100
TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 10.
Jézus az egyházról
tanít
Olvasmány: Mt 5:1-12
„Ti vagytok a
föld sója. Ha pedig a só megízetlenül, mivel lehetne ízét visszaadni? Semmire
sem való már, csak arra, hogy kidobják, és eltapossák az emberek. Ti vagytok a
világ világossága. Nem rejthető el a hegyen épült város. Lámpást sem azért
gyújtanak, hogy a véka alá tegyék, hanem a lámpatartóra, hogy világítson
mindenkinek a házban. Úgy ragyogjon a ti világosságotok az emberek előtt,
hogy lássák jó cselekedeteiteket, és dicsőítsék a ti mennyei Atyátokat.” Mt 5:13-15
Továbbra is a követőihez szól itt
Jézus. Ahogy láttuk a Hegyi Beszéd elején, a boldogmondásokban is őket
szólította meg, most ezt a tanítást folytatja tovább. Azokhoz szól tehát itt
Urunk, akik az ő követésére kaptak elhívást, s akiknek az elhívását a
boldogmondásokban újra megerősítette. Ezek a Jézus által boldognak mondott
követők a világ szemében lenézettek és megvetettek, haszontalanoknak,
fölöslegesek, sőt üldözendőnek és kiirtandónak tekintendők. Miközben tehát a világ semmire sem méltatja a
tanítványokat, Jézus szerint mégis ők azok, akik méltók a mennyek országára.
Bár a világ nélkülözhetőnek gondolja őket, Jézus szerint mégis ők képviselik a
földön a legnélkülözhetetlenebb értéket. Ők a föld sója, és a világ
világossága, a legnemesebb és legfőbb érték a földön, mert a só tisztítja és megőrzi
a földet, és a világosság élteti.
Jézus szerint éppen ezek a világ
által megvetett szegények, éhezők, sírók és üldözöttek azok, akik reménységet
és szabadulást kínálnak az emberiségnek. A világ saját magát taszítja a
pusztulásba és a sötétségbe, ha elutasítja a sót és a világosságot, ha
eltaszítja magától az evangéliumot. Isten mégis a világ által kitaszított és
megvetett tanítványok révén akar munkálkodni az emberiség megmentésén. Pál
apostol így ír erről: „És azokat választotta ki az Isten, akik a
világ szemében nem előkelők, sőt lenézettek; és a semmiket, hogy semmikké tegye
a valamiket.” (1Kor 1:28).
Fontos észrevennünk, hogy Jézus
itt nem önmagát, hanem tanítványait nevezi sónak. Ezzel pedig azt akarja kifejezni,
hogy itt a földön a munkát rájuk bízza. Jézus nemcsak bevonja tanítványait a
munkába, de egyenesen rájuk bízza azt.
Jézus maga Izrael népén belül maradt, de a tanítványokat „a föld végső határig küldi el”, minden
néphez és nemzethez.
A só egyedül az által tarthatja
meg a földet, ha só marad, azaz megőrződik tisztító, ízesítő, megtartó ereje. A
sónak önmaga és a föld miatt kell sónak maradnia, ugyanígy a tanítványoknak is
abban kell hűnek maradniuk, amire Krisztus elhívta őket. Ebben rejlik valódi
hatékonyságuk és megtartó erejük a földön. A sónak öröknek kell lennie, ezáltal
tartós a tisztító az ereje. Ezért használtak az ószövetségi időben sót az
áldozatokhoz is. A só maradandó volta a gyülekezet tartósságának biztosítéka.
Jézus tehát arra használja a só
és a világosság példáját, hogy kifejtse a tanítványok közösségének, hogy Isten
népének hathatós és látható módon kell jelen lennie a világban.
1.
A hathatós
gyülekezet
Jézus tehát így kezdi
mondanivalóját „Ti vagytok a föld sója.” (Mt 5:13/a). A tanítványaihoz szól
itt Jézus, akiket azért hívott el, hogy majd ők legyenek az evangélium hirdetői
a világban. Egyértelművé szeretné tenni a számukra a feladatot. Ahogy a só
nélkülözhetetlen az ember számára, úgy a világ számára is nélkülözhetetlen a
tanítványok jelenléte. A feladat ismertetése után egy kemény intést is csatol Jézus
a mondanivalójához: „Ha pedig a só megízetlenül, mivel lehetne ízét visszaadni? Semmire
sem való már, csak arra, hogy kidobják, és eltapossák az emberek.” (Mt
5:13/b). A tanítványoknak tudniuk kell azt is, hogy mi történik velük
akkor, ha nem teljesítik a küldetésüket. Az az egyház, az a gyülekezet, az a
tanítvány, amelyik nem tölti be a Krisztus által rábízott feladatot, teljesen
haszontalanná válik, léte veszíti el az értelmét. A Jelenések könyvében
olvassuk a megdicsőült Jézusnak a laodiceai gyülekezet számára adott intését: „Tudok
cselekedeteidről, hogy nem vagy sem hideg, sem forró. Bárcsak hideg volnál,
vagy forró! Így mivel langyos vagy, és sem forró, sem pedig hideg:
kiköplek a számból.” (Jel 3:15-16). Ahogy az ízetlené vált sót, és a
langymeleg vizet is kiveti a szájából az ember, úgy veti el az Úr a tanítványt,
aki a rábízott küldetést nem tölti be. Isten népe vagy sóként, azaz hathatós
módon van jelen a világban, vagy teljesen értelmét veszti a jelenléte. A
tanítvány mindenkori nagy kísértése, hogy belefeledkezik a világba, elvegyül
benne, így már nem tud sóként, azaz hathatós erőként jele lenni. Ez volt a laodiceiai
gyülekezet nagy hibája is, hogy hitében meggyengült, már nem tudott sóként
jelen lenni, nem tudott az evangéliummal hatni a környezetére. Jézus így rótta
fel ezt nekik: „Mivel ezt mondod: Gazdag vagyok, meggazdagodtam, és nincs szükségem
semmire; de nem tudod, hogy te vagy a nyomorult, a szánalmas és a szegény, a
vak és a mezítelen: tanácsolom neked, végy tőlem tűzben izzított aranyat,
hogy meggazdagodj, és fehér ruhát, hogy felöltözz, és ne lássék szégyenletes
mezítelenséged.” (Jel 3:17-18).
Érdekes, hogy Márk evangéliumában
egy kicsit másként van lejegyezve Jézusnak a sóval kapcsolatos tanítása: „Mert
majd minden ember tűzzel sózatik meg. Jó a só, de ha a só ízét veszti,
hogyan adjátok vissza az ízét? Legyen bennetek só, és éljetek békességben
egymással!” (Mk 9:49-50). Ez a „tűzzel való sózás” képzavarnak tűnik,
de az evangélista itt valószínűleg csupán arra akar utalni, hogy a sónak is és
a tűznek is ugyanaz a tulajdonsága, a megtisztítás, ezért is használja ugyanazt
az igét mindkettőre nézve. A mondás célja tehát nem más, mint hogy arra hívja
fel a figyelmet, hogy a hívők ne vonakodjanak a tűztől és sótól, vagyis a
megtisztulástól, hiszen másképpen nem lehetnek szentek Isten előtt. Egyes kéziratok hozzáteszik ezt a
kiegészítést: „minden áldozat tűzzel sózatik meg.” (Mt 9:49). Itt egy
ószövetségi törvényre való utalásról van szó: „Minden ételáldozatodat sózd meg.
Ne hagyd le ételáldozatodról Istened szövetségének a sóját. Minden áldozatot
sóval mutass be.” (3Móz 2:13). Az újszövetség korszakában Jézus szerint
most az evangélium igéjével kell megízesíteni minden hívőt, hogy
megszenteltessék. Akiket Isten arra méltatott, hogy igéjével megízesítsen,
azokat arra buzdítja Jézus, hogy ízüket mindig őrizzék meg. Ha a hívők a saját
tunyaságuk és restségük miatt elveszítik ízüket, amely Isten kegyelméből
áthatotta őket, akkor nem lesz már számukra orvosság. Akik elveszítik hitüket
és reménységüket, amely Istennek szentelte őket, azok más ízesítővel nem
szerezhetik vissza ezt a jó ízt. Egyszóval az ilyen tanítványok rosszabbak a
hitetleneknél, mert úgy romlanak meg, hogy megüresítik Isten kegyelmét, ahogyan
a só is haszontalanná válik, ha elveszítette az ízét.
