2022. május 22., vasárnap

Igehirdetés: 2022.05.22. Keresztyén kegyesség

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 12.

 

Keresztyén kegyesség

Olvasmány: Mt 6:1-18

„Vigyázzatok: kegyességeteket ne az emberek előtt gyakoroljátok, csak azért, hogy lássák azt, mert így nem kaptok jutalmat mennyei Atyátoktól.” Mt 6:1

 

               Jézus a Hegyi Beszéd elején világossá tette követői számára, hogy nem járhatnak a gyűlölet, a bosszúállás és az erőszak útján, ami a kortársaikat jellemezte, nekik a könyörület és a szeretet útját kell választaniuk. A két csoport, vagyis a követői és a korabeli vallásos közösség életvitelének szembeállítását Jézus tovább folytatja, amikor az adakozásról, az imádkozásról és a böjtölésről tanít. A zsidók többsége, bár látszatra ragaszkodott a Törvényhez, valójában a szíve szerint távol volt Istentől. Jézus kijelentette, hogy ő nem új törvényt hozott, hanem a réginek akarja az igazi értelmét visszaadni. Isten egy új szövetséget ígért a népének, de ez nem a réginek az  eltörlését jelenti, hanem annak betöltését, amit maga Jézus tesz meg.

               A farizeusok igazsága odáig terjedt, hogy tanították ugyan a Törvényt, de megtartani nem voltak képesek, ezért képmutatásban éltek. A tanítványok igazsága Jézus szerint azért múlhatja felül a farizeusokét, mert ők Krisztus követése által valóban képesek cselekedni Isten akaratát.  Mivel ők nem a betű, hanem a Lélek szerint élnek, ahogy erről Pál apostol is ír: „Ő tett alkalmassá minket arra, hogy az új szövetség szolgái legyünk, nem a betűé, hanem a Léleké, mert a betű megöl, a Lélek pedig megelevenít.” (2Kor 3:6).

                Ma azt vizsgáljuk meg, hogy Jézus szerint hogyan kell élnie a keresztyén embernek ebben a világban. Hogyan kerülhetjük el azt, hogy kegyességünket gyakorolva ne essünk a farizeusokhoz hasonlóan mi is a képmutatatás csapdájába. Jézus arra buzdítja övéit, hogy amikor a kegyességüket gyakorolják, tehát adakoznak, imádkoznak vagy böjtölnek, akkor azt tiszta szívből, tettetés nélkül tegyék és ne az emberek előtt kérkedjenek vele. Kálvin János kommentárjában ezt a megjegyzést teszi: „Nagyon fontos figyelmeztetés ez, mert az erények közül a becsvágy az, amitől folyton tartani kell, hiszen nincs olyan dicséretes cselekedet, amelyet ez ne rontana, és ne fertőzne meg.” Bizony igaz, hogy sok jócselekedet mögött ott rejtőzik a titkos vágy, hogy az emberek figyelmét elnyerjük és dicséretüket áhítozzuk. Így azonban már nem Istent tekintjük életünk bírójának és jóváhagyójának. Ugyanezért nevezi Jézus saját korának vallásos embereit, a farizeusokat, képmutatónak, mert hiábavaló dicsőségre áhítozok. A pogány görög írók „hipokritáknak” azaz színészeknek nevezték azokat, akik a színpadon képzelt személyeket jelenítettek meg. Ezt a görög szót vették át az evangélisták is, amikor azokról a kegyesekről írnak, akik alakoskodók és kétszínűek. Jézus üzenete így foglalható össze dióhéjban: „Istennek éljetek, ne önmagatoknak!” A legtöbben barátainktól, munkatársainktól várunk jutalmat, hátba veregetést, előléptetést, elismerést. Jézus szerint azonban legnagyobb jutalmunkat Isten mennyei királyságában kapjuk majd. Isten látja azokat a cselekedeteinket is, amelyeket titokban viszünk véghez, és meg fog értük jutalmazni.

1.      Az elrejtett kegyesség

               Jézus így tanítja követőit a kegyesség gyakorlására: „Vigyázzatok: kegyességeteket ne az emberek előtt gyakoroljátok, csak azért, hogy lássák azt, mert így nem kaptok jutalmat mennyei Atyátoktól.”(Mt 6:1). A tanítványok számára Jézusnak ezek a szavai minden bizonnyal meglepetésként hatottak. Hiszen éppen az előbb buzdította őket Jézus a következő szavakkal: „Ti vagytok a föld sója. Ha pedig a só megízetlenül, mivel lehetne ízét visszaadni? Semmire sem való már, csak arra, hogy kidobják, és eltapossák az emberek. Ti vagytok a világ világossága. Nem rejthető el a hegyen épült város. Lámpást sem azért gyújtanak, hogy a véka alá tegyék, hanem a lámpatartóra, hogy világítson mindenkinek a házban. Úgy ragyogjon a ti világosságotok az emberek előtt, hogy lássák jó cselekedeteiteket, és dicsőítsék a ti mennyei Atyátokat.” (Mt 5:13-15). Jézus arra használta a só és a világosság példáját, hogy kifejtse a tanítványok közösségének, hogy Isten népének hathatós és látható módon kell jelen lennie a világban. Jézus a követőit egy új Izraelként határozta meg, akiket arra emlékeztetett, hogy most már nekik kell Jeruzsálem helyett a hegyen épült városként Istent képviselniük a világban és a világ világosságává lenniük a népek számára.

               Látszólag úgy tűnik, hogy Jézusnak az 5. és a 6. fejezetben leírt szavai keményen ütköznek egymással. Mit akar itt Jézus mondani? Mit jelent az, hogy a „láthatónak” egyúttal „elrejtettnek” kell lennie? Hogyan lehet a látható egyúttal láthatatlan is?

               Az ötödik fejezet elején Jézus a tanítványok világban betöltött szerepéről beszélt, amikor sóhoz, világossághoz és hegyen épült városhoz hasonlította őket. Most azonban egészen másról van szó. Jézus itt azokra a veszélyekre, kísértésekre igyekszik felhívni a figyelmet, amelyek a tanítványokat fenyegetik majd, miközben ők sóként és világosságként igyekeznek jelen lenni a világban. Amikor a Krisztust követő tanítvány „láthatóvá” teszi hitét a világ előtt, vigyáznia kell arra, hogy nehogy ugyanabba a hibába essen, mint a farizeusok.

               A farizeusok a zsidó nép legbuzgóbb kegyesei voltak, akikre sokan csodálattal és nagy tisztelettel tekintettek. De Jézus újra és újra rámutatott a farizeusok nagy tévedésére, ami abban volt, hogy ők az Isten törvényét pusztán a külső vallásosságra szűkítették, így képmutatókká váltak. A farizeusok valóban a törvény cselekvői akartak lenni. De az ő igazságuk csak a törvényben megparancsoltak közvetlen, betű szerinti teljesítését jelentette. Igazságuk maga a cselekvésük volt, de cselekvésükben mindig maradt valami hátralék, valami hiányosság, amelyet csak Isten megbocsátása és kegyelme fedhetett el. Az előző szakasz végén Jézus ezekkel a szavakkal fordult követőihez: „Mert mondom nektek, ha a ti igazságotok nem múlja felül az írástudók és farizeusok igazságát, akkor semmiképpen sem mentek be a mennyek országába.” (Mt 5:20).   A tanítvány igazsága tehát azért emelkedik felül a farizeusok igazságán, mert a tanítvány és a Törvény között ott áll „Valaki”, aki tökéletesen betöltötte a törvényt. A tanítványok igazsága azért múlhatja felül a farizeusokét, mert ők Krisztus követése által valóban képesek cselekedni Isten akaratát.  Mivel ők nem a betű, hanem a Lélek szerint élnek.

               Most arra akar rámutatni Jézus, hogy a tanítvány számára nem szabad, hogy öncéllá legyen ez a „jobb igazság”. Bár a tanítványnak láthatóvá kell lennie a világban, de vigyáznia kell arra is, hogy ez ne legyen öncélúvá. Ne önmagában a láthatóvá válás vezérelje a tanítványt. Ne azért akarjon látható lenni, hogy ez által szerezzen magának hírnevet és dicsőséget. Pál apostol ezekkel a szavakkal intette a keresztyéneket: „Semmit ne tegyetek önzésből, se hiú dicsőségvágyból, hanem alázattal különbnek tartsátok egymást magatoknál; és senki se a maga hasznát nézze, hanem mindenki a másokét is.” (Fil 2:3-4). A tanítványnak Jézust kell követnie, rá kell néznie és nem önmagára és arra, amit tesz. A tanítványnak háttérbe kell vonulnia, kicsivé, láthatatlanná lennie, hogy Jézus lehessen naggyá és láthatóvá! Az embereknek nem a tanítványt kell látniuk, hanem annak jócselekedetei által Isten Igéjének világosságát kell meglátniuk.

               Jézus itt, amikor a kegyesség gyakorlásának „elrejtettségéről” beszél, akkor egyszerűen azt akarja mondani, hogy ne mi akarjunk látszani, hanem engedjük, hogy Jézus legyen láthatóvá. Úgy ahogy erről maga Keresztelő János is bizonyságot tett: „Neki növekednie kell, nekem pedig kisebbé lennem.” (Jn 3:30).

               Az evangélium egy másik szakaszában olvassuk Jézusnak ezeket a szavait: „Aki lámpást gyújt, nem takarja le edénnyel, ágy alá sem rejti, hanem a lámpatartóra teszi, hogy akik bemennek, lássák a világosságot. Mert nincs olyan rejtett dolog, amely napvilágra ne kerülne, és nincs olyan titok, amely ki ne tudódna, és ismertté ne válna.” (Lk 8:16-17). Jézus itt arra mutat rá, hogy Isten felől nézve nincs olyan dolog, ami elrejthető lenne előle. Isten teszi láthatóvá a rejtett dolgokat. A tanítvány számára tehát az a kérdés, hogy rá tudja-e bízni magát úgy Istenre, hogy elhiszi azt, hogy Isten látja az ő titokban végzett jócselekedeteit, és a megfelelő időben nyilvánosságra hozza, megjutalmazza érte, vagy mindenáron maga törekszik a nyilvánosságra, és így az emberektől nyer nyilvánosságot és jutalmat. Ahol a bal kéz tudja, hogy mit tesz a jobb, ahol a titkon gyakorolt kegyességet magunk hozzuk napvilágra, ahol tudatosan hirdetjük a saját jóságunkat, vallásosságunkat, ott már magunk készítjük el magunknak a nyilvános jutalmat, így pedig elveszítjük mindazt, amit Isten jutatott volna nekünk. Aki azonban nem maga keresi a nyilvánosságot, aki kész az „elrejtettség alázatában” megmaradni, az majd Istentől kapja meg jutalmát. Ezért Jézus az elrejtett vagy titkon gyakorolt kegyesség gyakorlására buzdítja követőit:  „Amikor tehát adományt adsz, ne kürtöltess magad előtt, ahogyan a képmutatók teszik a zsinagógákban és az utcákon, hogy dicsérjék őket az emberek. Bizony mondom nektek: megkapták jutalmukat. Te pedig amikor adományt adsz, ne tudja a bal kezed, mit tesz a jobb, hogy adakozásod rejtve maradjon; és majd a te Atyád, aki látja a rejtett dolgokat, megjutalmaz téged.” (Mt 6:2-4).

               Aki önmagáról elfelejtkezve, önmaga dicsőségéről, saját hasznáról és hírnevéről lemondva teszi a jót, az cselekszik valóban krisztusi módon, abban van meg „az az indulat, ami Krisztus Jézusban is meg volt”. Erről olvashatunk a Filippi levél Krisztushimnuszában is: „Az az indulat legyen bennetek, amely Krisztus Jézusban is megvolt: aki Isten formájában lévén nem tekintette zsákmánynak, hogy egyenlő Istennel, hanem megüresítette önmagát, szolgai formát vett fel, emberekhez hasonlóvá lett, és emberként élt; megalázta magát, és engedelmes volt mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig. Ezért fel is magasztalta őt Isten mindenek fölé, és azt a nevet adományozta neki, amely minden névnél nagyobb, hogy Jézus nevére minden térd meghajoljon, mennyeieké, földieké és föld alattiaké, és minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére.” (Fil 2:5-9).

2.      Mit jelent a kegyesség gyakorlása?

               A kegyesség gyakorlása Jézus szerint nem más, mint a hitünk megélése a mindennapokban. Ennek három legfontosabb területét nevezi meg Jézus: az adakozás, az imádság és a böjtölés.

               Az „alamizsnaosztogatás” vagyis adakozás, a kegyesség gyakorlásának általánosan bevett gyakorlata és szokása volt a zsidóság körében. A buzgó vallásos zsidók a szegények számára való alamizsna osztogatását általában útkereszteződéseknél vagy közterületeken gyakorolták, tehát olyan helyeken, ahol nagyobb tömeg verődött össze. Így a zsidóság kegyességének ebben a jellegzetes szokásában a hiú dicsvágy jelenléte tagadhatatlan volt. Voltak olyan gazdag emberek, akik odáig merészkedtek, hogy kürtszóval hívták fel a tömeg figyelmét arra, amikor egy nagyobb adományt kívántak szétosztani a szegények között.

               A visszaélések ellenére, Jézus nem törli el az alamizsnálkodás szokását, de követőit emlékezteti annak eredeti céljára. Adomány, az alamizsna mindig Isten dicsőségét és az embertársunk javát kell, hogy szolgálja.

               Pál apostol így tanít a helyes adakozásról: „Tudjuk pedig, hogy aki szűken vet, szűken is arat, és aki bőven vet, bőven is arat. Mindenki úgy adjon, ahogyan előre eldöntötte szívében, ne kedvetlenül vagy kényszerűségből, mert „a jókedvű adakozót szereti Isten”. Istennek pedig van hatalma arra, hogy minden kegyelmét kiárassza rátok, hogy mindenütt mindenkor minden szükségessel rendelkezzetek, és bőségetekből jusson minden jó cselekedetre. Amint meg van írva: „Bőkezűen osztott a szegényeknek, igazsága megmarad örökké.” Aki pedig magot ad a magvetőnek, és eledelül kenyeret, megadja és megsokasítja vetőmagotokat, és megszaporítja igazságotok gyümölcsét. Így mindenben meggazdagodtok a teljes tisztaszívűségre, amely általunk hálaadást szül Isten iránt. Mert ez az Isten előtti szolgálat nemcsak enyhít a szentek nyomorúságán, hanem sokakat hálaadásra is indít Isten iránt.” (2Kor 9:6-12).

               A kegyesség gyakorlásának másik két fontos területe az imádság és a böjt, ezek szorosan kapcsolódnak egymáshoz. Jézus ugyanazt tanítja itt is, amit az adakozás esetében mondott. A képmutatók az imádkozást és a böjtölést is nyilvánosan gyakorolták, vagy legalábbis csak mímelték, mert Jézus szerint az ilyen imádság és böjt semmiképpen nem azonos azzal, amit az Isten kér tőlünk. A képmutatás azonban mindig becsvágyó és vak, így nem ismeri fel, hogy teljesen értelmetlen mindaz, amit művel. Jézus itt semmiképpen nem a hangos és nyilvános imádság ellen tanít, hiszen azt ő maga is gyakorolta, hanem a tettetett és megjátszott imádság ellen. Az imádság és a böjt esetében is a cél Isten dicsősége kell, hogy legyen, vagy a másik ember java, akiért esetleg könyörgünk, de semmiképpen nem a magunk dicsősége.

               Az imádkozás gyakorlásánál nagy kísértés lehet a bőbeszédűség és a pogány babonás gondolkodás, amely bizonyos szavak ismételgetésétől reméli az imádság jobb meghallgatását. Jézus azonban így inti tanítványait: „Amikor imádkoztok, ne szaporítsátok a szót, mint a pogányok, akik azt gondolják, hogy bőbeszédűségükért hallgattatnak meg. Ne legyetek tehát hozzájuk hasonlók, mert tudja a ti Atyátok, mire van szükségetek, még mielőtt kérnétek tőle.” (Mt 6:7-8). A mi Mennyi Atyánk tudja, mire van szükségünk, Ő meghallgatja az őszinte imádságunkat, látja a „titkon való”, az emberek elől „elrejtve gyakorolt” adakozásunkat, böjtölésünket és nála mindez számon van tartva. Bízzuk magunkat Istenre. Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon:

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon: ·         December 1. – Advent 1. vasárnapja 10:00 óra –  istentisztelet úrvacsorával ...