100
TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 89.
Az
eljövendő Messiás portréja 3.
Olvasmány: Zak
9:1-17
„Örvendj nagyon, Sion leánya, ujjongj,
Jeruzsálem leánya! Királyod érkezik hozzád, aki igaz és diadalmas, alázatos, és
szamáron ül, szamárcsikó hátán.” (Zak 9:9)
Az
Ószövetség azzal zárul, hogy Isten a próféták által ígéretet ad, hogy Isten
Szabadítót küld, aki népe és az egész emberiség megváltója lesz. Ez után a
„nagy advent” ideje következik, amikor Isten népe várva várta az ígéretek
beteljesedését, a Messiás eljövetelét. Ma Zakariás próféta könyve alapján
vizsgáljuk meg a Messiás eljöveteléről szóló ígérteteket.
Zakariás könyve
a leghosszabb a kispróféták közül és minden más ószövetségi könyvnél több
messiás-próféciát tartalmaz. Zakariás próféta kortársa volt Haggeusnak, és
ugyanazon hallgatóság felé szolgáltak. Haggeus a beszédében elsősorban
figyelmeztetett, Zakariás viszont inkább bátorította a hallgatóságát. Haggeus
prédikált, Zakariás viszont látó volt, aki jelekről tett bizonyságot. Zakariás színes képek és vigasztaló
prédikációk segítségével festette meg Istennek a jövőre vonatkozó dicsőséges
terveit, melyeket szövetséges népének szánt, így bátorítva a templom
újjáépítése mellett elkötelezetteket. A várakozás ideje alatt ezért el kell
hagyni a bűnt, meg kell térni és be kell fejezni a templomot. Ezzel a buzgó
lelkesedéssel munkálkodva kell várni a Messiás érkezését. Zakariás próféta
szavait majd az evangélisták szó szerint is idézik, amikor Jézus virágvasárnapi
bevonulásáról írnak.
Magáról Zakariásról
azt tudjuk, hogy Iddó leszármazottja volt, azaz nemcsak próféta volt, hanem
egyben pap is. Ez magyarázatot ad arra, hogy miért utal olyan gyakran a
templomra látomásaiban és prédikációiban.
Ma sok
bibliaolvasó ember számára nehézséget jelent Zakariás könyvének megértése. Az
egész könyv ugyanis tele van konkrét személyekre tett utalásokkal, amelyeket
nem könnyű értelmezni. A könyv első hat fejezetében nyolc jelképes látomással
találkozunk, amelyeknek célja, hogy bátorítsák a templom építőit. Ezeknek az elsődleges
üzenetük az, hogy Isten újra azon munkálkodik, hogy népe között vegyen lakozást
Jeruzsálemben. Megvédi őket ellenségeiktől, megtisztítja bűneikből, és
eltávolítja a gonoszságot közülük. Biztosítja számukra az új kezdet
lehetőségét.
A könyv következő szakasza, a 7-8. fejezet viszont
már arról szól, milyen életet szán Isten a megújult népnek. Ez a rész számos
bátorító ígéretet tartalmaz Izrael számára. Az utolsó hat fejezet tele van
rejtélyes utalásokkal, miközben részletesen ecseteli, milyen küzdelmeket kell
Izrael népének kiállnia, míg betölti küldetését. A jövendölések szenvedésekről,
de győzelemről is szólnak. Ezek a fejezetek sokat segítettek az evangéliumok
íróinak, hogy megértsék Jézus szenvedését, halálát és feltámadását. Jézus első
eljövetelével kapcsolatosan Zakariás próféciái tévedhetetlenül pontosak voltak.
Így amikor Jézus életének utolsó földi napjairól beszéltek az apostolok,
általában mindig Zakariás próféta szavait idézték. A Jelenések könyve a
történelem végső céljáról szólva szintén Zakariás jövendöléseiből merít.
1.
Az eljövendő új király
ígérete
Zakariás
először az Izraellel ellenségeire váró pusztító ítéletről prófétál, majd
kijelenti, hogy Izraelt megőrzi az Úr addig, míg el nem jön a várva várt nap, a
Messiás érkezése. A Sion Királya, szamárcsikó hátán érkező Messiás majd megvédi
népét és megfutamítja ellenségeit. Zakariás azt is megjövendöli, hogy dacára
annak, hogy ez a király megváltást hoz a népe számára, mégis el fogja népe őt utasítani.
Zakariás könyvét olvasva a 9. fejezetben egy radikális fordulatról hallunk a prófétai
kijelentés üzenetében. A próféta először töredezett képekben igyekszik kifejezni
Isten üzenetét a világmindenség jövőjéről és az Isten népének abban való jövőbeli
szerepéről. Azt megállapíthatjuk, hogy az ezekben a részekben leírt próféciák
még ma is nehezen érthetők. A végső jövőkép azonban bíztató. Isten népe nem
marad örökre leigázott kis nép, hanem ismét a történelmi események
középpontjába kerül majd. Egykor majd a hatalmas nemzetek is mind Jeruzsálembe
mennek, hogy ott Istent imádják: „Az ÚR lesz a király az egész földön. Azon a
napon az ÚR lesz az egyetlen Isten, és neve az egyetlen név.” (Zak
14:9).
Hogyan
lehetséges ez? Még Izrael számára is túl merésznek tűnt ez az álom. Zakariás
korában még ahhoz is a távoli perzsa királytól kellett engedélyt kérni, hogy
újjáépíthessék saját templomukat. Perzsia volt a világ középpontja, amelyhez
képest Jeruzsálem jelentősége eltörpült. Hogyan is válhatna Izrael nagy néppé? Zakariás
könyvének ezek a fejezetei azt mutatják be, miként megy majd végbe Izrael
felemelkedése sok küzdelem és szenvedés árán. Ezeket a sorokat olvasva úgy
tűnik, hogy a gonoszság és a nyomorúság diadalmaskodik, mielőtt Isten
beavatkozna az eseményekbe. Izrael jövendőjének a záloga az „eljövendő” vezető,
aki egy egészen szokatlan és rendkívüli vezető lesz. A zsidó nép természetesen
arra számított, hogy ez az „eljövendő vezető”, a Messiás, egy győzedelmes
harcos lesz, annál is inkább, hiszen számos más ószövetségi prófécia így
ábrázolja őt. Zakariás azonban azt mondja, hogy ez a király a szegények
állatán, szamárháton érkezik majd.
„Örvendj nagyon, Sion leánya, ujjongj,
Jeruzsálem leánya! Királyod érkezik hozzád, aki igaz és diadalmas, alázatos, és
szamáron ül, szamárcsikó hátán.” (Zak 9:9). Az evangéliumi szerzők ezt
a verset idézik, amikor Jézus jeruzsálemi bevonulásáról írnak. Jézus szóról-szóra
pontosan beteljesítette Zakariás próféciáját. A nagy hadvezérek többnyire lovon
közlekedtek, de Zakariás itt külön kiemeli azt is, hogy az eljövendő Messiás király
betiltja majd a harci kocsik és a lovak használatát (Zak 9:10). Az itt leírt
király jellemzése valóban tökéletesen ráillett Jézusra. Azt is tudjuk, hogy emiatt
gyakran csalódást okozott követőinek, akik egy harciasabb vezetőre vágytak.
Zakariás ráadásul ezt a vezetőt nem uralkodóként, hanem pásztorként írja le,
akit a népe elutasít: „Ezért széledt el népem, mint egy nyáj,
nyomorúságra jutott, mert nem volt pásztora… Gondja lesz a Seregek URának
nyájára, Júda házára, fölékesíti őket.” (Zak 11:4-17). A szakasz
megértéséhez tudnunk kell azt, hogy a prófétai üzenetek gyakran kettős jelentéssel
bírtak, az egyik a korabeli hallgatóságnak szólt, a másik, mélyebb értelmű
jelentés pedig egy későbbi kornak. Ebben a részben Zakariás tűnik fel a sokak
által megvetett pásztor szerepében, amelyet később Jézus magára alkalmazott. Végül
Jeruzsálem kesergő lakóiról ír Zakariás próféta, akik „gyászolják azt, akit átdöftek”
(Zak 12:10). A bibliamagyarázók szerint Jézus közvetlen a halála előtt magára
vonatkoztatva idézte Zakariás szavait, amikor azt mondta, hogy a „jó
pásztor életét adja a juhokért.” (Jn 10:11). Zakariás könyve azért is
emelkedik ki a többi kispróféta írása közül, mert az Újszövetség szerzői
Zakariás prófétának az eljövendő vezetőről szóló jövendöléseit egyértelműen
Jézusra vonatkoztatták. Jézus a hadsereg nélküli király, akinek a koronája tövisekből
készült, és aki fehér ló helyett szamárcsikó hátán érkezik. Az Ószövetségben
egyedül Ézsaiás könyvének az 53. fejezete az, ahol Zakariáshoz hasonlóan Jézus
életének ez a paradox volta, szintén említésre kerül. Valóban Jézus az a szelíd
vezető, aki király és pásztor egyszerre, és aki szenvedése által
diadalmaskodik.
2.
Az alázatos király
Az
eljövendő Messiás portréját Zakariás próféta színes képek és vigasztaló
beszédek segítségével festi meg. Istennek a jövőre vonatkozó dicsőséges terveit
sorolja fel, melyeket az ő szövetséges népének szánt, így bátorítva a templom
újjáépítése mellett elkötelezetteket. Bár a hirtelen támadt lelkesedés hamar
lelohad, maga a feladat továbbra is fontos, hiszen Izrael eljövendő Messiása
számára a templom lényeges szolgálati terület lesz. Isten meg fogja tartani
népének tett ígéretét, és a Messiás érkezésekor a böjt idejét a bőség ideje
fogja felváltani. Éppen ezért arra hív mindenkit Zakariás, hogy hagyják el a
bűnt, fejezzék be a templomot, és buzgó lelkesedéssel várják a Messiás érkezését.
Így tehát Zakariás, amikor az eljövendő Messiás portréját megrajzolja, akkor
egy olyan eljövendő Királyról beszél, aki alázatosan, szamárháton érkezik majd
meg. A fejezet első fele még Istennek Júda ellenségein végrehajtandó ítéletéről
szól, de a folytatásban kijelenti a
próféta, hogy az igazi békességet majd csak az alázatos Király, a békesség
fejedelme, a Messiás fogja elhozni. Zakariás azt hirdette, hogy e király
érkezése hamarosan várható, ezért arra buzdította a Siont, azaz Jeruzsálemet,
hogy ujjongva örüljön. Ez az igazi Messiás király fogja elhozni az üdvösséget.
Tudjuk,
hogy az ókori Keleten az volt a szokás, hogy egy király érkezését mindig látványos
pompa és dicsfény övezte. Az akkori becsület és szégyen alapú kultúra
gondolkodásában ennek az elmaradása súlyosan sértette volna a király
tekintélyét. Ezért a királyok mindig nagy kísérettel utaztak. Egyes magyarázók
szerint Zakariás próféciája itt arra az ókorban közismert gyakorlatra mutatott,
amely szerint a békés szándékkal érkező király szamárháton vonult be, míg a
háborúra készülő, vagy háborúból érkező király pedig harci lovon. Az
evangéliumok beszámolóiból tudjuk, hogy mikor Jézus földi szolgálatának az
utolsó hetéhez érkezett, akkor a tanítványainak egy különleges megbízatást
adott. Azt mondta, hogy menjenek be a városba és hozzanak neki egy szamárcsikót
és ha bárki megkérdezi őket, akkor mondják azt, hogy az Úrnak van szüksége rá.
Jézus
mivel tisztában volt azzal, hogy ő kicsoda, ezért igyekezet pontosan beteljesíteni
Isten minden korábban reá és küldetésére vonatkozó kijelentését. Nyilvánvaló,
hogy Jézus jól ismerte Zakariás próféciáját is. Ezért tehát nem véletlen, hogy
Jézus egy szamarat választ, amikor bevonul Jeruzsálembe. Hiszen ez egy olyan
jelképes cselekedet, amely mindenki számára a békességgel érkező király jelképe
volt. Máté evangélista megjegyzi azt is, hogy e jel hatására az egész város
fölbolydult, és kérdezősködni kezdett, hogy vajon kicsoda ez az ember. De Jézus
számára ez nem volt kérdés. Azzal, hogy egy szamár hátán érkezett, láthatóan
kifejezte, hogy ő az a Messiás, akinek az érkezését a prófécia megjövendölte.
Látjuk
azonban azt is, hogy Zakariás hiába jelentette ki népe számára már
évszázadokkal korábban, hogy miképpen fog történni a Messiás eljövetele, amikor
mindez beteljesedett, ők még sem azonosították be az eseményeket a
próféciákkal. Saját népe tragikus módon félreértette Jézust. A nagyhét első
napján, a virágvasárnapi bevonulás alkalmával még királyként üdvözölték, de öt
nappal később, nagypénteken már megtagadták, és mint istenkáromlót és bűnözött
keresztre feszítették.
Jézusban
a Zakariás által megjövendölt alázatos Király érkezett el hozzánk. Királyi
voltát fejezték ki mind a pálmaágak, mind pedig a dicsőítő ének. Az alázatát
pedig a szamár. Mert bár ő méltó volt minden imádatra és dicsőítésre, mégis
megalázta magát egészen a kereszthalálig. Soha senki nem látott még hozzá
hasonló királyt.
3.
Az önmagát
feláldozó király
Zakariás
könyvét olvasva láthatjuk továbbá azt is, hogy Isten szava Krisztus előtt
évszázadokkal előrevetítette a keresztre feszítést, mint kivégzési módot,
mégpedig úgy, mint amely a Messiással is meg fog történni, halálát okozva.
Közvetlenül az után, hogy Zakariás Isten ígéretéről szól, miszerint kiárasztja népére
a „könyörületesség
lelkét”, azzal folytatja, hogy az emberek arra tekintenek,
„akit átszögeztek” (Zak 12:10). A prófécia elhangzásakor valószínűleg a
legtöbb hallgató számára nem volt még világos, hogy mit is jelent ez a
titokzatos kijelentés.
De
majd több évszázaddal az után, hogy Zakariás mindezt lejegyezte, a rómaiak bevezetik a lázadások és felforgató
tevékenységek visszaszorítására a keresztre feszítést. A halálra ítélt
bűnözőket odaszegezték a kereszthez, és gyakran napokig hagyták őket ott szenvedni,
mígnem a sokféle trauma a halálukat okozta. Ezt egyfajta elrettentő példának
szánták a rómaiak.
A
kereszthalálról tudnunk kell, hogy ez a
legnagyobb szégyen jelképe volt. Az elítélt bűnöző nyilvánosan közszemlére téve,
meztelenül szenvedett hosszasan, miközben ki volt szolgáltatva a tömeg gúnyolódásának
vagy éppen a szenvedés borzalmai miatti szörnyülködő megnyilvánulásoknak.
Hihetetlennek sőt lehetetlennek tűnik, mégis igaz, hogy az, aki szava által
teremtette az egész világot, maga is elszenvedte a halál e borzalmas formáját. Isten
Fia a kereszten föláldozta magát az emberiség bűnéért. Két bűnöző között feszítették
keresztre, ő pedig utat nyitott az embereknek az Isten országába. Jézus
keresztre feszítése alkalmával minden a zakariási prófécia szerint történt. Az
evangéliumok leírásaiból megtudjuk, hogy Jézus kivégzése során a zsidó vezetők
azt kérték, hogy törjék el a lábszárcsontját, hogy hamarabb bekövetkezzen a
halála, ugyanis azt akarták, hogy a holttestek ne maradjanak szombatra a
kereszten. Pilátus engedélyt is adott erre. De miután a katonák eltörték a két
másik elítélt lábát, észrevettek, hogy Jézus már nem él, ezért nem törték el a
lábát, hanem az egyik katona Jézus oldalába döfte a lándzsáját. János evangélista,
aki jól ismerte Zakariás könyvét és saját szemével látta az eseményeket, arra
mutat rá, hogy Jézus keresztre feszítésének egyetlen mozdulata sem volt
véletlen. Jánosnak, amikor látta, hogy a lándzsa átszúrja Jézus oldalát, eszébe
jutott Zakariás próféciája. Isten saját szavát teljesítette be Fia halálának
minden egyes körülményével.
Jézus
azonban nem maradt halott, hanem feltámadott és megjelent a tanítványainak,
bizonyítva, hogy ő él. Amikor János apostol a feltámadott Krisztus
visszajöveteléről ír, így fogalmaz: „Íme, eljön a felhőkkel, és minden szem
meglátja őt, még azok is, akik átszegezték.” (Jel 1:7). Nyilvánvaló
utalás ez is a zakariási prófécia beteljesedésére. Az átszegezett, átszúrt,
keresztre feszített és feltámadott Krisztus vissza fog térni, hogy uralkodjon
népe felett örökké. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése