100
TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 68.
Akik nehezen tanulnak
Olvasmány: Józsué 7:1-26.
„Az ÚR azt
felelte Józsuénak: Kelj föl! Miért fekszel ott, arccal a földre borulva? Vétkezett
Izráel, megszegték szövetségemet, amelyre köteleztem őket, mert elvettek a
kiirtásra szánt dolgokból, ellopták, és titokban a holmijuk közé tették. Azért
nem tudtak megállni Izráel fiai ellenségeikkel szemben, és azért futamodtak meg
ellenségeik elől, mert utolérte őket az átok. Nem leszek többé veletek, ha nem
pusztítjátok ki magatok közül a kiirtanivalót!” (Józsué 7:10-12)
Jerikó elfoglalása után sajnos az izraeliták
nagyon elbízták magukat. Mivel egyetlen nyílvessző kilövése nélkül sikerült
elfoglalniuk egy nagy erődített várost, a következő település, Aj, városa már
csak egy aprócska és veszélytelen célpontnak tűnt a számukra. Az izraelita
harcosok a biztos győzelem tudatában, magabiztosan meneteltek, Aj városa felé.
De nem sokkal később ugyanezek a harcosok már fejvesztve menekültek vissza az
ostromlott városból, ahol súlyos vereséget szenvedtek. Kétségtelen, hogy Józsué
könyvében ennek a két történetnek, a Jerikónál aratott győzelemnek és az Ajnál
elszenvedett vereségnek a párhuzamba állítása, fontos üzentet hordoz. A két
történet tanulsága világos. Ha az izraeliták engedelmeskednek Istennek és
egyedül belé helyezik bizodalmukat, akkor bármilyen akadályt képesek leküzdeni.
Ha azonban nem hallgatnak Istenre, ha megszegik parancsolatait, akkor a legkisebb
akadályban is megbotlanak.
A
Jerikónál aratott győzelem után, az Ajnál elszenvedett megalázó vereség olyan
gyorsan és olyan váratlanul jött, hogy még Józsué is megrendült és elbizonytalanodott
a küldetésben. Ezekkel a szavakkal fordult Istenhez: „Jaj, URam,
URam! Miért is hoztad át ezt a népet a Jordánon, ha most az emóriak kezébe adsz
bennünket, hogy elpusztítsanak? Bárcsak úgy határoztunk volna, hogy a Jordánon
túl maradunk! Ó, Uram! Mit mondjak most, hogy Izráel máris megfutamodott
ellenségei elől? Ha meghallják
ezt a kánaániak és az ország többi lakói, akkor körülfognak bennünket, és még a
nevünket is kiirtják a földről. Mit teszel akkor a te nagy nevedért?” (Júzsué 7:7-9).
Amikor
Józsué rádöbbent arra, hogy Isten vezetése nélkül reménytelenül sebezhetőek és
esélyük sincs arra, hogy elfoglalják Kánaánt, igencsak elcsüggedt. Isten
azonban bíztatja és bátorítja Józsuét. Kijelentette a számára, hogy az Ajnál
elszenvedett vereség azért következett be, mert volt valaki a nép között, aki
ellenszegült Isten útmutatásainak, és titokban elvett a kiirtandó dolgokból. A
vétkesnek ezért drasztikus büntetésben kell részesülnie. A népnek látnia kell,
hogy mi történik akkor, ha nem veszik komolyan Isten szavát. De Aj városánál
szerzett fájdalmas tapasztalat révén Józsué egy másik fontos leckét is
megtanulhatott. Ákán bűnének nyilvánosságra hozatala nyomatékosan a nép tudtára
hozta, hogy Isten parancsait maradéktalanul végre kell hajtaniuk. Mindenben,
még a hadviselés kérdésében is Istenre kell hagyatkozniuk. Isten nem tűri sem a
fosztogatást, sem pedig a hazugságot. Ákán csalása tehát nem valami
„jelentéktelen” bűn, hanem Isten elleni lázadás.
1. Az engedetlenség
következménye
Józsué
könyve egy diadalmas győzelemről való beszámolóval kezdődik. Izrael népe a
hosszú évekig tartó pusztai vándorlás után végre birtokába vehette az ígéret
földjét. Jerikó bevétele előrevetítette, hogy miképpen ad majd győzelmet Isten
Izraelnek a pogány népek felett. Isten népe győzni fog, de nem hadserege vagy
politikai vezetői képességeinek köszönhetően, nem a saját erejükből, hanem
egyszerűen azért, mert Isten velük van és ő cselekszik. Isten ezeken a
győzelmeken keresztül mutatta meg erejét és kegyelmét, és azt, hogy ajándékba
adja nekik az országot. Így tanította Izrael népét az Úr, hogy megértsék,
ezekben a csatákban soha nem az emberi erő és hatalom hozott győzelmet, hanem
mindig Isten Lelke. Ahogy Isten kijelentését később Zakariás próféta könyvében
is olvashatjuk: „Nem hatalommal és nem erőszakkal, hanem az
én lelkemmel! – mondja a Seregek URa.” (Zak 4:6). Hasonló módon
levonhatjuk a tanulságot a magunk számára, hogy az élet különböző nehézségeivel
szembesülve, soha ne az emberi ügyességben és erőben bízzunk, hanem egyedül az
Úrban.
A 6.
fejezetben leírt nagy Jerikói győzelem után, ahol Isten rendkívüli erejéről
tesz tanúbizonyságot a leírás minden egyes sora, a 7. fejezet mintegy
ellenpontként szolgál, ahol minden az emberi szív ostobaságáról és a bűn ördögi
hatásairól szól. Ákán, egy egyszerű ember Júda törzséből, titokban bűnt
követett el. A hadizsákmányból, melyet teljes mértékben Istennek kellett volna
adniuk, elvett magának valamit. Ákán bűnének katasztrofális következményei
lettek mind saját magára, mind az egész népre nézve. Ákán példája
figyelmeztetésül íródott meg a számunkra. Mert Ákánhoz hasonlóan minden ember
hajlamos arra, hogy a szíve mélyén titkos bűnt rejtegessen még akkor is, hogy
ha megtapasztalja Isten hűségét és erejét munkálkodni az életében. A titkos bűn
azonban nem maradhat rejtve a mindent tudó Isten előtt. Ákán bűnéhez hasonlóan
minden ilyen titkos bűnnek messzemenő következményei vannak a családok, a közösségek,
sőt egész nemzetek életére nézve.
Pál
apostol ezért szinte könyörög, hogy hagyjunk föl ezekkel a bűnökkel, és vigyük
őket Krisztus világosságára, ahol igazi és maradandó változást élhetünk át: „Mert egykor
sötétség voltatok, most azonban világosság vagytok az Úrban: éljetek úgy, mint
a világosság gyermekei. A világosság gyümölcse ugyanis csupa jóság, igazság és
egyenesség. Ítéljétek meg tehát, mi az, ami kedves az Úrnak, és ne vegyetek
részt a sötétség haszontalan cselekedeteiben, hanem inkább leplezzétek le
ezeket. Mert amiket titokban tesznek, azokról még beszélni is szégyen, de
mindaz, amit a világosság leleplez, nyilvánvalóvá lesz.” (Ef 5:8-13).
Pál apostol az intését és tanácsát egy rendkívül egyszerű tényre alapozza,
arra, hogy az idő szalad, Isten ítélete pedig közel van. A bűn feletti ítélet,
amit igen élesen látunk Ákán történetében, mindenkit el fog érni, aki nem
akarja megbánni a bűnt, és Krisztusban bízni. Abban pedig ne kételkedjünk, hogy
Isten végül minden rejtett dolgot napvilágra fog hozni: „Egyáltalán ne ítéljetek azért
addig, míg el nem jön az Úr. Ő majd megvilágítja a sötétség titkait, és
nyilvánvalóvá teszi a szívek szándékait, és akkor mindenki Istentől kapja meg a
dicséretet.” (1Kor 4:5). Aki tehát
Krisztusban bízik, az már most világosságra viheti bűneit, kiléphet a sötétség
rejtekéből, nem kell tovább takargatnia és lepleznie vétkeit, hanem megvallva
azt Isten színe előtt megszabadulhat azokból. A Biblia pont Ákán szomorú és
tragikus története által figyelmeztet arra, hogy milyen végzetes következményei
vannak az eltitkolt bűnöknek.
Ákán
története arra is figyelmeztet, hogy a kapzsiságnak bizony drága ára van. A bűn
titkolása pedig csak tovább ront a dolgon. Az Ákán által elvett arany és ezüst
holmi nem volt nagyon sok. Talán csak pár százezer forintnyi értéket
képviselhetett. A látszólag „apró” bűn következménye azonban óriási. A megalázó
vereségen túl 36 katona életébe került, akik a csatában elvesztek, majd Ákán
egész családja is halálra ítéltetik. Az engedetlenségnek tehát mindig súlyos
következményei vannak. A Biblia világosan beszél, amikor azt mondja: „A
bűn zsoldja a halál.” (Rm 6:23).
2.
Mit kezdjünk a
bűnnel?
Ákán
története tehát azt is megmutatja nekünk, hogy milyen súlyos terhet cipelnek
azok, akik nem hajlandók beismerni a bűneiket, tévedésüket vagy mulasztásukat. Embert
próbáló feladat rejtegetni valamit, amit előbb-utóbb úgyis kiderül, s ami sok
esetben már kezdettől nyilvánvaló, és csak mi gondoljuk róla, hogy rejtve
maradhat. Fárasztó és megterhelő újra és újra elnémítani vagy valamilyen
hazugsággal megnyugtatni az ébredező lelkiismeretet. A nappalainkat és éjszakáinkat
egyaránt megrontja ez a teher. De megmérgezi a kapcsolatokat, hiszen minden bűn
elválaszt, sőt szembeállít minket egymással. Sokszor már magunk sem tudjuk, mi
a valódi oka a rossz közérzetüknek, annak a sok kellemetlenségnek, ami
körülöttünk történik. De az is elképesztő, hogy milyen tanácsokat adunk
ilyenkor egymásnak: „Ne gondolj rá!
Próbáld meg elfelejteni! Ne beszéljünk róla! Kapcsolódj ki!” Mintha el
lehetne felejteni azt a bűnt, ami szakadatlanul vádolja az embert. Jogos tehát
a kérdés: Vajon ez a megoldása a bűnkérdésnek? Azzal, hogy nem beszélünk róla,
megoldottunk bármit is? Ha úgy teszünk, mintha nem történt volna semmi,
megszűnik-e a bűn romboló munkája?
Ákán
története azt mutatja, hogy amíg a bűnnek nincs igazi megoldása, addig bizony
jelen van és hat ránk. Megmérgezi, és tönkreteszi a kapcsolatainkat, a
nyugalmunkat és az egészségünket is. A Biblia szerint pedig a bűn végső
következménye mindig a halál: „Mert a bűn zsoldja a halál.” (Rm
6:23).
Ugyanakkor
a Biblia arra is rámutat, hogy Isten kegyelme és ajándéka az, amikor egy-egy
világos pillanatában valaki képessé lesz felismerni a bűnt, azt világosságra
hozva, őszintén keresni a megoldást. Ilyenkor az a nagy kérdés, hogy mit kezd
az ember a felismert bűnnel. Isten igéje arra tanít minket, hogy a legszörnyűbb
bűnnek is van megoldása. Isten segítségével lehet újat kezdeni. Ha a bűnt
leleplezzük és megvalljuk és kérjük Isten bocsánatát, Ő képes minket
megtisztítani és új szívvel új Lélekkel megajándékozni. A Szentírás Isten
végtelen nagy kegyelméről tesz bizonyságot.
Ákán
története nagyon szemléletesen adja elénk a bűn létrejöttének és
következményeinek a természetét, de annak megoldását is. Egyrészt láthatjuk, hogyan
fogan meg a bűn. A történet végén ezt maga Ákán vallja meg: „Megláttam
ezeket, megkívántam, elvettem és elrejtettem.” (Józs 7:21). Az első lépés mindig ez, hogy
meglátunk valamit vagy valakit és megkívánjuk. A kísértő aztán arról is
gondoskodik, hogy ez a kívánság egyre erősebb legyen. Majd találunk rá
magyarázatot is: „senki nem lesz szegényebb,
ha ezt most félretesszük magunknak. A családunk, a gyerekeink jövője érekében.
Hiszen mindenki ezt csinálja, stb.” De bármennyire logikusnak tűnik is az
érvelésünk, nem mentség a bűnre.
Így
fogan meg tehát a bűn, hogy megkívánja az ember, aztán elveszi magának és
igyekszik elrejteni, eltüntetni a nyomokat. Ákán is ezt tette. Teljesen nyugodt
volt, mert senki nem látta, amit tett. A kincs ott van a sátor közepén elásva,
a föld pedig felette szépen elgereblyézve.
Így
történt az első bűneset alkalmával is. Az ember meglátta a tiltott fa
gyümölcsét, aztán megkívánta és elvette. S emiatt mindannyian elszakadtunk a mi
szerető Atyánktól. Dávid is először meglátta a fürdőző Betsabét, majd megkívánta,
és aztán házasságtörés és gyilkosság lett belőle. Mert a bűn olyan, mint a
lavina, ha az első pillanatban nem állítjuk meg, később már szinte lehetetlen. De
a Biblia arra figyelmeztet minket, hogy nem szükséges minden csapdába belelépni.
Nem kell minden kísértésnek engedni. Sőt ellent lehet neki állni. Isten adott
nekünk képességet arra, hogy tudjunk nemet mondani a rosszra. Jakab apostol
lélektani pontossággal írja le a bűn létrejöttének a menetét. Mindenki
kísértetik, amikor vonja és édesgeti a tulajdon kívánsága. Itt még meg lehetne
állni, de ha elkezd játszani valaki a kísértéssel, és enged a tulajdon
kívánságának, akkor így folytatódik az ige: „a kívánság megfoganván bűnt szül, a bűn
pedig teljességre jutván halált nemz.” (Jak 1:14-15). Ákán nagyon ügyes
volt. Azonnal eltüntette azt, amit ellopott. Ráadásul valóban úgy tűnt,
senkinek nem ártott vele. Nem kezdte hordani hivalkodva az ellopott ruhát, nem
kezdett költekezni a félretett ezüstből.
Ákán
tehát szépen eltüntette a lopott dolgokat, semmi nyoma nem maradt az egésznek.
Azt gondolta, nem lesz következménye a bűnének, mert sikerült azt teljesen titokban
tartania.
De az események másképpen alakultak. A következő csatát elveszítette a nép.
Sokan meg is haltak. Mert a bűnnek mindig van következménye! Azt csak úgy
gondolja, és titkon reméli az ember, hogy el lehet tüntetni a bűntényt is meg a
nyomokat is. Ákán valóban ügyesen gereblyézett, és azt gondolta, hogy soha nem
derül ki, hova és mit ásott el. A következmények azonban előbb-utóbb mindig jelentkeznek.
Lehet, hogy tíz év múlva, lehet, hogy csak az élete végén vagy a halála után.
Minél később derül ki, annál szörnyűbb a következménye és annál többet árt
ezzel magának az ember.
A
Biblia szerint Isten ennyire komolyan veszi a bűnt. Mert végső soron minden
bűnünk az Isten elleni lázadás. Minden vele szembeni engedetlenségünkkel az Ő
velünk kötött szövetségét szegjük meg. Ha rés támad ezen a szövetségen, az
ember magára marad és kiszolgáltatott lesz, mint itt Józsuénak a csapata, amely
először nem értette a vereséget.
A bűn olyan, mint a radioaktív anyag. Akárhova rejtjük, még ha a föld mélyébe
is, akkor is kifejti romboló hatását. Épp így a bűn is mérhetetlenül sok kárt
okoz a családunkban, a kapcsolatainkban, az egészségünkben, a lelki
békességünkben. Életünk sok nyomorúságának az oka egyszerűen valamely
engedetlenség, tisztátalanság. Erre nem mutatnak rá az orvosok és a
pszichológusok sem.
Egyszer el kell jutnia az embernek oda, ahova
Dávid is eljutott. Csak amikor Isten előtt megállva megvallotta bűnét, akkor
könnyebbült meg. Mert eleinte Dávid király is megpróbálta rejtegetni a bűnét,
de az nem hozott számára megoldást.
Nagyon
szépen ír erről a folyamatról Dávid király a 32. Zsoltárban. Imádságában ő maga
vallja meg: „Amíg hallgattam, kiszáradtak csontjaim, egész nap jajgatnom kellett.
Mert éjjel-nappal rám nehezedett kezed, erőm ellankadt, mint a nyári hőségben.”
(Zsolt 32:3-4.). Pontosan ez a bűn terhe, az, ami ránk nehezedik. De akkor mi
adhat megoldást? Dávid így folytatatja: „Megvallottam neked vétkemet, bűnömet nem
takargattam. Elhatároztam, hogy bevallom hűtlenségemet az Úrnak, és te
megbocsátottad bűnömet, amit vétettem.” (Zsolt 32:5-6). Csak,
ha ezen az úton végig megy az ember, akkor jöhet a gyógyulás és a hálaadás: „Boldog
ember az, akinek hűtlensége megbocsáttatott, vétke eltöröltetett. Boldog az az
ember, akinek az Úr nem rója fel többé bűnét és nincsen lelkében álnokság.” (Zsolt
32:1-2). Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése