2022. április 30., szombat

Igehirdetés: 2022.05.01. Jézus a boldogságról tanít (2.)

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 9.

 

Jézus a boldogságról tanít (2.)

Olvasmány: Lk 6:17-26

„Boldogok az irgalmasok, mert ők irgalmasságot nyernek. Boldogok a tiszta szívűek, mert ők meglátják Istent. Boldogok, akik békét teremtenek, mert ők Isten fiainak neveztetnek. Boldogok, akiket az igazságért üldöznek, mert övék a mennyek országa.
Boldogok vagytok, ha énmiattam gyaláznak és üldöznek titeket, és mindenféle rosszat hazudnak rólatok. Örüljetek és ujjongjatok, mert jutalmatok bőséges a mennyekben, hiszen így üldözték a prófétákat is, akik előttetek éltek.”
Mt 5:7-12

 

               Ma folytatjuk a boldogmondások tanulmányozását. Ahogy láttuk Jézus itt arról tanít, hogy Isten országa egészen más. A mennyek országában a siker és a boldogság éppen ellenkező értékrenden alapul, mint az ember világában. Jézus ugyanis boldognak mondja a szegényeket, a sírókat, az éhezőket és az üldözötteket és nekik ígéri oda Isten országát annak minden áldásával együtt.

               A Hegyi Beszéd bevezetőjéből megtudjuk, hogy Jézust állandóan nagy sokaság követte, most azonban igyekszik a szűkebb tanítványi körével félrevonulni egy kicsit: „Amikor Jézus meglátta a sokaságot, felment a hegyre, és miután leült, odamentek hozzá tanítványai. Ő pedig megszólalt, és így tanította őket.” (Mt 5.1-2). Ez a tanítás, tehát elsősorban a tanítványoknak szól. Nekik akarja itt Jézus elmagyarázni azt, hogy miért rendkívüli a keresztyén élet.

               A tanítványokat Jézus hívta el. A hívására ezek az emberek, akik követőinek szegődtek, sok mindenről lemondtak. A követőknek most sok olyan dolgot, ami korábban a mindennapi életük természetes része volt, nélkülözniük kell.  Mert az Isten országa olyan érték, amiért érdemes a legdrágábba is odaadni. Mert a Jézus követése, az életünk odaszánása mindig áldozatokkal jár. A tanítványok most a szegények legszegényebbjei, az éhezők között a legéhesebbek, és az üldözöttek között a legsúlyosabb támadások elszenvedői. Nekik csak Jézusuk van. Rajta kívül nincs semmijük és senkijük, mert érte mondtak le mindenről, amit a világ kínál. Jézus hívása ugyanis így szólt: „Ha valaki követni akar engem, tagadja meg magát, vegye fel a keresztjét, és kövessen engem!” (Mt 16:14). A tanítvány tehát az, akinek nincs semmije a világon, de mindene megvan Istennél A tanítványok ezért valóban boldogok: „Boldogok vagytok, ti szegények, mert tiétek az Isten országa. Boldogok vagytok, akik most éheztek, mert majd megelégíttettek. Boldogok vagytok, akik most sírtok, mert nevetni fogtok. Boldogok vagytok, amikor gyűlölnek titeket az emberek…” (Lk 6:20-22). itt azokhoz beszél Jézus, akik már a hívásának a hatalma alatt állnak. Ez a hívás tette őket szegénnyé, üldözötté, éhezővé. Boldognak mondja őket Jézus, de nem önmagában a nélkülözésük vagy lemondásuk miatt. Önmagában sem a nélkülözés sem a lemondás nem ok boldogságra. Egyedül a hívás az elegendő ok, ez az, ami miatt Jézus boldognak mondja követőit. Ezért a boldogmondásoknak mindnyájuk számára döntéssé és üdvösségé kell válniuk

Az igazi boldogság útja

               Az ötödik boldogmondás így szól: „Boldogok az irgalmasok, mert ők irgalmasságot nyernek.” (Mt 5:7). Jézus itt újabb paradoxonnal áll elő. Ismét olyasmit állít, ami ellentétesnek látszik az általános emberi tapasztalattal. A világ ugyanis azokat tekinti boldognak, akik mások bajával egyáltalán nem törődve, az irgalmat és a könyörületet nem, ismerve mindig csak a saját javukat és érdekeiket tekintik elsődlegesnek. Krisztus ellenben azokat mondja boldognak, akik nemcsak magukkal, de másokkal is tőrödnek, akik képesek mások terhét is magukra venni, akik minden helyzetben készek a nyomorult és a szenvedő mellé állva gyakorolni az irgalmasság cselekedeteit. Akiknek a szíve megnyílik mások felé, azok maguk is megtapasztalják az irgalom áldásait, mert Isten szíve is megnyílik feléjük.  Pál így ír erről: „Viseljétek el egymást, és bocsássatok meg egymásnak, ha valakinek panasza volna valaki ellen: ahogyan az Úr is megbocsátott nektek, úgy tegyetek ti is.” (Kol 3:13).

               A hatodik boldogmondást így adja elénk Jézus: „Boldogok a tiszta szívűek, mert ők meglátják Istent.” (Mt 5:8). Ebben az esetben úgy tűnhet, hogy itt semmi olyat nem hoz elő Jézus, ami ellenkezne az áltanos emberi felfogással.  A közgondolkodás szerint ugyanis a tiszta szív a többi erény szülőanyja. De, ha jobban megvizsgáljuk azt, hogy mit is értünk valójában a tiszta szív alatt, akkor már más a helyzet. Sokan például a ravaszságot az egyik legnagyobb erénynek tartják. Így azokat az embereket tartják boldognak, akik roppant leleményesek, ügyes cselszövők és alattomos mesterkedéseikkel ravaszul behálóznak másokat. Ez a megatartás azonban semmiképpen nem azonos a jézusi tisztaszívűséggel. Krisztus ugyanis semmit sem hagy jóvá ebből a testi gondolkodásból, hanem azokat nevezi boldognak, akik nem gyönyörködnek a ravaszságban, hanem minden körülmények között igyekeznek becsületesen forgolódni az emberek között. Kálvin kommentrájában így magyarázza ezt: „a tisztaszívűek azok, akinek egy a szavuk és a szívük.”

               A Hegyi Beszéd későbbi szakaszában Jézus ezt bővebben is kifejti: „Ellenben a ti beszédetekben az igen legyen igen, a nem pedig nem, ami pedig túlmegy ezen, az a gonosztól van.” (Mt 5:37). A világ részéről sokszor talán megvetik és kinevetik azokat, akik nem elég „szemesek”, nem elég ravaszak, ezért talán szerényebb és egyszerűbb körülmények között élének. Sőt sokszor még azzal is vádolják őket, hogy maguk tehetnek nyomorúságukról, mert nem éltek az alkalommal, vagy az adandó lehetőséggel, nem gondoskodtak magukról akár a csalárdság eszközeit is használva. Krisztus azonban nekik ígéri, hogy megáldhatják Istent, azaz közösségben elehetnek az Úrral.  Vagyis akik a földön nem arra ügyelnek, hogy miképpen csapjanak be másokat, azok a mennyben élvezni fogják Isten színről színre való látásának minden áldását. A Szentírás így bíztat bennünket a tisztaszívűségre: „Minden keserűség, indulat, harag, kiabálás és istenkáromlás legyen távol tőletek minden gonoszsággal együtt. Viszont legyetek egymáshoz jóságosak, irgalmasak, bocsássatok meg egymásnak, ahogyan Isten is megbocsátott nektek Krisztusban.” (Ef 4:31-32).

               A hetedik boldogmondás szerint: „Boldogok, akik békét teremtenek, mert ők Isten fiainak neveztetnek.” (Mt 5:9). Jézus azokról beszél itt, akik nemcsak törekednek a békességre, és amennyire tőlük telik, tartózkodnak a veszekedéstől, hanem azokról is, akik a mások között támadt meghasonlásokat elsimítják, mindenki számára békét szereznek, elejét veszik a gyűlölködésnek és a versengésnek. tudjuk azonban, hogy azokat, akik nem értenek egyet, kibékíteni egymással felette fáradságos és nehéz munka. Ráadásul a jóakaratú embereknek, akik a békesség megőrzésén fáradoznak, mindig számolniuk kell azzal is, hogy azt a méltatlanságot is el kell szenvedniük, hogy a békétlen felek majd őket gyalázzák és szidalmazzák. Ezért a béketeremtők gyakran találják magukat két tűz között. Ez pedig azért van így, mert mindkét szembenálló fél azt szeretné, ha őt támogatnák, az ő pártját fognák és neki adnának igazat.

               A hetedik boldogmondást Pál apostol így magyarázza: „Ne fizessetek senkinek rosszal a rosszért. A tisztességre legyen gondotok minden ember előtt.  Ha lehetséges, amennyire tőletek telik, éljetek minden emberrel békességben. Ne álljatok bosszút önmagatokért, szeretteim, hanem adjatok helyet az ő haragjának.” (Rm 12:17-19).

               Végül előttünk van az utolsó, a nyolcadik boldogmondás: „Boldogok, akiket az igazságért üldöznek, mert övék a mennyek országa.” (Mt 5:10). Kálvin kommentrájában arra figyelmeztet minket, hogy Krisztus tanítványainak minden időben igen nagy szüksége van erre a tanításra: „Mert nem másként állhatunk csatasorba Krisztus mellet, mint hogy a világ nagy része ellenségesen támad ránk, és mindhalálig üldözni fog minket.”  Vagyis Krisztus itt arra mutat rá, hogy amíg a világ, világ, a sátán szűnik meg támadni és üldözni azokat, akik Istent félik és az ő útján akarnak járni. Péter apostol, aki maga is megtapasztalta ezeket a próbatételeket, így ír erről az első század üldözött keresztyénéinek: „De még ha szenvednétek is az igazságért, akkor is boldogok vagytok; a fenyegetésüktől pedig ne ijedjetek meg, se meg ne rettenjetek. Ellenben az Urat, Krisztust tartsátok szentnek szívetekben, és legyetek készen mindenkor számot adni mindenkinek, aki számon kéri tőletek a bennetek élő reménységet.  Ezt pedig szelíden és tisztelettudóan, jó lelkiismerettel tegyétek, hogy amivel rágalmaznak titeket, abban megszégyenüljenek azok, akik gyalázzák a ti Krisztusban való példás életeteket. Mert jobb jót, mint gonoszt cselekedve szenvedni, ha ez az Isten akarata.” (1Pét 3:14-17).

               Akik tehát valóban az igazságért szenvednek üldözetést, mert helyesen és igazságosan igyekeznek élni szembeszállva a hamissággal, a csalással és megvédve a jókat, valóban boldogok, mert Krisztus pont ezzel a jellel különbözteti meg őket a gonosztevőktől. Isten népének minden időben számolni kell az üldöztetéssel. Ha ugyanis valaki nyíltan kiáll az igazság mellet, az általában mindig kiváltja a gonoszok gyűlöletét.

                A hamisság képtelen elviselni az igazságot, ahogy a romlott világ sem állhatja az evangéliumot. Pál apostol is erre figyelmezeti fiatal tanítványát, Timóteust: „De mindazokat, akik kegyesen akarnak élni Krisztus Jézusban, szintén üldözni fogják.” (2Tim 3:12).

               Kálvin azt tanácsolja nekünk, hogy ha pedig Isten kegyelméből éppen egy olyan időszakban élünk, amikor megkímél minket az Úr az ilyenfajta üldöztetésektől, jó, ha ezeken a tanításokon elmélkedve felkészülünk arra, amikor majd ismét ki kell lépnünk a küzdőtérre.

               Az utolsó boldogmondást Jézus még egy mondattal kiegészíti: „Boldogok vagytok, ha énmiattam gyaláznak és üldöznek titeket, és mindenféle rosszat hazudnak rólatok.” (Mt 6:11). Itt nem egy kilencedik boldogmondás van előttük, csupán az előzőnek a továbbvitele. Lukács evangélista leírásban ez így szerepel: „Boldogok vagytok, amikor gyűlölnek titeket az emberek, és amikor kiközösítenek, gyaláznak benneteket, és kitörlik neveteket, mint gonosz nevet, az Emberfiáért.” (Lk 6:22). Nyilvánvalóan vigasztalni igyekezet Jézus az övéit ezekkel a szavakkal, hogy el ne csüggedjenek, ha majd azt tapasztalják, hogy a világ mennyire megveti és gyűlöli őket. Urunk azonban arra is figyelmeztet, hogy akit azonban saját hibájáért üldöznek, az ne dicsekedjék rögtön azzal, hogy ő Krisztus vértanúja, csupán azért mert a hatóság valamilyen bűnért számon kéri őt. Krisztus egyedül azokat nevezi boldognak, akik az ő igaz ügyéért szállnak síkre, aki az evangéliumért szenvednek.

               Az Isten gyermekeinek tehát nem szabad engedniük, hogy az igazságtalanság, a gyalázkodás megtörje vagy elkeserítse őket, sőt inkább azt tanácsolja, hogy ezekben a próbatételekben is legyenek örvendezők: „Örüljetek és ujjongjatok, mert jutalmatok bőséges a mennyekben.” (Mt 5:12/a)

               A boldogmondás végén még egy figyelmezetés áll: „hiszen így üldözték a prófétákat is, akik előttetek éltek.” (Mt 5:12/b). Azért teszi ezt hozzá Jézus, nehogy azt reméljék az apostolok és a későbbi követői, hogy verejték és küzdelem nélkül diadalmaskodhatnak.

               Lukácsnál ez még kiegészül ezekkel a szavakkal: „De jaj, nektek, ti gazdagok, mert megkaptátok vigasztalásotokat! Jaj nektek, akik most jóllaktatok, mert éhezni fogtok! Jaj, akik most nevettek, mert gyászolni és sírni fogtok! Jaj, amikor jót mond rólatok minden ember, mert ugyanezt tették atyáik a hamis prófétákkal!” (Lk 6:24-26). Lukácsnál csak négy boldogmondás szerepel, így a végén ezzel szemben négy kárhozatás áll. A „jaj, néktek” felszólítással Jézusnak a célja nem, hogy félelmet keltsen az istentelenekben, hanem, hogy felrázza a hívőket, nehogy a világ hiú és csalárd csábításai elaltassák őket. Tudjuk ugyanis, hogy milyen hamar elbizakodunk, amikor jól megy a dolgunk, és milyen könnyen behálóz minket az emberek hízelgése. Ugyanakkor pedig milyen könnyen elkeseredünk vagy éppen az irigység csapdájába esünk, ha azt látjuk, hogy a gonoszok bőségben élnek és dúskálnak a javakban.

               Jézus arra emlékezeti az övét, hogy, akik a világban keresik a boldogságot, vagyis megelégednek a maguk szerencséjével, azok a jövendő életről feledkeznek meg és Isten országáról mondanak le. De tudnunk kell, hogy nem önmagában a vagyon birtoklása bűn. Isten nem zárja ki a mennyből a gazdagokat sem. Csak azt kell mindig figyelembe vennünk, hogy nem a gazdagság teszi boldoggá az embert, sőt gazdagság sokszor kárunkra van, amikor elválaszt minket Istentől, vagy akadályoz minket az Istennek való engedelmességben. Ezért tehát ne a földi dolgokban reménykedjük, mert így a menny ajtaja bezárul előttünk. Az örökkévalót ne cseréljük fel a mulandóval. A gazdagok, a jóllakottak azért vannak nagy veszélyben, a világi kincsek felfuvalkodottá és elbizakodottá teszik őket és így megvetik menyei és örökkévaló kincseket. Ugyanez történik azokkal is, akik vigasságra adják magukat, akik a világ gyönyöreiben merülnek el.

               Az utolsó, jaj, pedig a nagyravágyás ellen szól, ami talán a legáltalánosabb emberi tulajdonság. A legtöbb ember vágyik a népszerűségre, vagy valamiféle elismerésre. Jézus azonban óva inti ettől a tanítványait, rámutatva arra, hogy népszerűség hajhászása, és az emberektől elnyert dicséretnek milyen végzetes következménye lehet. Ezért is mondja Pál a Galata levélben: „Ha még mindig embereknek akarnék tetszeni, nem volnék Krisztus szolgája.” (Gal 1:10). Dietrich Boenfoeffer mondja a „Követés” c, könyvében: „A tanítványok jutalma a világban nem az elismerés, hanem az elvettetés.” Ámen.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon:

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon: ·         December 1. – Advent 1. vasárnapja 10:00 óra –  istentisztelet úrvacsorával ...