Jézus egészen más
Olvasmány: Mt 17:1-13
„De felhő
támadt, amely beárnyékolta őket, és hang hallatszott a felhőből: Ez az én
szeretett Fiam, őt hallgassátok! És amint körülnéztek, már senki mást nem
láttak maguk mellett, csak Jézust egyedül.” (Mk 9:7-8).
Az evangéliumok beszámolóiból úgy tűnik, hogy
Jézus tanítványai csak nagyon lassan jutottak el annak a felismerésére, hogy
kicsoda az ő Mesterük. A tanítványok nem túl ígéretes társaságnak tűnnek. Sok
esetben nem állnak a helyzet magaslatán, és csak lassan tanulnak. Leginkább az
értetlenség jellemzi őket. Jézus ezért több alkalommal is inti és megkérdezi
őket: „Ti is ennyire értetlenek vagytok? Nem értitek?” (Mk 7:18). A
tanítványok előbb félreértik Jézus egyértelmű kijelentését a hamarosan
bekövetkező haláláról és feltámadásról, majd azon civakodnak egymás között,
hogy melyikük a nagyobb, sőt azt akarják, hogy Jézus állítsa le egy másik tanítvány
munkálkodását, akire ők irigységgel és féltékenységgel tekintenek.
Egyértelműnek látszik, hogy a tanítványok nem értették meg azt, hogy kicsoda
Jézus, és hogy mi az ő küldetésének a lényege.
Azt látjuk azonban, hogy tanítványok minden
gyarlósága ellenére, Jézus arra szánta az idejének a nagy részét, hogy
felkészítse őket a munka folytatására, amikor ő már nem lesz közöttük. De mit
kezdenek a tanítványok a rájuk szegeződő egyre nagyobb figyelemmel? Jézus
magyarázatai, az általa véghezvitt jelek és csodák meggyőzik-e a tanítványokat?
Úgy tűnik, hogy hiába látnak a tanítványok
újabb és újabb jeleket és csodákat, ők csak még értetlenebbnek bizonyulnak. Jézusnak
a közelgő haláláról és feltámadásáról mondott szavait sem értik, sőt ostobán
tiltakoznak ellene. Máskor azon civakodnak, melyikük érdemli a legmagasabb
tisztséget. Nyilvánvaló, hogy nem értik a körülöttük zajló rendkívüli eseményeket.
Jézus letartozatása után a tanítványok a korábban tett ígéreteik ellenére
csendesen és megszégyenülve visszahúzódnak, magára hagyva Mesterüket a
legválságosabb pillanatokban. Csak Jézus feltámadása után érik be a hosszú,
türelmes tanítás gyümölcse, amikor a tanítványok végre valóban felismerik
Jézusban az Isten Fiát, és hirdetni kezdik az örömhírt.
De vajon mi a helyzet velünk? Mi
felismerjük-e a „valóságos” Jézust? Vagy mi is valamilyen hamis képet alkotunk
maguknak Jézus személyéről és küldetéséről? Ha a művészettörténet oldaláról
közelítünk a témához, azt láthatjuk, hogy a keresztyén egyház az évszázadok során
mindig megpróbált egy „megszelídített” Jézus képet festeni. Mind az ortodox egyház ikonjai, mind az
európai katedrálisok színes üvegablakai, vagy éppen a puritán keresztyének
képes bibliáiban használt illusztrációk, egy kedélyes, a mi emberi elvárásainknak
megfelelő képet rajzolnak meg. Csakhogy az a Jézus, akit az evangéliumok elénk
adnak, egészen más. Jézus nem sorolható be egyetlen keresztyén felekezet által
megfestett képbe sem. Egyszerűen nem lehet őt beskatulyázni. Nem lehet sem
katolikusnak, sem protestánsnak, sem jobboldalinak, sem baloldalinak, sem konzervatívnak,
sem szabadelvűnek nevezni.
1.
A bűnösök
bűntelen barátja
Érdekes módon, míg saját tanítványai elsőre
nem ismerik fel Jézusban az Isten Fiát, addig az ördögök és gonosz lelkek
mindig azonnal felismerik és sokszor nyíltan meg is vallják, hogy kicsoda
Jézus. Például amikor Jézus Gadara földjére érve két megszállottal találkozik,
azok így kiáltanak fel: „Mi dolgod velünk, Isten Fia? Azért jöttél
ide, hogy idő előtt meggyötörj minket?” (Mt 8:29). Míg a legszigorúbb vallási párt
tagjai, a farizeusok következetesen elutasítják Jézust, addig a vámszedők,
parázna nők és mindenféle bűnösök viszont ellenállhatatlanul vonzódnak hozzá.
Míg a hitbuzgó zsidó vallási vezetőket és a főpapokat felháborította Jézus
viselkedése, addig a szegények és a nélkülözők rajongva követték őt. Jézussal
szemben meg is fogalmazzák ezt a vádat: „Íme, falánk és részeges, vámszedők és
bűnösök barátja!” (Mt 11:19). Jézus valóban a bűnösök barátja volt. A
mindenki által megvetett és rómaiak talpnyalójának tartott vámszedőt Jézus
többre tartotta, mint az általános köztiszteletnek és megbecsülésnek örvendő
farizeust. Jézus elsőként nem saját népe vallási vezetői, de még nem is a
követői, hanem egy samáriai nő előtt jelentette ki azt, hogy ő a Messiás. Ráadásul
ez a nő már öt férfinak volt a felsége, és a hatodikkal élt együtt törvénytelen
kapcsoltban. Jézus a kereszten szenvedve utolsó szavait nem a tanítványaihoz
intézte, hanem ahhoz a rablógyilkoshoz, akit mellette feszíttek keresztre.
Jézus a bűnösök barátja volt, de ő maga nem
volt bűnös, és a követői számára is igen magasra állította a mércét: „Mondom
nektek, ha a ti igazságotok messze felül nem múlja az írástudókét és a
farizeusokét, akkor semmiképpen sem mentek be a mennyek országába.” (Mt
5:20). Hiába akarták a farizeusok rábizonyítani, hogy megszegte a mózesi
törvényt, kudarcot vallottak.
Jézus a bűnösök bűntelen barátja volt.
Követőit is arra hívta, hogy a bűnt gyűlöljék és ne a bűnös embert. Ezért
érdemes nekünk is feltennünk a kérdést: a világ ma hogyan tekint ránk,
keresztyénekre?
A nagy kérdés persze ma is az, ami Jézus
idejében is volt, hogy hogyan lehet egyszerre ragaszkodni az erkölcsi tisztaság
magas mércéjéhez, s kegyelemmel viseltetni azok iránt, akik ezt a mércét nem
ütik meg? Hogyan szeressük a bűnös embert úgy, hogy a bűnét nem fogadjuk el,
sőt utáljuk és elítéljük? Hogyan kerüljük el az ítélkezés csapdáját és
maradjunk meg a krisztusi szeretet útján? Úgy tűnik az első századokban, amikor
a világi hatalom ellenségesen viszonyult az egyházhoz és üldözte a
keresztyéneket, ez a probléma még nem merült fel ilyen élesen. A
keresztyénüldözések megtisztították az egyházat a „langyos” keresztyénektől. A
hitükért az életüket is kockáztató keresztyének bátran megvallották hitüket és
tiszta erkölcsös életet éltek, sőt gondoskodtak a környezetükben élő
szegényekről, elnyomottakról és betegekről. A keresztyéneknek ez a
szeretetteljes magatartása a pogány környezetüket is lenyűgözte, sőt
ellenségeiket is ámulatba ejtette. Konstantin császár hatalomra jutása után
azonban jelentős változás vette kezdetét. A császár politikai és hatalmi
céljaira használta fel a keresztyén egyházat. A keresztyénség előbb törvényes
és államilag támogatott vallássá lett, majd kizárólagos államvallása, s minden
egyéb vallást pedig megszüntettek és üldözni kezdtek. Az üldözött egyházból így
lett üldöző egyház. Ez a fordulat elsőre talán a hit legnagyobb győzelmének
tűnhetne, hiszen az uralkodók állami pénzekből hatalmas keresztyén templomokat
építettek és minden területen támogatták az egyházat. Igen ám, csakhogy ennek a
támogatásnak nagy ára volt. A két ország teljesen összekeveredett. Isten
országának és a világi hatalomnak az egyesülése eleinte diadalmenetnek tűnt,
végül azonban az egyház teljes erkölcsi megromlásához és elvilágiasodásához
vezetett. Ezért volt szükség azután reformációra, az egyház megújulására. Az
egyház tehát Konstantin óta küzd a kísértéssel. Gondolhatunk akár a középkori
katolikus egyházra épp úgy, mint a Kálvin által irányított református Genfre,
vagy a puritánok által alapított első amerikai gyarmatokra.
2.
A menny
dicsőségében
A tanítványok itt a hegyen Jézust valóban
egészen másként, a menny dicsőségében látják. Ez a történet számos párhuzamot
mutat azzal, amikor Isten dicsősége leszállt a Sínai hegyre. A hegy, Jézusnak a
ragyogó elváltozása, a felhő, amelyben megjelenik az Úr, és amiből megszólal,
mind-mind ezt a párhuzamot erősítik. Úgy látják Jézust, ahogy soha senki sem
láthatta Őt testi szemeivel. Jézusnak a benső, mindenki szemei előtt elrejtett
isteni dicsősége ebben a különös pillanatban láthatóvá lesz, egy pillanat
erejéig lehull a lepel, ami takarja szent isteni lényét. Amint Jézus
elváltozik, és Isten dicsősége megjelenik, egy pillanatra lehull a lepel az élet,
és a halál, örökkévalóság kérdéseiről is. A tanítványok nemcsak Jézust látják a
menny dicsőségében, de megjelennek Illés és Mózes is. Mintha e földi világ
korlátai félretétetnének egy rövid időre, hogy felragyogjon szemeik előtt Isten
uralmának valósága: akik az Úrban hittek, azok most is élnek. Mózes, aki által
Isten a törvényt adta, és Illés, aki az Ószövetség legnagyobb csodáit tette,
nem enyésztek el, hanem Isten dicsőségében élnek, és beszélgetnek Jézussal.
Péter ekkor így szólt: „Mester,
jó nekünk itt lennünk, készítsünk ezért három sátrat: egyet neked, egyet
Mózesnek, egyet Illésnek.” (Mt 17:5). Márk hozzáteszi, hogy „mert
nem tudta, mit mondjon, annyira megrettentek.” (Mk 9:6). Péter szerette
volna megállítani az időt. Azt gondolta, hogy legjobb lenne itt maradni, és
örökké élvezni az isteni dicsőséget. A legjobb lenne vissza sem térni oda, a
földi világba, ahol még minden alá van vetve a hiábavalóságnak. Ahol szenvedés
és a kereszt vár Jézusra és követőire. Aki már megtapasztalta Isten dicsőségét,
az már nem vágyik másra. Ahogy Pál írja: „vágyódom elköltözni és Krisztussal lenni,
mert ez sokkal jobb mindennél.” (Fil 1:23). Ugyanakkor, amikor Péter
kimondja ezeket a szavakat, már el is múlik a különleges pillanat: „hirtelen,
amint körülnéztek, már senki mást nem láttak maguk mellett, csak Jézust
egyedül.” (Mk 9:8). A tanítványok szerettek volna berendezkedni
ott a hegyen, de Jézus most csak egy múló pillantást engedett nekik.
Mi volt a célja Jézusnak ezzel az egésszel? Tudjuk,
hogy Jézus maga készítette elő a tanítványokat erre: „maga mellé vette Pétert, Jakabot
és Jánost, felvitte őket külön egy magas hegyre.” (Mt 17:2).
Tehát nem véletlenül történt mindez, hanem maga Jézus látta fontosnak, hogy a
tanítványok részesüljenek ebben a csodában. Nem kétséges, mindez része annak,
ahogy később majd megnyílik a szemük, és felismerik, hogy az, aki értük
szenvedett, meghalt és feltámad, az nem más, mint az Isten Fia. Továbbá, a dicsőség
tapasztalása mellett egy üzenetet is kaptak az Atyától, amely megerősítette
őket abban, hogy miképpen viszonyuljanak Jézushoz: „Ez az én szeretett Fiam, reá
hallgassatok!” (Mt 17:5).
De látnunk kell a dicsőség megtapasztalásának
a korlátjait is, mert Jézus csak egy pillantást engedett a leplezetlen isteni
valóságba, aztán mindez hirtelen elmúlt. Ráadásul Jézus megparancsolta nekik,
hogy „senkinek el ne mondják, amit láttak, hanem csak akkor, amikor már az
Emberfia feltámadt a halottak közül.” (Mt 17:9). Márk hozzáteszi: „Meg
is jegyezték jól ezt az igét, de tanakodtak maguk között: mit jelent feltámadni
a halottak közül.” (Mk 9:10). A tanítványok bár látták a menny
dicsőség, még közel sem értenek mindent.
3.
Az Isten-ember
A megdicsőülés hegyén a tanítványok tehát egy
pillanatra betekinthetnek a menny titkaiba és feltárul előttük Jézus isteni
volta. Az evangéliumokban csak kevés ilyen beszámoló van, amikor ennyire
nyilvánvalóan lelepleződik Jézus kettős identitásának misztériuma. Jézus egy
alkalommal nyíltan kijelenti: „Én és az Atya egy vagyunk.” (Jn 10:30).
Úgy általában azonban még a tanítványai sem így gondoltak Jézusra. Még Jézus
utolsó éjszakáján is értetlenek voltak a tanítványok és egyikük arra kérte a
Mestert: „Mutasd meg nekünk az Atyát, és az elég nékünk.” (Jn 14:8).
Jézus nem is adhatott volna világosabb választ: „Aki engem lát, látja az Atyát!”
(Jn 14:8). A tanítványok tehát bár látták a megdicsőült Jézust ott a hegyen, de
a titkát csak később, a kereszthalála és feltámadása után értették csak meg.
Egy másik alkalommal a templom udvarán
összegyűlt sokaság előtt tette Jézus ezt a kijelentést: „Bizony, bizony, mondom nektek,
mielőtt Ábrahám lett volna, én vagyok.” (Jn 8:58). Ebben a
kijelentésében Jézus az Istennek a zsidók által szentnek tartott nevét
használta. A hitbuzgó zsidók azonnal meg is értették Jézus szavait, s már
nyúltak is a kövekért, hogy Jézus „istenkáromlóként” megkövezzék, mivel
szerintük senki sem teheti magát Istennel egyenlővé.
Mindez pedig arra mutat rá, hogy Jézus Istennel egyenlő voltának a kérdése tulajdonképpen választóvonal a keresztyénség és minden más vallás között. Hiszen ha Jézusra csupán, mint egy nagy tanítóra és prófétára tekintünk, akkor ezt hajlandó elismerni mind a zsidóság mind pedig az iszlám. Az ember Jézus számukra teljesen elfogadható, azonban Jézus istensége már botránkoztatást jelent. Az, hogy a keresztyének Jézust az Istennel egyenlőnek tartják, valóban választóvonal. Hiszen egyetlen zsidó sem fogadná el, hogy Mózes egyenlő lenne Istennel. Egyetlen mohamedán sem tudná elképzelni, hogy Mohamed Allahhal egyenlő lenne. A buddhizmus számára pedig teljesen elképzelhetetlen, hogy a szuverén Isten emberré váljon. Tulajdonképpen a keresztyénség lényege azon áll vagy bukik, hogy Jézus valóban Isten-e. Jézusnak a bűneink bocsánatára vonatkozó ígéretében is csak akkor bízhatunk igazán, ha ezt tekintélyével alá is tudja támasztani. Az örök élet felől való reménységünk is csak akkor áll meg, ha elfogadjuk, hogy Jézus az Atyától jött és hozzá tért vissza. Ha Jézus nem Isten, akkor a kereszt teljesen értelmetlenné válik. A Biblia ezt a választ adja a számunkra: „Isten ugyanis Krisztusban megbékéltette a világot önmagával, úgyhogy nem tulajdonította nekik vétkeiket, és ránk bízta a békéltetés igéjét.” (2Kor 5:19).
Jézusban ezt az Istent, a minket szerető és Fia áldozata árán megváltó Istent ismerhetjük meg. A hittudomány csak fosztóképzőkkel képes Isten meghatározására. A teológiai szakkönyvekben ilyen kifejezéseket találunk Isten leírására: „halhatatlan”, „láthatatlan”, „végtelen”. Jézus azonban megpróbálta a számunkra bemutatni azt, hogy milyen az, amikor nem tagadással állítunk róla valamit. A zsidók számára az Isten megközelíthetetlen volt. Az Ószövetségben az Isten és az ember közötti szakadék még áthidalhatatlannak tűnt. Jézusban azonban Isten áthidalta ezt a szakadékot. Jézus által a menny jött közel hozzánk. Jézus olyan Istent fedd fel előttünk, aki megkeres bennünket, aki teret ad a szabad akaratunknak, aki úgy szeret minket, hogy saját Fiát áldozza fel értünk. Ez az Isten maga a szeretet. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése