100
EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 92.
Priszcilla
és Akvila – együtt a
szolgálatban
Olvasmány: ApCsel
18:1-28
„Köszöntenek
titeket Ázsia gyülekezetei. Sokszor köszönt titeket az Úrban Akvila és Priszka
a házuknál levő gyülekezettel együtt.” (1Kor 16:19).
Egy rendkívüli házaspárról lesz ma
szó. Priszcilla és Akvila egy olyan istenfélő házaspár volt, akik együtt
végezték a szolgálatukat. Megtudjuk róluk, hogy szakmájuk szerint sátorkészítők
voltak. Miután keresztyénné lettek nemcsak a szívüket, de az otthonukat is
megnyitották a gyülekezet előtt. A hitben való jártasságukat és érettségüket
mutatja az, hogy egy alkalommal egy tájékozatlan evangélistát is finoman
helyreigazítottak. Az efézusi gyülekezetben kiváló szónokként fellépő Apollósnak,
aki a hit dolgaiban még járatlan volt nagy segítséget jelentett, hogy „Akvila és
Priszcilla, maguk mellé vették, és még alaposabban megmagyarázták neki az Isten
útját.” (ApCsel
18:26).
Mivel a házaspár említésekor a
legtöbbször Priszcilla neve szerepel elsőként, ebből arra következtethetünk,
hogy barátaik és munkatársaik szemében ők teljesen egyenrangúnak számítottak.
Nevüket mindig szoros egységben említi a Biblia, sőt, a leírás szerint minden
tevékenységet közösen folytattak. Egy olyan párra találunk bennük, akik valóban
szövetséget alkotnak, és minden erejükkel igyekeztek az Isten által rendelt
életközösséget megvalósítani. Szoros egység, szeretet, harmónia jellemezte
őket.
Priszcilla és Akvilla Pál apostol
legszorosabb baráti köréhez tartozott. Akkor találkoztak vele először, amikor
Pál magányosan és fáradtan megérkezett Korinthusba. A házaspár is akkoriban
érkezett oda menekültként, miután Klaudiusz császár kiutasította a zsidókat
Rómából. Pál ekkor hozzájuk csatlakozott, mivel az ő szakmája is sátorkészítő
volt, így együtt dolgozott velük. Miközben együtt dolgoztak, bizonyára hosszú
és elmélyült beszélgetéseket folytattak hármasban.
Később Priszcilla és Akvila
elkísérte Pál apostolt Efézusba is, ahol a dinamikusan fejlődő új gyülekezet
vezetői lettek. A gyülekezetek akkoriban magánlakásokban tartották
összejöveteleiket. Ilyen körülmények között a házigazdák vendégszeretete
életbevágóan fontos volt a tanítványi közösség számára.
Mivel Pál apostol állandóan úton
volt, a házaspárral való barátságát csak levelek által tudta ápolni. Megtudjuk,
hogy ez a derék házaspár még az életét is kockára tette Pálért, aki később igen
elismerően nyilatkozott róluk: „Köszöntsétek Priszkát és Akvilát, akik
munkatársaim Krisztus Jézusban! Ők értem saját életüket kockáztatták, és
nekik nemcsak én vagyok hálás, hanem a népek valamennyi gyülekezete is.”
(Rm 16:3-4). Amikor Pál leveleiben személyes üdvözletét küldi munkatársainak,
akkor mindig ennek a házaspárnak a neve áll a lista élén. Ráadásul az asszonyt
a becenevén említi Pál. Ez a becézés arra utal, mennyire bensőséges barátság
állt fenn közöttük. Pál magához annyira közelállónak érezte Priscillát, hogy a
sokak előtt felolvasandó levelekben is vállalta ezt a megszólítást.
1.
Priszcilla és Akvila
– a Lélek
által vezetett emberek
A bibliai leírásból az derül ki erről
a derék házaspárról, hogy ők csendben, de végtelen hűséggel végezték azt a
szolgálatot, amit Jézus Krisztus rájuk bízott. Mindketten ennek a szolgálatnak
szentelték oda magukat, és ezért az életüket is készek voltak kockára tenni.
Így nemcsak Pál apostol, de sok keresztyén gyülekezet is hálás szívvel
emlékezett rájuk.
Az első, ami kitűnik az ő hánytatott
életükből, hogy Isten által vezethető emberek voltak. Készek voltak az
evangélium ügyéért mindent otthagyni, ha úgy alakult a helyzet. Ők Jézus
Krisztus örömüzenetével mindig készek voltak oda menni, ahol éppen szükség volt
rájuk. Isten Lelkének vezetésére bízva magukat valóban az Úr kezébe tették le
az életüket.
Akviláról, a férjről, annyit
jegyez fel itt a Biblia, hogy ő Pontuszból származott. Ez a tartomány a Fekete
tenger déli partvidékén terült el. Azt is megtudjuk, hogy foglalkozására nézve
nemezkészítő, vagy más néven sátorponyva-készítő mester volt. Akvila később
Pontuszból a birodalom fővárosába, Rómába költözött, ahol meg is nősült. Itt
indította be azt a kis üzemet, amelyikben feleségével, Priszcillával együtt ezt
a nagyon kelendő portékát készítették. Minden bizonnyal jó megélhetésük volt. Azonban
váratlanul nehéz helyzetbe kerültek, amikor Kr.u. 49-ben Claudius császár
elrendelte, hogy minden zsidó hagyja el Rómát, mert valami „Crestos” nevű
illető miatt különféle nyugtalanság támadt a zsidók között. Nem tudjuk, hogy ez
a Crestos azonos volt-e Jézus Krisztussal. Nem tudjuk azt sem, hogy Akvila és
Priszcilla már Rómában megismerte-e a Jézus Krisztusról szóló evangéliumot,
vagy csak később, Pál apostol bizonyságtétele által jutottak hitre.
Azt viszont biztosan tudjuk, hogy
amikor Kr.u. 50-ben Pál apostol Athénból Korinthusba ment, ott találkozott
ezzel a házaspárral. Mivel akkor már Akviláéknak olyan jól ment az üzlet, hogy
szükségük volt segítségre, Pál apostolnak meg szüksége volt megélhetésre,
egymásra találván Pál náluk otthont és munkát is kapott, amiből fenntarthatta
magát.
Mindez nem a véletlen műve volt,
hanem Isten csodálatos szervezése. Akvilának előbb kétezer kilométert kellett
megtennie Pontuszból Rómába. Aztán Rómában ott kellett hagynia mindent, a
kialakult vevőkört, a műhelyt, az emberi kapcsolatokat, talán még a szerszámait
is, és elmennie ezer kilométerre vissza Keletre, Korinthusba. Méltán
háboroghatott volna, de semmi ilyenről nem olvassunk, hanem azt halljuk, hogy
Korinthusban is feltalálta magát. Itt újra elindultak a nulláról, keményen
dolgoztak és megint híre lett a vállalkozásuknak. S így találkoztak azután Pál
apostollal. De ő sem véletlenül került oda. Őt is az Úr Lelke irányította. Amikor
Athénból menekülnie kellett az apostolnak, szorongó szívvel indult el
Korinthusba. Ekkor maga az Úr bátorította őt: „Ne félj, mert nekem sok népem
van ebben a városban.” (ApCsel 18:10). Korinthusban, ebben a
közismerten hírhedt, erkölcstelen nagyvárosban sokféle népnek és ideológiának a
nagy keveredése közepette Istennek sok népe volt.
Így érkezik meg Pál Korinthusba
teljesen egyedül, kísérők nélkül, hiszen munkatársai, Timóteus és Szilász csak
később tudtak csatlakozni hozzá. Nagy öröm és segítség lehetett Pál számára,
hogy ezen az ismeretlen helyen talált egy zsidó házaspárt, akik befogadták őt
az otthonukba és munkát is adtak neki. Ugyanaz volt a mesterségük, és éppen
szükségük is volt egy emberre. Így működik Isten kegyelme, ilyen az Ő
szervezése. Így készíti elő az övéinek az útját. Nemcsak feladatokat ad, de
megadja mindazt, ami szükséges ahhoz, hogy feladataikat elvégezzék.
Pál apostolt ismerve, biztosra
vehetjük, hogy nem sokáig várt azzal, hogy Jézusról bizonyságot tegyen
Priszcillának és Akvilának, mert ez a házaspár rövidesen hitre jutott és az
apostol egyik leghűségesebb munkatársává vált. Isten Lelke vezette őket. Nem
háborogtak, hogy örökké költözni kell, mert hamarosan Korinthusból is tovább
kellett menniük, és még jó négyszáz kilométerrel keletebbre, Efézusban
telepedtek le. Ha az Úr indította őket, akkor ők mentek tovább, otthagyva a
műhelyt és mindent, hogy végezzék azt a szolgálatot, amit Jézus rájuk bízott.
2.
Priszcilla és Akvila
– akik vagyonukból
is az Urat szolgálták
A második fontos dolog, amit
megfigyelhetünk ennek a házaspárnak az életében, hogy ők a munkájukból nem
meggazdagodni akartak, csupán megélni. Mindig szorgalmasan dolgoztak, de ennek
a célja nem a meggazdagodás volt, inkább arra törekedtek, hogy másoknak is
tudjanak kenyeret adni, megélhetést biztosítani. Nekik az is fontos volt, hogy az
otthonuk templommá váljék és vagyonukkal is Isten dicsőségét szolgálják. Pál
apostol a levelében külön kiemeli: „köszöntöm a házuknál levő gyülekezetet.”
(1Kor 16:19). Priszcilla és Akvila tehát az otthonát és vagyonát is a gyülekezet
szolgálatába állította.
Fontos megértenünk, hogy a Biblia
szerint mire való a pénz. Sok embert éppen az szédít meg, hogy az, amit Isten
eszközként akar a kezünkbe adni, az céllá válik. A pénzt például eszköznek adta
Isten, így tehát arra való, hogy elköltsük. Persze nem akármire, csak úgy
elherdálva, hanem arra fordítva, amire Isten adta.
Ha azonban a pénzt gyűjtögetni
kezdjük, akkor az eszköz könnyen céllá válhat, és ebből sokféle baj származhat.
Hiszen a pénzt gyűjtögető ember egyre több mindent alárendel annak a célnak,
hogy minél többet szerezzen és gyűjtsön. És ha egy hívő ember mindent alárendel
ennek, akkor végül az Úrral való közössége is ennek rendeltetik alá. Akkor a
vasárnapi istentiszteletre is csak akkor jön el, ha olyan idő van, hogy nem tud
dolgozni. Akkor nem az a fő szempont, hogy Isten mit akar velünk, hogy Isten
mire akarja használni még az anyagi javainkat is, amikért megdolgoztunk, és
amiket az Ő kegyelméből, áldásával megszerezhettünk. Akkor már nem Isten az Úr
az életében, hanem minden alá van rendelve annak, hogy gyarapodjon, és még
többet szerezzen.
Priszcillának és Akvilának úgy tűnik
nagyon jó szakmája volt. A Biblián kívüli források is megerősítik, hogy nagy
kereslet volt abban az időben erre a vízhatlan szövetre, a nemezre, amelyből
sátrakat készítettek. Aki pedig római hadsereg számára szállított, annak állandó
és biztos piaca volt.
Ez a házaspár azonban Isten
előtti felelősséggel tudta azt, hogy meddig mehetnek el, és hol kell megállni.
Bizonyára még nagyobb bevételre is szert tehettek volna, de akkor nem jutott
volna idejük a gyülekezetre, nem tudtak volna a misszióban Pál segítségére
lenni. Épp Pál apostol írja Timóteusnak: „Valóban nagy nyereség a kegyesség
megelégedéssel, mert semmit sem hoztunk a világba, nem is vihetünk ki semmit
belőle. De ha van élelmünk és ruházatunk, elégedjünk meg vele. Akik pedig meg
akarnak gazdagodni, kísértésbe, csapdába, sok esztelen és káros kívánságba
esnek, amelyek az embereket pusztulásba és romlásba döntik. Mert minden
rossznak gyökere a pénz szerelme, amely után sóvárogva egyesek eltévelyedtek a
hittől, és sok fájdalmat okoztak önmaguknak.” (1Tim 6:6-10). Nem
maga a pénz a rossz, hanem a pénz szerelme. Az, ha nagyobb lesz a pénz iránti
szerelme a hívőnek, mint a Jézus Krisztus iránti szeretete. Priszcilla és Akvila az
Isten bennük végzett kegyelme által felismerte, hogy hol a határ. Ők nem itt a
földön akartak kincseket felhalmozni, hanem az Isten országában. Ők embereket
akartak Jézus Krisztushoz vezetni. Ehhez pedig idő kell, ezért csak annyit
dolgoztak, hogy szabadok maradjanak a szolgátra.
3.
Priszcilla és Akvila
– akik
alázattal a háttérben maradtak
A harmadik, ami kitűnik Priszcilla
és Akvila életéből és szolgálatából, hogy ők mindvégig csendesen a háttérben
maradtak és úgy végezték a szolgálatukat, hogy nem a maguk dicsőségét keresték.
Ez a házaspár tudott csendben maradni. Amikor kellett segítettek, amikor
szükség volt rájuk ott voltak, de nem ők akartak a középpontban lenni. Komolyan
vették az evangélium ügyéért való imádkozást, az imaharcot. Amikor nem az
evangélium hirdetésében szolgáltak, akkor az imádság szolgálatában vettek
részt. Ezt nem tekintették úgy, hogy kisebb feladat lenne. Amikor ott volt Pál a gyülekezetben, akkor ők
szépen a háttérbe húzódtak és imádságban hordozták az apostol szolgálatát, meg
az otthonukat is a közösség rendelkezésére bocsátották.
Priszcilla és Akvila sohasem
mondta azt, hogy a "nagy" Pál a háttérbe szorította őket. Amikor arra
volt szükség, hogy igével szolgáljanak, akkor azt tették, amikor pedig
imaháttérre, akkor ebben is helyt álltak. Alázattal elfogadták, hogy amikor Pál
apostol megjelent Korinthusban és elkezdte szombatonként a zsinagógában való
bizonyságtételét, akkor nekik visszább kellett lépniük. Mert erre a
szolgálatra, az evangelizáció végzésére, Pál apostol volt a legalkalmasabb. A
híres Gamáliel iskolájában tanult, betéve tudta az Ószövetséget. Úgy tudott
megszólalni egy zsinagógában, ahogy ott rajta kívül talán senki más. Hiába
küldték volna oda Akvilát meg Priszcillát, hogy végezzék el ezt a munkát, ők
ezt nem tudták volna úgy végezni, mint Pál. Ez Pálra bízatott, de közben ők is
szolgáltak, csak másképpen. Imádkoztak, hogy „adassék szó Pálnak, amikor megnyitja száját.” (Ef 6:19). Ezt a
szolgálatot maga Pál kérte a gyülekezetektől. Mert Pál nem a maga tanult
szónoki képességeit akarta fitogtatni, hanem azt az igét továbbadni, amit csak
Isten tud adni, hogy az a „helyén mondott ige” legyen. De imádságban ezt el kell
kérni Istentől. Ezért volt olyan fontos Priszcilla és Akvila szolgálata.
Pontosan azt tették, amire ott a legnagyobb szükség volt.
Valójában nem az a fontos, hogy
mit végez valaki az evangéliumért, hanem hogy kinek végzi azt a szolgálatot. A csendes
háttérszolgálatát ugyanannak a mindenható Úrnak végezte Priszcilla és Akvila,
mint Pál, aki elől állt, s akinek a nevét talán többször emlegették vagy többen
ismerték. A történetből kiderül, hogy először Pálnak a neve vált ismertté
Korinthusban. Őt dicsérték a gyülekezetben a keresztyének és őt szidták a
világban az ellenségek. Aztán Pál munkájának segítésére később megérkezett
Szilász és Timóteus is, akik szintén ismertté lettek a közösség előtt.
De hol volt ez alatt Priszcilla
és Akvila? Ők is ott ültek a zsinagógában a hallgatók között és imádkoztak. Olyan
mély és erős kapcsolatuk volt a szolgálat Urával, Krisztussal, hogy egyáltalán
nem érezték magukat hátérbe szorítva. Ha más módon is, de ők az evangélium
szolgái maradtak mindig.
Priszcilla és Akvila személye és
története arra hív minket, hogy vegyük komolyan milyen fontos az egyházban az
úgynevezett háttérszolgálat. Az
evangélium hirdetése mindig harcot jelentett. Ma is az. Vannak, akik elől
állnak, és vannak, akik a hátvédet alkotják. De mindkettő egyformán fontos. Jó
lenne, ha ezt tudatosítanánk magunkban, és sokkal inkább az egy Úrra nézve
végezné ki-ki a maga helyén a szolgálatot, mert úgy megsokszorozódik annak az
áldása. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése