100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 32.
Dávid
– juhpásztorból király
Olvasmány: 2Sám
7:1-29
„Most azért ezt mondd szolgámnak,
Dávidnak: Ezt mondja a Seregek URa: Én hoztalak el a legelőről, a juhnyáj
mellől, hogy fejedelme légy népemnek, Izráelnek. Veled voltam mindenütt,
amerre csak jártál, kiirtottam előled minden ellenségedet. Olyan nagy nevet
szereztem neked, amilyen neve csak a legnagyobbaknak van a földön. (2Sám 7:8-9).
A
Bibliában sok olyan híres emberrel találkozunk, akik az egész emberiség
történetére hatással voltak. De Dávid személye kiemelkedik valamennyi közül. Élettörténete
rendkívül fordulatos. Sokoldalú ember volt: juhpásztor, zenész, költő, harcos, ünnepelt
hős, üldözött közellenség, egyszer elmebetegséget színlel máskor ünnepi táncot
lejt. Látjuk könnyáztatta arccal, amikor a legjobb barátjának a haláláról
értesül, majd a palotája tetején sétálva, amikor kéjsóvár tekintettel bámulja a
fürdőző Betsabét. Később a bűnei miatt bánkódik, amikor Nátán próféta nyíltan
rámutat vétkére és lelepleződik, hogy házasságtörő és gyilkos. Látjuk őt
lehajtott fejjel kitámolyogni Jeruzsálemből, amikor az ellene fellázadt fia
üldözi. Dávid a válságos helyzetek tucatját élte át. Hol fönt, hol lent. De
valahogy mindig sikerült talpra állnia. Az Isten iránti őszinte bizalma, hűsége
és ragaszkodása sohasem rendült meg. A Biblia nem próbálja hibátlannak
bemutatni Dávidot, nem retusálja azokat a foltokat, amelyek ott vannak az
életén. Nem sugallja azt, hogy ő lett volna a jellem és a becsület tökéletes
mintaképe.
Dávidot
is emberként mutatja be nekünk a szentíró. Neki is megvoltak a maga gyenge
pontjai. Személyét az teszi rokonszenvessé, hogy kész volt a hibáiból tanulni,
képes volt a bűneivel Istenhez fordulni és tőle kérni a kegyelmet és a
megbocsátást. Nem a maga érdemeiben bízott, nem a maga erejére támaszkodott,
rábízta magát Isten kegyelemére és az Ő szeretetében bízott.
Sámuel első
könyve elsősorban Dávid fiatalkorát és a hosszú száműzetés időszakát beszéli
el. A Sámuel második könyve viszont már Dávidra, a királyra összpontosít, aki
egyesíti, vezeti és lelkesíti népét. Az ország leromlott állapotban volt,
amikor Dávid átvette az irányítást. A déli országrész lakói Saul halála után
elismerték Dávidot királyuknak. De az északi országrészben polgárháború tört
ki. Egy nagyhatalmú tábornok lázadást indított Dávid ellen és Saul egyik fiát
akarta a trónra jutatni. A hatalmi harc következik tele volt intrikákkal,
gyilkosságokkal és árulásokkal. Dávidnak végül sikerült leszámolnia minden
ellenfelével. Bölcsen arra törekedett, hogy megbékéltesse egymással a
szembenállókat. Igazságosan megbüntette azokat, akik ok nélkül erőszakoskodtak
vagy gyilkoltak, de tisztelettel bánt ellenfeleivel. Dávid elfoglalta
Jeruzsálemet és az ország politikai és vallási központjává tette. A belső
egység megteremtése után a külső veszéllyel is leszámolt, sikerült legyőznie a
retteget filiszteusokat. A békének és biztonságnak köszönhetően hamarosan
felvirágzott a kereskedelem, így az ország gyors fejlődésnek indult. Dávid fia
Salamon jórészt ennek köszönhette legendás gazdagságát. Dávid kétségtelenül az
ország legnépszerűbb és leghíresebb királya volt.
1.
Dávid a
kiválasztott
Amikor először
találkozunk Dávid nevével a Bibliában, akkor egy kis pásztorfiúként ismerjük
meg, aki „éppen a juhokat őrzi” (1Sám 16:11/b). Ez a történet beszámol
arról, hogy Izrael első királya, Saul kudarcot vallott. Bár Saul hatalmas
ígéreteket kapott Istentől, de mivel nem engedelmeskedett neki, nem követte
Isten vezetését, ezért csillaga leáldozik, az Úr elveti őt és keresni kezdi
utódját. A történet bevezetéséből azt is megtudjuk, hogy Isten Sámuel prófétának,
aki korábban Sault is királlyá kente, most ezt a kijelentést teszi: „Meddig
bánkódsz még Saul miatt? Hiszen elvetettem őt, és nem marad Izráel királya!” (1Sám 16:1/a).
Majd hamarosan ezzel a feladattal bízza meg Sámuelt: „Töltsd meg
olajjal a szarudat, és indulj! Elküldelek a betlehemi Isaihoz, mert az ő fiai
közül választottam magamnak királyt!” (1Sám 16:1/b).
Isten tehát az
engedetlen Saul helyett talált megának mást, olyat, aki valóban a „szíve
szerint” való királya lesz népének. Isten világosan ki is jelentette ezt Saul
számára: „Most azonban nem lesz a királyságod maradandó. Keresett magának az ÚR
valakit, aki a szíve szerint való, és őt tette népe fejedelmévé az ÚR, mert te
nem teljesítetted, amit megparancsolt neked az ÚR.” (1Sám 13:14).
De ki lesz az az
ember, az a kiválasztott, aki valóban az „Isten szíve szerint való” királya
lesz Izraelnek? Amikor az első királyt, Sault királlyá választották, róla ezt
mondta a szentíró: „Egy fejjel kimagaslott az egész nép közül.” (1Sám 10:23/a).
Majd Sámuel is a termetes növésére, daliás alakjára utalva így mutatta be őt a
nép előtt: „Látjátok,
hogy kit választott az ÚR! Hiszen nincs hozzá hasonló az egész nép között!” (1Sám 10:23/b.)
Ezt a választást pedig az egész nép nagy megelégedettséggel nyugtázta: „Ekkor
ujjongásban tört ki az egész nép, és ezt kiabálták: Éljen a király!” (1Sám
23/c).
Most újra
királyválasztásra kerül sor. Egyelőre még csak titokban történik meg az új
király kiválasztása, de mégis döntő fontosságú kérdés, hogy az első választás
nyilvánvaló kudarca után, végre az alkalmas ember kerüljön a trónra.
Isten
Betlehembe küldte Sámuel prófétát, még pedig egy Isai nevű férfi házához. Azt
is megtudjuk, hogy ennek az Isainak hét fia volt. De a hét fiú közül vajon
melyik az Isten által kiszemelt utód? Az apa természetesen a legidősebb fiát
mutatja be elsőként a prófétának, aki azt azonnal szimpatikusnak találja, de
Isten figyelmezeti őt: „Ne tekints a megjelenésére, se termetes
növésére, mert én megvetem őt. Mert nem az a fontos, amit lát az ember. Az
ember azt nézi, ami a szeme előtt van, de az ÚR azt nézi, ami a szívben van.”
(1Sám 16:7). Így aztán az elsőszülött után sorba jönnek a többiek is, de a
próféta válasza mindig ugyanaz: „Őt sem választotta az ÚR.” (1Sám
16:8/b). Csak a legkisebb marad végül, akit akkor még nem vettek férfiszámba,
ezért nem is hívták meg az ünnepi lakomára, hanem kint a legelőn vigyázott a
nyájra. Senki, még saját apja sem látja a legkisebb fiában, Dávidban, a kis
pásztorgyerekben a királyt. Isten azonban egészen másféle mércével mér, mint az
emberek. Bár Dávid szinte mindenben különbözik az elődjétől, Saultól, és a
saját családjában, a testvérei között sem számít sokat, mégis ő az Isten által
kiszemelt utód. Az utolsóról, a legkisebbről, az emberek által lenézett és
megvetettről mondja Isten azt Sámuel prófétának, hogy „Rajta! Kend föl királlyá, mert ő
az!” (1Sám 16:12/b). A szerény kezdetek és a később nyilvánvalóvá váló
egyéb hiányosságai és hibái ellenére így lesz Dávid a kiválasztott és Izrael történetének
legnagyobb királya.
Mi tesz
valakit alkalmassá arra, hogy király legyen? Amikor Dávid megjelenik Sámuel
próféta előtt, ezt a leírást adja róla a szentíró: „Ő pedig pirospozsgás, szép szemű
és jó megjelenésű volt.” (1Sám 16:12/b). Ez az, amit az emberi szem
lát. Isten számára azonban nem a külső számít. Dávid azért lett Isten
kiválasztottja, mert megnyitotta a szívét Isten előtt, engedte, hogy Isten
munkálkodjon benne. Dávid egész élete arról tesz tanúbizonyságot, hogy teljes
szívéből szerette Istent, ragaszkodott hozzá, emberi gyarlóságai, bukásai után
is mindig az Isten kegyelmét kereste. A történet itt ezzel a mondattal zárul: „Akkor az ÚR lelke szállt Dávidra, és attól kezdve
vele is maradt.”
(1Sám 16:13/b).
2.
Dávid az
óriásölő
Talán az egyik
legismertebb bibliai történet Dávid és Góliát története. Dávid fiatalkorának ez
az izgalmas és a szemtanú beszámolójának részletességével leírt eseménye
reményt kínál mindazoknak, akik elnyomott és kiszolgáltatott helyzetben élnek. Saul
királynak a Dáviddal szembeni dühödt haragja, irigysége minden bizonnyal itt
kezdődik, és Dávidnak ehhez a hőstettéhez vezethető vissza. A történet
bevezetéséből megtudjuk, hogy Saul bár egy hatalmas sereg vezére, mégis a sátrában
ül és megrettenve hallgatja az filiszteus óriás, Góliát szitkozódását. Ez a
félelem az egész izraeli hadsereget demoralizálta. A két és fél méter magas
óriásnak már a megjelenése félelemmel töltött el mindenkit: „Amikor
az izráeli férfiak meglátták azt az embert, mindnyájan elfutottak előle, mert
nagyon féltek.” (1Sám 17:24). Hiába hívja Góliát párbajra Saul
katonáit, senki sem akad a seregben, aki ki merne állni ellene. Így érkezik meg
Dávid a csatatérre, ahová az apja által küldött élelmet vitte a testvéreinek.
Dávid hallva Góliát szavait, amelyekkel Izraelt és annak Istenét káromolta,
azonnal jelentkezik a párviadalra. A rettegő király hajlandó rá, hogy egy
gyermeket küldjön az óriás ellen, ráadatja saját páncélját is, de kiderül, hogy
az túl nagy rá és képtelen benne mozogni, ezért leveti és csak a parittyáját és
a pásztorbotját viszi magával.
Két szembenálló
hadsereg egy-egy képviselőjének a bajvívása az ókorban általánosan elfogadott
módja volt a vitás kérdések rendezésének. Mindkét sereg legkiválóbb harcosa
küzdött meg egymással és a kettőjük párharca döntötte el a csata sorsát. A
pogányok ennek a párviadalnak gyakran mágikus jelentést is tulajdonítottak,
babonás hitük szerint a párharc eredménye az istenek döntését is tükrözte, a
vesztes fél ezért meg kellett, hogy hódoljon nemcsak a győztes fél, de annak az
istene előtt is.
Dávid nemcsak
népe becsülete miatt áll ki, hanem az Úr miatt. Ezt mondja Góliátnak: „Te karddal, lándzsával és dárdával jössz ellenem,
de én a Seregek URának, Izráel csapatai Istenének a nevében megyek ellened,
akit te kicsúfoltál.” (1Sám 17:45).
Pásztorfiúként
Dávid sok magányos órát töltött a legelőn a nyáj mellett, ahol tökélyre fejlesztette
a parittyával való harc technikáját. Szüksége is volt rá, mert a pusztában a
vadállatokkal és a rablókkal szemben is meg kellett védenie a nyájat. Az érte
aggódó királynak így beszél Dávid: „Pásztor volt a te szolgád apja juhai
mellett, és ha jött egy oroszlán vagy medve, és elragadott egyet a
nyájból, utánamentem, leterítettem, és kiragadtam a szájából.”
(1Sám 17:34-35). Most mégsem a saját ügyességében bízik Dávid, hanem abban az
Istenben, akit Góliát lebecsült és gyalázott, de akiről Dávid hiszi, hogy
erősebb, mint a filiszteusok istene. Míg Góliát a saját erejében és
fegyvereiben bízik, addig Dávid erőssége az Istenbe vetett bizalmában van. Saul
király tragédiája pontosan ebben volt, hogy képtelen volt teljes szívvel hinni
Istenben és rábíznia magát.
Dávid
hasonlóan Józsuéhoz vagy Gedeonhoz, teljesen Istenre bízva magát indul a
harcba. Amikor pedig az izraeli sereg azt látja, hogy megtörténik a lehetetlen,
a nagy és erős Góliát elesik és Dávid győz, egyszerre megfordul a helyzet,
felbátorodnak és harcba indulnak, a filiszteusok pedig megfutamodnak.
Így került Dávid
ismét a királyi udvarba, most már nemcsak zenészként, hanem mint a király
fegyverhordozója.
Dávid katonai
pályafutása ezek után gyorsan emelkedni kezdett. Ezt mondja róla a szentíró: „És ha Dávid harcba indult,
sikerrel járt mindenütt, bárhová küldte Saul. Ezért a harcosok élére állította
őt Saul. Tetszett ez az egész népnek, még Saul udvari embereinek is.”
(1Sám 18:5).
Nem sokkal
később pedig már az utcákon ünneplő nép így köszöntötte a csatatérről hazatérő
Dávidot: „Megölt Saul ezer embert, Dávid meg tízezer embert!” (1Sám
18:7/b). Ekkor két dolog történik. Egyrészt Saul irigykedni kezd Dávidra, akiben
riválist lát: „Ettől fogva állandóan rossz szemmel nézett Saul Dávidra.”
(1Sám 18:9). Másrészt viszont a nép kezdi felismerni Dávidban a jövendő
királyt: „De egész Izráel és Júda szerette Dávidot, mert ő vezette csatába és
vissza a hadinépet.” (1Sám 18:16).
3.
Dávid a
szenvedélyes király
Dávid szenvedélyes
természetű ember. Egyrészről az Isten iránti hűségében, szeretetében és ragaszkodásában
mutatkozott meg ez a szenvedély. Az Újszövetség így említi őt: „Dávidot
emelte királyukká, akiről bizonyságot is tett, és ezt mondta: Megtaláltam
Dávidot, Isai fiát, a szívem szerint való férfit, aki teljesíti minden
akaratomat.” (ApCsel 13:22). Dávid teljes szívével szerette és
szolgálta az Urat és ezt nem szégyellte őszintén és szenvedélyesen ki is
mutatni. A Biblia bemutatja nekünk azt a jelenetet, amikor Dávid Jeruzsálembe
hozatja a szövetség ládáját, ő maga pedig a láda előtt táncolva dicséri Istent.
A szövetség ládájának az új fővárosba hozatalával jelképesen azt fejezte ki Dávid,
hogy Izrael igazi uralkodója, nem ő, hanem maga Isten. Azzal pedig, hogy
királyi méltósága ellenére nem szégyellte tánccal és énekkel dicsérni Isten
nevét, még inkább kifejezte Isten iránti szenvedélyes szeretetét. Dávid
felesége viszont, aki egyébként Saul király lánya volt, megbotránkozva nézte,
amint a férje, a felséges király féktelen örömében az utcán táncolt. Míkal ezt
a szemére is vetette Dávidnak: „Milyen dicső volt
ma Izráel királya! Úgy mutogatta magát az udvari emberek szolgálóleányai előtt,
ahogyan csak féleszű ember szokta magát mutogatni.” (2Sám
6:20/b). Dávid azonban így igazítja helyre a feleségét: „Az ÚR színe előtt jártam
szent táncot, aki engem választott apád helyett és egész háza népe helyett, és
engem rendelt az ÚR népének, Izráelnek a fejedelmévé.” (2Sám 6:21). Amikor
azonban Dávid nem figyelt az Úrra, akkor szenvedélyes természete könnyen
elragadta és a bűn útjára vitte. Saul előli való bujdosása idején, amikor egy
Nábál nevű férfi megsértette Dávodot, ő olyan haragra gerjedt, hogy négyszáz
emberével indult el kiirtani annak egész családját. Dávidot a vérbosszútól csak
egy bölcs asszony, Abigail szelíd szava tartotta vissza.
Egy másik
alkalommal viszont éppen egy nő miatt került bajba Dávid. Ekkor ismét a szenvedélyes
természete ragadta el Dávidot, amikor a palotája tetején sétálva meglátta a
szomszédban fürdőző Betsabét. Dávid nem tudott ellenállni a kísértésnek s ezzel
elindult egy lavina, melyben Dávid nemcsak házasságtörővé, de gyilkossá is vált.
Majd Isten büntetéseként látnia kellett gyermeke halálát, sőt mindazt a
háborúságot is, ami később a családjában ítéletként jelen volt. Dávid bűne
Nátán próféta példázata által lelepleződött. De ebben a drámai jelenetben mutatkozott
meg ismét Dávid nagysága. A király a bűnét leleplező prófétát ugyanis nem
kivégeztette, hanem igazat adott neki: „Vétkeztem az Úr ellen!” (2Sám 12:13).
Ekkor Dávid ismét Istenhez fordult, az
51. zsoltárban olvashatjuk imádságát, amely a világ egyik legszebb bűnvalló
imádsága: „Tiszta szívet teremts bennem, Istenem, és az erős lelket újítsd meg
bennem!” (Zsolt 51.12). Ezért
volt Dávid az Isten „szíve szerint való” király, mert ő valóban az Úrnak adta
oda a szívét. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése