2022. október 29., szombat

Igehirdetés 2022.10.30.


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 34.

Trón vagy kereszt?

Olvasmány: Mt 16:13-28

„És tanítani kezdte őket, hogy az Emberfiának sokat kell szenvednie, és el kell vettetnie a vénektől, a főpapoktól és az írástudóktól, és meg kell öletnie, de harmadnapon fel kell támadnia. Jézus nyíltan beszélt erről. Péter ekkor félrevonva őt feddeni kezdte; ő azonban megfordulva tanítványaira tekintett, megfeddte Pétert, és ezt mondta: Távozz tőlem, Sátán, mert nem az Isten szerint gondolkozol, hanem az emberek szerint. (Mk 8:31-33).

 

   A fejezet elején arról olvasunk, hogy Jézus szemrehányóan kérdezi a tanítványait: „Még mindig nem veszitek észre és nem értitek? Még mindig keményszívűek vagytok? Van szemetek, mégsem láttok? Van fületek, mégsem hallotok? És nem emlékeztek?” (Mk 8:17). A tanítványok saját szemükkel látták, amint Jézus csodálatos módon jóllakatott előbb egy ötezer főnyi sokaságot, majd ugyanezt megismételte négyezerrel is. Ennek ellenére a tanítványok most ismét az étel miatt aggodalmaskodnak. A nehézkes felfogású tanítványok csak lassan és nehezen értették meg azt, hogy kicsoda a Mesterük.  A Jézust követő sokaság is különböző módon tekintett Jézusra, egyesek Illés próféta mások pedig Keresztelő János reinkarnációját látták benne. Jézus kérdésére azonban Péter bátran kijelentette:  „Te vagy a Krisztus.” (Mk 8:29). Péter tehát végül eljutott oda, hogy felismerte, hogy Jézus nemcsak egy „próféta”, hanem ő a „Krisztus”, azaz a „Felkent”, a régóta megígért Messiás.

   A zsidóság számára óriási jelentőséggel bírt ez a szó, hogy „Krisztus”. Már több évszázada éltek a zsidók különböző idegen nagyhatalmak elnyomása alatt. Egyetlen reménységük a Messiás volt, aki majd eljön dicsőséges seregei élén és megszabadítja az elnyomott népet az idegen uralom alól. Az evangélium feljegyzi, hogy Jézust örömmel töltötte Péter spontán bizonyságtétele és meg is dicsérte őt ezért: „Boldog vagy, Simon, Jóna fia, mert nem test és vér fedte fel ezt előtted, hanem az én mennyei Atyám.” (Mt 16:17).

   Péter legfényesebb pillanatát azonban hamarosan a legsötétebb pillanata követi. A legnagyszerűbb kijelentése után a leggyalázatosabb szavai következnek. Azt a Pétert, akit az előbb még dicsért Jézus, most feddeni kényszerül: „Távozz tőlem, Sátán, kísértesz engem, mert nem Isten akaratára ügyelsz, hanem az emberekére.” (Mt 16:23). Péter számára, ahogy általában a zsidóság számára, a Messiás eljövetele egyet jelentett a dicsőséggel, a hírnévvel és a hatalommal. Épp ezekkel a kísértésekkel kellett Jézusnak is szolgálata kezdetétől fogva megküzdenie.

   Míg azonban Péter a Messiás dicsőséges uralmáról álmodozott, addig Jézus jól tudta, hogy rá megvetés, megaláztatás, szenvedés és végül halál vár. Ő a szenvedő szolga, akiről Ézsaiás prófétált, élete a kereszten ér majd véget, ami sokkal inkább a szégyen jele, mint a dicsőségé. Péternek még sok mindent meg kellett tanulnia Jézus küldetésével kapcsolatban.

   Mi értjük-e már, hogy kicsoda Jézus és hogy miért jött el?

 

1.      Mi volt Péter nagy tévedése?

   Péter, a korabeli zsidósághoz hasonlóan, úgy képzelte el Isten országát, hogy az valamiféle földi hatalmi rendként valósul meg, amelynek élén a Messiás, mint egy győztes király áll. Az evangéliumokat olvasva azonban azt láthatjuk, hogy Jézus egy egészen másfajta uralomról beszél, mint amit kortársai reméltek. Talán leginkább Jézus jeruzsálemi tárgyalásában látjuk kirajzolódni a legélesebben, hogy mennyire különbözik a Jézus által bemutatott Isten országa az „evilági királyságtól”. Heródes és Jézus ennek, a két igen különböző természetű hatalomnak a megtestesítői.           Heródes a maga hatalmát a fegyverek erejére építette. Az ő hatalma önkényuralom volt, nem volt senkire és semmire tekintettel. Elvette a testvére feleségét, aki pedig kritizálni merte őt, azt letartoztatta és kivégeztette. Hatalma Jézusnak is volt, csak ő épp irgalommal élt vele, enni adott az éhezőknek, gyógyította a betegeket. Heródesnek mindene megvolt, ami egy királyra jellemző, volt trónja, koronája, palotája, testőrsége, szolgák seregei lesték minden kívánságát, akaratát pedig katonái feltétel nélkül végrehajtották. Ezzel szemben Jézus olyan király volt, akinek nem volt hova a fejét lehajtania, koronája a töviskoszorú volt, trónja a kereszt, testőrsége néhány halász és földműves, követőinek serege, pedig, vámszedőkből, parázna asszonyokból, és a társadalom egyéb kivetettjeiből verbuválódott.

   A Jézus által mutatott példa önmagáért beszélt, a követői közül sokan mégsem tudtak ellenállni a kísértésnek, hogy inkább Heródes útját válasszák. Ez tükröződik Péter szavaiban is, amikor így szól Jézushoz: „Mentsen Isten, Uram! Nem eshetik ez meg te véled.” (Mt 16:22). A Jézus által képviselt Isten országa helyett, ahol az ellenség szeretete és megbocsátás, az alázat és az irgalom a legfőbb érték, Péter szívesebben választaná az evilági hatalmat, azt, amit Heródes is képvisel. Ezért ragad később kardot Péter a Getsemáne-kertben, mert ő úgy gondolta, hogy Isten országát a fegyverek erejével kell megvalósítani. Jézus azonban leleplezi, hogy Péter szavai mögött a sátán kísértése áll.

   Ugyanez a gondolkodás jelenik meg a keresztes háborúk idején, amikor az egyház azt gondolta, hogy nem bűn, ha a szent föld felszabadítása érdekében az erőszak eszközéhez nyúl. A kereszt jelét magukon hordozó lovagok így fosztogatták végig az egész Közel-Keletet. A középkori egyház inkvizíciós hivatala aztán a „cél szentesíti az eszközt” elv alapján, az eretneknek bélyegzett emberek megkínzását is elfogadhatónak nyilvánította. Az Új világ felfedezése után a kard erejével kívánták terjeszteni az evangéliumot, így kerülhetett sor az itteni őslakosok szinte teljes kiirtására. A történelem során, amikor az egyház az evilági királyság eszközeivel élt, épp olyan zsarnokivá vált, mint bármelyik más földi hatalom. A világi hatalomra törő egyház hiteltelenné tette az evangéliumot. A helyzet iróniája, hogy a világnak a keresztyének iránt érzett tisztelete pontosan olyan arányban csökken, amilyen erővel igyekszünk az emberekre a hatalom eszközeivel rákényszeríteni a saját elképzeléseinket.

   Jézus úgy írta le az egyházat, mint aprócska magot, mint kovászt, ami eleinte szinte észrevétlen, de mégis mintegy titkos erőként munkálkodik, az övéit pedig a farkasok közé vetődött bárányokhoz hasonlította. Olyan diadalmas egyházról viszont, amely bármilyen világi hatalom birtokosa lenne, Jézus soha nem beszélt. A történelemből úgy tűnik, hogy az egyház nem akkor volt erős, amikor világi hatalommal bírt, hanem éppen ellenkezőleg, akkor, amikor üldözött kissebségként volt jelen a világban. Amikor az egyház ennél többre vágyik, természete észrevétlenül megváltozik. Amikor az egyház a maga céljainak megvalósítása érdekében a világi hatalom eszközéhez nyúlik, letér a Krisztus által kijelölt útról. Van olyan, amikor az egyházat a világi hatalom képviselői észre sem veszik, vagy egyenesen üldözik. Máskor azonban megfordul a helyzet, s minden olyan politikus, akinek csak egy kis esze van, udvarol neki. Így válnak az egyház által képviselt erkölcsi normák politikai programmá. Ezzel még önmagában nem is lenne baj, ha valóban az őszinte hit és nem csupán hatalmi érdek állna mögötte.

   Azt azonban világosan látnunk kell, hogy Jézus evangéliuma nem egy politikai program volt. Jézus nem a világ erőszakkal való megváltoztatására küldte ki apostolait, hanem az Isten kegyelmén és megbocsátásán alapuló országa hirdetésére. A világi hatalom által alkotott törvényeknek megvan a maguk szerepe, hiszen gátat szabnak a gonoszságnak, de nem nyújtanak igazi megoldást az emberiség problémáira. Az igazi megoldást csak Krisztus evangéliuma jelentheti. Kár lenne az egyháznak a Jézustól kapott eredeti küldetést feladva, a világ kínálta megoldásokban reménykedni.

   Jézus nem azt mondta tanítványinak: „arról ismerik meg, hogy az én tanítványaim vagytok, ha kiharcoljátok, hogy a bibliai törvények mindenkire kötelezőek legyenek, ha a hatalom eszközével élve üldözitek az erkölcstelenséget, vagy, hogy mindenkit köteleztek arra, hogy templomba járjon.” Nem, Jézus ezt mondta: „Arról fogja megtudni mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha szeretitek egymást.” (Jn 13:35). E szavak pedig a halála előtti estén hangzottak el Jézus szájából, vagyis akkor, amikor Róma, a világi hatalom képviselője és a zsidó vallási vezetés összefogott egymással, hogy elpusztítsa őt, aki Isten országát képviselte. Itt ütközik össze a legszembetűnőbb módon ez a két hatalom, Isten országa és az evilági királyság.

2.      Jézus és a világi hatalom

   Amikor Pilátus, a római helytartó megkérdezte Jézustól, hogy királynak vallja-e magát, ő ezt válaszolta: „Az én országom nem e világból való: ha ebből a világból való volna, az én szolgáim harcolnának, hogy ne jussak a zsidók kezére. De az én országom nem innen való.” (Jn 18:36).

   Ebből a Jézus által „nem e világból való országnak” nevezett királyság iránti hűségből merítettek bátorságot mindazok a keresztyén mártírok, akik Mesterükhöz hasonlóan ellenállásba ütköztek az evilági királyságot képviselő hatalmasokkal szemben. A történelem során több alkalommal tanúi lehettünk a két királyság látványos összecsapásának.

   A kommunista országok kormányai elnyomták és üldözték az egyházat. Minden vallási tevékenységet szigorúan megtiltottak. Az egyház „a föld alá kényszerült”, láthatatlanná vált. Azonban az elnyomás ellenére nagy lelki ébredés indult el és sokan a fenyegetések dacára is készen voltak nyíltan felvállalni hitüket. Nincsenek pontos adatok erről az időszakról, de a becslések szerint legalább ötvenmillióra tehető azoknak a száma, akik ekkor tértek meg és kötelezték el magukat Jézus Krisztus mellett. Ezeknek a hitvalló keresztyéneknek bár a látható világban, a földi hatalmasságok részéről sok üldöztetést kellett elszenvedniük, ők mégis hűségesek maradtak Isten láthatatlan országához. Az igazi problémák mindig akkor kezdődnek, amikor az egyház túlságosan is láthatóvá válik és összefonódik a világi hatalommal. Az egyháznak ahhoz, hogy ne szakadjon el a Krisztustól kapott eredeti küldetésétől, újra és újra fel kell tennie a kérdést: Mi a célunk? Hatalmi eszközökkel megváltozatni a kormányt, befolyásolni a politikát, vagy az evangélium hirdetése által megváltoztatni az emberek szívét és életét? A látható világ, az evilági királyság megváltoztatása a célunk, vagy Isten láthatatlan országának hirdetése és képviselete ebben a világban?

   Jézus egyszer a farizeusok kérdésre ezt válaszolta: „Isten országa nem jön el szembetűnő módon. Nem lehet azt mondani: nézd, itt van vagy amott. Isten országa köztetek van.” (Lk 17:21). Isten országában nem olyan törvények uralkodnak, mint a földi birodalmakban. Nincsenek földrajzi határai, fővárosa, parlamentje, kézzelfogható hatalmi jelei. Ez az ország az ember szívében él és növekszik. Mi keresztyének kettős állampolgárok vagyunk. Egyrészt egy szemmel látható országban élünk, ahol van családunk, lakóhelyünk és nemzetünk. Másrészt Isten országához tartozunk. A feladatunk, hogy Isten országát képviseljük ebben a világban. Ma azt láthatjuk, hogy a keresztyének sokszor összekeverik a két királyságot, a világi hatalmat és az Isten láthatatlan országát. Ahelyett, hogy az evangéliumot hirdetve Isten láthatatlan országát képviselnék a világban, inkább szeretnének saját hazájukból egy nemzeti alapon álló keresztyén országot formálni.

 

   Ez azonban eleve vesztes csata, mert Isten nem ezzel bízta meg az övéit. Ha Jézus így, a hatalom eszközével akarta volna megvalósítani úralmát, nem válaszolta volna Pilátusnak: „ha ebből a világból való volna, az én szolgáim harcolnának, hogy ne jussak a zsidók kezére.” (Jn 18:36). S a mellette kardoskodó Péternek sem mondta volna Jézus: „Tedd vissza kardodat a helyére, mert akik kardot fognak, kard által vesznek el. Vagy azt gondolod, hogy nem kérhetném meg Atyámat, hogy adjon mellém most tizenkét sereg angyalnál is többet?” (Mt 26:52-53). A 20. sz. nagy teológusa, a nácizmussal szembehelyezkedő, a német hitvalló egyház elindítója, Karl Barth mondta a következőket. „Az Egyház azért jött létre, hogy új jel legyen a világban, amely radikálisan különbözik a világ útjától, és reményt ad azzal, hogy ellentmond neki.” Még Jézus legközelebbi tanítványai sem értették meg elsőre Jézusnak az Isten országáról szóló tanítását. Jézus kereszthalála és feltámadása után is egy látható, földi királyság megalapítását várták Jézustól. Amikor a tanítványok találkoztak a Feltámadottal, mindjárt ezt kérdezték tőle: „Uram, nem ebben az időben állítod helyre Izráel országát?” (ApCsel 1:16). Ők kétségtelenül egy látható királyságról, egy földi hatalomról beszéltek, amely Jézus vezetésével átvenné Rómától az uralmat. Jézus azonban ezt a kérést elutasítva arra kéri tanítványait, hogy vigyék el az evangélium üzenetét a föld végső határáig. Van, ami nem ránk tartozik:  „Nem a ti dolgotok, hogy olyan időkről és alkalmakról tudjatok, amelyeket az Atya a maga hatalmába helyezett.” De van, ami viszont igen: „Ellenben erőt kaptok, amikor eljön hozzátok a Szentlélek, és tanúim lesztek Jeruzsálemben, egész Júdeában és Samáriában, sőt a föld végső határáig.” (ApCsel 1.7-8).

            Ami feladatunk tehát nem az, hogy az erőszak és hatalom eszközeivel akarjuk Isten országát megvalósítani itt a földön. Ránk az evangélium hirdetése bízatott. A többit majd maga Jézus végzi el, mert neki „adatot minden hatalom mennyen és földön.” (Mt 28:18). Amikor Jézus először jött el hozzánk, kiszolgáltatott csecsemőként jelent meg a világban, de a második eljövetelekor már tejes dicsőségében és királyi hatalmában jelenik majd meg. Amikor először itt volt köztünk, betegeknek adta vissza az egészségét, de amikor másodszor jön el, akkor végleg eltöröl minden betegséget és a halált is.  Amikor először itt volt a földön, parancsolt a démonoknak, és megszállottakat gyógyított meg, de amikor másodszor jön el, végleg legyőzi 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ökumenikus imahét - Bonyhád 2025

  Ökumenikus imahét - Bonyhád 2025   Nap 2025.01.20. Hétfő 2025.01.21. Kedd 2025.01.22. Sz...