A „legyen bennetek só!” (Mk
9:50/a) felszólítás több mindent is jelenthet. Lehet a Lélek bölcsessége is: „Beszédetek
legyen mindenkor kedves, sóval fűszerezett, hogy így mindenkinek helyesen
tudjatok felelni.” (Kol 4:6), de jelentheti a „jó illatot” is, amelyet
hittel szerzünk meg: „Mert Krisztus jó illata vagyunk Isten
dicsőségére az üdvözülők és az elkárhozók között.” (2Kor 2:15).
2.
A látható
gyülekezet
Jézus szerint
a tanítványoknak nemcsak hathatós módon, azaz sóként kell jelen lenniük a
világban, de látható módon is, ezért így szólítja meg őket: „Ti
vagytok a világ világossága.”(Mt 5:14/a). Jézus tehát nemcsak a só
láthatatlan hatékonyságát kéri számon, de a világosság látható ragyogását is. Érdemes
arra is odafigyelni, hogy Jézus itt nem azt mondja követőinek, hogy „ti lesztek a világ világossága”, hanem
azt, hogy „ti vagytok a világ világossága”.
A tanítványok az által, hogy Jézus elhívta őket, ők pedig befogadták a szívükbe
Jézust, a világ világosságát, maguk is világossággá lettek. Nem azt mondja
Jézus, hogy a tanítványok rendelkezhetnek a világossággal, vagy, hogy a
birtokában vannak, hanem azt, hogy ők maguk a világosság. Ahogy Jézus
kinyilatkoztatásszerűen magáról kijelentette: „Én vagyok a világ világossága.”
(Jn 8:12), most ugyanezt mondja a tanítványairól is: „Ti vagytok a világ világossága.”
(Mt 5:14/a).
Jézus ezt a kijelentését két hasonlattal
is igyekszik alátámasztani: „Nem rejthető el a hegyen épült város. Lámpást
sem azért gyújtanak, hogy a véka alá tegyék, hanem a lámpatartóra, hogy világítson
mindenkinek a házban.” (Mt 5:14/b). A keresztyéneknek úgy kell élniük a
világban, mintha mindig mindenki szeme előtt lennének. Minél inkább Krisztusnak
szenteli oda a tanítvány az életét, annál inkább kiemelkedik a többiek közül,
annál inkább láthatóvá kell válnia általa az evangélium világosságának. A
lelkipásztorokkal kapcsolatban szokták mondani, hogy a „parókia falai üvegből vannak”, azaz a lelkipásztor és annak
családja a gyülekezet előtt mindig példa kell, hogy legyen. Jézus szerint
azonban ez minden tanítványra, igaz. Hitünket, Krisztusba vetett reménységünket
nem titkolhatjuk el a környezetünk előtt, sőt Jézus szerint egyenesen
kötelességünk, hogy láthatóvá is tegyük azt a világ előtt: „Úgy ragyogjon a ti világosságotok
az emberek előtt, hogy lássák jó cselekedeteiteket, és dicsőítsék a ti mennyei
Atyátokat.” (Mt 5:15). Mivel tehát világosság vagyunk, ezért nem
maradhatunk elrejtve, még ha akarnánk sem.
A világosságnak magától
értetődően ragyognia kell, mert ez a természete, és a hegyen épült város sem
maradhat észrevétlen. Mind a két dolog képtelenség lenne. A tanítványoknak
tehát azzá kell lenniük, amire Jézus elhívta őket. Így emelkednek ki a
világból, így töltik be küldetésüket. A keresztyén életnek láthatónak kell
lennie, mint a világosságnak az éjszakában, vagy mint a hegyen épült városnak.
A keresztyén ember, a Krisztust
követő tanítvány, nem lehet titokban keresztyén és láthatatlan követő. A „lássák az emberek” parancs érvényes
rájuk, mert a Biblia tanítása szerint a hívőknek nemcsak Isten előtt, hanem az
emberek előtt is gondjuk kell, hogy legyen a tisztességre: „A tisztességre legyen gondotok
minden ember előtt.” (Rm 12:17). „Ellenben az Urat, Krisztust tartsátok
szentnek szívetekben, és legyetek készen mindenkor számot adni mindenkinek, aki
számon kéri tőletek a bennetek élő reménységet.” (1Pét 3:15).
A tanítványok számára a láthatatlanságba
való menekülés, a rejtőzködés vagy az elvegyülés tulajdonképpen nem más, mint
létük megtagadása. Az a gyülekezet, amely láthatatlan gyülekezetként akar jelen
lenni a világban, már nem Krisztus gyülekezete. A gyülekezetnek ez a
rejtőzködése, láthatatlanná válása fakadhat többféle okból is. Történhet ez az
üldözetéstől való félelem miatt, de lehet ez akár tudatos idomulás is a
világhoz, amikor az egyház az emberek elvárásainak akar megfelelni: „Most
tehát az embereket akarom meggyőzni vagy Istent? Vagy embereknek igyekszem
tetszeni? Ha még mindig embereknek akarnék tetszeni, nem volnék Krisztus
szolgája.” (Gal 1:10). Boenhoeffer a magyarázatában így fordítja le
Jézus szavait: „Engedjétek világosságotokat ragyogni a pogányok előtt!” Jézus
hívása a fény, aminek ragyognia kell és ennek a világosságban kell a tanítvány
jócselekedeteinek meglátszania. Az embereknek nem a tanítványt kell látniuk,
hanem annak jócselekedetei által Isten Igéjének világosságát kell meglátniuk.
Ne mi akarjunk látszani, hanem engedjük, hogy Jézus legyen láthatóvá: „Neki
növekednie kell, nekem pedig kisebbé lennem.” (Jn 3:30).
De melyek ezek a jócselekedetek? Azok,
amelyekre maga Jézus hívta a tanítványokat, amikor a világ világosságává tette
őket: szegénység, szelídség, kitaszítottság, béketűrés és végül üldözöttség,
mert mindez egyet jelent Jézus keresztjének hordozásával. A kereszt világossága
fénylik a tanítványok minden jócselekedete által. A tanítványok odaszánt élete
és szolgálata által Jézus keresztje lesz láthatóvá a világ előtt. A boldognak
mondottak nélkülözése és lemondása által ez a kereszt ábrázolódik ki. A Krisztus
keresztjét hordozó gyülekezet nyomán pedig már nem a tanítványokat dicsérik,
hanem egyedül Istent. A jócselekedetek itt nem az emberi erényeket jelentik, mert
akkor a tanítvány nyerne dicséretet. A keresztet hordozó, a szenvedést és az
üldöztetést vállaló tanítvány és gyülekezet jócselekedetei miatt viszont
egyedül a Mennyei Atya dicsérhető. Az embereknek a kereszt gyülekezetét kell
látniuk, hogy egyedül Istenben higgyenek és a feltámadás fénye ragyogja be
őket.
A Hegyi Beszédben Jézus tehát
arra tanítja követőit, hogy mit jelent az ő eljövendő országának polgáraiként
élni ebben a világban. Jézus szavai erős és radikális tanításként hatottak. Izraelnek
valóban Izraellé kell válnia, azaz el kell fogadnia az elhívást, hogy a népek
világossága legyen. A boldogmondásokból kiderül, hogy Jézus azonosul Izrael
vágyaival: jöjjön el Isten országa, legyen igazságosság és béke, legyen
örökségünk a földön. De Jézus egyben újra is értelmezi ezt a reményt az által,
hogy rámutat az előfeltételeire: lelki szegénység, szelídség, könyörületesség,
tisztaszívűség, békességre törekvés, türelemmel hordozott szenvedés. Ezek a tulajdonságok azonban szemben állnak
az izraeliták nacionalista törekvéseivel, és az erőszak eszközeivel, ami ezt az
időszakot jellemezte.
Jézus a követőit egy új
Izraelként határozta meg, akiket arra emlékeztetett, hogy most már nekik kell
Jeruzsálem helyett a hegyen épült városként Istent képviselniük a világban és a
világ világosságává lenniük a népek számára. Jézus Izrael hagyományos
szimbólumait felidézve, mint só és világosság határozza meg követőit,
kifejezetten utalva ez által arra a prófétai reményre, hogy Isten a népeket a
Sion hegyéhez gyűjti majd. Ez az új Sion pedig, Jézus szerint, maga az egyház,
a tanítványok közössége. Ahogy ezt szép dicséretünk is megfogalmazza: „Óh Sion ébredj, töltsd be küldetésed, mond
a világnak hajnalod közel!” (397. dics.). Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése