100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 31.
Abigail
– szépség és bölcsesség
Olvasmány: 1Sám
25:1-43
„Akkor ezt mondta Dávid Abígailnak:
Áldott az ÚR, Izráel Istene, hogy elém küldött most téged. Áldott a te
okosságod, és áldott vagy te magad is, mert megakadályoztál ma a vérontásban és
abban, hogy én magam álljak bosszút. Bizony, az élő ÚRra, Izráel Istenére
mondom, aki visszatartott attól, hogy rosszat tegyek veled: ha nem jössz elém
sietve, akkor reggelre egyetlen férfi sem maradt volna Nábál házában! Azután
átvette Dávid az asszonytól, amit hozott, és ezt mondta neki: Menj haza
békességgel! Lásd, hallgattam a szavadra, és megbocsátottam.” (1Sám
25:32-34).
Abigail neve elsőre
talán nem sokat mond nekünk. Nem játszik főszerepet Izrael történetében.
Személye a kevésbé ismert bibliai szereplők közé tartozik. Mégis érdemes
odafigyelnünk rá, mert a személyén és a példáján keresztül sok mindent
tanulhatunk. Abigail nemcsak szép, de bölcs asszony is volt, akinek ösztönös
érzéke volt a diplomáciához és a béketeremtéshez. A forrófejű és indulatos
férfiak között kialakult konfliktust ügyesen megoldotta, elkerülve a nagyobb
bajt, megmentve nemcsak magát, de családját és egész háza népét is. Majd férje
korai halála után sikerült ismét férjhez mennie. Második férje pedig az a
Dávid, akiből később Izrael királya lett.
Nehéz
elképzelni, hogy egy ilyen szép és okos nő, hogyan tudott hozzámenni egy olyan
emberhez, mint Nábál, akit faragatlan tuskóként mutat be a bibliai történet.
Tudjuk persze,
hogy akkoriban a házasságokat nem a leendő pár, hanem a szülők rendezték el.
Nábál gazdag volt, ami nyilván nagyban befolyásolta Abigail szüleit. Hamarosan
kiderült azonban, hogy a vagyon és a gazdagság még nem garancia a boldog
házasságra, Nábál ugyanis durva, részeges és ostoba ember volt.
Abigail
valószínűleg hamar kiismerte a férjét, de a rossz házasság csapdájából nem tudott
szabadulni. De azt semmiképpen sem mondhatjuk róla, hogy beletörődött volna
ebbe a helyzetbe és ne próbált volna meg mindent azért, hogy változtasson a
dolgokon. Amikor a férje méltatlanul bánt Dáviddal és ezzel nagy bajt hozott
nemcsak a maga fejére, hanem az egész családjára, Abigail határozottan
közbelépett, hogy mentse a menthetőt. Bátor és bölcs fellépésével nemcsak
magát, de ostoba férjét és egész háznépét is megmentette. Ráadásul Dávidot is
megóvta attól, hogy önuralmát vesztve olyan véres bosszút álljon, amit később ő
maga is megbánt volna. Amikor a fiatal és forrófejű Dávid dühbe gurulva véres
bosszút kiáltott, Abigail bölcs és szelíd szavai lehiggasztották. A józan
ellenérvekkel szembesülve Dávid kész volt visszakozni. Igazat adott az
asszonynak, és lemondott a bosszúról. Abgailt meleg szavakkal köszöntötte Dávid
és megdicsérte az asszony rendkívüli bölcsességét. Amikor pedig nem sokkal
később meghalt Nábál, Dávid megkérte az özvegyen maradt asszony kezét. S bár
Dávid ekkor még egy törvényen kívüli szökevénynek számított, Abigail
megsejtette, hogy nagy jövő előtt áll, ezért igent mondott neki. Abigail istenfélelme
és bölcsessége által a legnehezebb és legkilátástalanabb helyzetekből is
sikerrel vágta ki magát, s biztosította a saját jövőjét.
1. Abigail a békéltető
Abigail egyike
az ószövetségi bölcs asszonyoknak. Egy olyan helyzetben, amikor a férfiaktól csak
a hálátlanságra, a gúnyolódásra és a bosszúra tellett, ő volt az, aki megtalálta
a békés megoldást.
Abigail egy
Nábál nevű férfi felesége volt. Házastársak, de egészen különböző emberek voltak.
Nábálról azt olvassuk, hogy gazdag volt, azonban durva és rossz természetű
férfi. Abigail viszont jó eszű és szép
termetű asszony.
Az
elbeszélésből megtudjuk, hogy amikor Nábál pásztorai a juhokat és a kecskéket a
pusztában legeltették Dávid emberei a segítségükre voltak és védelmet
biztosítottak a számukra a vadállatokkal vagy a rablókkal szemben. A Saul elől bujdosó Dávidnak ekkor már egy több
száz fegyveresből álló serege volt.
Mikor
elkövetkezett a birkanyírás ideje, szokás volt meghívni és vendégül látni,
nemcsak a barátokat, hanem mindazokat, akik valami jót tettek, segítségére
voltak a gazdának. Nemcsak nagy lakomát rendezett ilyenkor a gazda, de illő
volt ajándékot is adni a vendégeknek, a segítőknek. Nábál azonban bár korábban elfogadta
Dávid segítségét, de később megfeledkezett erről. Pedig Dávid nem kért sokat.
Hatszáz embere volt ekkor, de ő csak tíz vitézt küldött el a lakomára, és csak
annyit kért Nábáltól, amennyit „tehetsége szerint” adni tud. Nem zsarol, nem
védelmi pénzt követel, még csak nem is követelőzik.
Nábál ostobasága
két dologban is megmutatkozik. Egyrészt abban, hogy hálátlan és önző, másfelől
abban, hogy teljesen vakká vált. A vagyon elvette nem csak az eszét, de a
látását is. Csak a ma számít neki és nem gondol a jövőre. Egyáltalán nem veszi
észre, amit pedig ekkor már lehetett sejteni, hogy Dávid a jövendő embere, hogy
Saul halála után Dávid lesz Izráel királya. A józanész azt diktálná, hogy a
leendő királlyal érdemes jóban lenni. Nábál azonban gőgös ember volt, ezért így
beszélt: „Ki az a Dávid, Isai fia? Manapság sok szolga elszökik az ő urától.”
(1Sám 25:10). Egyszerűen nem akarta tudomásul venni a helyzetet, mereven, ostobán
és oktalanul elutasította és megsértette Dávidot.
Sokan élnek
mai is úgy, mint Nábál. Ma legyen jó dolgom, ma tudjak eleget enni, ma tudjak
eleget inni. Nekem legyen jó, a többi ember pedig nem érdekel. Miután Abigail
kiengesztelte Dávidot és visszatért, ott találta a férjét részegen. Nábál olyan
nagy lakomát rendezett, mint egy király. Nem lehet pontosan tudni, hogy a
birkanyírás mellett Nábál még mit ünnepelt, lehet, hogy talán a Dávidnak adott
frappáns válaszát. De ekkor Nábál olyan részeg, hogy nem lehet vele beszélni.
Nábál mulat, ünnepel, és nem vesz észre semmit abból, amit a szolgája Abigailnak
mond: „Mert kész a veszedelem urunk és egész háza népe ellen. De ő olyan
megátalkodott ember, hogy nem lehet beszélni vele.” (1Sám 25:17).
Aztán, amikor
kijózanodik Nábál, mert mindig jön a nagy kijózanodás, megtudja, hogy milyen
veszedelem várt rá, és azt is megtudja, hogy hajszálon múlt az élete, hogy mit
tett a felesége, mennyi ajándékot adott Dávidnak. Ekkor agyvérzést kap, és
hamarosan meghal. Olyan volt a halála, amilyen az élete. Durva és rossz természetű
ember volt és az is maradt egészen a halála napjáig. Nábál hasonlít ahhoz a
gazdaghoz, akiről Jézus beszélt, s nemes egyszerűséggel azt mondja, hogy
bolond. Egyik csűrt építette a másikhoz, és közben ezt mondta: „Én
lelkem, sok javad van sok évre félretéve, pihenj, egyél, igyál, vigadozzál!”
(Lk 12:19). Nábál úgy, mint a példázatbeli bolond gazdag csupán ezzel a földi
életével és a testi jóléttel törődött. De meghalt Nábál is a lakoma után, de mi
lett a lelkével?
A történetből
az is kiderül, hogy amikor a szolgák Nábállal már nem tudnak szót érteni, akkor
Abigailhoz fordulnak. Amikor a családfővel már nem lehet beszélni, egyrészt mert
hulla részeg, másrészt pedig, mert eleve durva és erőszakos ember, így lassan,
a felesége, Abigail veszi át a helyét. Neki mondják el a közelgő bajt, és ő az,
aki képes helyrehozni mindazt, amit a férfiak elrontottak. Így lett Abigail
békességszerző. Egy bölcs asszony, szelíd szava megtöri az indulatot. Ő nem fokozta
a bajt és a háborúságot, hanem lecsendesítette azt. Igaz rá az ige szava: „Türelemmel
a fejedelmet is rá lehet beszélni, és a szelíd szó a csökönyösséget is megtöri.”
(Péld 25:15).
2.
Abigail – a hűséges
társ
Abigailról azt
olvastuk, hogy jó eszű és szép termetű volt. Érdemes odafigyelni a bibliai
sorrendre. Nem azzal kezdi, hogy szép volt. A férfiak számára a szépség
rendkívül fontos. „Mindegy, hogy milyen csak
szép legyen” – szokták mondani a férfiak a párválasztásra gondolva. De a
Bibliában más a sorrend. Azt mondja a Biblia Abigailról, hogy jó eszű és szép
termetű. A Példabeszédek könyve így tanít: „A ház és a vagyon apai örökség, de az ÚRtól
van az okos feleség.” (Péld 19:14). Az Úrtól van az értelmes feleség, a
hűséges társ, a bölcs asszony. De Abigail nemcsak jó eszű, de szép is volt. Hűséges és bölcs társa, segítője volt a
férjének. Annak ellenére is, hogy férje, aki rossz természetű és durva ember
volt, s nyilván sokszor Abigaillal is így viselkedett, ő kitartott mellette. Amikor
a makacs és ostoba férje miatt nagy baj érné a családot, akkor is védi a férjét
attól, hogy a közelgő baj bekövetkezzék.
Abigail
kitartott emellett a durva és erőszakos ember mellett akkor is, amikor
kiléphetett volna ebből a házasságból. Hiszen itt volt a kiváló alkalom.
Titokban szövetkezhetett volna Dáviddal. Amikor találkozott Dáviddal, mondhatta
volna neki, hogy már nem bírja tovább Nábál mellett és nyugodtan végezzen csak
vele, őt pedig szabadítsa meg, esetleg utána vegye feleségül. Sok hasonló
történetet ismerünk. Az elnyomott, bántalmazott és meglázott asszony
szövetkezett egy másik férfival, pl. a férje ellenségével, s az végzett a
férjjel. De Abigail nem ezt teszi. Ő nem fordul a férje ellen, nem szövetkezik
a férje ellenségével. Abigail védi azt a szövetséget, azt a házastársi
közösséget, amit egyszer Isten színe előtt megkötöttek. Ő egyszer férjhez ment
Nábálhoz, Isten és az emberek előtt elkötelezte magát a férje iránti hűségre. Nem
tudjuk, hogy Nábál mindig ilyen durva és erőszakos volt-e, vagy csak a végére
változott meg, lett ilyenné, de Abigail kitartott mellette. Egyszerűen azért,
mert Nábál a férje, ő pedig Nábál felesége. Sok minden megváltozott, a
körülmények, a férje magatartása, de ő ne változott, hű maradt az adott
szavához. Abigail a hűséges feleség példaképe.
Abigail komolyan
vette, amit egyszer ott, Isten színe előtt mondott, hogy vele tűrök, vele
szenvedek. Sem egészségben, sem betegségben hűtlenül el nem hagyom. Holtáig és holtomiglan
hűséges segítőtársa leszek, vele tűrök, vele szenvedek. Pedig hányan meggondolják
magukat ma is. Valamikor azt mondták: igen, de most más a helyzet, ezért nemet
mondanak. Ha valaki, akkor Abigail aztán tényleg olyan helyzetben volt, hogy
oka lett volna meggondolni magát, de nem tette. Kitartott a nehéz helyzetben is
a férje mellett, és nem dobta el a házasságát, nem bontotta fel a szövetséget.
Ő valóban a nagy bajban is hűséges segítőtársa volt a férjének. És valóban, soha
nem volt Nábálnak nagyobb szüksége erre a jó eszű, értelmes és bölcs asszonyra,
mint ebben a rettenetes helyzetben, amikor a férfiak gőgje és bosszúszomja
majdnem végzetes bajt hozott mindenkire.
3.
Abigail – a
prófétai lélek
Abigail abban
is példát adott, ahogy Istenre tekintve megértette, hogy Izráelben már régen
nem Saul a király, hanem Dávid. Ez a felismerés csak Isten vezetése által volt
lehetséges. Úgy tűnik Abigail nemcsak jó diplomáciai érzékkel rendelkezett, de
a férfiakat is megszégyenítő módon, a politika terén is jól eligazodott. Bölcs
és istenfélő asszonyként figyelt Isten vezetésére, jól látta az ország
helyzetét és felismerte azokat a változásokat, amelyeket Isten már elindított,
de csak a jövőben fognak kibontakozni.
Miközben a
férje megvetéssel és gúnnyal beszél Dávidról, Abigail felismeri, hogy itt már
nem Saul, hanem Dávid a király. Még nem ült a trónra, még ne az övé a tényleges
hatalom, még él Saul, de mégis Dávid az igazi király.
Valójában Abigail
prófétai lélek volt, aki kijelentette Dávidnak a jövőjét: „Ha majd az ÚR véghezviszi az én
urammal mindazt a jót, amit megígért, és Izráel fejedelmévé tesz meg téged.”
(1Sám 25:30). Ez az asszony kijelentést kapott Istentől valami olyasmiről, amit
sokan még nem tudtak az országban. Bátorítja Dávidot, hogy Isten akarata
szerint ő lesz a király. Már csak idő kérdése, hogy mikor foglalja el a trónt,
amit Isten neki adott.
Abigail menti
meg a menthetetlennek tűnő helyzetet. Elébe megy a veszedelemnek és útját állja
a viharnak. Nemcsak bölcsen cselekszik, de nagyvonalúan is, többet is ad Dávidnak,
mint amennyit az kért. Szavaival és ajándékaival kiengeszteli a haragos
Dávidot, visszatartja az indulatos férfiakat a vérontástól. Táplálékkal látja
el Dávid seregét, de Isten szavát is hirdeti neki. Abigail fizikai és lelki
értelemben is bátorítja és erősíti Dávidot. Egyszerre bölcs és alázatos. Nagy
alázatról tesz tanúbizonyságot Abigail, amikor kész magára venni férje bűnét
is. Ezt olvassuk ugyanis róla: „A lábai elé borult, és ezt mondta: Uram, én
vagyok a bűnös!” (1Sám 25:23-24). Bár ő maga nem tett semmi rosszat, de
tisztában volt azzal, hogy feleségként ő egy a férjével. Ezzel a durva, erőszakos
és erkölcstelen emberrel bár sokban különböznek, de mégis egyek, mert
házastársak. Ezért kimondja, hogy ő ugyanolyan bűnös, mint Nábál. Akkor
is, ha ő maga nem tudott arról, hogy mit mondott az ő bolond férje. Magára
veszi a másik bűnét, mert a nehéz helyzetben is vállalja a házastársi köteléket.
Nemcsak a
férjét igyekszik megóvni a bajtól Abigail, de Izrael jövendőbeli királyát is: „Ne
legyen egy ilyen botlásod, és ne furdaljon, uram, a lelkiismeret, hogy ok
nélkül ontottál vért, és te magad álltál bosszút, uram!” (1Sám 25:331).
Abigail nagyon bölcsen visszatartja Dávidot a vérontástól, hogy ne furdalja
később majd a lelkiismeret a gyilkosság miatt, és ne vádolhassák azzal, hogy bosszúálló: „Most
pedig, uram, az élő ÚRra és az életemre mondom, hogy az ÚR tartott téged vissza
a vérontástól és attól, hogy te magad állj bosszút.” (1Sám 25:25).
Milyen bölcs és megfontolt, előrelátó szavak ezek ettől az asszonytól. Míg
Nábál, a férj, ostoba és vak a dolgok meglátására, addig Abigail, a feleség: lát.
Meglátta Dávidban Izrael jövendő királyát, és arra kérte, hogy királyhoz illően
viselkedjen, legyen irgalmas.
Ahogyan a mi Urunk
Jézus Krisztus is királyi méltóságunkra emlékeztetve int minket a
megbocsátására és az ellenség szeretetére, mert királyi dolog az, ha valaki
irgalmas és megbocsátó, nem fizet rosszal a rosszért.
Abigail prófétai
lélek, aki azt is látja, ami most még láthatatlan. Erre csak a hit képes, az
igazi, élő, Istenben bízó hit. Ezt a hitet adja nekünk is az Isten. Vigyázzunk
erre a hitünkre, mert ez életünk legnagyobb kincse. Ennek révén fogjuk mi is
látni mindazt, ami majd erőt ad, vigasztal, és ha kell, útba is igazít. Ez az a
hit, ami Istenhez kapcsol bennünket. Ezt az asszonyt is útba igazította a hite,
hogy bölcsen tudjon cselekedni. Nemcsak elkerülte a teljes pusztulást háza
népével együtt, hanem férje halála után Dávid, a jövendő nagy király feleségül
kérte magának és ő hozzá is ment. Személyes életében is áldást nyert, Isten rá
ragyogtatta arcát. Abigail titka pedig abban volt, hogy bölcs, békeszerető,
hűséges, hívő asszony volt. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése