyen megbánást, sőt egyre többet enged meg
magának: „Történt ezek után, hogy Absolon szerzett magának egy harci kocsit,
lovakat és ötven embert, akik előtte futottak. Reggelenként odaállt
Absolon a kapuba az út mellé, és megszólított mindenkit, aki valamilyen peres
ügyben ment a királyhoz ítéletért.” (2Sám 15:1-2). A csendes
szervezkedés után végül nyíltan fellázad apja ellen, annak legfontosabb
tanácsosát, Ahitófelt is maga mellé állítva. Elsőre úgy tűnik Absolon terve
sikerül: „Az összeesküvés pedig erősödött, és egyre többen csatlakoztak
Absolonhoz.” (2Sám 15:12/b).
Absolon névének
a jelentése: "a béke atyja", de úgy tűnik ez a név egyáltalán nem illik
rá, mert éppen az ellenkezőjét cselekedte. Absolon nem a béke és a megbocsátás,
hanem a bosszú és az erőszak embere volt. Míg apja Dávid, a bosszú helyett a megbocsátást
választotta és Istenre bízta az ítéletet, amikor az őt üldöző Saul többször is
a keze közé került, addig Absolon megragadva a lehetőséget nem riad vissza a bosszútól
és vérontástól. Absolon az apja jó tulajdonságai, erősségei helyett csak annak
hibáit és gyengeségeit tudta utánozni. Míg Dávid csak rövid időre engedett a
kísértésnek, addig Absolont már teljes mértékben az önzés és a saját kívánságai
irányítják, az Isten törvénye helyett.
Absolont kiskorában
bizonyára elkényeztették, és ahogy látjuk felnőtt korában is mindent megkapott,
amit csak akart és szinte mindent elnéztek neki. Ehhez kapcsolódóan szeretnék
idézni egy anekdotát: Levelet ír szüleinek a Magyarországon tanuló közel-keleti
arab ország szülötte: „Drága szüleim!
Tudatom veletek, hogy jól érzem magam és tanulmányaim rendben haladnak. Csak egyetlen
dolog zavar, mégpedig az, hogy amíg én limuzinnal járok az egyetemre, addig
évfolyamtársaim és tanáraim busszal közlekednek. Csókol fiatok.” Hamarosan
érkezett is a szülők válasza: „Drága
fiunk! Tudod, hogy számunkra semmi sem fontosabb, mint a Te boldogságod, ezért teljesítjük
a kívánságod és hamarosan küldünk neked egy buszt.” Valami hasonló történt Absolonnal
is. Ő a trón egyik várományosa. Azonban a
saját helyét és pozícióját az öröklési sorban nem tudta elfogadni. Amikor bosszúból
megölette Ammont, akkor egyben a saját jövőjét is előkészítette, kiiktatva a
rangsorban előtte levő trónörököst. Igaz, hogy ekkor egy időre kegyvesztett
lett, de amikor végül elnyerte apja bocsánatát ő lett az első számú trónörökös.
Absolon azonban képtelen volt várni, ezért fellázadt az apja ellen.
Miközben Absolon
egyre több embert állított a saját pártjára, Jóáb a hadseregparancsnok hiába próbálta
figyelmeztetni a királyt a közelgő veszélyre, Dávid szinte vakon szerette fiát,
Absolont, és túlságosan elnéző volt vele szemben. A lázadó fiú pedig sikeresen
állította a maga oldalára a hadseregnek és a népnek is jelentős részét. Dávid
ugyanis keménykezű uralkodó volt, így az emberek abban reménykedtek, hogy ha a
fia fog uralkodni, akkor talán könnyebb lesz az életük. Dávid annyira szerette
Absolont, hogy kész lett volna inkább a legjobb embereit is feláldozni, ha
valahogy megmenthetné a lázadó gyermekét. A hadsereg parancsnoka, Joáb azonban
nem ilyen elnéző, ezért saját kezűleg öli meg a lázadót, mert az ország
fennmaradását tartja a legfontosabbnak.
Absolon
mindent megkapott, amit csak szeretett volna. Apja még a hibáit is elnézte
neki. De úgy tűnik Absolonból hiányzott az apja iránti tisztelet. Mivel nem
tisztelte a szüleit, nem is volt hosszú életű. Az 5. parancsolat ugyanis így
tanít: „Tiszteld apádat és anyádat, hogy hosszú ideig élhess azon a földön,
amelyet Istened, az ÚR ad neked!” (2Móz 20:12). Absolon a lázadó fiúnak
szomorú példája, aki fiatalon és tragikus körülmények között fejezi be életét.
Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése