100
EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 93.
Apollós
– a kiváló szónok
Olvasmány: ApCsel
18:24-28
„Hát ki az az
Apollós, és ki az a Pál? Szolgák csupán, akik által hívőkké lettetek; mégpedig
ki-ki úgy szolgál, ahogy megadta neki az Úr. (1Kor 3:5).
Apollós valóságos forgószélként
jelent meg az efézusi gyülekezet életében. Az Írások alapos ismeretével
felvértezve egyenesen a zsinagógába ment, hogy Jézust, mint a rég várt Messiást
mutassa be a zsidók előtt. Apollósnak azonban volt még mit tanulnia.
Szerencsére ott volt egy keresztyén házaspár, Priszcilla és Akvila, akik maguk
mellé véve Apollóst, sikeresen kiegészítették, elmélyítették a hiányos ismereteit
az „Isten útjáról”.
Apollós az akkori világ egyik
legnagyobb és legműveltebb városából származott. Az egyiptomi Alexandria több
évszázados múltra visszatekintő egyetemmel és könyvtárral büszkélkedhetett. A
városban virágzott a zsidó tudományos élet. Az Ószövetséget is ebben a városban
fordították le görög nyelvre.
Apollós később Korinthusba
utazott, ahol a gyülekezet egyik legkiemelkedőbb vezetője lett. Olyan hatással
volt a hívekre, hogy hamarosan egy „Apollós-párti” csoport gyűlt köré, ami a
gyülekezet kettészakadásával fenyegetett. Pál apostol a pártoskodás miatt kénytelen
volt erélyesen megfegyelmezni a korinthusiakat.
Amikor
Pál a korinthusiaknak megírta ezt a levelét, Apollós már ott volt mellette. Mivel
Pál maga nem tudott elmenni Korinthusba, így szolgatársát, Apollóst, kérte meg
erre.
Apollós tehát semmiképpen sem
volt Pál apostol versenytársa vagy ellenfele. Őt ugyanúgy nyugtalanította a
gyülekezeten belüli megosztottság, akárcsak Pált.
Apollós megnyerő férfi volt,
akinek három fontos tulajdonságát is kiemeli a Szentírás. Először, istenfélő
ember volt, másodszor, imádkozó ember volt, harmadszor pedig bátor és erőteljes
igehirdető.
Apollós istenfélő ember volt.
Amikor először találkozunk vele Efézusban, megtudjuk róla, hogy „ékesen
szóló és az Írásokban jártas ember volt.” (ApCsel 18:24/b). Az igei
látása azonban még sok tekintetben hiányos volt: „Ő már tanítást kapott az Úr útjáról, és buzgó
lélekkel hirdette, és helyesen tanította a Jézusról szóló igéket, de csak János
keresztségét ismerte.” (ApCsel 18:25).
Apollósról azt is megtudjuk, hogy
sokat imádkozott, hiszen Pál úgy beszél róla, mint olyan emberről, aki „öntöz”.
Ennek egyetlen lehetséges magyarázata, hogy nemcsak szónok volt, hanem imádkozó
ember is. A misszióban mindig szükség van olyan emberekre, akik öntözik az
elvetett magot, mégpedig őszinte és buzgó imával.
Végül pedig ezt olvassuk
Apollósról: „Bátran kezdett beszélni a zsinagógában is… Mert erélyesen cáfolta a zsidókat, és
a nyilvánosság előtt bizonyította az Írások alapján, hogy Jézus a Krisztus.” (ApCsel
18:26, 28). Ezt a képességet nem lehet csak úgy, egy éjszaka alatt megszerezni.
Isten igéjének buzgó tanulmányozása, a rendszeres bibliaolvasás, és elmélkedés által
alakulhat csak ki. Apollós is így vált alkalmassá arra, hogy mindazt, amit a
Bibliából tanult, másokkal is megossza.
1. Apollós – a kiváló
szónok
Apollós Alexandriából származott.
Alexandria volt akkor a tudományok és a művelődés fellegvára. Könyvtára az
egész világon ismert volt. Akinek megadott, hogy Alexandriában születhetett
vagy ott tanulhatott, arra már eleve nagy tisztelettel tekintettek, az igazi
tudós embernek számított.
Apollós
tehát egy nagyon művelt, a tudományokban járatos ember volt, aki szónoklattant
is tanult. De zsidó lévén természetesen az Ószövetséget is alaposan ismerte. Azt
is megtudjuk róla, hogy már Jézusról is hallott valamit, sőt Efézusba
megérkezve, az ottani zsinagógában már ő is Jézust hirdeti.
Nyilvánvalóan nagy feltűnést
keltett, hogy egy ilyen művelt és nagy tudású ember, mint Apollós, Jézust
hirdeti. Azt olvassuk, hogy a gyülekezet akkori vezetői, Akvila és Priszcilla
is felfigyelt arra, amikor Apollós a zsinagógában Jézusról kezdett beszélni. De
azt is észrevették, hogy valami még hiányzott a tanításából. Apollós valahogy nem
úgy beszélt Jézusról, mint ahogyan azt Páltól hallották. Apollós nagyszerű
szónok és nagyon művelt ember volt. A beszéde bizonyára sokakat ámulatba
ejtett. Bár szép szavakkal adta elő mondanivalóját, de mintha éppen Jézus
hiányzott volna belőle. Jézusról beszélt, de az ő esetében nem az történt, amit
Jézus ígért az övéinek, hogy „nem ti lesztek, akik szóltok, hanem a ti
Atyátok Lelke szól tiáltalatok.” (Mt
10:20). Jézusról hangzott a szép és tudós beszéd,
de nem szólalt meg az élő Krisztus, és ezt bizonyára azonnal megérezte
Priszcilla és Akvila is.
Vannak ma is olyan tanult
emberek, akik sok mindent tudnak Jézusról, olvassák a Bibliát, de valahogy mégsem
ismerik igazán Jézust. Más dolog hallani valakiről, és más dolog ismerni őt.
Más dolog olvasni távoli egzotikus országok természeti szépségeiről, és más ott
járni, közvetlenül tapasztalni azt. Azok ismerik igazán Jézust, akik együtt
élnek vele, vasárnap is meg hétköznap is, otthon a családban is meg a
munkahelyen is, hitetlenek közösségében, éjjel és nappal az élet minden
területén.
Azok ismerik igazán Jézust, akik kinyitották
a szívük ajtaját a kopogtató Jézus előtt. Akik nemcsak beszélni tudnak
Jézusról, de bennük él Jézus. Az ilyen embereket, akiknek a szívét betölti a
Jézussal való közösség öröme, a tőle kapott ajándékokért való hála valami
különös atmoszféra veszi körül, világít az életük. Így amikor ők megszólalnak
és Jézusról kezdenek beszélni, akkor annak egészen más hatása van. Egyszerűen
azért, mert tulajdonképpen nem is ők beszélnek már, hanem a hit által bennük
élő Krisztus. Ezért van ereje a szavuknak. Ezért érződik meg az életükön, hogy
ők valóban Krisztuséi, ahogy Pál apostol mondja: „Mert Krisztus jó illata vagyunk Isten dicsőségére
az üdvözülők és az elkárhozók között.” (2Kor 2:10). A Krisztust
nemcsak szavaikkal, de életükkel is hirdetők tudnak odavonzani másokat is
Jézushoz. Ezért óriási különbség, hogy valaki tud Jézusról, bőséges tudása van,
mint Apollósnak, vagy pedig valóban ismeri Őt. Lehet, hogy valaki hallott róla
és ezeket az ismereteket helyesen is tanítja, de egészen más az, akiben ott él
Jézus, aki által maga az élő Jézus szólal meg és cselekszik.
Apollós személye és története
arra figyelmeztet bennünket, hogy mindnyájunknak érdemes megvizsgálnunk, hogy
vajon csupán ismereteink vannak a mi Megváltónkról, vagy pedig túlcsordulásig
betölti a szívünket az iránta való szeretet és hála, és a vele való bensőséges
közösség határozza meg az életünket.
Abból a kezdeti állapotból,
ameddig itt Apollós eljutott, mindenkinek el kell jutnia az igazi
Krisztus-ismeretig, ahogy ez Apollóssal is megtörtént. Sajnos sok prédikáció ma
is úgy hangzik el, hogy korrekt tanítás van benne Jézusról, de mégsem tud
életet támasztani, mert nem hatja át a Lélek tüze. Nekünk soha nem szabad
beérnünk sem az ilyen prédikációkkal, sem azzal a félig-meddig elindult
keresztyénséggel, ami Apollósra volt kezdetben jellemző. Mert élet csak a
Szentlélek munkája nyomán támad. És a mi új életünknek is csak Ő lehet a
szerzője. Ez az új élet egészen más, mint az, hogy sokat tud valaki Jézusról és
azt még esetleg el is mondja másoknak.
Egyébként erre utal az a
kifejezés, amit itt a Biblia említ, hogy Apollós „csak a János keresztségét
ismerte.” (ApCsel 18:25). A
keresztség mindig azt jelentette, hogy akinek a nevére megkereszteltek valakit,
annak a tulajdona, ahhoz tartozik, annak kötelezte el magát. Vele azonosul
bensőleg is. Keresztelő János még az Ószövetséghez tartozott. Ez is mutatja,
hogy Apollós még nem ismerte igazán Jézust. Még nem kötelezte el magát neki.
Még nem volt az Ő tulajdona. Még nem tartozott hozzá, csak róla beszélt. Nos,
ebből az állapotból hívogat a mi Urunk magához egészen közel, a vele való
közösségre.
2.
Apollós
megtérése
Apollós életében itt lép közbe,
egy keresztyén házaspár, Akvila és Priszcilla, akik hallották Apollós szavait. Ők
örömmel hallgatták Apollós szavait. Tisztelet ébred bennünk egy ilyen ékesen
szóló, nagy tudású fiatalember iránt, és közben a Szentlélek indította őket
arra is, hogy segítsék őt tovább a hitben. Nagy eredmény volt az, hogy egy
ilyen tudós ember, mint Apollós Jézusról beszélt. Nagy örömhír, hogy már Alexandriában
hallott róla és komolyan is vette, amit hallott. Nagy érték az is, hogy Apollós
ilyen színvonalasan tudja elmondani bizonyságtételét. Nagyon kellenek az ilyen
munkatársak a misszióban, de tény az is, hogy Apollós ekkor még nem ismerte
igazán Jézust. Priszcilla és Akvila ezt azonnal felismerte, de nem megrótta
ezért Apollóst, hanem azt olvassuk, hogy maguk mellé vették őt. Nem kioktatni akartak
egy ilyen művelt és tanult embert, hanem tovább vezetni a hitben. A
kioktatásnak nem is lett volna semmi értelme.
Apollóst nem kellett kioktatni,
hanem meg kellett neki mutatni, hogy mit jelent Krisztus szerint élni. Miután
Priszcilla és Akvila az otthonába fogadta Apollóst, aki családtaggá lett, aki
velük együtt élt, akkor lehetőségük volt arra, hogy „alaposabban megmagyarázták neki
az Isten útját.” (ApCsel 18:26). Nemcsak elmondják, de életükkel
bizonyítják Apollós számára, hogy kicsoda számukra Jézus. Apollós ennek a
házaspárnak a hiteles életét látva jut hitre és megtér.
Így amikor később Apollós elvált
Priszcillától és Akvilától és továbbutazott, akkor már azt olvassuk róla: „nagy
segítségükre volt azoknak, akik a kegyelem által hívőkké lettek.” (ApCsel
18:27). Ekkor már nemcsak ismeretei voltak Apollósnak, hanem ő maga is
élő kapcsoltba került az Úr Jézussal. Ekkor már nemcsak a kiváló szónok és
tudós ember beszél, mert már maga Jézus szólal meg rajta keresztül, és
használja őt másoknak a javára.
Apollós majd a következő
állomáshelyein tapasztalja meg, hogy minden ékesen szóló beszédnél több
történik ott, ahol az élő Krisztus is munkálkodik, és ő most már Krisztust
engedi munkálkodni. Mert ott bilincsek hullnak le a megkötözöttekről.
Felnyílnak az emberek vak szemei, emberi életek változnak meg. Már nem csupán a
szép és okos beszéd hangzik, hanem az „Élet Szava”, amely által lelkek
menekülnek meg a kárhozatból.
Azt olvassuk, hogy mielőtt útjára
bocsátanák Apollóst, ajánlólevelet is írtak neki. Azért, hogy ismeretlenként
megérkezve egy másik gyülekezetekbe ott ne gyanakodva vagy bizalmatlanul
fogadják. Nemcsak lelki útravalót, hanem ajánlólevelet is kapott Apollós, s így
valóban nagy segítségükre tudott lenni az ottani hívőknek is. Akvila és
Priszcilla nemcsak a hit útjára vezette Apollóst, de továbbra is hátvéd
szolgálatot végeztek, imádkoztak érte. Apollós pedig így vált képessé arra,
hogy olyan gyújtó, életet támasztó beszédeket tudjon mondani. Ehhez kellett két ember, akik egyszer
közelebb vezették őt Jézushoz, nyitogatták a szemét, alaposabban megmagyarázták
neki Isten útját.
3.
Apollós – a
munkatárs
A Bibliából azt is megtudjuk,
hogy Apollós Efézusból egyenesen Korinthusba ment és ott valóban olyan erővel
hirdette az igét, hogy bizonyságtétele nyomán sokan megtértek. Apollós olyan
kiváló szónok volt, hogy egyesek ezután már csak őt akarták hallgatni. Sajnos
ez odáig fajult, hogy sokan a többi igehirdetőt, így Pált is megvetették, s azt
mondták, hogy „mi az Apollósé vagyunk”.
Erre válaszul persze kialakult a gyülekezetben egy Pál és egy Péter nevéhez
ragaszkodó csoport is.
Ebből a pártoskodásból pedig nagy
viszály támadt a Korinthusi gyülekezetben. Megjelent az emberekhez, igehirdetőkhöz
való túlzott ragaszkodás. Pál azonban keményen szembe is szállt ezzel arra
intve a gyülekezetet, hogy ne személyekhez ragaszkodjanak, hanem az általuk hirdetett
Krisztushoz. Talán nem véletlen az sem, hogy a Szentírás olyan őszintén és
kendőzetlenül szól a próféták és apostolok bűneiről, épp azért, hogy ne
emberekhez ragaszkodjunk, hisz ők maguk is csak kegyelemből és bűnbocsánatból
élnek.
Pál apostol nagyra értékelte
Apollós munkáját, hisz ő vitte tovább Korinthusban az általa megkezdett munkát:
„Én
ültettem, Apollós öntözött, de Isten adta a növekedést.” (1Kor 3:6). Kétségtelen
tehát, hogy Pál teljességgel megbízott Apollósban, ez abból is látszik, hogy
Apollóst magával együtt példaképként állítja a gyülekezet elé. Az is biztosra
vehető, hogy Pál személyesen ismerte Apollóst. Valószínű, hogy Efézusban
találkozhattak, amikor Apollós meglátogatta a gyülekezetet az alatt a három év
alatt, amíg Pál Efézusban munkálkodott. Erre Pál is utal az első korinthusi
levél utolsó fejezetében.
Azt is feltételezhetjük, hogy
Apollós a krétai gyülekezetet is meglátogatta egy másik tudós társával Zénással
együtt. Pál ugyanis Tituszt, a neki írott levelében arra kéri, hogy Apollóst és
társát lássa el mindennel, amire az utazásuk során szükségük lesz.
Érdekességképpen még említsük meg
azt, hogy sokan azt feltételezik, hogy Apollós írta a Zsidókhoz írott levelet.
Ennek az alapja az, hogy Apollós volt az, aki ennyire jól ismerte az
Ószövetséget és neki volt ennyire művelt és csiszolt irodalmi stílusa az első
században. Ha ez így van, akkor még inkább hálásak kell legyünk Istennek
Apollós személyéért és munkájáért.
Isten kétségtelenül felhasználta Apollós
hatalmas tudását, műveltségét, komoly teológiai képzettségét az ő országa
építésében. Ilyen hívő tudósokra, professzorokra ma is nagy szükség van. Legyünk
hálásak mindenekelőtt Apollósért, ezért az Alexandriából származó zsidó
testvérünkért, aki egy ilyen nagyformátumú egyéniség volt, ennyire ismerte az Írásokat,
akinek útja egy rövid időre keresztezte Pál útját, aki sok gyülekezetben áldott
munkát végezhetett. Eszköz lehetett az Isten kezében, mint ahogy mi is eszközök
lehetünk. Lehet, hogy mi nem kaptunk ilyen szép és nagy ajándékokat, de amiket
kaptunk azt használjuk hűséggel és lelkiismeretesen. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése