2022. július 24., vasárnap

Igehirdetés: 2022.07.24. - A munkások és aratás

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 20.

 

A munkások és aratás

Olvasmány: Mt 10:1-15

„Jézus bejárta a városokat és a falvakat mind, tanított a zsinagógáikban, hirdette a mennyek országának evangéliumát, gyógyított mindenféle betegséget és erőtlenséget. Amikor látta a sokaságot, megszánta őket, mert elgyötörtek és elveszettek voltak, mint a juhok pásztor nélkül. Ekkor így szólt tanítványaihoz: Az aratnivaló sok, de a munkás kevés: kérjétek tehát az aratás URát, hogy küldjön munkásokat az aratásába.” (Mt 9:35-38.)

 

               A következő szakaszban arról számol be az evangélium, hogy Jézus a követőit az Isten országának küldetésben való részvételre hívja el. Azokat tehát, akiket az Úr korábban kiválasztott és elhívott arra, hogy követői legyenek, most feladattal bízza meg. A Mester kiküldi tanítványait, hogy hozzá hasonlóan ők is munkálkodjanak Isten országának küldetésében. A tanítványok számára így a Jézussal való közösség azt jelenti, hogy az ő küldetésében is osztozniuk kell Mesterükkel. Még világosabban látszik ez a Márk evangéliuma szövegében, ahol így olvassuk Jézus szavát: „Kövessetek engem, és én emberhalászokká teszlek titeket.” (Mk 1:17). „Tizenkettőt pedig, akiket apostoloknak is nevezett, kiválasztott arra, hogy vele legyenek, és azután elküldje őket, hogy hirdessék az igét, és hogy a tőle kapott hatalommal kiűzzék az ördögöket.” (Mk 3:14-15). Itt nevezi Jézus először „apostoloknak”, azaz „küldötteknek” a tanítványait.

               Jézus azzal a feladattal bízza meg az általa kiválasztott tizenkét tanítványt, hogy hirdessék Isten országának elérkezését, és azt tegyék tettekkel is nyilvánvalóvá. Később arról is olvasunk, hogy Jézus hetvenkét tanítványt küld el ugyanezzel a feladattal. Nyilvánvaló, hogy itt a kiküldött tanítványok száma is fontos, mert szimbolikus jelentéssel bír. A tizenkettő Izrael törzseinek száma, így a tizenkét tanítvány elküldése azt jelzi, hogy Isten országának üzenete egész Izraelnek szól. Hasonlóképpen a hetvenkét tanítvány kiküldése pedig a pogány népeket jelképezi. A zsidó gondolkodás szerint ugyanis a Mózes első könyvében található nemzetségtábla alapján hetven nemzet alkotja a föld népeit. Isten üzenete tehát először a zsidóknak szól, akiket majd összegyűjt és megújít Isten azzal a céllal, hogy aztán általuk eljusson a megváltás evangéliuma minden nemzethez.

               Jézus itt az aratás jól ismert metaforáját alkalmazza: „Az aratnivaló sok, de a munkás kevés.” (Mt 9:38). A gabona összegyűjtésének a képe az összegyűjtés más képeivel együtt, mint pl.: az emberek vacsoraasztal körül, a juhok a nyájban, azt jelképezi, hogy Isten népe az utolsó napokban bemegy majd az Ő országába.

               A tanítványok ugyanazokat az eszközöket kapják az aratásra, mint Jézus: szavakat és tetteket. A feladatuk az, hogy hirdessék Isten országát, betegeket gyógyítsanak, halottakat támasszanak fel, leprásokat tisztítsanak meg, ördögöket űzzenek ki. Jézus arra mutat rá, hogy Isten országa nem erőszakkal vagy katonai hatalommal jön majd el, ahogyan azt a zsidók várták, hanem az ige hirdetése és az azt hitelesítő tettek által.

1.      Az aratás

               A szakasz bevezetőjében ezt olvassuk Jézusról: „Amikor látta a sokaságot, megszánta őket, mert elgyötörtek és elveszettek voltak, mint a juhok pásztor nélkül.” (Mt 9:35). Urunk, amikor bejárta Izrael falvait és városait könyörületre indult népe iránt. De nem érte be azzal, hogy ő maga jó néhány helyre eljutott és jó néhány embernek hirdette Isten országának evangéliumát. Jézus azt szerette volna, ha még több emberhez eljut az örömhír, de azt is látta, hogy ehhez munkatársakra van szüksége. Jézus nem elégedett meg azzal, hogy a korabeli rabbikhoz hasonlóan maga köré gyűjtött tanítványok egy szűk csoportjával a világtól elkülönülve magasabb ismeretekre és tökéletesebb életre tanítsa követőit. Jézus az egész népéért felelősséget érzett, értük dolgozott és szenvedett. Ezért soha nem engedte, hogy a tanítványok egy-egy csoportja a maga számára kisajátítsa őt. Az Isten országáról szóló örömhír és annak gyógyító ereje nem korlátozható egyes társadalmi csoportokra, annak ott a helye a szegények és a betegek, a társadalom megvetettjei között is. A Jézus körül tolongó sokaság, amely olykor a tanítványokban ellenszenvet vagy megvetést keltett, Jézus szívét könyörülettel és szánalommal töltötte meg. Isten népe szánalomra méltó állapotban volt. Azok tehettek erről, akiknek Isten szolgálatát kellett volna elvégezniük. Nem a rómaiak okozták ezt, hanem az ige kiválasztott szolgáinak visszaélései. A nyájnak nem volt igazi pásztora. Nem volt, aki vezesse, aki friss vízhez terelgesse a népet.  Azok a juhok, akiket nem véd a pásztoruk a farkastól, félelemben és rettegésben élnek.  Ilyen állapotban talált rá Isten népére Jézus. Válasz nélküli kérdések, segítség nélküli nyomorúság, szabadítás nélküli lelkiismeret furdalás, vigasz nélküli könnyek, bűnbocsánat nélküli bűnök. Hol van a jó pásztor, akire szüksége lenne ennek a népnek? Ott voltak ugyan az írástudók, a törvény fanatikusai, akik szigorú kényszerrel hajtották a népet a törvény igája alá, amit azonban maguk sem voltak képesek megtartani. Képmutatók voltak és ítélkezők, akik nem ismerték a könyörületet.

               A magukat igaznak tartók, elítélték a bűnösöket, de ezzel nem segítettek rajtuk és nem mentettek meg senkit. Isten igéjének legigazabb hirdetői és magyarázói így semmit sem segítettek a nép helyzetén. Nem töltötte be őket könyörület és szánalom Isten meggyalázott és meggyötört népe láttán. Bonhoeffer kommentrájában ezt a kérdést teszi fel: „Mit érnek az írástudók szőrszálhasogató törvénymagyarázatai, a törvény kegyeseinek hangos utcai imádságai, és látványos böjtjei, ha hiányoznak a gyülekezet pásztorai?” A nyájnak pásztorokra van szüksége. Nem véletlen, hogy Jézus utolsó szava ez volt Péterhez: „Legeltesd az én juhaimat!”  (Jn 21:17). A pásztor nem menekül el, hanem szembeszáll a farkassal. A jó pásztor az életét adja a nyájért. Minden juhát névről ismeri, és szereti őket. Ismeri nyomorúságukat és gyengeségüket. A helyes úton vezeti őket. Megkeresi az elveszetett és visszaviszi a nyájhoz. A gonosz pásztorok azonban erőszakkal uralkodnak, nem tőrödnek a nyájjal, csak a saját hasznukat keresik. Jézus azonban jó pásztorokat keres, de íme, egyet sem talál és ez a szíven üti őt. Emberi számítás szerint reménytelen és elveszett állapotban van a nép. Olyan búzamező, ahol nincs termés, nincs kalász, ahol nincs mit aratni. De Jézus nem így tekint rájuk, ő Istennek az aratásra érett földjét látja: „Az aratnivaló sok, de a munkás kevés: kérjétek tehát az aratás URát, hogy küldjön munkásokat az aratásába.” (Mt 9:38). Itt az ideje annak, hogy a szegények és nyomorultak hazakerüljenek Isten országába. Jézus Isten ígéreteit látja beteljesedni. Az írástudók és a fanatikusok itt csak összetiport, felperzselt mezőt látnak, Jézus viszont az Isten országa érett, súlyos kalászmezőjét látja. Bőséges lesz itt a termés, de a munka is nagy lesz, ezért sok munkásra van szükség. Tudjuk jól, hogy amikor a gabona megérik és eljön az aratás ideje, akkor gyorsan el kell végezni a munkát. Az aratás nem tűr halasztást. Jézus segítséget keres. Nem végezheti egyedül a munkát. Kik segíthetnek neki? Csakis azok, akiket ő hívott el, és akiket ő biz meg a küldetéssel. Ezért hát ma is kérnünk kell az aratás Urát, hogy küldjön munkásokat!

2.      Az aratók

               Az aratás után az aratókról esik szó: „magához hívta tizenkét tanítványát, és hatalmat adott nekik a tisztátalan lelkek felett, hogy kiűzzék azokat, és gyógyítsanak mindenféle betegséget és erőtlenséget.” (Mt 10:1). Az imádság meghallgatásra talált. Az Atya kinyilvánította akaratát Fiának. Jézus elhívta a tizenkét tanítványát és most kiküldi őket az aratásba. A követőket most munkatársakká teszi, apostolokká, azaz küldöttekké lesznek. Nemcsak igét, nemcsak tanítást, hanem valódi hatalmat kapnak az apostolok. Mert hogyan is végezhetnék munkájukat hatalom nélkül? Olyan hatalomra van szükségük, amely nagyobb, mint a földön garázdálkodó ördög hatalma. Az ördög legnagyobb csele, hogy tagadja azt, hogy van hatalma, sőt azt a látszatot kelti az emberekben, hogy ő egyáltalán nem is létezik. De az ördögnek le kell lepleződnie, a munkájának napvilágra kell kerülnie és Krisztus hatalmával le kell őt győzni.

               Az apostoloknak Krisztus mellé kell állniuk. Hiszen az Ő munkáját kell segíteniük. Jézust ezért nekik ígéri a megbízatáshoz szükséges legfőbb adottságot, azt hogy részesedhetnek az ő erejéből. Ebben a megbízatásban az apostolok hasonlóvá lettek Mesterükhöz, az ő művét hajtják végre. Az apostolok hatalmat kaptak Jézustól, hogy kiűzzék a gonosz lelkeket és meggyógyítsák a betegeket. Ezeket korábban csak Jézus tudta megtenni, most azonban a tanítványok is felhatalmazást nyernek ezek véghezvitelére. Az apostolok tehát nem a saját erejükre támaszkodva cselekednek, hanem teljes mértékben Istenre hagyatkoznak. Az Ő ereje elég lesz arra, hogy megtartsa őket egész útjuk során.

               Az első követeknek a nevét fel is jegyezték az evangéliumban: „A tizenkét apostol neve pedig ez: az első Simon, akit Péternek hívnak, és testvére, András és Jakab, Zebedeus fia és testvére, János, Fülöp és Bertalan, Tamás és Máté, a vámszedő, Jakab, Alfeus fia és Taddeus, Simon, a Kananeus és Júdás, az Iskáriótes, aki el is árulta őt.” (Mt 10:2-4).

               Isten népének tizenkét törzsét jelképezik ők. Isten országában tizenkét trónus áll előkésztve a számukra: „Bizony mondom nektek, hogy ti, akik követtek engem, a megújult világban, amikor az Emberfia beül dicsőségének trónszékébe, ti is tizenkét trónszékbe ültök, és ítéletet tartotok Izráel tizenkét törzse felett.” (Mt 19:28). Tizenkét kapuja lesz a mennyei Jeruzsálemnek, amelybe bevonul a szent nép, és amelyeken a törzsek nevei lesznek majd olvashatók.  A város falainak tizenkét alapköve lesz, és azok az apostolok nevét viselik majd:  „A város falának tizenkét alapköve volt, és azokon a Bárány tizenkét apostolának tizenkét neve.” (Jel 21:14).

               A tizenkét kiválasztottat Jézus hívása egyesíti. Amúgy teljesen különböző emberek voltak. Jézus hívásán kívül semmi más nem volt a világon, ami képes lett volna ezeket az embereket ugyanabban a munkában egyesíteni. Egyedül Jézus hívása a fontos. Ebben a hívásban megszűnt minden korábbi különbség, és Jézusban egy új közösség jött létre közöttük.

3.      A küldetés

               Jézus parancsa így szólt a kiválasztott küldöttekhez: „Pogányokhoz vezető útra ne térjetek, samaritánusok városába ne menjetek be, inkább menjetek Izráel házának elveszett juhaihoz! Menjetek el, és hirdessétek: elközelített a mennyek országa! Gyógyítsatok betegeket, támasszatok fel halottakat, tisztítsatok meg leprásokat, űzzetek ki ördögöket!” (Mt 10:5-8). A tanítványok tevékenységét tehát Mesterük világos parancsa határozta meg. Nem a saját tetszésük és elgondolásuk szerint kell végezniük a feladatot, hanem azon az útmutatás szerint, amit Jézustól kaptak. Krisztus munkája az, amiben most nekik is tevékenykedniük kell, ezért teljesen Jézusnak a rendelkezésére kell bocsátaniuk magukat.

               Jézus már az első szavaival korlátozza az apostolok munkaterületét. Nem választhatják meg, hogy hova szeretnének menni, hanem oda kell menniük ahová a Mester küldi őket. Ezzel válik egészen világossá, hogy nem a saját művüket, hanem Isten művét kell végezniük.

               Ahol Krisztus szerint az aratás ideje van, ahová a megbízatásunk szól, ott kell nekünk az evangéliumot hirdetni. Az apostolokra bízott üzenet és feladat teljesen azonos azzal, amit maga Jézus is képviselt. A tanítványok Mesterük hatalmából részesülnek. Jézus parancsolja meg, hogy hirdessék Isten országának eljövetelét, és Ő rendeli el a jeleket, amelyekkel megerősítik ezt az üzenetet. Jézus parancsolja, hogy betegeket gyógyítsanak, ördögöket űzzenek, halottakat támasszanak fel. Az igehirdetés így eseményé válik. Az esemény igazolja az igehirdetést. A tizenkét apostol által maga Jézus van jelen és végzi tovább munkáját.

               Jézus még néhány intést fűz az apostoloknak adott parancsához: „Ingyen kaptátok, ingyen adjátok! Ne vigyetek magatokkal se aranyat, se ezüstöt, se rézpénzt az övetekben, se tarisznyát az útra, se két felsőruhát, se sarut, se botot: mert méltó a munkás a kenyerére.” (Mt 10:9-10). Mivel az apostolok küldetésének ereje egyedül Jézusban van, ezért semmi olyat nem szabad tenniük, ami elhomályosítaná vagy hiteltelenné tenné azt. Királyi szegénységben kell tanúskodniuk Mesterük gazdagságáról. Amit Jézustól kaptak, az nem a saját tulajdonuk, mindent ajándékba kaptak, és mindent ajándékképen kell tovább is adniuk. Az a tény, hogy valakit Jézus kiválasztott és küldetéssel bízott meg nem jelent semmilyen kiváltságot, hatalomra való jogot.  Bonhoeffer így magyarázza Jézus szavait: „Ingyen kaptátok!”, vagyis egyedül Jézus hívása volt az, amely érdemtelenül szolgálatba állított minket. „Ingyen adjátok!” Vagyis engedjétek, hogy világossá váljon az, hogy ezzel az egész gazdagsággal, amelyet el kell ajándékoznotok, semmit sem kívántok magatoknak, sem vagyont, de még tekintélyt, elismerést sem, sőt még hálát sem.”

               Az apostoloknak mindig csak olyan keveset kell magukkal vinnünk az útra, mint aki olyan ismerős helyen jár, ahol bizonyos abban, hogy estére majd barátokra lel, ahol befogadják, és minden szükségessel ellátják. Ezt a bizalmat viszont nem emberekbe, hanem az őket elküldő Jézusba és a róluk gondoskodó mennyei Atyába kell helyezniük. Ezzel teszik majd az apostolok hitelessé az üzenetet, amit hirdetnek. Ugyanazzal a szabadsággal, amellyel az evangéliumot hirdetik, kell elfogadniuk a szállást és az ennivalót is, nem kegyelemkenyérként, hanem mint a munkájuk megérdemelt fizetségét. Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Meghívó