2022. április 9., szombat

Igehirdetés: 2022.04.10. Virágvasárnap

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 6.

Virágvasárnap

Olvasmány: Mk 11:1-26

„Elvitték tehát Jézushoz a szamárcsikót, ráterítették felsőruhájukat, ő pedig felült rá. Sokan felsőruhájukat terítették az útra, mások a mezőn vágott lombos ágakat; az előtte haladók és az őt követők pedig ezt kiáltották: Hozsánna! Áldott, aki jön az Úr nevében! Áldott a mi atyánknak, Dávidnak eljövendő országa! Hozsánna a magasságban!” Mk 11:7-10

 

               Jézus küldetése Jeruzsálemben ért véget. A virágvasárnap történetének leírásából megtudjuk, hogy Jézus hogyan érkezett meg Jeruzsálembe, ahol utolsó napjaiban a zsidó vezetők növekvő ellenségeskedéseivel kellett szembenéznie. Jézus ezekben a napokban főleg az ítéletről tanított, majd három meglepő dolgot is végrehajtott, amellyel szimbolikusan ábrázolta az Isten eljövendő országának természetét, úgy ahogyan az ószövetségi próféták dramatizálták Isten üzenetét jelentőségteljes szimbolikus cselekedeteikben. Jeremiás próféta például egy korsót tört össze, ezzel jelképezve, hogy Isten össze fogja törni Izraelt. Ézsaiás próféta pedig meztelenül közlekedett Jeruzsálem utcáin, hogy így szemléltesse, miként fogja megalázni Asszíria Egyiptomot és Etiópiát.

               Jézus utolsó tettei valóban prófétai vonásokat hordoznak magukon, és azt ábrázolják, ami hamarosan be fog következni. De Jézus tettei egy sokkal mélyebb jelentéssel is bírnak, mert ő több mint próféta, ő Messiásként cselekszik, mert ő az Isten Fia.

1.      Jézus szamárháton vonul be Jeruzsálembe

               Ennek a kornak jól ismert jelensége volt, hogy egy-egy győztes uralkodó bevonulását hatalmas tömeg ünnepelte. A király általában fehér lovon ült, vagy díszes harci kocsin vonult be hadvezérei társaságában, az újjugó tömeg pedig virággal és vörös szőnyeggel fogadta őt. Jézus virágvasárnapi bevonulása Jeruzsálembe valóban királyi bevonulás volt. Ezzel a jelképes cselekedetével Jézus azt fejezte ki, hogy Isten visszatér Jeruzsálembe, hogy királya legyen Izraelnek és a nemzeteknek. Jézus tehát valóban igényt tart a Dávid trónjára. Ezt az eseményt olyan fontosnak tartották az evangélisták, hogy mindegyik evangéliumban megtalálható. Az evangélisták Jézus tettében Zakariás próféciájának beteljesedését látják: „Örvendj nagyon, Sion leánya, ujjongj, Jeruzsálem leánya! Királyod érkezik hozzád, aki igaz és diadalmas, alázatos, és szamáron ül, szamárcsikó hátán.” (Zak 9:9). Zakariás próféta könyve ugyanis úgy ábrázolja Izrael királyát, mint aki egy katonai győzelem után tér vissza Jeruzsálembe. A történelmi leírások szerint történt már hasonló esemény Jeruzsálemben. Mintegy másfél évszázaddal Jézus születése előtt így vonult be Jeruzsálembe Makkabeus Júdás, miután győzelmet aratott Izrael ellenségein, a szeleukidák felett. A győztes királyt örömteljes éljenzéssel fogadta Jeruzsálem népe. Makkabeus Júdásnak pedig az volt az első dolga, hogy megtisztítsa a templomot, amit korábban a pogányok megszentségtelenítettek. Antiokhosz, Epiphanesz szír uralkodó, ugyanis pogány oltárt állíttatott fel, ahol disznóhúst áldoztak fel.

               Izrael királyának az egész világra kiterjedő uralma, amelyet már régóta vártak, azonban akkor nem valósult meg Makkabeus Júdással. Így a zsidók újabb királyra vártak, aki majd megalapozza Dávidnak és a prófétáknak ígért, egész világra kiterjedő királyságot. Egy olyan királyra vártak, aki Makkabeus Júdás nyomában járva végre valóban betölti a zakariási próféciát. Közben más „királyok” is jöttek, akik követték Makkabeus Júdást a trónon, de egyikük sem hozta el Isten királyságát.

               Ilyen előzmények után félreérthetetlen, hogy Jézus igényt tart a dávidi királyi címre. Ugyanúgy vonul be Jeruzsálembe, messiásként jön, hogy Izrael trónját követelje, és felállítsa a királyságot, amelyet Júdás Makkabeusnek nem sikerült felállítania. A jeruzsálemi tömeg érti Jézusnak ezt a jelképes tettét, és kiáltásaikkal, üdvözléseikkel és dicséreteikkel köszöntik az érkező Jézust. A sokasság a 118. zsoltárból idéz: „Ez az a nap, amelyet az ÚR elrendelt, vigadozzunk és örüljünk ezen! Ó, URam, segíts meg! Ó, URam, adj szerencsét! Áldott, aki az ÚR nevében jön!” (Zsolt 118:24-26).

               Valójában azonban sem Jeruzsálem népe, sem pedig a tanítványok nem értették meg, hogy milyen király Jézus. A zsidók egy harcias Messiást, egy hadvezért vártak, aki majd szabadságharcot indít és megszabadítja népét a római uralom alól. Máté, aki elsősorban zsidóknak írja az evangéliumát, ezért azt hangsúlyozza elbeszéléseiben, hogy Jézus úgy jött el, mint egy szelíd és alázatos király. Zakariás próféta szavait idézve rámutat: „Királyod érkezik hozzád, aki igaz és diadalmas, alázatos, és szamáron ül, szamárcsikó hátán.” (Zak 9:9). Az állat, amit Jézus a bevonulásra választott, egy szelíd igavonó állat volt, nem pedig a katonai hódításhoz illő harci paripa, mert Jézus nem háborúzni, hanem békét hozni jön. Jeruzsálem lakói azért nem ismerték fel meglátogatásuk idejét, mert félreértették a király természetét, aki szelíd, és szolgálni akar, nem pedig háborúzni és zsarnokoskodni. Napokon belül ugyanez a tömeg már Jézus vesztét követeli majd: „Feszítsd meg! Nem királyunk van, hanem császárunk!” (Jn 19:15).

2.      Jézus ítéletet tart a templom felett

               Jézus második messiási cselekedete virágvasárnapon az volt, hogy ítéletet tartott a templom felett. Mivel az ókori Közel-Keleten mindig is szoros kapcsolat volt a vallás és a politika között, a győztes király bejövetelét gyakran követte a templomba való megjelenése, ahol áldozatot mutatott be, köszönetet mondva az isteneknek. Ebben az időben a jeruzsálemi templom volt a legfontosabb szimbóluma a judaizmusnak, úgy tekintettek rá, mint arra a helyre, ahol Isten lakozik a népe között. Az áldozatok által a hűtlen Izrael helyrehozhatja a törést, amelyet a szövetségi kapcsolaton ejtett bűneivel. Emellett a templomnak vallási, politikai, gazdasági és szociális jelentősége is volt. Mindenekelőtt pedig a templomhoz kötődött a zsidók reménysége Isten eljövendő országával kapcsolatban. Mivel Júdás Makkabeus egyszer már megtisztította a templomot, Izrael népe hitt abban, hogy Isten egy napon visszatér ide, hogy felállítsa trónját, és innen fog uralkodni az egész világra kiterjedő országán. Így szólt Malakiás próféciája: „Én majd elküldöm követemet, aki egyengeti előttem az utat. Hamar eljön templomába az ÚR, aki után vágyódtok, a szövetség követe, akit kívántok. Jön már!” (Mal 3:1). Azt is elmondja a próféta, hogy amikor Isten visszatér a templomába, akkor ítéletet fog tartani a templom és népe felett. Isten ledönti majd trónjukról az igazságtalan uralkodókat és megtisztítja Jeruzsálemet a pogány népektől.

               Jézus, bár megtisztítva a templomot egy rövid időre helyreállítja annak szentségét, de azt is látja, hogy ez kevés, mert a nép nem akar változni, megtisztulni, ezért siratja Jeruzsálemet: „Amikor közelebb ért, és meglátta a várost, megsiratta, és így szólt: Bárcsak felismerted volna ezen a napon te is a békességre vezető utat! De most már el van rejtve a szemed elől. Mert jönnek majd rád napok, amikor ellenségeid ostromfalat emelnek körülötted, körülzárnak, és mindenfelől szorongatnak, földre tipornak téged és fiaidat, akik falaid között laknak, és kő kövön nem marad benned, mert nem ismerted fel meglátogatásod idejét.” (Lk 19:41-44).

               Jézus azért sír tehát, mert Izrael népe félreértette Isten Fiának az eljövetelét. Az Ő eljövetele valóban ítéletet jelent, de nem a pogányokon, hanem a saját népén, a gyümölcstelen Izraelen való ítéletet. Jézus már a korábbi szolgálatai során is sokszor kijelentette, hogy a hitetlen népre ítélet vár. De most a virágvasárnapi bevonulása alkalmával látjuk ezt az üzenetet teljes valójában kibontakozni. Amikor Jézus ítéletet tart a templom felett, szimbolikusan kifejezi mindazt, amiről eddig is tanított. Nem véletlen ezért az sem, hogy a templom megtisztításának leírását Márk evangéliumában megelőzi a gyümölcstelen fügefa megátkozásának a leírása.  Ahogy a templom megtisztítása, úgy ez is messiási és prófétai tett, amely az ítéletet szimbolizálja a gyümölcstelen nemzeten.

               Azon a helyen, amely a nemzet szimbolikus központja, Jézus kiűzve az árusokat, és felborítva a pénzváltók asztalait, egy kis időre megtisztítja a templomban zajló istentiszteletet. Jézus ezzel a szimbolikus jellel előre kiábrázolja a templom végső pusztulását. Erre utalnak Jézus szavai is: „Nincs-e megírva: „Az én házam imádság háza lesz minden nép számára?” Ti pedig rablók barlangjává tettétek.” (Mk 11:17). Jézus itt Ézsaiás próféta szavait idézi, aki szerint a jeruzsálemi templomnak az imádság házaként kellene szolgálnia minden nép számára. Vagyis olyan helyként, ahová bármilyen népből való emberek eljöhetnek, hogy megismerjék az élő Istent. Isten eredetileg azért választotta ki Izrael népét, hogy általuk minden nép megismerje Istent és szövetségre lépjen az Urral.

               Az a templom azonban, amelybe most Jézus belépett, nem töltötte be ezt a funkciót. Izrael nem volt hajlandó befogadni a pogányokat és idegeneket, inkább kizárta őket az imádság házából. Izrael az ő kiválasztottságát az elkülönülés privilégiumává alakította, ahelyett hogy engedelmeskedve Isten elhívásának, a világ világosságává lett volna, inkább elzárkózott.  A templomra ezért ítélet várt, hogy egy új „templom”, Jézus feltámadt élete Isten megújult népében világosság lehessen a nemzetek számára, ahogyan azt Isten akarta.

3.      A fügefa megátkozása és elszáradása

               Ez Jézusnak a harmadik messiási cselekedete ezen a napon. Messiási és prófétai tett ez is, amely az ítéletet szimbolizálja a gyümölcstelen nemzeten. Jézus Krisztus király, próféta és pap. A virágvasárnapi történetben láthatjuk mind a hármat együtt. Jézus királyként vonul be Jeruzsálembe és királyként üdvözli őt a tömeg, ahogy arról Zakariás jövendölt. De Jézus, beérve Jeruzsálembe, prófétaként szól és cselekszik, a történetnek a vége pedig az, hogy ahogy azt a Zsidókhoz írt levél mondja, hogy mint főpap, Ő lesz egy személyben az áldozó és az áldozat. Feláldozza önmagát úgy, ahogy arról Ézsaiás is jövendölt, a szenvedő Messiásról szólván. Csak így tudjuk ennek a történetnek ezt a megdöbbentő részét, a fügefa megátkozását megérteni. Jézus odament a fügefához, gyümölcsöt keresett rajta, s mivel semmit sem talált,  ezt mondta: „Senki ne egyen rólad gyümölcsöt soha többé!” (Mk 11:14). De Márk hozzáfűz még egy megjegyzést: „mert nem volt fügeérés ideje.” (Mk 11:13).

               Miért kereste Jézus a gyümölcsöt, ha nem volt itt az érés ideje? Hiszen Jézus bizonyára jól tudta, hogy nem akkor van a fügeérés. Vagyis amit itt Jézus tesz, az egy prófétai cselekedet volt. Márk ezzel a különös megjegyzéssel arra utal, hogy egészen sajátos időben történik ez az esemény, azaz ez az esemény egy másik, jelentősebb eseményre világít rá. Jézus nem sokkal később így szólt tanítványaihoz: „Tudjátok, hogy két nap múlva lesz a páska ünnepe, és az Emberfia átadatik, hogy megfeszíttessék.” (Mt 26:1). Tehát ez az idő az, amikor az Ige testté lett és közöttünk lakozott, ez az idő az, amikor a világosság a sötétségben fénylett, de a sötétség nem fogadta be. Ez az idő az, amikor az Ige az övéi közé jött, de az övéi nem fogadták be. Ez az idő az, amiről azt mondja Márk, hogy nem volt gyümölcstermő idő. Isten népe nem termett gyümölcsöt. Az, amit tehát Jézus tesz, prófétai tett. És ugyanúgy teszi ezt, ahogy az Ószövetség nagy prófétái, akik időnként egészen abszurd dolgokat vittek végbe, hogy jelképes cselekményekkel ábrázolják ki az isteni üzenetet. Ezt teszi most Jézus is.

               Jézus királyként vonult be Jeruzsálembe és prófétaként szólt és cselekedett ott. Azt ábrázolja ki prófétai tettével, amit majd maga Isten fog tenni az ő népével, ha meg nem térnek.  Emberileg nézve lehet azt mondani, hogy korán keresi Jézus a gyümölcsöt, de ha Ő keresi, akkor annak valami más a jelentése, nem az éhes ember türelmetlensége, ez figyelmeztetés, prófétai jel.

               Az apostolok levelei újra és újra arra buzdítják a keresztyéneket, hogy a hit jó gyümölcseit kell teremniük. De Keresztelő János is ezt hirdette. Amikor sokan kimentek hozzá ijedelmükben, mert valami apokaliptikus fenyegetést hallottak ki a beszédéből, mivel azt hirdette, hogy jön valaki, akinek szóró lapát lesz a kezében, s a fejsze pedig a fák gyökerére vettetett, akkor kérdezték, hogy mit tegyenek? A válasz pedig ez volt: „Teremjetek megtéréshez méltó gyümölcsöket!” (Lk 3:8). Ez volt minden időben a próféták sürgetése, ezzel zaklatták a népüket alkalmas és alkalmatlan időben.

               Amikor Jézus prófétaként megítéli a terméketlen fügefát, Péter megrökönyödve állapítja meg: „Uram, a fügefa, amit megátkoztál, nézd, kiszáradt!” (Mk 11:20). Mindez pedig valóban jövendölés és prófécia, ami nem sok nap múlva, be is teljesedik. Beteljesedik az is, hogy föltámadt, és az is, hogy halálával és föltámadásával feloldoz bennünket a vétkeink és bűneink, a gyümölcsöt hazudó terméketlenségünk összes terhe alól.

               Ne ijedjünk meg, ha Isten Igéjét hallva, ma nekünk is azt kell mondanunk, hogy: Uram, nincs gyümölcs, csak levél! Jézus, ezzel a különös prófétai mozdulattal, hogy gyümölcsöt keres ott, ahol nincs gyümölcs, és akkor keresi, amikor nincs gyümölcstermés, maga áll oda a meddő és terméketlen helyére és helyette ő vágattatik ki. Hogy aztán általa a terméketlen is gyümölcsöt teremhessen.

               Ezért jött Jézus, a király, a próféta, és a pap, és ezért kell nekünk minden helyzetünkben, örömben és bánatban, győzelemben és veszteségben, békében és háborúságban egyaránt Jézusunkhoz folyamodni. Boldog a szolga, aki majdan ezt hallja az ítéletkor:  Jól van, jó és hű szolgám, a kevésen hű voltál, sokat bízok rád ezután, jöjj, és osztozz urad örömében!” (Mt 25:21). Ámen

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon:

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon: ·         December 1. – Advent 1. vasárnapja 10:00 óra –  istentisztelet úrvacsorával ...