2021. október 2., szombat

Igehirdetés: 2021.10.03. Tamás – a kételkedő


100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 84.

 

Tamás – a kételkedő

Olvasmány: Jn 20:24-31

„Tamás, akit Ikernek neveztek, azt mondta tanítványtársainak: Menjünk el mi is, hogy meghaljunk vele együtt!” (Jn 11:16).

 

               Tamás apostolt gyakran illetik a „hitetlen” jelzővel. Pedig a kételkedés és hitetlenkedés nemcsak rá volt jellemző. Valójában Tamáshoz hasonlóan a többi tanítvány sem hitt Jézus feltámadásában, amíg Jézus meg nem jelent nekik és a saját szemükkel meg nem győződtek róla, hogy valóban él. Tamás esetében csupán annyi a különbség, hogy amikor Jézus a feltámadása után először jelent meg a tanítványoknak ő nem volt ott a közösségben. Így amikor a többiek lelkesen beszámoltak neki a történtekről, ő szkeptikus maradt, nem tudta elhinni, hogy mindez igaz lenne, egészen addig, amíg Jézus újra meg nem jelent köztük. Ezen a második alkalmon már ott volt Tamás a tanítványok közösségében, sőt Jézus őt külön magához hívta és megkérte arra, hogy érintse meg őt.

               Leszögezhetjük tehát, hogy Tamás semmiben sem volt hitetlenebb a többieknél, hiszen mind a tizenegy tanítvány egyformán hitetlenkedett, csak a „szemének hitt”, és csak a Jézussal való személyes találkozás után oszlottak el kételyeik.

               Jézus nem hibáztatta sem Tamást, sem a többieket, de elismerően szólt azokról, akik kézzelfogható bizonyítékok nélkül is hisznek benne: „boldogok, akik nem látnak, és hisznek.” (Jn 20:28/b).

               Valójában különbséget kell tennünk a hitetlenség, a makacs szkepticizmus, és az őszinte kételkedés között. Tamás esete pedig a legjobb példa erre. Tamásra talán nem is annyira a „hitetlen” hanem inkább a „kételkedő” jelző illik. Hiszen, ha jól megvizsgáljuk a bibliai történeteket, akkor láthatjuk, hogy Tamást nem a makacs tagadás, hanem az őszinte kérdések jellemezték. Amikor például Jézus barátja, Lázár meghalt, Tamás volt az, aki a tanítványok közül egyedül képes volt kifejezni őszinte megrendülését és az iránta való hűségét: „Menjünk el mi is, hogy meghaljunk vele együtt!” (Jn 11:16). Az utolsó vacsoránál szintén Tamás volt az, aki hangot adott értetlenségének, ami a többiekben is ott volt, csak ők nem merték megvallani. Tamás viszont őszintén megvallotta kételyeit: „Uram, nem tudjuk, hova mégy: honnan tudnánk akkor az utat?”  (Jn 14:5).

               Mindezek ellenére mégis Tamás lett az, akire a legtöbbször a „hitetlen” jelzőt ráakasztják. Talán azért mert Jézus feltámadása után egyedül ő merte őszintén megfogalmazni kételyeit: „Ha nem látom a kezén a szegek helyét, és nem érintem meg ujjammal a szegek helyét, és nem teszem a kezemet az oldalára, nem hiszem.” (Jn 20:25). Tamás kételyeiben azonban felfedezhetjük az őszinte keresés vágyát, hiszen ő nem elégszik meg mások bizonyságtételével, nem mások szavára akar hinni, hanem saját maga szeretne személyesen meggyőződni mindenről. Jézus pedig pontosan ezt az őszinteséget értékelte Tamásban, aki a kételyei és kérdései révén jutott el a hitre. Végül pedig ő az egyetlen tanítvány, aki Jézust így szólítja meg: „Én Uram és én Istenem!” (Jn 20:28).

1.      Tamás, az őszinte kételkedő

               Tamás, a már szinte hírhedtté vált „tamáskodása” ellenére nagyon fontos szerepet töltött be a tizenkettő között. A Biblia „Ikernek”, azaz „Kettősnek” is nevezi őt, mivel minden bizonnyal volt egy ikertestvére. De ez a „kettősség” úgy tűnik átvitt értelemben is igaz volt Tamásra. Jézus talán épp ezért szólítja fel Tamást: „Ne légy hitetlen, hanem hívő.” (Jn 20:27/b). Nem jó ugyanis állandóan megosztottságban élni, sem meghasadt lélekkel, sem meghasadt tudattal. El kell köteleznünk magunkat amellett, Aki már elkötelezte magát mellettünk lebilincselő, halálon is túlmutató szeretetével. A Hegyi Beszédben erre a boldogságra hív minket Jézus: „Boldogok a tiszta szívűek, mert ők meglátják az Istent.” (Mt 5:8). Ez a tisztaság az egyértelmű és teljes elköteleződést jelenti. Istent ugyanis nem lehet félszívvel keresni, csakis teljes odaadással. Mennyei Atyánk rég megígérte: „Megtaláltok engem, ha kerestek és teljes szívvel folyamodtok hozzám.” (Jer 29:13).

               Tamás személye és története arra mutat rá, hogy a hitben való növekedésben elengedhetetlenül fontos az őszinteség. Vagyis mernünk kell megfogalmazni a kételyeinket, kérdéseinket, ahogy azt Tamás is tette. Az evangéliumok arról tanúskodnak, hogy a tanítványok közül nemcsak Tamás volt tele kételyekkel. Jézus sírjánál az asszonyok két ragyogó ruhájú férfival találkoztak, akik azt tudatták velük, hogy Jézus nincs itt, hanem feltámadt. Amikor az asszonyok ezt elmondták a tanítványoknak, „ők üres fecsegésnek tartották ezt a beszédet, és nem hittek nekik.” (Lk 24:11). Majd ismét ezt olvassuk: „A hét első napján, korán reggel, miután feltámadt, először a magdalai Máriának jelent meg, akiből hét ördögöt űzött ki. Ő elment, és megvitte a hírt követőinek, akik gyászoltak és sírtak. Amikor ezek meghallották, hogy Ő él, és hogy Mária látta, nem hitték el. Ezután más alakban jelent meg közülük kettőnek útközben, amikor vidékre mentek. Ezek is elmentek, és megvitték a hírt a többieknek, de nekik sem hittek.” (Mk 16:9‑13).

               Láthatjuk, hogy még a szűk tanítványi körbe tartozók is meginogtak olykor, mint ahogy mi is sokszor kételkedő, tamáskodó tanítványok vagyunk. Csakhogy Tamásban volt bátorság és akarat, hogy ne maradjon meg a kétségeiben, hanem a hit bizonyosságára jusson el. Ő a vívódó, kétségeivel küszködő ember. Kételkedik, mert teljes bizonyosságra vágyik. Megvan‑e ez az iránya és dinamikája a mi kételkedésünknek és istenkeresésünknek, hogy vágyunk a teljes bizonyosságra, vagy csak alibit keresünk a kétfelé sántikálásra? Jézus kivezet a félhomályból, és a hit világosságával ajándékoz meg minket.

               Tamás jellemrajzában tehát nemcsak a kételkedés, a bizonytalankodás tartozik bele, hanem az őszinteség is. Becsületes volt, mert el tudta mondani kételyeit. Talán éppen ez vezetett odáig, hogy mások „Kettősnek”, „Kételkedőnek” nevezték, mert ő hangot adott a kételyeinek. Neki volt mersze bevallani kudarcait, kicsinyhitűségét, azt, hogy még nem találta meg a választ a kérdéseire. De arra is bátor volt, hogy amikor az Úr maga adott neki választ, akkor azt hittel megragadja. Legyen nekünk is bátorságunk kérdezni és keresni az Élet Fejedelmét!

               Tamás története arra figyelmeztet minket, hogy milyen könnyen megrekedhetünk a lelki növekedésben, ha elszakadunk a gyülekezettől, a hívő testvérek közösségétől. Amikor a hit és a hitetlenség vív bennünk ádáz csatát, akkor nagyon is nagy szükségünk van erre a közösségre. Tamás példája arra tanít minket, hogy Isten színe előtt, az őt keresők körében kiönthetjük szívünkből azt a sok kételyt, ami keserít minket, hogy Urunk megtöltsön bennünket élő jelenlétének bizonyosságával!

               Tamás kíméletlenül őszinte volt magával szemben. Legyünk mi is kíméletlenek a bűneikkel szemben, valljuk meg azokat, és bízzunk abban, hogy az Isten hűsége nagyobb a mi kétségeinknél! Az ilyen, Istent szívből kereső, őt áhító és hozzá imádkozó embereket a mennyei Atya meghallgatja, mert ilyeneket keres az Isten, hogy őt imádják. Kételyeink mélyéből is kiálthatunk hozzá. Kérjük őszintén: „Hiszek! Segíts a hitetlenségemen!” (Mk 9:24).

 

2.      Egy a tizenkettő közül

               Tamásról azt a megjegyzést is olvassuk az evangéliumban, hogy ő „egy volt a tizenkettő közül.” (Jn 20:24). Ez pedig valóban örömhír! Amikor Jézus a tanítványai közé szólít, akkor kihív minket magányos önzésünkből, hogy az ő oltalmában közösséggé formálódjunk. Ám Tamás nem volt jelen, amikor a feltámadott Jézus először megjelent a tanítványok körében. Sokan elmarasztalják ezért Tamást, mondván, hogy ezzel kiszakadt a tanítványi közösségből. A tanítványok a zsidóktól való félelmükben gyűltek össze, és zárták be az ajtót.   A tanítványok közössége, ahonnan hiányzott Tamás, maga is egy félő és kételkedő csapat volt. Amikor azonban Tamás egyedül, önmagában folytatja ezt a küzdelmet, amikor kétségeit és aggodalmait nem osztja meg azzal a tanítványi közösséggel, amibe ő is beletartozott, akkor magára maradt. Így amikor Jézus megjelenik a kételkedők közösségében, Tamás lemarad valami rendkívül fontos eseményről, az üdvtörténet egyik legnagyobb alkalmáról. Bár ő maga hitre vágyik, és furcsamód éppen ő maga zárja el magát a hit lehetőségétől.

               Manapság is sokan vannak olyanok, akik kiszakadnak a tanítványi közösségből. Felróják a földi egyháznak, hogy korántsem tökéletes, külső és belső harcokat vív, és bizony sokszor nem látszik rajta, hogy Krisztus teste lenne. Inkább megszakítják a kapcsolatot az egyházzal, hitetlenül élnek, vagy egymaguk próbálnak „hitre jutni”, akár tanítványtársak nélkül, igei közösség nélkül, engedelmesség nélkül. Jézus mégsem kárhoztatja Tamást a kétségeskedéséért, hanem vágyat ébreszt benne, visszavonzza a tanítványok közé, és ebben a közösségben találkozik vele. Jézus a megszakadt, vagy csak „formális” kapcsolat helyére újat, azaz „szívbélit” teremt, és megajándékoz vele mindnyájunkat.

               Amikor a tanítványok elújságolták Tamásnak, hogy látták az Urat, ő egyszerűen nem akar hinni a fülének. Ő a szemének akar csak hinni, mert ő látni akarja Jézust. Tamás őszintén megvallja, hogy a tanítványok szavának nem tud hinni, de úgy gondolja, hogy Jézusnak tudna hinni.

               Mindez ma is így van. Ha nem látszik meg rajtunk keresztyéneken, az Élő Jézus Krisztus, akkor miért is hinnének nekünk az emberek? De Tamást valami mégis arra készteti, hogy elmenjen a gyülekezetbe. Mert a Jézussal való találkozás csak ott a közösségben történhet meg. Tamás élete is csak itt változhat meg. Így Tamás végül ott maradt a tanítványok között, velük együtt várakozott, remélve, hogy megismétlődik a csoda, a vissza nem térő alkalom. Tamás így azzal, hogy ott maradt a tanítványtársak közt, esélyt adott magának arra, hogy találkozhasson Jézussal. Ez a döntés egyben egy hitvallás is: ide tartozom, itt kell maradnom a többi tanítvánnyal, azok minden hitetlensége és bűne ellenére is. Nyolc nap telik el így és kiderül, hogy Tamás nem várt hiába, a csoda valóban bekövetkezik, a feltámadott Krisztus ismét megjelenik a tanítványok között a bezárt ajtók dacára. Jézusnak, a Jó Pásztornak ugyanolyan fontos ez az egy, kételkedő tanítvány, mint a többi tanítvány összesen. Most csak az ő kedvéért jelenik meg Jézus, mint az a jó pásztor, aki nem hagyja elkallódni egyetlen báránykáját sem a nyájból.

               Tamás személye és története int minket, hogy a tanítványtársak bírálgatása helyett inkább engedelmeskedjünk az Úrnak! Legyünk ott a gyülekezet közösségében, ahol ma is találkozni lehet a Feltámadott Krisztussal!

3.      Tamás, az Isten-látó

               Jézus tehát nyolc nap után ismét megjelent a tanítványai körében, és megállt középen. Mert életünk egyensúlya csak úgy állhat helyre, ha ismét Jézus kerül középpontba. A keresztyén ember egész életének erre a középpontra kell néznie. Nem egy dogmára, nem egy hittételre, hanem erre az élő Személyre, a Feltámadott Krisztusra. Amikor Jézus megjelenik a tanítványi körben, így köszönti őket: „Békesség néktek!” (Jn 20:26). Mert Ő az, aki békességet és megnyugvást hoz a külső és belső harcok közepette, mert ő maga a Békesség! Benne békéltette meg Isten a világot önmagával a golgotai keresztfán. Az ő feltámadása után új értelmet nyer az ige: „Az ÚR a békesség.” (Bír 6:24)

               A Feltámadott békességet hoz a tanítványoknak, különösen pedig a háborgó lelkű Tamásnak. Ennek a kételkedő tanítványnak, aki kihívóan maga akarta megszabni a maga hitének feltételeit. Jézus ezért most megengedi Tamásnak, amit Máriának nem engedett meg. Tamás lehetőséget kap arra, hogy akár testileg, fizikailag, érzékei által is megbizonyosodjék a Feltámadott valóságos voltáról. Vajon miért engedi meg mindezt Jézus? A választ ő maga mondja ki: azért, hogy „ne légy hitetlen, hanem hívő!” (Jn 20:27). Ő ezért jött, ez a célja velünk, és nekünk is ezt a célt kell mindig szem előtt tartanunk és elérnünk.

               Jézus felajánlja a lehetőséget Tamásnak, hogy a saját maga által szabott feltételek szerint, testileg is megbizonyosodjék az ő valóságos voltáról. Ekkorra azonban Tamás számára is világossá válik, hogy nem az anyag, a matéria, a test a fő tényező. A Feltámadott személye elégséges bizonyíték számára.

               Tamás végre hisz a feltámadott Jézusban, és ezt a hitet hitvallás követi: „Én Uram, és én Istenem!” (Jn 20:28). Tamás nemcsak a Messiást látja már Jézusban, hanem a Fiúban meglátja a Mennyei Atyát is. A jelen lévő Jézus múlt idejűvé teszi a kétségeinket. Tamás, akit „Kettősnek” hívtak, látott, hitt, és békességre lelt! A kereső emberből megtalált ember lett!

               Tamás tehát látott, és hitt. De a ma élő tanítványoknak Jézus testi látása nélkül kell követniük őt, ezért mondja Jézus: „Boldogok, akik nem látnak, és hisznek” (Jn 20:29). Jézus tehát a Tamás boldogságánál, a hosszas vívódások, önmarcangolások után végre hitre jutott ember boldogságánál is nagyobbat ígér nekünk. A tiszta szívűek Istent látó boldogsága ez: „Boldogok a tiszta szívűek, mert ők meglátják Istent.” (Mt 5:8).

               Egy másik bibliai igerészben ezt olvassuk: „Mi mostantól fogva senkit nem ismerünk test szerint: ha ismertük is Krisztust test szerint, most már őt sem így ismerjük. Ezért ha valaki Krisztusban van, új teremtés az; a régi elmúlt, és íme: új jött létre.” (2Kor 5,16‑17).

               Tamással ellentétben nekünk egy másfajta Krisztus-látásra van szükségünk, olyanra, amely túllép a történeti látáson, olyanra, amelyet a Szentlélek közöl velünk. Sőt azt az ígéretet is kaptuk, hogy ez a látás mi rajtunk fog felragyogni: „Mi pedig, miközben fedetlen arccal, mint egy tükörben szemléljük az Úr dicsőségét mindnyájan, ugyanarra a képre formálódunk át az Úr Lelke által dicsőségről dicsőségre.” (2Kor 3:18). Ámen!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hirdetések: 2024.10.27.

  GYÜLEKEZETI ALKALMAINK: -           Kedd 18:00 óra – A bibliaóra a következő héten (Okt. 29.) elmarad! -           Csütörtök (Október...