2021. szeptember 25., szombat

Igehirdetés: 2021.09.26. Barnabás – a bátorító

 


100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 84.

 

Barnabás – a bátorító

Olvasmány: ApCsel 9:22-30

„József például, akinek az apostolok a Barnabás melléknevet adták, ami azt jelenti: Vigasztalás fia, egy ciprusi származású lévita, mivel földje volt, eladta azt, elhozta a pénzt, és letette az apostolok lába elé.(ApCsel 4:36-37).

 

               Ahogy már az előzőekben láttuk, Jézus jelesebb tanítványai és a nagy apostolok mögött mindig ott állt egy barát vagy testvér, aki segítette őket a szolgálatban. Péter mellett ott volt a testvére András, János mellet pedig az ő testvére Jakab. Pál apostolnak is volt egy ilyen fontos barátja és segítőtársa, aki különösen a munkássága kezdetén felkarolta és segítette őt. Ez a barát és munkatárs pedig Barnabás volt.

               A Szentírásból megtudjuk, hogy bár az eredeti neve József volt, mégis a keresztyén közösségen belül Barnabás néven vált ismerté. Ez a találó ragadvány név annyit jelent: „bátorítás vagy vigasztalás fia”. Nevéhez illően Barnabás valóban nagyszerűen értett ahhoz, hogy felismerje és bátorítsa a másokban rejlő képességeket. Megtudjuk a bibliai leírásból, hogy Pálnak a damaszkuszi úton történt drámai megtérése után a keresztyének annyira féltek a korábbi ellenségüktől, hogy amikor az ismét Jeruzsálembe érkezett és csatalakozni akart hozzájuk, gyanakodva fogadták és elzárkóztak előle. Ez a távolságtartás persze érthető volt, hiszen éppen Pál volt az, aki korábban felszította az üldöztetések tűzét és oly sok kárt okozott a keresztyéneknek.

               Barnabás azonban a többiektől eltérően vállalva a kockázatot, bizalmat szavazott Pálnak. A veszéllyel nem törődve ő kereste fel és vette maga mellé Pált. Miután pedig meggyőződött Pál megtérésének valódiságáról, a saját személyével vállalva garanciát, bevezette Pált a keresztyén közösségbe és megismertette őt az apostolokkal.

               Később pedig, amikor Antiochiában létrejött az első pogányokból alakult keresztyén gyülekezet, ismét Barnabás volt az, aki bátorította és bevonta Pált ebbe a szolgálatba. (ApCsel 11:25-26). Barnabás segített Pálnak abban is, hogy megtalálja a valódi hivatását: a pogányokból lett gyülekezetek gondozását. Pál így Barnabásnak köszönhetően, később valóban úgy vonult be a történelembe, mint a „pogányok apostola”. Hamarosan őket, kettőjüket választotta ki a gyülekezet, hogy Antiochiát elhagyva elinduljanak az első missziói útjukra (ApCsel 13:13). A sors iróniája, hogy Barnabás éppen a bátorító hozzáállása miatt került aztán összeütközésbe Pállal. Az első útjukra magukkal vitték Barnabás fiatal unokatestvérét, János Márkot is, aki megriadva a nehézségektől egy idő múlva visszafordult. Amikor a második utat tervezgették, Barnabás szeretett volna egy újabb esélyt adni Márknak. Pál azonban erre nem volt hajlandó. Emiatt aztán ellentétbe kerültek és elszakadtak egymástól (ApCsel 15:36-40). Az idő bebizonyította, hogy Barnabásnak volt igaza. Márk ugyanis hűségesnek bizonyult, és végül maga Pál is megbocsátott neki és hűséges munkatársaként támaszkodott rá (2Tim 4:11).

               Barnabás, azaz a „vigasztalás fia” békeség teremtő munkájával nagy áldást jelentett az egész egyház számára.

1.      Barnabás, a vigasztalás fia

               Amikor először hallunk Barnabásról az Apostolok Cselekedeteiben, a következőket tudjuk meg róla: „József például, akinek az apostolok a Barnabás melléknevet adták, ami azt jelenti: Vigasztalás fia, egy ciprusi származású lévita, mivel földje volt, szintén eladta, elhozta a pénzt, és letette az apostolok lába elé.” (Csel 4:36-37). Barnabás a pünkösdkor megalakuló első keresztyén gyülekezet aktív tagja volt, akire az apostolok is felfigyeltek és ezt a szép melléknevet is ők adták neki. Egészen biztos, hogy nem véletlen, hogy ezzel a kitüntető névvel illették őt, minden bizonnyal a személyiségét és a gyülekezetben végzett szolgálatát is találóan jellemezte ez a név. A bibliai történetekből kiderül, hogy Barnabásra több okból is ráillett ez a név.

               Először azért, mert Barnabás Krisztusban megtalálta élete igazi vigasztalóját. Ez a megtérés és az újjászületés ajándéka. Mindnyájan megkaphatjuk ezt az ajándékot, ha elfogadjuk Jézus Krisztust a mi személyes megváltónknak. Ha pedig Jézus Krisztus által Isten gyermekeivé lettünk, akkor ránk is érvényes ez a név, mert akkor mi is a „vigasztalás fiaivá” lettünk.

               Másodszor azért volt Barnabás a vigasztalás fia, mert a vagyonát arra használta, hogy másokat vigasztaljon. A következő mondatokból megtudjuk, hogy Barnabásnak földje volt, de eladta, és a pénzt az apostolokhoz vitte, hogy enyhítse a gyülekezet szegényeinek ínségét. Isten az ő gyermekeit már itt a földön is ellátja bőségesen ajándékaival. De tudnunk kell azt is, hogy mindazt, amink van, azért kapjuk, hogy azzal Istent és embertársaikat szolgáljuk. Tehát mindaz, amink van, valójában nem a miénk, hanem Istené, mi csak a sáfárai vagyunk. Ha mindent csak magunknak akarunk megtartani, akkor gonosz sáfárok vagyunk, de ha megosztjuk másokkal, akkor igaz sáfárokként áldássá leszünk. Barnabás tehát azért volt a vigasztalás fia, mert vagyonával is szolgált, nagylelkű adománya sok szegény és éhező számára jelentett vigasztalást.

               Harmadszor pedig azért volt Barnabás valóban a vigasztalás fia, mert a vigasztalás evangéliumát hirdette másoknak. Ő maga is részt vett a pogánymisszió munkájában, a későbbiekben hallunk arról, hogy Pál apostol missziói útjai során munkatársként szolgált mellette, és bizonyságtételével vigasztalta a kárhozatba rohanó bűnösöket. Az, hogy Barnabás a pogányok között missziót végzett, nem jelentett kevesebbet, mint a pogányoknak az Egyház teljes jogú tagjaiként való elismerését, amely abból a hitből indult ki, hogy a megváltás az egész világra kiterjed, és nem lehet feltételekhez kötni. Mindez megérteti velünk, hogy a ciprusi József joggal kapta „a vigasztalás fia'' nevet.

               Ilyen vigasztalók után sóvárog ma is a világ: legyünk mindnyájan Krisztus vigasztalásának fiai és szolgái, mert így tölthetjük be a ránk bízott küldetést!

2.      Barnabás, a szolgálatra felkészítő

               Amikor ismét hallunk Barnabásról, ezt mondja róla a Biblia: „Amikor Saul megérkezett Jeruzsálembe, csatlakozni próbált a tanítványokhoz, de mindenki félt tőle, mert nem hitték, hogy tanítvány. Barnabás azonban maga mellé vette…” (ApCsel 9:26-27). Tulajdonképpen Barnabást a pogánymisszió egyik legjelentősebb misszionáriusának tekinthetjük. Barnabás szerepe és jelentősége abban áll, hogy ő lendítette fel a pogányok térítését, mégpedig elsősorban azzal, hogy a rettegett üldözőt, Sault a megtérése után elvitte a jeruzsálemi egyház vezetőihez, és ezzel az evangélium legnagyobb hirdetőjét segítette hozzá munkája megkezdéséhez. Barnabás felismerte, milyen fontos a keresztyén misszió ügyének előrejutásában, hogy legyenek munkatársak a szolgálatban. Nagy felelősséggel járó, sok bölcsességet kívánó feladat ez. Barnabás az, aki felismeri a frissen megtért Saulban, azt a lehetséges szolgatársat, aki képzetségénél és adottságainál fogva a pogánymisszióban kiváló munkatárs lehetne. Az előítéletek és a gyülekezet többi tagját jellemző gyanakvás helyett Barnabás „maga mellé vette, és elvitte az apostolokhoz'' (ApCsel 9:27), s megértést kért tőlük az új tanítvány számára.

               Ebből az időből ered a két férfi szoros kapcsolata. Nemsokára tágas munkatér nyílt Barnabás számára Jeruzsálemen kívül is. Az üldözött, szétszóródott tanítványok eljutottak a szíriai Antiochiáig, és ott is gyülekezetet alapítottak. Amikor a jeruzsálemi gyülekezethez eljutott annak a híre, hogy Antiochiában keresztyén gyülekezet alakult, Barnabást küldték oda. Egy felvirágzóban lévő gyülekezetet talált itt, és a pogányok megtérésében felismerte Isten kegyelmének művét. Örömében elhozta magával Tarzuszból Pált munkatársnak. Majd hallunk arról is, hogy Barnabás egy újabb munkatársat nyert meg az evangélium ügyének, amikor unokaöccsét, Márkot „vette maga mellé”.

               A frissen megtért és kezdő hívők számára nagyon fontos lehet egy ilyen hitbeli jó barát segítsége. Nagy szükség lenne ma is ilyen Barnabások szolgálatára a mi református gyülekezeteinkben is. Újra is újra tapasztaljuk, hogy „az aratnivaló sok a munkás pedig kevés.”  (Lk 10:2). Vannak megtérő és hitre jutó gyülekezeti tagjaink, de közülük mégis nagyon kevesen lesznek munkatársakká a szolgálatban.

               Isten ma azokat kérdezi meg, akik már régóta a Krisztus követés útján járnak és elkötelezett tagjai a gyülekezetnek, hogy vajon a Barnabás példáján felbuzdulva tudnak-e ilyen másokat hitre és hitbe segítő, szolgálatba állító feladatot vállalni. Van-e a mi életünkben legalább egy olyan valaki, akit mi vettünk „magunk mellé”, aki számára mi lettünk olyan Barnabás-félévé, hitre segítő jó baráttá? Tudunk-e mi a „vigasztalás fiává” lenni mások számára?

3.      Barnabás, a békességteremtő

               Barnabás jellemének harmadik fontos tulajdonságát ebből  részletből ismerjük meg: „Elvitte az apostolokhoz, és elmondta nekik, hogyan látta az Urat az úton, és hogy beszélt vele, és milyen nyíltan szólt Damaszkuszban Jézus nevében.”  (ApCsel 9:27). Saul eredetileg Jézus tanítványainak elszánt és kegyetlen ellensége volt. Amikor István megölése után Jeruzsálemből elüldözték a tanítványokat, akkor Saul a főpapoktól kapott megbízólevéllel indult el Damaszkuszba, hogy ott is összefogdossa a keresztyéneket.

               Saul, akinek ezen a „damaszkuszi úton” megjelent a feltámadott Jézus, megtért, keresztyénné lett és csatlakozni próbált a gyülekezethez. Azonban ez nem volt olyan egyszerű. Hiszen mindenki úgy tudta róla, hogy ő a keresztyének eltökélt ellensége. Sokan féltek Saultól, mert azt gondolták, hogy ez valami csapda és csak megjátssza magát, hogy így férkőzzön a keresztyének bizalmába.

               Itt adódott Barnabás számára egy nagy lehetőség. Ő meggyőződött arról, hogy Saul megtérése valódi, és döntése őszinte. Tudta azt is, egy frissen megtért embernek a testvérek közösségére van a legnagyobb szüksége. De azt is felismerte, hogy egy ilyen nagy tudású, a Bibliát jól ismerő, képzett, okos és buzgó emberre milyen nagy szüksége lehet a keresztyén missziónak. Azért állt Barnabás Saul mellé, hogy eloszlassa a jeruzsálemi gyülekezet vezetőinek aggodalmát. Barnabásnak olyan tekintélye és hitele volt a gyülekezetben, hogy amit mondott, azt elhitték. Ennek eredménye, hogy a gyülekezet tagjai végül befogadták Sault, aki otthonra lelt a gyülekezetben és  „ettől kezdve velük együtt járt-kelt Jeruzsálemben és nyíltan szólt az Úr nevében.” Mindehhez azonban kellett egy Barnabás, aki a gyülekezet félelme és Saul friss hite között hidat épített, és lerombolta a bizalmatlanság és gyanakvás akadályait.

               Később még kétszer hallunk az Apostolok Cselekedeteinek könyvében Barnabás békességszerző tevékenységéről.

               Az egyik ilyen alkalom, amikor a pogánykeresztyének körülmetélésének kérdéséről támadt vita az ősegyházban. A túlbuzgó zsidókeresztyének rá akarták kényszeríteni a megtért pogányokra a mózesi törvények betartását a körülmetéléssel együtt. Ekkor Barnabás és Pál ügyük megvédésére Jeruzsálembe ment, ahol „beszámoltak arról, mi mindent tett közreműködésükkel az Isten” (ApCsel 15:4). Barnabásnak a pogány keresztények elismeréséért harcolva sikerült Pétert és Jakabot megnyernie az ügynek. A gyűlés Barnabást kedvező döntéssel küldte vissza Antiochiába, ahol „örömmel olvasták a vigasztaló sorokat” (ApCsel 15:31). A pogánymisszió ügyének megmentésében és tisztázásában Barnabás békéltető szolgálata kiemelkedően fontos szerepet játszott.

               A másik alkalom ahol újra Barnabás békéltető szolgálatára volt szükség, amikor Pál és Márk között támadt feszültség és nem tudtak tovább együtt szolgálni a misszióban. Barnabás ekkor Márkot vette „maga mellé” és vele indult tovább a szolgálatba. A két barát, Pál és Barnabás egy időre elvált egymástól. Pál más kísérőkkel Szíriába indult, Barnabás pedig Márkkal Ciprusra. Ettől kezdve nem áll rendelkezésünkre pontos adat Barnabásról, de Pál később keletkezett leveleiből feltételezhető, hogy a munkatársak között helyreállt a békesség.

               Barnabás személye és példája megkérdez minket is: jellemző-e ránk a bátorítás, a vigasztalás lelkülete, ez az igazi jézusi lelkület? Fáj-e nekünk az, amikor emberek ellenségként állnak egymással szemben? Megteszünk-e mindent, amit megtehetünk? Sokszor csak annyit, hogy elmondjuk: tudom, hogy ez nem így van, mert ott voltam, hallottam, láttam. Békeséget teremteni mindig fárasztó és hálátlan dolog, de kimondhatatlan áldásos feladat.

               Vizsgáljuk meg, hogy milyen lelkület jellemez minket. Hisszük, hogy Jézus Krisztus vére le tudja mosni a bűn foltját, ezért nem kell a bűnösnek egész életén át megbélyegezettként élnie. Ha egyszer valaki találkozott a feltámadott Krisztussal és új életet kapott Tőle, akkor ne hivatkozzunk többé az ő múltjára és ne az alapján ítéljük meg.

               Engedjük, hogy Isten megtöltsön minket olyan jézusi lelkülettel, mint amilyen Barnabásban is lakozott. Legyünk készek mindig odaállni azok mellé, akiket mások nem akarnak befogadni, és közben segítsük azokat is, akiknek nagyon nehéz befogadniuk. Törekedjünk tudatosan arra, hogy embereket egymáshoz vezessünk, híddá váljunk.                  Isten Barnabáshoz hasonlóan bennünket is ilyen békességteremtőkké tud formálni, ha engedelmeskedünk neki. Nagyon kellenek ma az ilyen Barnabások, akik tudják, hogyan kell megbékítetni, lerombolják a bizalmatlanságnak, gyanakvásnak, önzésnek, előítéletnek a falait, és megtanítanak minket újra bízni egymásban, számítani egymásra, előítélet nélkül elfogadni, sőt szeretni és segíteni egymást.

               Jézus hegyi beszédének elején a boldogmondások között találjuk ezt a mondatot is: „Boldogok, akik békét teremtenek, mert ők Isten fiainak neveztetnek.” (Mt 5:9). Barnabás valóban ilyen békességszerző ember volt, aki azon fáradozott, hogy bizalom, egyetértés, egység jöjjön létre egymással szemben álló emberek, csoportok, közösségek között. Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hirdetések: 2024.10.27.

  GYÜLEKEZETI ALKALMAINK: -           Kedd 18:00 óra – A bibliaóra a következő héten (Okt. 29.) elmarad! -           Csütörtök (Október...