2022. május 14., szombat

Igehirdetés: 2022.05.15. Érvényes-e a Törvény?

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 11.

 

Érvényes-e a Törvény?

Olvasmány: Mt 5:17-48

„Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy érvénytelenné tegyem a törvényt vagy a próféták tanítását. Nem azért jöttem, hogy érvénytelenné tegyem, hanem hogy betöltsem azokat. Mert bizony mondom nektek, hogy amíg az ég és a föld el nem múlik, egy ióta vagy egy vessző sem vész el a törvényből, míg az egész be nem teljesedik. Tehát ha valaki a legkisebb parancsolatok közül akár csak egyet is eltöröl, és úgy tanítja az embereket, az a legkisebb lesz a mennyek országában; ha pedig valaki ezeket megtartja és tanítja, nagy lesz az a mennyek országában. Mert mondom nektek, ha a ti igazságotok nem múlja felül az írástudók és farizeusok igazságát, akkor semmiképpen sem mentek be a mennyek országába.” Mt 5:17-20

 

               Jézus a Hegyi Beszéd elején elhívásukra emlékeztette tanítványait, arra, hogy sóként, azaz hathatós módon legyenek jelen a világban, arra, hogy a világ világosságaként, és hegyen épült városként, azaz látható módon kiábrázolódjék rajtuk Isten országa, vagyis, hogy a tanítványok közössége, az egyház, új Izraelként a népek világosságává legyen. Jézus szerint ez Isten Törvényének igazi betöltése. Sajnos a zsidók vallási vezetői nem értették meg azt, hogy mi volt Isten valódi célja a Törvénnyel. Jézus öt ellentétes állításban mutat rá erre a tévedésre. Mindegyik állítás így kezdődik: „hallottátok, hogy megmondatott…” majd pedig így folytatódik: „én pedig azt mondom nektek.”

               Az öt állítás témája, amiről Jézus tanít a következő: gyilkosság, házasságtörés, eskü, bosszúállás és az ellenség. Jézus világossá teszi követői számára, hogy nem járhatnak a gyűlölet, a bosszúállás és az erőszak útján, ami a kortársaikat jellemezte, nekik a könyörület és a szeretet útját kell választaniuk. A két csoport, vagyis a követőinek közössége és a korabeli vallásos közösség életvitelének szembeállítását Jézus tovább folytatja a Hegyi Beszéd következő szakaszában is, amikor az adakozásról, az imádkozásról és a böjtölésről tanít.

               Jézus szerint a tanítványok közösségének az életét a szeretet és az Isten országa utáni vágy kell, hogy meghatározza. Nem engedhetik, hogy más hatalom vagy az aggodalom elvonja őket ettől. Mivel Jézus beszédeiben újra és újra Isten országának eljöveteléről tanított, ez páratlan reménységre lobbantotta a hallgatói szívét. De sokan félreértették Jézus szavait, és azt gondolták, hogy Jézus eljövetelével véget ért a Törvény korszaka, így maga a Törvény is érvényét vesztette. Általában amikor egy új tanítás jelenik meg, az emberek hajlamosak azt gondolni, hogy ezzel együtt minden régi érvényét veszíti. Jézus azonban nem állította szembe az Ószövetséget az Újszövetséggel, a Törvényt és az evangéliumot, hanem annak egységét hangsúlyozta. A zsidók többsége, bár látszatra ragaszkodott a Törvényhez, valójában távol volt Istentől. Jézus kijelentette, hogy ő nem új törvényt hozott, hanem a réginek akarja az igazi értelmét visszaadni. Isten egy új szövetséget ígért Krisztus eljövetelével, de ez nem a réginek az  eltörlését jelenti, hanem annak betöltését.

1.      Hogyan tekintsünk a Törvényre?

               Azok a tanítványok, akiket Jézus elhívott és a Hegyi Beszéd elején „boldogoknak” nevezett, valószínűleg úgy gondolták, hogy ha Jézus már most nekik ígérte mind a mennyek országát mind pedig a földet, továbbá ha a vigasztalást, a megelégíttetést, az Isten meglátását, az istenfiúsággal együtt mind ők birtokolják, akkor ők már valóban mindent megkaptak. Ők a só, a fény, és a hegyen épült város, ők az új Izrael. Ez pedig azt jelentené, hogy akkor minden régi elmúlt, a Törvény is érvényét vesztette.

               A tanítványok számára kézenfekvőnek tűnt, hogy azt gondolják, Jézus eljövetelével Isten egy végleges választóvonalat húzott a régi és az új között, így a régi szövetség törvényei érvénytelenek és az Isten Fiának szabadságában már egyáltalán nincs is szükség többé a Törvényre.

               Jézus azonban azonnal igyekszik tisztázni ezt a félreértést. Világossá teszi, hogy tévednek, amennyiben így gondolkodnak: „Nem azért jöttem, hogy érvénytelenné tegyem, hanem hogy betöltsem azokat.” (Mt 5:18). Jézus tehát továbbra is hatályban levőnek tekinti a régi szövetség törvényeit. Jézus itt két dolgot is hangsúlyozni akar a követői számára. Egyrészt azt, hogy nem a Törvény megtartása által lesz valakiből tanítvány. Tanítvány az által lehet valaki, hogy Jézus elhívja őt. Másrészt, akit Jézus elhívott a tanítványságra, az mégsem mentesül a Törvény megtartása alól.

               A zsidóság vallási közegéből érkező tanítványok számára nyilvánvalóan nagy kérdés volt, hogy mihez vagy kihez vannak kötve: a Törvényhez vagy Krisztushoz? Jézus egyrészt világossá tette a számukra, hogy a tanítvány egyedül Őhozzá van kötve, és semmilyen törvény nem léphet közé és a tanítvány közé. Ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy ha a tanítvány el akarná törölni a Törvényt azzal Krisztustól is elszakítaná magát. Jézus nem hozott „új törvényt”, hanem a régi szövetség törvényét jött betölteni. Ez pedig érvényes az általa elhívott tanítványokra is.

               Ehhez a „régi törvényhez”, mint Isten kinyilatkoztatott akaratához utasítja például Jézus a gazdag ifjút is:  „Ha pedig be akarsz menni az életre, tartsd meg a parancsolatokat!” (Mt 19:17). Jézus nem valami „jobb törvényről” beszél, mint a farizeusok, hanem az egy és ugyanazon törvényről, amelynek a világ végéig meg kell maradnia és érvényesülnie kell, s amelyet minden betűjében be kell tölteni: „Mert bizony mondom nektek, hogy amíg az ég és a föld el nem múlik, egy ióta vagy egy vessző sem vész el a törvényből, míg az egész be nem teljesedik.” (Mt 5:18).

               Ugyanakkor Jézus világossá teszi, hogy bár nincs „jobb törvény”, de van „jobb igazság” amit ő el is vár a követőitől. Az a tanítvány pedig, aki nem tudja felmutatni ezt a „jobb igazságot”, az nem mehet be Isten országába. Ennek a jobb igazságnak a feltétele Krisztus hívása, maga Krisztus. Jézus tehát itt önmagáról beszél. Hiszen Ő maga áll a jobb igazság és tanítványok között, akiktől ezt követeli. Ő azért jött, hogy betöltse a régi szövetség törvényét. Ez minden másnak az előfeltétele. Jézus kifejezi azt, hogy teljes egységben van Istennel az Ószövetségben, azaz a törvényben és a prófétákban megjelenő akaratával. Isten parancsaihoz ő valóban semmit nem tesz hozzá, megtartja azokat, betölti a törvényt. Ezért kell Jézusnak elszenvednie a halált, mivel egyedül ő érti Isten törvényeként a Törvényt, azaz úgy hogy a Törvény nem maga az Isten, és Isten sem maga a Törvény, úgy hogy Isten helyére a Törvény lépett volna. A farizeusok nagy hibája pontosan ez volt. Így értette félre Izrael a Törvényt, amikor azt Isten fölé emelte. A Törvény istenítése volt Izrael legnagyobb tévedése. Amikor a zsidók azonosították Istent és a törvényt, akkor magát Istent akarták ez által a hatalmukba keríteni. Számukra így Isten feloldódott a törvényben, és többé nem volt Úr a törvény felett. A törvény megtartása által azt gondolták, hogy befolyásolhatják Istent.

               A tanítványok legnagyobb tévedése az lenne, ha ők a farizeusok visszaélései miatt most teljesen hatályon kívül akarnák helyezni a Törvényt.

               Jézus mindkét félreértéssel szemben a Törvényt ismét Isten Törvényeként lépteti hatályba. Isten a törvényadó és a törvény Ura, a Törvény tehát csak Istennel való személyes közösségben lesz betölthető. A Törvény nem tölthető be Istennel való személyes közösség nélkül és Istennel sem lehetséges személyes közösség a Törvény betöltése nélkül.

               Jézus az Isten Fia, aki egyedül van teljes közösségben Istennel. Ő nem eltörli, hanem újból érvénybe lépteti a Törvényt, mivel azért jött, hogy betöltse a régi szövetséget. A zsidók azonban Jézusnak a törvényről szóló tanítását, mint istenkáromlást, elvetették. Ezért kellett Jézusnak Isten igazi törvényéért a hamis törvény képviselőitől szenvednie. Jézus istenkáromlóként, törvényszegőként halt meg a kereszten, mert ő a valódi törvényt léptette hatályba a félreértelmezett hamis törvénnyel szemben.

2.      Krisztus igazsága

               Jézus ezekkel a szavakkal fordul követőihez: „Mert mondom nektek, ha a ti igazságotok nem múlja felül az írástudók és farizeusok igazságát, akkor semmiképpen sem mentek be a mennyek országába.” (Mt 5:20).  Mi az az ”igazság”, amiről itt Jézus beszél? Mi az, amiben más a tanítványok „igazsága”, mint a zsidó vallásos emberek, a „kegyesek” igazsága? Mit akar Jézus azzal mondani, hogy a tanítványok igazságának „mesze felül kell múlnia” a Törvény alapjain álló ószövetségi kegyesek igazságát?

               Jézus a boldogmondásokban teljesen megfordította tanítványai hozzáállását az élet alapvető értékeihez. Jézus a szegényeket, a sírókat, a szelídeket, az éhezőket, az irgalmasokat, a tiszta szívüket, a béke teremtőket és az üldözötteket nevezte boldognak. Mindaz, ami a nép szemében addig értékes volt, Jézus azt értéktelenné tette és mindazt, amit korábban értéktelennek gondoltak, azt Jézus értékesnek nevezte. Jézus szavai nyomán sokan talán már a Törvény végének bekövetkeztére gondolhattak. Erre utalt Jézus a szakasz bevezetőjében: „Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy érvénytelenné tegyem a törvényt vagy a próféták tanítását.” (Mt 5:17).

               Megfeszítettként Jézus maga a törvény tökéletes betöltője. A tanítványok útja Krisztus keresztjén át vezet a törvényhez. A félreértelmezett törvény a zsidókat elválasztotta Istentől. A tanítvány viszont Jézus követésének útján visszatalál Istenhez. Aki a követésben a törvényt betöltő Jézus mellett marad, az a törvényt a követés közben cselekszi, mert csak a törvényt cselekvő tanítvány maradhat közösségben Jézussal. A tanítványok igazsága így „emelkedik” az írástudóké fölé. Jézus később így tanít erről: „Mert ha azokat szeretitek, akik titeket szeretnek, mi a jutalmatok? Nem ugyanezt teszik-e a vámszedők is? És ha csak testvéreiteket köszöntitek, mennyivel tesztek többet másoknál? Nem ugyanezt teszik a pogányok is? Ti azért legyetek tökéletesek, miként a ti mennyei Atyátok tökéletes.” (Mt 5:46-48).

               Jézus idejében a farizeusok voltak a legszigorúbb vallási párt. Fanatikusok voltak, akiket kizárólag a Törvény iránti buzgóság vezérelt. Jézus azonban újra és újra rámutatott a farizeusok nagy tévedésére, ami abban volt, hogy ők az Isten törvényét pusztán a külső vallásosságra szűkítették, így képmutatókká váltak. A farizeusok valóban a törvény cselekvői akartak lenni. De az ő igazságuk csak a törvényben megparancsoltak közvetlen, betű szerinti teljesítését jelentette. Igazságuk maga a cselekvésük volt, de cselekvésükben mindig maradt valami hátralék, valami hiányosság, amelyet csak Isten megbocsátása és kegyelme fedhetett el. A farizeusok igazsága így sosem volt teljes, tökéletlen maradt. Ők sosem voltak képesek úgy betölteni Isten törvényét, ahogy azt Jézus tette. A zsidók között ma is él a hagyomány, mely szerint akkor jön majd el a Messiás, ha minden zsidó megtartja a szombatot, legalább kétszer. Csakhogy a Törvény beütőjéhez ragaszkodva, épp a Törvény lelkétől, magától Istentől választották el magukat.

               A tanítványok igazsága is a törvény cselekvéséből áll. Hiszen senkit sem nevezhetnének igaznak, aki nem cselekszi Isten törvényét. De hogyan múlhatja a tanítvány cselekedete mégis felül a farizeusét?

               A tanítvány igazsága azért emelkedik felül a farizeusok igazságán, mert a tanítvány és a Törvény között ott áll „Valaki”, aki tökéletesen betöltötte a törvényt. A tanítvány mielőtt elkezdene engedelmeskedni a törvénynek, a törvény már be lett töltve. Nem a tanítványnak kell a Törvénynek eleget tennie, mert az lehetetlen lenne. A Törvény által követelt igazság már itt van, Jézus Krisztus az. A törvény miatt keresztre menő Jézus igazsága tehát az, ami a tanítvány igazságát magasabbra emeli. Jézus a tanítvány igazsága! Ezért kapja a tanítvány már a boldogmondásokban is a mennyek országának ígéretét. A szegények, üldözöttek, éhezők, szelídek, béketeremtők igazsága azoké, akik éppen Jézus igazsága által lesznek a föld sójává és a világ világosságává és hegyen épült várossá. Annyiban jobb a tanítványok igazsága a farizeusokénál, hogy azon a híváson nyugszik, amelyet attól a Jézustól kaptak, aki a Törvény egyedüli betöltője. Abban valóságos igazság a tanítványok igazsága, hogy mivel a Törvényt betöltő Krisztus igazsága az övék, így ők már hálából cselekszik Isten törvényét. A Törvény megtartása számukra már nem az üdvösség feltétele, hiszen az üdvösségük Krisztusban van. A Törvény betöltés számukra már a hála jó gyümölcseit jelenti: „Senkinek se tartozzatok semmivel, csak azzal, hogy egymást szeressétek, mert aki a másikat szereti, betöltötte a törvényt. Mert ez a parancsolat: „ne paráználkodj, ne ölj, ne lopj, ne kívánd a másét”, és bármi más parancsolat ebben az igében foglalható össze: „Szeresd felebarátodat, mint magadat!” A szeretet nem tesz rosszat a felebarátnak. A szeretet tehát a törvény betöltése.” (Rm 13:8-10).

               A farizeusok igazsága odáig terjedt, hogy tanították ugyan a Törvényt, de megtartani nem voltak képesek azt, ezért képmutatásban éltek.

               A tanítványok igazsága azért múlhatja felül a farizeusokét, mert ők Krisztus követése által valóban képesek cselekedni Isten akaratát.  Mivel ők nem a betű, hanem a Lélek szerint élnek, ahogy erről Pál apostol is ír: „Ő tett alkalmassá minket arra, hogy az új szövetség szolgái legyünk, nem a betűé, hanem a Léleké, mert a betű megöl, a Lélek pedig megelevenít.” (2Kor 3:6). Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon:

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon: ·         December 1. – Advent 1. vasárnapja 10:00 óra –  istentisztelet úrvacsorával ...