2022. április 24., vasárnap

Igehirdetés: 2022.04.24. Jézus boldogságról tanít (1.)

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 8.

 

Jézus boldogságról tanít (1.)

Olvasmány: Mt 5:1-12

„Boldogok vagytok, ti szegények, mert tiétek az Isten országa. Boldogok vagytok, akik most éheztek, mert majd megelégíttettek. Boldogok vagytok, akik most sírtok, mert nevetni fogtok. Boldogok vagytok, amikor gyűlölnek titeket az emberek, és amikor kiközösítenek, gyaláznak benneteket, és kitörlik neveteket, mint gonosz nevet, az Emberfiáért. Örüljetek azon a napon, és ujjongjatok! Íme, nagy a ti jutalmatok a mennyben, mert ugyanezt tették atyáik a prófétákkal.” Lk 6:20-23

 

   Jézus beszédeiben gyakran használta az „Isten országa” kifejezést. Első nyilvános megszólalását is így kezdte: „Térjetek meg, mert elközelített a mennyek országa!” (Mt 4:17). Az „Isten országa” egy olyan szó volt, ami mindenkiben erős érzelmeket váltott ki. Izrael népe már régóta várta Isten országának, azaz Isten uralmának eljövetelét. Amikor egy zsidó ember meghallotta az „Isten királysága” kifejezést, akkor a képzeletében eleven képek villantak fel: harci lobogók, csillogó hadseregek, Salamon király korának arany és elefántcsont díszei, és Izrael népének helyreállított dicsősége.

   Jézus szavai nyomán így lázba jött az egész ország, remény ébredt a szívekben, és hatalmas tömegek gyűltek össze, hogy hallgassák a beszédeit. A sokaságban ott voltak azok a lázadók is, akik csak a jelre vártak, hogy Jézus vezetésével egy újabb Róma ellenes szabadságharcot indíthassak el. Ezek a voltak a zélóták, akik egyfajta partizánháborút fojtattak.

   A lázadók a fegyverek erejével akarták megvalósítani Isten országát. Égtek a vágytól, hogy harcolhassanak a rómaiak ellen. Amikor hírt hallottak Jézus fellépéséről, hozzá gyűltek, mert abban reménykedtek ő lesz az új vezérük. A felkelésre való jeladás azonban Jézus részéről sohasem történt meg. Sőt csalódásukra azt is meg kellett érteniük, hogy Jézus nem politikai vagy katonai értelemben beszél Isten eljövendő országáról. A fanatikusok által Jézus iránt táplált rajongó várakozás hamarosan dühös elutasításba fordult, amikor megértették, hogy Jézus nem lesz a vezérük, és nem fog háborút sem indítani.  De ugyanúgy a Jézus körül tolongó tömeg kezdeti lelkesedése is hamarosan csalódottságba fordult át, amikor megértette, hogy az a királyság, amiről Jézus beszél, nem e világból való. Később mégis azzal a váddal ítélték el Jézust a főpapok, hogy királlyá akarta tenni magát. Jézus azonban az őt kihallgató Pilátus számára is egyértelművé tette: „Az én országom nem e világból való.” (Jn 18:36). Mint kiderült, a királyság szó egészen mást jelentett Jézus számára, mint amit a zélóták vagy a rajongó tömeg értett alatta. Jézus arra mutatott rá, hogy kétféle királyság, kétféle világ létezik, kétféle történelem zajlik párhuzamosan.  Az egyik ez a „látható világ”, amiben benne élünk, ez a földi, evilági királyság. Jézus ellenben arra szólítja fel követőit, hogy a „láthatatlan királyságnak”, a „mennyei országnak” legyenek a polgáraivá. Szánják oda az életüket az Isten országa számára, mert az fontosabb és értékesebb, mint bármi más a látható világban. Jézus a legértékesebb igazgyöngyhöz hasonlítja azt az országot, amelyért érdemes minden egyebet odaadni.

1.      Isten országa egészen más…

    Jézus nyilvános fellépését megelőzte a pusztai böjt és a sátán általi megkísértésének a története. Az ördög által megfogalmazott három kísértésben világosan látható, a kísértő ott egy másik utat kínált fel Jézus számára, mint amit az Atya. A sátán tudja azt, hogy Jézus azért jött, hogy Isten országát hozza el az emberek számára. Ezért mielőtt még Jézus nyíltan fellépne és meghirdetné Isten országának eljövetelét, a sátán felkínálja a számára, hogy ezt az „Isten országát” az általa ajánlott módon valósítsa meg. Vagyis Jézus használja a hatalmát a maga hasznára, „változtassa a köveket kenyérré”, azaz válassza a népszerűség útját. Legyen Jézus csodatevő messiás, aki egy látványos jellel, a templom párkányáról leugorva, s majd az angyalok által megmentve, mindenkit elkápráztatva bizonyítja a világ számára, hogy kicsoda ő. Végül pedig válassza Jézus a hatalom, a kényszer és az erőszak útját, vagyis a sátán előtt leborulva, a gonosz eszközeit használva gyorsan megvalósíthatná terveit. A sátán nagy csalása abban van, hogy azt hazudja: „a cél szentesíti az eszközt.” A cél érdekében bármit megtehetsz, ha jó a cél, akkor mindegy, hogy milyen eszközökkel jutsz el hozzá. A történelem során az emberiség már sokszor esett a sátánnak ebbe a csapdájába. Így tettek a keresztes vitézek, amikor Jézus nevében öltek embereket, és ezzel magyarázta a középkori katolikus egyház az inkvizíció kegyetlenkedéseit épp úgy, mint a protestáns egyházak a vallásháborúk idején elkövetett szörnyűségeket és erőszakos cselekedeteket.

   A Biblia azonban világossá teszi, hogy Isten országát nem lehet a gonosz eszközeivel megvalósítani: „Ne győzzön le téged a rossz, hanem te győzd le a jóval a rosszat.” (Rm 12:21). Jézus soha nem igazolta a „cél szentesíti az eszközt” elvet. Ő nem a nép által elképzelt messiásképnek akart megfelelni, hanem egyedül az Atya akaratának. A könnyű út helyett a nehéz utat választotta, a siker, a népszerűség, a csodálat és a hatalom helyett a szelíd szolgálat útját, az odaadó szeretetet és önfeláldozó szenvedést. Jézus útja a kereszt útja volt.

   Jézus itt a „boldogmondásokban” arra mutat rá, hogy Isten országa egészen más. A mennyek országában a siker és a boldogság éppen ellenkező értékrenden alapul, mint az ember világában. Jézus ugyanis boldognak mondja a szegényeket, a sírókat, az éhezőket és az üldözötteket és nekik ígéri oda Isten országát annak minden áldásával együtt.

   A jézusi boldogmondások megértéséhez tudni kell, hogy bár Jézus itt paradoxonokat használ, ahogy tették ezt az ókori bölcselők és filozófusok is, de részéről mégsem csupán egy szép elméletet, vagy valami képzeletbeli dolgot ajánl a boldog élet megoldásaként, hanem ténylegesen megmutatja a boldogság útját. A paradoxon olyan állítás, amely ellentmondásra vezet, vagy a józanésznek ellentmondó következtetés vonható le belőle. Jézus az általa használt paradoxonokkal azt igyekszik megmutatni, hogy miért igazán boldogok azok, akiknek az állapotát a világban olyan nyomorúságosnak vélik. A boldogmondások megértéséhez ezért mindig szemünk előtt kell tartanunk, hogy Krisztus nem ért egyet azzal, hogy nyomorultak lennének azok, akiket a világ lenéz és megvet, akiket a többségi társadalom kirekeszt és megbélyegez, akiket a gonoszok jogtalanul elnyomnak, és akiket különféle bajok sújtanak. Helytelenül cselekszenek azok, akik az ember boldogságát a jelen állapotával mérik. Isten országában minden fordítva van: „Így lesznek az utolsók elsők, az elsők meg utolsók.” (Mt 20:16)

   Pál apostol Jézus tanítása nyomán így fogalmazza meg azt, hogyan is kell elképzelnünk Isten országát: „Áldjátok azokat, akik üldöznek titeket; áldjátok és ne átkozzátok. Örüljetek az örülőkkel, sírjatok a sírókkal. Egymással egyetértésben legyetek, ne legyetek nagyratörők, hanem az alázatosakhoz tartsátok magatokat. Ne legyetek bölcsek önmagatok szerint. Ne fizessetek senkinek rosszal a rosszért. A tisztességre legyen gondotok minden ember előtt. Ha lehetséges, amennyire tőletek telik, éljetek minden emberrel békességben. Ne álljatok bosszút önmagatokért, szeretteim.” (Rm 12:14-19)


2.      Az igazi boldogság útja

   Az első boldogmondás a szegényeket nevezi boldognak. Lukácsnál ez csupán puszta metaforának tűnik: „Boldogok vagytok, ti szegények, mert tiétek az Isten országa.” (Lk 6:20). Miután azonban sokan átokként és szerencsétlenségként tekintettek a szegénységre, ezért Máté igyekszik még világosabban kifejezni, hogy mit is akar itt Jézus mondani: „Boldogok a lelki szegények, mert övék a mennyek országa.” (Mt 5:3). Kétségtelenül igaz, hogy ebben a világban sok ember él szegénységben és kénytelen nélkülözni a legalapvetőbb szükségleteket is. A szegénység és a nélkülözés sajnos minden időben jelen volt az emberiség történetében. Nem ismerünk olyan országot, olyan földi birodalmat, olyan társadalmi berendezkedést, amely képes lett volna teljesen felszámolni a szegénységet. Ezért sokan a szegénységet tartják az emberi boldogság legnagyobb akadályának. Krisztus itt mégis azokat mondja boldognak, akik a szegénység és az azzal járó mindenféle nyomorúság és nélkülözés közepette is Istenhez fordulnak és az ő védelmét kérik.

   Jézus szerint azért boldogok a szegények, mert ők nem kötődnek annyira a világhoz és a világi kincsekhez, hogy ez elválasztaná őket Isten országától. Ezért is találjuk az evangéliumban olyan gyakran Jézusnak ezt a megjegyzését: „Milyen nehezen mennek be Isten országába a gazdagok! Könnyebb a tevének a tű fokán átmenni, mint a gazdagnak az Isten országába bejutni (Mk 10:23,25). A „lelki szegények” kifejezés így tovább bővíti a boldogmondás jelentéstartalmát. Boldogok azok, akik semmit sem tulajdonítanak maguknak, sőt minden testi bizakodásról lemondva elismerik a maguk nyomorult és szegény voltát. Erre utalnak Jézusnak az ő követéséről mondott szavai is: „Ha valaki én utánam akar jönni, tagadja meg magát, és vegye fel az ő keresztjét, és kövessen engem. Mert valaki meg akarja tartani az ő életét, elveszti azt; valaki pedig elveszti az ő életét én érettem és az evangéliumért, az megtalálja azt.” (Mk 8:33-34).

   A második boldogmondás így szól:  „Boldogok, akik sírnak, mert ők megvigasztaltatnak.” (Mt 5:4). Az első boldogmondásban kifejtett gondolatnak a megerősítése és továbbvitele ez. Nyilvánvaló, hogy az éhezés és a nélkülözés mindig együtt jár a szenvedéssel és a szomorúsággal, így a boldogsággal semmi sem áll inkább ellentétben, mint a sírás. Itt egy újabb jézusi paradoxon van előttünk. Jézus arra mutat rá, hogy a sírók nem feltétlenül nyomorultak, sőt azt is tanítja, hogy maga a sírás boldog életre segíthet, mert ez készít fel az örök boldogság befogadására, és mintegy ösztönöz is, hogy nem másutt, hanem Istennél keressük a biztos vigasztalást. Pál apostol a Római levélben ezt a jézusi boldogmondást így magyarázza: „Sőt, dicsekszünk a megpróbáltatásokkal is, mert tudjuk, hogy a megpróbáltatás szüli az állhatatosságot, az állhatatosság a kipróbáltságot, a kipróbáltság a reménységet.” (Rm 5:3-4).

   A harmadik boldogmondást így adja elénk Jézus: „Boldogok a szelídek, mert ők öröklik a földet.” (Rm 5:5). De kik is ezek a szelídek, akikről itt Jézus beszél? Kálvin János kommentárjában ezt a választ adja: „Jámbor és békés emberek alatt Jézus azokat érti, akiket nem háborítanak fel egykönnyen sérelmek, és akik nem zsémbelnek, ha valami megütközés éri őket, hanem készek bármit eltűrni, hogysem ugyanazt cselekedjék, mint a gonoszak.” A Hegyi Beszédben később Jézus részletesebben is kifejti azt, hogy mit is ért ő ezen a „szelídségen”: „Én pedig azt mondom nektek, hogy ne szálljatok szembe a gonosz emberrel, hanem aki arcul üt téged jobb felől, tartsd oda annak arcod másik felét is!”  (Mt 5:39). A mi emberi gondolataink és érzéseink számára ez roppant nagy ellentmondásnak és képtelenségnek tűnik. Hiszen a mi emberi tapasztalataink szerint a „földet”, az „uralmat”, a „vagyont” és mindazt, ami a megélhetésünkhöz szükséges, általában az erősek, az erőszakosok szerzik meg magunknak és nem a szelídek.  Ráadásul a gonoszak annál merészebben és vadabbul tombolnak és önző módon mindent maguknak akarnak, minél inkább szelíden viselkedik velük szemben valaki.

   Van egy régi közmondás, amely szerint: „Együtt kell üvölteni a farkasokkal, különben a farkasok rögtön felfalják azt, aki bárányként viselkedik.” A világ fiai valóban így gondolkodnak, de Jézus egy egészen más utat mutat meg a számunkra. Ő azokat a szelídeket mondja boldognak, akik nem magukban vagy a fegyvereik erejében bizakodnak, hanem egyedül az Úr oltalmában. A Zsoltáros is ezt hirdeti: „Mert te megszabadítod azokat, akik jobbodhoz menekülnek támadóik elől. Őrizz engem, mint szemed fényét, rejts el szárnyaid árnyékában.” (Zsolt 17:7-8). Ha elismerjük, hogy Krisztus az életünk egyetlen őrzője, akkor nem marad semmi más lehetőségünk, mint hogy oltalma alá meneküljünk. Ezért mondja Kálvin azt, hogy „bárányokká kell lennünk, ha azt akarjuk, hogy nyájához tartozzunk.”

   A negyedik boldogmondás így szól: „Boldogok, akik éheznek és szomjaznak az igazságra, mert ők megelégíttetnek.” (Mt 5:6). Lukácsnál csak ennyi szerepel: „Boldogok vagytok, akik most éheztek, mert majd megelégíttettek.” (Lk 6:21). Lényegében ugyanazt az igazságot járja itt körül Jézus, hiszen az éhség és a szomjúság a szegénységet, a nélkülözést épp úgy jelenti, mint a jogtalanság és az üldöztetés elszenvedését. A részletekben mindig benne van az egész. Máté talán azért egészíti ki az „igazságot éhezni és szomjazni” fordulattal, hogy még inkább kiemelje azt a méltatlan bánásmódot, ami az Isten országa és igazsága után vágyakozókat éri ebben a világban. A szegények általában nem nagy dolgokra vágyakoznak, csak azokra az alapvető igazságokra, mint a méltó bánásmód vagy a mindennapi kenyér. De a kegyetlen és önző világban még ez sem adatik meg nekik. De akik Isten kegyelmére bízzák magukat, azok végül mégis részesülnek a „megelégíttetésben”, mert Isten meghallgatja imádságaikat.

   Jézus édesanyja, Mária az Urat magasztaló énekében így tesz erről bizonyságot: „Magasztalja lelkem az Urat, és ujjong az én lelkem megtartó Istenemben, mert rátekintett szolgálóleányának megalázott voltára… Hatalmas dolgot cselekedett karjával, szétszórta a szívük szándékában felfuvalkodottakat. Hatalmasokat döntött le trónjukról, és megalázottakat emelt fel, éhezőket látott el javakkal, és bővelkedőket küldött el üres kézzel.” (Lk 1:46-53). Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon:

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon: ·         December 1. – Advent 1. vasárnapja 10:00 óra –  istentisztelet úrvacsorával ...