Feltámadott az Úr bizonnyal
Valljuk, hogy Krisztus feltámadott halottaiból. Ez a feltámadás, melyet előre megjövendölt, felmagasztaltatásának első lépcsője. Miután egész a halálig megaláztatott, most Krisztus diadalmaskodik a halálon, poklon és síron.
A feltámadás az eltemetése utáni harmadik nap kora reggelén történt. Tehát vasárnap reggel, a hét első napján. Fogalmazhatunk úgy, egyrészt, hogy az Atya Isten feltámasztotta a Fiát. Másrészt, hogy Isten Fia maga támadt föl. Mindkét kifejezést megtaláljuk a Bibliában.
A húsvét kezdettől fogva a keresztyén egyház legnagyobb ünnepe volt. Az, hogy Krisztus legyőzte a halált, a legfontosabb üdvtény. A Heidelbergi Káté 45. kérdése és felelete így hangzik:
Mit használ nekünk Krisztus feltámadása?
Először: Feltámadásával a halált meggyőzte, hogy minket részesévé tehessen annak az igazságnak, amelyet halálával szerzett. Másodszor: az Ő ereje minket is Új életre támaszt. Harmadszor: Krisztus feltámadása a mi dicsőséges feltámadásunknak is bizonyos záloga.
Krisztus a zsenge (1Korinthus 15,20).
Krisztus feltámadását ésszel megérteni nem lehet. Ezért tagadják sokan a föltámadás megtörténtét, és például mítosznak nevezik. Ezt a tévtanítást, mely az egyházon belül is előfordul, határozottan el kell utasítanunk.
Ellentétben áll a Biblia bizonyságtételével. Pál azt mondja az 1Korinthus 15,14-18-ban: ha Krisztus fel nem támadott, akkor hiábavaló a mi prédikálásunk és hiábavaló a hitünk is; akkor még bűneinkben vagyunk; akkor azok is ELVESZTEK, akik Krisztusban aludtak el.
Ugyanabban a fejezetben szól az apostol jézusnak a feltámadása utáni különféle megjelenéseiről. Ezek a megjelenések megerősítik a feltámadás bizonyos voltát.
Az ÓSZÖVETSÉGBEN: PÁSKA - szabadulás Egyiptomból Halott-feltámasztások az ószövetségben: a sareptai özvegy fia - 1 Királyok 17,17-24. Halott-feltámasztások az Újszövetségben: Jairus leánya - Lukács 8,40-56 |
Olvasd el!
Zsolt 118; Mt28; Mk 16; Lk24; Jn 11; Jn20; 1Kor 15; Kol13.
Bibliatanulmány: Jn 20:3-9
Mária Magdaléna Jézus sírjához ment, és látta, hogy a követ elhengerítették. Péterhez
és a másik tanítványhoz sietett, és elmondta nekik. Azok odafutottak, hogy megnézzék.
1. Ki a „másik tanítvány”? (3. v.) Hogy nevezi magát? (2.. v.) Miért?
2. Melyik tanítvány fut lassabban, mint a másik? (4. v.)
3. A sírban rend van (5. és 7. v.) Mi ennek a jelentősége?
4. A 9. versben szemrehányás van. Miféle szemrehányás?
Kérdések
1. Mi a feltámadás haszna? (Heidelbergi Káté: 45. kérdés és felelet)
2. Sorolj fel néhányat Jézusnak a feltámadása utáni megjelenései közül!
3. Mit olvasunk Tamásról? (Jn 20,24-29)
4. Tudhatták a tanítványok, hogy Jézus feltámad?
5. Mit jelent az 1 Korinthus 15,3-ban és 4-ben, hogy Krisztus meghalt és feltámadt az írások szerint”?
6. Mit tanítanak a zsidók Krisztus feltámadásáról? (Mt 28,11-15)
7. Mikor ünnepeljük a húsvétot?
8. Mi a kapcsolat az ószövetségi páska és az újszövetségi húsvét között?
9. Mi lenne, ha Jézus nem támadt volna fel? (1 Kor 15,14-18).
10. A húsvétot az „új élet” ünnepének is nevezik. Mit jelent ez?
11. Minek nevezheted Péter pünkösdkor tartott prédikációját? (ApCsel 2,22-36).
12. Miért nem hisznek sokan a feltámadásban?
13. Mit jelent ez: minden vasárnap húsvét?
14. A húsvét és vasárnap szavaink jelentése miért félrevezető?
15. Melyik nyelv fejezi ki helyesen a húsvét és a vasárnap tartalmát?
Idézet
Imádság
Feltámadott az Úr bizonnyal
Úr Jézus Krisztus!
Te újra életet leheltél a halott világba.
Te érvénytelenné tetted
a pusztulás, az elmúlás
kikerülhetetlen és megmásíthatatlan
emberi törvényét azzal,
hogy Istenként eljöttél ide, az embervilágba,
végigjártad az emberiét útjait,
és földi létednek a végén
új törvényt adtál,
az ember számára új törvényt hoztál,
ami az üdvösség kegyelem-valósága.
Köszönöm, hogy a Te feltámadásod
éltető fénysugárként ragyogja be
az én életemet is!
Köszönöm, hogy Te áttörted
a félelmek és a fájdalmak kapuját,
és utat nyitottál az én számomra is
az üdvösségbe!
ÁMEN
„Áldott az Isten és a mi Urunk Jézus Krisztusnak Atyja, a ki az ő nagy irgalmassága szerint újonnan szült minket élő reménységre Jézus Krisztusnak a halálból való feltámadása által.” (1Pét 1, 3) |
HISSZÜK ÉS VALLJUK (14.)
Feltámadott az Úr bizonnyal!
"Ne félj;
én vagyok az Első és az Utolsó. És az Élő; pedig halott voltam, de íme élek
örökkön örökké, és nálam vannak a pokolnak és a halálnak kulcsai." Jel 1:17-18
A „Hisszük
és valljuk” címmel kezdett sorozatunkban az Apostoli Hitvallás második
részével, vagyis a Jézus Krisztusról szóló résszel foglalkozunk. Mai témánk
címe „Feltámadott
az ÚR” vagyis Jézus Krisztus feltámadásáról és annak következményeiről
lesz szó.
Hitvallásunk a Jézus szenvedéséről és haláláról szóló rész után a
feltámadásról tesz bizonyságot. Az Atya a Fiú engedelmességét, önmaga
megalázását és a keresztvállalást azzal jutalmazta, hogy feltámasztotta őt a
halálból. A feltámadás a Názáreti Jézus igazolása volt, nem jóvátehetetlen
sorstragédia történt vele, hanem Isten üdvtervét valósította meg: „a
halottak közül való feltámadásával Isten hatalmas Fiának bizonyult.” (Rm
1:4).
Valljuk tehát, hogy Krisztus feltámadott a halálból. A feltámadás, Jézus
megaláztatását követő felmagasztalásának az első lépése. Miután ugyanis egészen
a halálig megaláztatott, most Krisztus diadalmaskodik a halálon, poklon és
síron.
Jézus feltámadása, az ő eltemetése utáni harmadik napon következett be, vagyis
a hét első napján. Fogalmazhatunk úgy is, hogy az Atya Isten feltámasztotta a
Fiát, de úgy is, hogy Isten Fia maga győzte le a halált. Mind a két kifejezést
megtalálhatjuk a Szentírásban, mind a kettő helyes.
Húsvét ezért kezdettől fogva a keresztyén egyház legnagyobb ünnepe. Az egyház
számára a legfontosabb üdvtény, hogy Jézus legyőzte a halált.
Azonban Krisztus feltámadását ésszel megérteni nem lehet. Ezért is tagadják
sokan a Krisztus feltámadásának tényét és csupán egy mítosznak egy szép mesének
tekintik azt. Ezt a hamis tanítást azonban határozottan el kell utasítanunk.
Pál világosan rámutat arra, hogy egész keresztyén hitünk az Úr feltámadására
épül: „Ha pedig Krisztus nem támadt fel, akkor hiábavaló a mi igehirdetésünk,
de hiábavaló a ti hitetek is. Sőt Isten hamis tanúinak is bizonyulunk, mert
akkor Istennel szemben arról tanúskodtunk, hogy feltámasztotta a Krisztust,
akit azonban nem támasztott fel, ha csakugyan nem támadnak fel a halottak.” (1Kor
15:14-15). S bár a feltámadást ésszel megérteni és a hitetlent bizonyítékokkal
meggyőzni valóban nem lehet, vannak mégis olyan bizonyságok, amelyek a hívő
ember hitének erősítését szolgálhatják.
·
Jézus
feltámadásának három bizonysága
A Szentírás Jézus feltámadásának három bizonyságát adja elénk, ezek pedig az
üres sír, a Feltámadott megjelenései és a tanítványok megváltozott élete.
Az első bizonysága tehát Jézus
feltámadásának az ő üres sírja volt. Mind a négy evangélista beszámol
arról, hogy a szombat elmúltával, a hét első napjának reggelén azok az
asszonyok, akik azzal a szándékkal mentek ki Jézus sírjához, hogy a holttestet
bebalzsamozzák, a sírt üresen találták. Ugyanezt a tényt erősítette meg két
férfitanítvány is, Péter és János, akik magdalai Mária híradására szaladtak a
sírhoz:
„Nyomában
megérkezett Simon Péter is, bement a sírba, és látta, hogy a leplek ott
fekszenek, és hogy az a kendő, amely a fején volt, nem a lepleknél fekszik,
hanem külön összegöngyölítve, egy másik helyen. Akkor bement a másik tanítvány
is, aki elsőnek ért a sírhoz, és látott, és hitt.”(Jn 20:7-8).
De az üres sír tényét még Jézus ellenségei sem vonták kétségbe, hanem inkább
elferdíteni igyekeztek, amikor elterjesztik a hírt, hogy a „tanítványai lopták el éjjel” (Mt
28:13). Ez a vád azonban teljességgel elképzelhetetlen, hiszen a
Gecsemané-kertből szétfutott tanítványok semmi esetre sem merészkedtek volna
oda, ahol fegyveres katonák őrzik a sírt. Péter pedig még azt is letagadta,
hogy egyáltalán ismerte Jézust. Még a húsvét vasárnapjának estéjén is „a
zsidóktól való félelem miatt.” (Jn 20:19) a tanítványok csak bezárt
ajtók mögött mertek csak egybegyűlni. Nagypénteken maga a főpap kiáltotta oda
gőgösen Jézusnak, hogy szálljon le a keresztről, de ő nem szállt le, hanem
végigszenvedte a kereszt borzalmait, hogy az engesztelő áldozat teljes legyen.
Így az üres kereszt helyett még nagyobb csoda, az üres sír állhatott ott a
tanítványok előtt.
A második bizonysága Jézus
feltámadásának, nem más, mint a Feltámadott megjelenései. Pál apostol a
Korinthusi gyülekezetnek írott levelében felsorol egy listát azokról, akik
találkoztak Jézussal a feltámadása után: „És megjelent Kéfásnak, majd a
tizenkettőnek. Azután megjelent több mint ötszáz testvérnek egyszerre, akik
közül a legtöbben még mindig élnek, néhányan azonban elhunytak. Azután
megjelent Jakabnak, majd valamennyi apostolnak. Legutoljára pedig, mint egy
torzszülöttnek, megjelent nekem is.” (1Kor 15:5-8). Ám ez a lista sem
teljes, nincs szó benne Mária Magdolnáról és a szent asszonyokról, akiket mind
a négy evangélista megemlít. Pál nem említi az emmausi tanítványokat sem,
akikről viszont Lukács megemlékezik, hogy szintén látták az Urat.
A hitetlen emberek Jézus feltámadásával kapcsolatosan azt kezdték mondogatni,
hogy a tanítványok talán bizonyára csak képzelődtek és álmodoztak, vagy
egyszerűen csak a maguk vigasztalására találták ki a mesét arról, hogy Jézus
feltámadt a halálból. Azonban mindezt megcáfolja az a tény, hogy a tanítványok
készek voltak börtönt, kínzásokat és a halált is elszenvedni, de Krisztus
feltámadását nem voltak hajlandók megtagadni. Vajon egy kitalált meséért ki
lenne képes mindezt elszenvedni? Pál meg is kérdi a hitetlenkedő
korinthusiaktól, hogyha a feltámadás csak mese, akkor vajon „miért vállalunk veszedelmet mi
is minden percben? Naponként a halállal nézünk szembe.” (1Kor
15:30-31). Péter és János apostol pedig a Nagytanácsnak a fenyegetésére, amikor
meg akarják tiltani, hogy Jézus feltámadását hirdessék, ezt válaszolják: „mert
nem tehetjük, hogy ne mondjuk el azt, amit láttunk és hallottunk.” (ApCsel
4:20).
A harmadik bizonysága pedig Jézus
feltámadásának a tanítványok megváltozott élete. Mindenki láthatta
Jézus tanítványain a döntő változást. Húsvét előtt, még a félő és saját
életüket menteni akaró tanítványokat látjuk, akik maguk is csalódottan vallják:
„Pedig
mi abban reménykedtünk, hogy ő fogja megváltani Izráelt. De ma már harmadik
napja, hogy ezek történtek.” (Lk 24:21). Péter, aki korábban Jézusnak
a szenvedésről és a kereszthalálról való beszédét hallva még fogadkozott,
nagypéntekre virradóra háromszor tagadja meg Mesterét: „Nem ismerem azt az embert,
akiről beszéltek.” (Mk 14:71). A tanítványok szétzilált
seregként, feje-vesztett testületként csendben elrejtőznek és igyekeznek minél
inkább észrevétlenek maradni.
Húsvét után azonban minden megváltozik. A Feltámadottal való találkozás után
ugyanezek a tanítványok bátor hitvallóként viselkednek. Amikor pedig pünkösd
ünnepén a Szentlélek ajándékában is részesülnek nyíltan és mindenki előtt
hirdetni kezdik Jézus feltámadását: „A názáreti Jézust, azt a férfiút, akit az
Isten igazolt előttetek erőkkel, csodákkal és jelekkel, amelyeket általa tett
az Isten közöttetek, ahogyan magatok is tudjátok, azt, aki az Isten
elhatározott döntése és terve szerint adatott oda, ti a pogányok keze által
felszegeztétek és megöltétek. De őt az Isten, miután feloldotta a halál
fájdalmait, feltámasztotta, mivel lehetetlen volt, hogy a halál fogva tartsa őt.” (ApCsel
2:22-24).
Túrmezei Erzsébet "Húsvét után" című versében így jellemzi a
tanítványok megváltozott életét:
HÚSVÉT
ELŐTT… nehéz, szomorú léptek.
Húsvét előtt… zokogó, bús miértek.
Húsvét előtt… ajtók, kemények, zártak.
Húsvét előtt… arcok, fakóra váltak.
Húsvét előtt… szívek, üres-szegények.
Húsvét előtt… kihamvadott remények.
Húsvét előtt… egy nagy „Minden hiába!”
Bús eltemetkezés az éjszakába.
De
húsvét lett! Feltámadott a Mester!
HÚSVÉT UTÁN… el a gyásszal, könnyekkel!
Húsvét után… futni a hírrel frissen!
Húsvét után… már nem kérdezni mit sem!
Húsvét után… új cél és új sietség!
Jézus él! Nincs út, mely messze esnék!
Húsvét után… erő, diadal, élet!
Csak
azokért sírjunk húsvéti könnyet,
Akik még mindig húsvét előtt élnek.
·
Krisztus
feltámadásának haszna
Arra a kérdésre, hogy „mit használ nekünk Krisztus feltámadása”,
a Heidelbergi Káté ezt a választ adja: „Először azt, hogy feltámadásával
legyőzte a halált, hogy minket is részesítsen abban az igazságosságban, amelyet
halálával szerzett. Másodszor: hatalmával már most új életre támaszt minket is.
Harmadszor: Krisztus feltámadása a mi boldog feltámadásunk záloga.”
Luther Mártonról jegyezték fel, hogy amikor elcsüggedt mindig felírt egy szót
krétával az íróasztalára, vagy a szekrénye ajtajára, ahol egész nap a szeme
előtt volt. Ez a szó pedig így hangzott: „Vivit” (azaz Ő él!). Így bárhová
tekintett szét lakásában, az élettelen tárgyak is azt hirdették a számára, hogy
neki egy Élő Ura van!
A keresztyén ember számára tehát Jézus feltámadása nem legenda, nem az
alvó természet felébredéséről szóló mítosz egyik változata, hanem üdvtörténeti
esemény. Krisztus feltámadását a Káté a múlt, a jelen és a jövő hármasa
idősíkjára vonatkoztatja és mutatja fel annak hármas hasznát.
Az első idősík azt a múltbéli eseményt idézi, amikor az Élet fejedelme kijött a
sírboltból és az angyal szájából elhangzott a bizonyságtétel: „Mit
keresitek a holtak között az élőt? Nincs itt, hanem feltámadt!” (Lk
24:5-6). Krisztus tehát az első húsvét alkalmával legyőzte a halált és
megigazulást szerzett az embernek. Amennyiben Krisztus a halálban maradt volna,
nem tehetett volna minket részeseivé a halálával szerzett igazságának. Jézus
halálon való győzelme által helyreállt a viszony az Isten és az ember között,
mert Krisztus kiengesztelte az Atyát. Istennel szembeni tartozásunkat, a maga
halálával megfizetve felmentett minket, felmentett minket és szabaddá tett
arra, hogy újra Istenhez járulhassunk. A mi minden bűnünk Krisztusra vettetett,
és ezek közül egy sem maradt büntetés és megfizetés nélkül. Mert másként nem
támadhatott volna fel, ha csak egy bűn is, mint Istennek való tartozás
megmaradt volna, mert akkor még a "bűn zsoldja a halál" lenne érvényben.
Amikor Káténk
azt állítja, hogy a halál legyőzetett, az azt is jelenti, hogy halál, mint a
bűn által nyeregbe segített hatalom (Rm 5:12-13), Krisztus által kivettetett a
nyeregből. A halál fullánkja kiolttatott, de a halál hatalmával való végső leszámolás
még ezután következik: „Mint utolsó ellenség töröltetik el a halál.”
(1Kor 15:26). A múltbéli idősíkon hasznunk a feltámadásból tehát az, hogy
nekünk nem egy halott király a fejedelmünk, hanem az Élő Krisztus, a Hű és
Igaz, és általa új igazságunk van.
A második idősík a jelenre mutat. Krisztus legyőzte a halál hatalmát, hogy már
most tanuljunk meg az új életben járni. Az Ő ereje már most minket is új életre
támaszt. Amikor az ember megtér, akkor Krisztusban egy új élet kezdődik el a számára:
„mert
ez az én fiam meghalt és feltámadott, elveszett és megtaláltatott.” (Lk
15:24). Pál apostol leveleiben gyakran úgy beszél a meg nem tért emberről, mint
aki a halál állapotában van.
A feltámadás tehát nem olyan történelmi tény, ami csupán a múlthoz tartozik,
hanem a Krisztus feltámadásában megnyilvánuló erő a jelenben is működik és hat.
A keresztyén ember számára ez az erő megnyilvánulás a legvilágosabb bizonyítéka
annak, hogy Jézus valóban feltámadt. Hasznunk a feltámadásból, hogy nem
elméletek, emberi elgondolások és filozófiák fogják megoldani az emberiség sok
kínzó sebét, hanem egyedül a Feltámadott Jézus, akinek ereje ma is munkálkodik.
A harmadik idősík pedig a jövőé. Krisztus legyőzte a halál hatalmát, ezért
számunkra is lesz feltámadás. Isten diadalra vitte az életet Krisztus
feltámadásával, amiről azt mondja a Káté, hogy Krisztus feltámadása a záloga
mindannak, ami az Ő visszajövetelekor velünk is meg fog történni. A zálog
kifejezés arra utal tehát, hogy Krisztus feltámadásának ténye adja meg nekünk
azt a garanciát, azt a biztosítékot, hogy egyszer mi is fel fogunk támadni.
Ezért boldogító Jóbbal együtt vallani: „Az én Megváltóm él, és az én porom felet
megáll.” (Jób 19:25). Hasznunk a feltámadásból, hogy a megnyílt sír
fényében boldog nyugalommal tudunk nézni halottjaink sírjára, és a magunk
sírjára is, mert a halálban sem hagy magunkra a mi Feltámadott Urunk.
Ebben a reménységben éltek és haltak meg az előttünk járó hitvaló őseink
is. Luther Mártonról pl. feljegyezték, hogy a halála előtti percekben ezt
suttogta: „Aludnunk kell mindaddig, amíg
az Úr jön, kopogtat sírunkon és ezt mondja: „Márton doktor, kelj fel! Akkor egy
szempillantás alatt feltámadok, és örökké boldogan együtt leszek Vele!”
Arany János pedig, aki nemcsak nagy magyar költő, de hívő református presbiter
is volt ezt íratta sírjának fejfájára: „Itt
nyugszik Arany János / szerkesztő / Nincs bevégezve itt még a cikk, /
Folytatása következik: / Én Uram, légy én szerkesztőm, / Új folyamban újra
kezdőm". Ámen.
Felhasznált irodalom:
"Hisszük és valljuk"
Felkészítő a református keresztyén életre, (Kiadja: A Tolnai Református
Egyházmegye, Felelős kiadó: Rácz József, Szerkesztette: Judák Endre)
Fekete Károly: "A Heidelbergi Káté
Magyarázata" (Kálvin Kiadó, Budapest 2013)
"Megtaláltuk a Messiást!"
Konfirmációi olvasókönyv (Kálvin Kiadó 2003)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése