A látható és a láthatatlan egyház
(Reformátusok
Lapja; Molnár Ambrus 2023. augusztus 19.)
·
A MEGHATÁROZÁS
MAI NEHÉZSÉGEI
Az egyház meghatározásának nehézsége a
kifejezés többféle értelménél kezdődik. Jelentheti például a Jézust követők
világközösségét, Krisztus teste teljességét. A leginkább mégis valamilyen
sajátosság alapján elkülöníthető keresztyén felekezetre, például a református
egyházra használjuk. Az igazi nehézséget azonban az okozza, hogy az egyházról
való beszédet is áthatja az a gyakorlatorientált megközelítés, amely kultúránk
materialista világnézeti alapjából következik. Az egyház teológiai lényege és
célja helyett az került a középpontba, hogy mit csinál az egyház. A teológiai
megértés háttérbe szorul, és a gyakorlati szempontok határozzák meg a
tartalmat. Ezért a bibliai tanítás változatlan lényege és az annak való
megfelelés helyett sokan az egyházat is mozgásban levő, változó közösségként
szemlélik, beleértve az általa képviselt teológiai igazságok átalakulását is.
Millard J. Erickson teológus megjegyzi, hogy ennek következtében az egyházat ma
gyakran a teológia helyett más tudományágak, főként a társadalomtudományok és a
történelemtudományok módszertanával tanulmányozzák, mintha a keresztyén egyház
végső soron társadalmi intézmény lenne.
·
AZ EGYHÁZ
LEGFŐBB BIBLIAI KÉPEI
A keresztyén egyház bibliai
önértelmezése szerint elsősorban isteni alapítású intézmény. Lényegét nem
tevékenységének elemzéséből, hanem a Szentírásból kell meghatározni. Mivel az
Újszövetségben Pál apostol használja a legtöbbet az egyház (küriakon, görög
szó, jelentése: akik az Úr birtokában vagy tulajdonában vannak; eklészia, görög
szó, jelentése: kihívottak) kifejezést, és írásai főként konkrét helyi
gyülekezeteknek szólnak, ezért az általa leggyakrabban használt három bibliai
képen keresztül nézzük meg az egyházat.
·
AZ IGAZ EGYHÁZ
ISMERTETŐJEGYEI
Isten népe. A kép
Isten elsődleges kezdeményezését és kiválasztását hangsúlyozza. Az egyház azért
létezik, mert Isten úgy döntött, hogy a hívőket az ő saját népévé teszi (2Kor
6,16). Az egyház ezért Istenhez tartozik, és Isten is hozzá. Az Ószövetségben
Isten nem választ magának egy már létező népet, hanem „teremt” egyet.
Kiválasztja Ábrahámot, aki Izráel népének ősatyja lett. Az Újszövetségben Isten
népe kibővül, és az egyházon belül zsidókra és pogányokra is kiterjed (2Thessz
2,13). Ha egy közösséget Isten a saját népeként azonosít, annak következményei
vannak. Gondoskodik róluk és védelmezi őket (5Móz 32,9–14), de elvárja, hogy
egyedül hozzá legyenek hűségesek (Hós 2,1). Isten különleges jellel is
megjelöli népét. Az Ótestamentumban a szövetség jele a körülmetélés, amely az
Újszövetségben a keresztség lett. Isten a szentséget várja el népétől.
Krisztus teste. A kép
szerint az egyház Krisztus tevékenységének elsődleges színtere, amely
párhuzamba állítható a földi szolgálata idején az ő fizikai testével. Krisztus
testeként az egyház Jézus megkezdett szolgálatát folytatja (Mt 28,19–20).
Mindez az egyetemes egyházra (Ef 1,22–23) és a helyi gyülekezetekre (1Kor
12,27) egyaránt vonatkozik. Az egyház kapcsolatban áll Krisztussal. Mivel az
üdvösség a Krisztussal való egyesülés eredménye, ezért Krisztus a feje ennek a
testnek (Kol 1,18), amelynek az egyes hívők a tagjai. Mint a test feje, ő
uralkodik az egyházon is (Kol 2,9–10). A kép az egyházat alkotó személyek
közötti viszonyra is vonatkozik. A keresztyén hit nem magánügy, hanem a
keresztyének a test tagjaiként összetartoznak. Ez különösen hangsúlyos egyházi
szolgálat esetén, amelyhez Isten egyénileg ajándékokat ad (1Kor 12,12–27). A
testnek ebben a felfogásában kölcsönösség van. Minden hívő bátorítja és építi a
többieket, vagyis a test tagjainak egymás terheit kell hordozniuk (Gal 6,2), és
helyre kell állítaniuk azokat, akiket bűnben találnak (Gal 6,1). A bűnös
tagokkal való foglalkozás olykor szelíd helyreállítást jelent. Máskor viszont
szükséges lehet a közösségből való tényleges kizárás (1Kor 5,13).
A Szentlélek temploma. A
templom mint teológiai fogalom az a hely, ahol Istennel személyesen lehet
találkozni. Ez az Ószövetségben a jeruzsálemi templom volt, de az
Újszövetségben a Szentlélek kitöltetése után már a keresztyének élete lett
(1Kor 6,19–20). A Szentlélek szentté és tisztává teszi az egyházat. A kép
megmutatja, hogy az egyház belső lényege az Isten közvetlen jelenlétében való
élet. Az egyházat kezdettől fogva – egészen Ádámtól – a Szentlélek népesíti be
(1Kor 12,13), aki mind közösségileg (1Kor 3,16–17), mind pedig egyénileg (1Kor
6,19) jelen van. Az egyház léte, fennmaradása és növekedése elsősorban nem a
keresztyének erőfeszítéseinek, hanem a Szentlélek munkájának következménye (Jn
16,8). A Lélek, mivel egy, egységet teremt a testben, vagyis az egyházban. Az
egység nem egyformaság, hanem közös cél és cselekvés (ApCsel 4,32). A
keresztyénekben lakó Lélek Jézus jelenlétének „eszköze” (Róm 8,9–10). Ehhez
szükséges, hogy folyamatosan az emlékezetünkbe idézze az Úr tanítását (Jn
14,26), ami által elvezet bennünket a teljes igazságra (Jn 16,13). A Szentlélek
ajándékaival látja el az egyházat, amely magában foglalja az egyes egyházi
tisztségekre való elhívást és a különleges képességeket (1Kor 2,11).
kereszténység. A bibliai képek összefoglalásaként a keresztyén egyház a Kr. u.
325. évi niceai zsinat végzésében négy tulajdonságot hangsúlyoz önmagával
kapcsolatban.
Egy. Létezik
valódi egység az egyházban, amely átível a felekezeti határokon, és összeköti a
történelem minden idejében valaha, jelenleg és később élő keresztyéneket. Ez az
egység a Krisztushoz való tartozás (Jn 17,22–23).
Szent. Az
egyház tagjait Isten maga választotta ki és hívta el. A szentségük
megmutatkozik a bennük lakó Szentlélek által, illetve abban is, hogy Isten
szent küldetését végzik (1Pt 1,15–16).
Egyetemes. Az
egyház egyetemes, más szóval katolikus. Ez nem konkrét felekezetre vagy
intézményre utal, hanem Jézus Krisztusnak arra az egy egyházára, amelybe minden
nép, nemzet és törzs is beletartozik, átfogva az egész történelmet (Jel 7,9).
Apostoli. Jézus
maga hívta el az apostolokat, és megbízta őket, hogy hirdessék és mondják el,
amit hallottak, láttak és átéltek, a Jézus haláláról, feltámadásáról és annak
jelentőségéről szóló evangéliumot. Kezdettől fogva ők Jézus hiteles tanúi, akik
szavainak tekintélyén nyugszik az egyház lényege (Ef 1,20).
·
A LÁTHATÓ ÉS A
LÁTHATATLAN EGYHÁZ HELYES EGYENSÚLYA
A
lelkipásztorok és teológusok évszázadok óta a látható és a láthatatlan egyház
kategóriáira támaszkodnak. A megkülönböztetés célja, hogy a jelenben lévő
egyházakat és helyi gyülekezeteket ne csak emberi közösségként lássuk, hanem
isteni eredetüket hangsúlyozzuk. Edward W. Klink teológus szerint „a látható
egyház az az egyház, ahogyan mi látjuk, a láthatatlan pedig az, ahogyan Isten
látja”. A látható egyház túlhangsúlyozása esetén a közösség fenntartja a jogot
magának, hogy Isten kegyelmét közvetítse a bűnök megbocsájtásával. Az üdvösség
elsődleges feltétele ekkor a fizikai közösséghez tartozás. Az utódlás
kérdésében feltétel az apostolokkal való közvetlen történelmi összeköttetés. Az
összeköttetés nélkül nincs egyház, nincs üdvösség és nincsenek keresztyének. A
láthatatlan egyház túlzott kiemelése a súlypontot az egyén és Jézus belső
kapcsolatára helyezi. A látható szervezet számukra jelentéktelen, mellékes,
adott esetben káros. Megjelenik a struktúráktól és a „hivatásos” papságtól való
idegenkedés. Az egyháztagság jelentősége minimálisra csökken.
A szélsőségek
helyett a látható és a láthatatlan egyház megkülönböztetésére és a megfelelő
közös használatra van szükségük. A kettős kategória célja, hogy segítsen a
különféle korokban élő keresztyénnek meglátni Isten népének teljességét a saját
történelmi korlátuk ellenére is. Kálvin ezért az egyház látható és láthatatlan
kategóriáival olyan szemüveget kíván adni, amellyel nemcsak az egész egyházat
láthatjuk (a láthatót, a jelenleg élő szenteket, és a láthatatlant, a világ
kezdetétől fogva minden kiválasztottat), hanem a saját egyházunkat is, amely
Isten igaz gyermekei mellett „keveredhet” képmutatókkal is. A búzáról és a
konkolyról (Mt 13,24–43), illetve a juhokról és a kecskékről (Mt 25,31–46)
szóló példázatok alátámasztják ezt a megkülönböztetést, amelyek a csalás
lehetőségének elismeréséről, nem pedig az egyháztagság jelentőségének
lealacsonyításáról szólnak. Ez a megkülönböztetés abban segít a
keresztyéneknek, hogy foglalkozzanak a saját gyülekezetükben megtapasztalt
képmutatással anélkül, hogy emiatt felhatalmazva éreznék magukat a gyülekezet
elhagyására. Sőt, a gyakorlati haszon éppen abban van, hogy mindez egyesíti a
helyi gyülekezetet az igaz egyházzal, nem pedig abban, hogy lehetővé tenne
bármiféle elhatárolódást. Ezt az alkalmazását meg kell tanulnunk, hogy az
egyházról alkotott elképzelésünk minél inkább megfeleljen annak a kézzelfogható
egyháznak, amelyet láthatunk, amelybe járhatunk, amelyhez csatlakozhatunk. A
keresztyéneknek ma talán minden korábbinál nagyobb szüksége van a helyben lévő
és látható egyházra, a helyi gyülekezetre, amely a láthatatlan igaz egyház
része.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése