2022. július 31., vasárnap

Igehirdetés: 2022.07.31. - A munka nehézségei és gyümölcse

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 21.

 

A munka nehézségei és gyümölcse

Olvasmány: Mt 10:16-42

„Íme, én elküldelek titeket, mint juhokat a farkasok közé: legyetek azért okosak, mint a kígyók, és szelídek, mint a galambok! Óvakodjatok az emberektől, mert átadnak a törvényszékeknek, és megkorbácsolnak zsinagógáikban, sőt helytartók és királyok elé hurcolnak énmiattam, tanúbizonyságul nekik és a népeknek. Amikor azonban átadnak titeket, ne aggódjatok amiatt, hogyan szóljatok, vagy mit mondjatok, mert megadatik nektek abban az órában, hogy mit mondjatok.” (Mt 10:16-19)

 

               Jézus, amikor kiküldte a tizenkét tanítványát, akkor nemcsak azt mondta el tanítványainak, hogy mi lesz a feladatuk, de arról is beszélt nekik, hogy milyen nehézségekkel kell majd szembenézniük. Világossá tette azt is, hogy bár erőt és hatalmat kapnak majd Istentől arra, hogy szavaikat csodákkal is megerősítsék, ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy minidig sikeresek lesznek, és hogy mindenki örömmel fogadja majd őket. A tanítványoknak fel kell készülniük arra, hogy sokan elutasítják majd az evangéliumot, megkérdőjelezik az Isten nevében véghezvitt csodákat és a tanítványokat is sok rágalom és bántalmazás éri majd. Azonban a tanítványoknak nem szabad engedniük, hogy a sikertelenség és az ellenségeskedés megzavarja őket a Jézustól kapott feladatuk betöltésében. Jézus kitartásra buzdítja követőit és igyekszik előre felkészíteni és megerősíteni őket minden próbatétellel szemben.


1.      A próbatételek

               Jézus a tanítványok felkészítését ezekkel a szavakkal kezdte: „Íme, én elküldelek titeket, mint juhokat a farkasok közé.” (Mt 10:16/a). Tehát az, hogy Jézus „küldi” őket, a tanítványok számára garanciát jelent, hogy semmi olyan nem fog történni velük, amiről Jézus ne tudna, s amiben Jézus ne lenne ott velük. Az út, amelyen elindulnak nem a saját útjuk, a feladat, amibe belevágnak nem az ő egyéni vállalkozásuk, hanem küldetés. A tanítványok nem magukat képviselik, nem magukat hirdetik, hanem Mesterük megbízatásából mennek az aratás munkáját végezni. Úgy kell menniük, mint juhoknak a farkasok közé, vagyis fegyvertelenül, kiszolgáltatva az ellenségnek, ugyanakkor mégis annak tudatában, hogy nincsenek egyedül, mert Uruk ott van velük.

               Jézus egy igen különös kijelentéssel tetézi mondanivalóját: „Legyetek azért okosak, mint a kígyók, és szelídek, mint a galambok!” (Mt 10:16/b). A történelem során sokan és sokféleképen félremagyarázták Jézusnak ezt a mondatát. Mert könnyű félreérteni, félremagyarázni ezeket a szavakat. Hol a határ a bölcs okosság és a kígyó ravaszsága között? Mi különbözteti meg a galamb szelídségét, jóhiszeműségét a gyávaságtól és balekságtól. Mi a különbség a vakmerő bajkeresés és eltökélt hitben való kiállás és áldozatvállalás között? Valójában ezekben a nehéz helyzetekben egyetlen emberi szív sem képes a maga erejéből a tisztánlátásra. Az ilyen helyzetekben Isten Igéjének világosságára van mindig szükségünk. Ez az okosság és ez a szelídség nem belőlünk fakad, hanem Tőle kell elkérnünk.

               Jézus itt világos és egyértelmű támpontokat ad a tanítványai számára. Van olyan helyzet, amikor az okosság és a szelídség azt jelenti, hogy a tanítványnak kell meghátrálnia. Nem szükséges nekünk, keresztyéneknek feltétlenül a mártíromságot keresni. Nem kell mindig mindenkit, akár erősszakkal is meggyőznünk a magunk igazáról: „Ha pedig valaki nem fogad be titeket, és nem hallgatja meg beszédeteket: menjetek ki abból a házból vagy városból, még a port is verjétek le lábatokról!” (Mt 10:14). A tanítvány általában inkább kerülje a konfliktust, de legyen kész arra is, hogy ha vállalnia kell azt: „Óvakodjatok az emberektől, mert átadnak a törvényszékeknek, és megkorbácsolnak zsinagógáikban, sőt helytartók és királyok elé hurcolnak énmiattam, tanúbizonyságul nekik és a népeknek.” (Mt 10:17-18). Okos és szelíd tanítvány csak az maradhat, aki megmarad Isten igazságánál. Bonhoeffer ezt a megjegyzést teszi itt: „Minden korra igaz, hogy a tanítvány számára mindig az a „legokosabb”, ha egyértelműen Isten Igéjénél marad.”

               A figyelmezetések mellett Jézus az emberek helyes ismeretére is igyekszik megtanítani követőit. A tanítványoknak az üldöztetésekkel és próbatételekkel teli küldetésükben nem az emberektől való félelmet, nem a bizalmatlanságot és semmiképpen nem az ellenség gyűlöletét kell megtanulniuk, hanem az ő Urukba vetett bizalmukat kell még tovább erősíteniük.

               Jézus így erősíti követői hitét és bizalmát a Mennyei Atyában: „Amikor azonban átadnak titeket, ne aggódjatok amiatt, hogyan szóljatok, vagy mit mondjatok, mert megadatik nektek abban az órában, hogy mit mondjatok. Mert nem ti vagytok, akik beszéltek, hanem Atyátok Lelke szól általatok.” (Mt 10:19-20). Mivel a tanítványok próbatételében is az Isten terve valósul meg, ezért a nehéz helyzetben is számíthatnak arra, hogy erőt kapnak a terhek elhordozásához, és szavakat a bizonyságtételhez. Maga a Szentlélek teszi legyőzhetetlenné őket. A kierőszakolt vértanúságnak azonban nincs ilyen ígérete.

               A Lukács evangéliuma szövegében így olvassuk Jézus szavait: „De ez alkalom lesz nektek a tanúságtételre. Határozzátok el szívetekben, hogy nem gondoltok előre a védekezésre, mert én adok nektek szájat és bölcsességet, amelynek nem tud ellenállni vagy ellene mondani egyetlen ellenfeletek sem.” (Lk 21:14-15).

               A tanítványoknak tehát juhokként kell menni a farkasok közé, miközben a kígyó ravaszságát és a galamb szelídségét birtokolják. Józanul fel kell mérniük, hogy útjuk nem a siker és az elismerés, hanem a szenvedés és a megaláztatás útja lesz, de csodálatos erő és ajándék van elrejtve a tanítványok számára ezen az úton. Épp a tanítványoknak a világ általi üldözetése és szenvedése az, ami leginkább hitelesíti őket és felmutatja általuk Krisztus áldozatát a világ előtt. A szenvedés mutat rá az üzenetre: „Nem különb a tanítvány a mesterénél, sem a szolga az ő uránál. Elég a tanítványnak, hogy olyan legyen, mint a mestere, és a szolgának, mint az ura. Ha a ház urát Belzebubnak nevezték el, mennyivel inkább a háza népét?”  (Mt 10:24-25).


2.      A bátorítás

               Jézus háromszor erősíti meg tanítványait ezzel a bíztatással: „Ne féljetek!” A tanítványok nincsenek egyedül és nincsenek magukra hagyatva. Uruk gondoskodik róluk.  Mindaz, ami most titokban történik velük, nem marad rejtve, hanem Isten és emberek előtt nyilvánvalóvá lesz. Mindaz, amiben most esetleg úgy gondolják, hogy kudarcot vallottak és magukra maradtak, az valójában Isten tervének célba jutását szolgálja. Az emberek által a tanítványoknak okozott minden szenvedésnek megvan az értelme, mert az egyrészt alkalom a bizonyságtételre: „zsinagógáikban, sőt helytartók és királyok elé hurcolnak énmiattam, tanúbizonyságul nekik és a népeknek” (Mt 10:17), másrészt pedig egyszer napvilágra kerül és ítéletté lesz a meg nem térő üldözőkön, míg a tanítványok számára a megdicsőülést hozza el. A tanítvány feladata, hogy a bizonyságtétel elhangozzon, a többit majd az Úr elvégzi. A jutalom és az ítélet egyaránt az Úr kezében van.

               Jézus ezért így szólítja fel követőit: „Aki tehát vallást tesz rólam az emberek előtt, arról majd én is vallást teszek mennyei Atyám előtt, aki pedig megtagad engem az emberek előtt, azt majd én is megtagadom mennyei Atyám előtt.” (Mt 10:32). Mindnyájunknak döntést kell hoznunk. Kinek akarunk megfelelni, kinek akarunk szolgálni? Nem az emberektől kell nekünk félnünk. Ők nem sokat árthatnak nekünk: „Ne féljetek azoktól, akik a testet megölik, de a lelket meg nem ölhetik. Inkább attól féljetek, aki mind a lelket, mind a testet elpusztíthatja a gyehennában.” (Mt 10:28). A tanítványoknak a halálfélelmet az istenfélelemmel kell legyőzniük. Nem az emberek ítélete, hanem Isten ítélete, nem a test pusztulása, hanem a test és a lélek örök kárhozata jelenti a tanítványok számára az igazi veszélyt. Aki az emberektől fél, az nem féli Istent. De akiben megvan az istenfélelem, annak már nem kell az emberektől félnie. E kettő között kell mindnyájunknak döntenünk.

               Jézus így folytatja: „Nem úgy van, hogy két verebet adnak egy fillérért, de egy sem esik le közülük a földre Atyátok tudta nélkül? Nektek pedig még a hajatok szála is mind számon van tartva. Ne féljetek tehát: ti sok verébnél értékesebbek vagytok.” (Mt 10:29-31). Nincs olyan hatalom és olyan uralkodó a földön, amely Isten tudtán és akaratán kívül képes lenne létezni. Pál apostol írja a Római levélben: „mert nincs hatalom mástól, mint Istentől, ami hatalom pedig van, Istentől rendeltetett.” (Rm 13:1). Ha tehát emberek kezébe esünk, ha emberi rosszindulat miatt ér minket gúny, szenvedés vagy halál, úgy mégis biztosak lehetünk abban, hogy minden Istentől jön. Isten semmit sem enged történni az övéivel, csak azt, ami nekik és a küldetésüknek jó és fontos. Jézus világossá teszi követői számára, hogy eljött a döntés ideje. Az idő rövid, az örökkévalóság hosszú. Aki itt a földön megmarad az igénél és hitvallásnál, amellett Jézus áll ott majd az ítélet órájában. Amikor majd a vádló a jogát követeli, Jézus kiáll mellette és a magáénak vallja. Az egész világ tanúja lesz annak, amikor Jézus kimondja a nevünket a mennyei Atya színe előtt.

               Aki az életben kitart Jézus mellett, amellett Jézus is ki fog tartani az örökkévalóságban. Aki azonban gyáván megtagadja vagy szégyelli Urát, azt Jézus is szégyellni fogja az örökkévalóságban.

               De a tanítványnak számítania kell arra is, hogy ez a nagy szétválasztás már itt a földön elkezdődik. Krisztus keresztje meghasonlást támaszt: „Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy békességet hozzak a földre. Nem azért jöttem, hogy békességet hozzak, hanem hogy kardot. Azért jöttem, hogy szembeállítsam az embert apjával, a leányt anyjával, a menyet anyósával, és így az embernek ellensége lesz a háza népe. Aki jobban szereti apját vagy anyját, mint engem, az nem méltó hozzám. Aki jobban szereti fiát vagy leányát, mint engem, az nem méltó hozzám. Aki nem veszi fel keresztjét, és nem követ engem, az nem méltó hozzám.” (Mt 10:34-38).


3.      A gyümölcs

               Jézus végül a tanítványok munkájának a gyümölcseiről is beszél: „Aki titeket befogad, az engem fogad be, és aki engem fogad be, az azt fogadja be, aki elküldött engem. Aki befogad egy prófétát azért, mert az próféta, prófétának járó jutalmat kap; aki pedig egy igaz embert fogad be azért, mert az igaz, igaz embernek járó jutalmat kap. Aki pedig csak egyetlen pohár friss vizet ad inni egynek e kicsinyek közül, mert az tanítvány: bizony mondom nektek, semmiképpen sem fogja elveszteni jutalmát.” (Mt 10:40-42). A tanítványok azzal, hogy az evangéliumot hirdetik és vállalják az ezzel járó próbatételeket Mesterük munkatársaivá lettek. Ez pedig azt is jelenti, hogy mindenben hozzá kell hasonlítaniuk. Így a tanítványokat befogadó házba maga Jézus lép be velük. A tanítványok Jézus jelenlétének hordozói. Nem üres kézzel mennek, hanem olyan ajándékot visznek az embereknek, ami mindennél értékesebb. A Krisztust képviselő tanítvány a bűnbocsánatot, az üdvösséget, az örök élet ajándékát hozza el annak, aki befogadja őt. Ez a tanítványok munkájának és szenvedésének a jutalma és gyümölcse.

               A tanítványnak ezért tisztában kell lennie a felelősségével. Egy házba sem léphetnek be elhamarkodottan, mert páratlan ajándékot visznek. Isten országában az a törvény, hogy mindenki abban az ajándékban részesül, amelyet ő maga is készségesen elfogad Istentől. Aki befogadja a prófétát, befogadja az igazat, igaznak járó jutalmat kap, mert részt vett annak igazságában. Aki pedig Jézus követei közül egynek is a legkisebb szolgálatot végzi, magát Krisztus szolgálta, és a jutalmát tőle kapja majd.

               A tanítványok munkájának nehézségeiről és gyümölcséről hallottunk itt. Jézus előre figyelmeztette követőit arra, hogy ellenállásba fognak ütközni. De ezek a figyelmeztetések egyben vigasztalást is jelentettek a tanítványok és mindazok számára, akik az évszázadok során, Jézus parancsának engedve hirdették az evangéliumot. Az evangélium hirdetőinek minden időben rá kell döbbenniük arra, hogy nem mindenki fogadja el azt az üzenetet, amelyet ők visznek. A világ részéről ma is nagyfokú közömbösséggel, sőt egyre erősödő ellenszenvvel kell, hogy szembenézzünk. De Jézus biztatása nekünk is szól, hogy ne ijedjünk meg, ha siker helyett kudarcokkal szembesülünk, ha elismerés helyett gyalázat ér minket. Ha Jézus küld minket, akkor ő adja meg az erőt is a próbatételek hordozására, és szavakat is a bizonyságtételhez. Jézus egykor ezt mondta apostolainak: „Amikor azonban átadnak titeket.” (Mt 10:19/a), vagyis a próbatétel az elkerülhetetlen. Jézus nem azt mondja: „ha esetleg bekövetkezik a nehéz helyzet”, hanem egyszerűen kijelenti, hogy mindez bizonnyal megtörténik, ahogy az is bizonyos, Ő ott lesz velük: „ne aggódjatok amiatt, hogyan szóljatok, vagy mit mondjatok, mert megadatik nektek abban az órában, hogy mit mondjatok.” (Mt 10:19/b).

 

               Az egyház történetének krónikásai feljegyezték, hogy később valamennyi tanítványnak része volt ebben a Jézus által előre jelzett ellenállásban és üldöztetésben. A próbatételek azonban nem rendítették meg őket küldetésük végrehajtásában, mert tudták, hogy mindebben Mesterük szavai teljesednek be és Isten üdvterve ér célhoz, hogy minden emberhez eljuthasson az örömhír: „helytartók és királyok elé hurcolnak énmiattam, tanúbizonyságul nekik és a népeknek.” (Mt 10:18). Ámen.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Meghívó