100
EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 76.
Márk
– az ifjú követő
Olvasmány: ApCsel
12:11-17
„Ekkor
mindnyájan elhagyták őt, és elfutottak. De követte őt egy ifjú, aki csak
egy inget viselt mezítelen testén; őt is megragadták, de ő az ingét
otthagyva mezítelenül elmenekült.” (Mk14:50-51).
A hagyomány
úgy tudja, hogy Márk, akinek a másik neve János volt, anyja révén egész
fiatalon került Jézus közelébe. Apjáról nem tudunk semmit, anyja viszont
özvegyként azon asszonyok közé tartozhatott, akik segítették Jézust és
szolgáltak neki. Minden valószínűség szerint Márk édesanyjának a házában volt
az utolsó vacsora, és itt készültek később az apostolok a pünkösd ünnepére is.
A Gecsemané-kertbeli hely is Márk anyjáé lehetett, így alhatott Márk az Úr
elfogatásának éjjelén ebben a kertben, és amikor az Urat elfogták ő volt az-az
ifjú, aki egy ideig követte Jézust, majd amikor el akarták fogni, ruháját
otthagyva meztelenül menekült el. A föltámadás után Márk anyjának háza lett a
keresztények szállása. Erre utal az is, hogy amikor Péter apostol
csodálatos módon kiszabadult Heródes börtönéből, ő is ide ment.
Az ifjú Márk az elsők között lehetett,
akiket Péter Jeruzsálemben megkeresztelt, az apostol ezért nevezhette őt a
fiának (1Pét 5:13). Zsidó néven Jánosként görög néven pedig Márkként lett
tanítványa majd segítőtársa három apostolnak is, előbb Barnabásnak és Pálnak,
majd Péternek. Kr. u. 44-ben, amikor Júdeában éhínség volt, az antiochiai
egyház a jeruzsálemiek segítségére sietett.
Pál és Barnabás vitte el az
adományt Jeruzsálembe. Amikor visszaindultak Antiochiába, magukkal vitték
Márkot, akit immár elég érettnek tartottak arra, hogy segítségükre legyen az
apostoli munkában. Egy évvel később, ciprusi küldetésük befejezése után Pál
vezetésével Ázsia tartománya felé vették útjukat. Márk azonban ekkor megriadt a
nehézségektől és visszatért Jeruzsálembe. Később, amikor a második missziói
útra indultak volna, Barnabás magával akarta vinni Márkot is. Pál azonban nem
helyeselte, ezért elváltak egymástól: Pál Szilással Ázsia felé, Barnabás pedig
Márkkal Ciprus felé indult. Márk 60 körül már Péter mellett tartózkodott
Rómában. Majd pedig ismét Pál apostol mellett munkálkodott, aki két levelében is
munkatársaként emlékezik meg róla.
Később Márk elhagyta Rómát. Ezt onnan
tudjuk, hogy Pál második fogságában, röviddel a halála előtt, arra kéri
Timóteust, hogy siessen hozzá, és hozza magával Márkot is, mert „jó
szolgálatot tenne nekem.” (2Tim 4:11). Ha időben megérkeztek,
akkor Márk jelen lehetett Pál vértanúságánál. Márkot a legszorosabb kapcsolat
Péterhez fűzte, olyannyira, hogy a hagyomány úgy beszél Márkról, mint „Péter
tolmácsáról”. A hagyomány szerint, amikor a rómaiak látták, hogy Péter
megöregedett, kérték Márkot, foglalja írásba az evangéliumot, amelyet Péter
hirdetett nekik. Márk ezt meg is tette, és Péter prédikációiból összeállította
az evangéliumot. A hagyomány Márkot, mint az alexandriai egyház alapítóját és
vértanúját tiszteli. Ő volt Alexandria városának első püspöke, és valószínűleg
Traianus császár idejében szenvedett vértanúságot.
1.
Márk gyermek-
és ifjúkora
Először egy különös leírásban
találkozunk Márk nevével. Az első pünkösd után nem sokkal kiűzték Jézus
tanítványait Jeruzsálemből. Aztán egy rövid ideig nyugalom volt, de Heródes
Agrippa, annak a nagy Heródesnek az unokája, aki Jézus születésekor uralkodott,
újra kegyetlenkedni kezdett a keresztyénekkel. Jakabot, János apostol
testvérét, lefejeztette, amikor látta, hogy ez tetszik a zsidóknak, akkor
Pétert, mint a következő legtekintélyesebb apostolt szintén bebörtönözte. A
gyülekezet folyamatosan együtt volt, és imádkozott Péter szabadulásáért. Isten
pedig egészen csodálatos módon szabadította ki Pétert. Ő pedig, azonnal oda
ment, ahol sejtette, hogy együtt vannak a hívők. „Amikor feleszmélt elment Mária
házához. Ő anyja volt annak a Jánosnak, akit Márknak is neveztek. Itt sokan
egybegyűlve imádkoztak.” (ApCsel 12:11). Márk-János tehát ismerős volt
a jeruzsálemi keresztyén gyülekezetben, és édesanyja házánál jöttek össze Jézus
tanítványai, hogy imádkozzanak. Nem tudjuk, hogy édesapja élt-e még. De ha élt
volna, akkor feljegyezték volna a nevét. Így azonban valószínű, hogy özvegy
anyja egyedül nevelte gyermekét. Ilyen légkörben nőhetett fel a kis Márk. Hívő
édesanyja volt, akinek a baráti köre is a hívőkből állt, s aki házát is megnyitotta
az üldözött keresztyének előtt. Itt gyűltek össze és imádkoztak a keresztyének.
Márk édesanyja ezzel nem kis kockázatot vállalt magára.
Márk számára nagy ajándék volt az,
hogy hívő édesanyja volt és olyan otthonban nőhetett fel, ahol naponta elhangzott
Isten igéje, ahol egészen természetesen hozzátartozott a mindennapokhoz a közös
imádkozás, ahol az élő Jézus Krisztus jelenlétében és védelmében éltek a család
tagjai, és a köréjük összegyűlt gyülekezet is. Mindez egy életre szóló tartást
adhat azoknak a gyermekeknek és ifjaknak, akik ilyen családban nőhetnek fel.
Olyan biztos alapot, amire építeni lehet. Olyan védelmet, ami megvédi őket sokféle
káros hatástól, ami a világban ma is jelen van és támadja gyermekeinket és
fiataljainkat.
Aki viszont, Márkhoz hasonlóan
hívő családban nőhet fel, az biztos iránytűt kap a kezébe, amihez igazodhat,
amihez viszonyíthat mindent, ami körülötte történik. Az ilyen gyermekek,
fiatalok sokkal nehezebben sodródnak el divatos áramlatokkal. Ők képesek különbséget
tenni igaz és hamis között.
Az alapozás tehát nagyon fontos.
Döntő jelentőségű, hogy egy gyermek mit hall és mit lát otthon. Hogy megkapja-e
a szüleitől az életre való lelki felkészítést, hitbeli útmutatást, amire aztán
folyamatosan szüksége lesz. Ez minden szülőnek nagy felelőssége és nagy
lehetősége. Aki ezzel nem törődik, az nem tudja, milyen értékektől fosztja meg
a gyermekét.
Amikor Pál apostol utolsó
fogságából Timóteusnak még ír egy levelet, és tudja, hogy Timóteus milyen nehéz
körülmények között él és végzi a szolgálatot, akkor arra emlékezteti
tanítványát, hogy ne felejtse el, hogy már édesanyjának, sőt nagyanyjának is képmutatás
nélküli hite volt, és ők otthon megtanították őt az Írások ismeretére. Timóteusnak
tehát nem kell mást tennie csak a gyermekkorban tanult igékhez ragaszkodni.
(2Tim 1:5, 3:14-15).
Márk tehát jó alapokat kapott.
Nem tartozott ugyan a tizenkét kiválasztott tanítvány közé, de szoros
kapcsolatban lehetett velük. Több bibliai adat is arra utal, hogy az édesanyja
háza volt a hely, ahol Jézus az utolsó vacsorát elköltötte a tanítványokkal,
később pedig az első gyülekezet együtt imádkozott.
A Márk evangéliuma végén van egy
különös jelenet, amely a többi evangéliumban nincs benne: „Amikor Jézust elfogták,
mindnyájan elhagyták őt és elfutottak. De követte őt egy ifjú, aki csak egy
inget viselt meztelen testén: őt is elfogták, de ő az ingét otthagyva
meztelenül elmenekült.” (Jn 14:50-52). Ezt az apró részletet azért
jegyezhette le Márk, mert ő maga volt ez az ifjú. Nagycsütörtök éjszakáján, mikor
a tizenkét tanítvány gyáván szétszaladt, ő akkor is ott maradt a Mester
közelében és egy darabig még követte Őt. Bizonyosak lehetünk abban, hogy ez az
ifjú, Márk volt, aki számára ez az éjszaka örökké emlékezetes maradt.
2.
Márk – a
munkatárs
A következő bibliai jelenetben
arról hallunk, hogy egy szép napon látogatók érkeztek Márk anyjának házába. Mégpedig
Márk nagybátyja, Barnabás és az ő barátja, Pál jöttek el Jeruzsálembe. Ők a
pogányok között hirdették Krisztus evangéliumát. Amikor a pogányokból lett
keresztyének meghallották, hogy nagy éhínség van Jeruzsálemben, adományt
gyűjtöttek, és ezt hozta most el Barnabás és Pál Jeruzsálembe. S ha már ott
voltak, meglátogatták a rokonokat is, így Márknak az édesanyját, Máriát is.
Ebben a történetben hallunk arról,
hogy amikor Barnabás és Pál visszaindultak a missziói munka folytatására,
magukkal vitték a fiatal, de nagyon lelkes és hitben buzgó rokont, Márk-Jánost.
Lukács evangélista az Apostolok Cselekedeteiben így számol be erről: „Barnabás
és Saul, miután elvégezték szolgálatukat, visszatértek Jeruzsálemből, és
magukkal vitték Jánost, akit Márknak hívnak.” (ApCsel 12:25). Márk neve
tehát itt kerül másodszor megemlítésre a Bibliában.
Nagy döntés lehetett ez Márk
részéről. Ott kellett hagynia mindent, a családját, az édesanyját, az otthonát,
a munkáját, a szeretett gyülekezetet, és elindulni két, számára akkor még félig
ismeretlen felnőttel, akik idegen tájakra indultak, veszélyes küldetésre, a
pogány népek közé, azért, hogy közöttük is hirdessék az evangéliumot. Márknak
sorsközösséget kellett vállalnia velük, és részt venni mindenben, ami az apostolok
osztályrésze volt. Valóban veszélyes küldetés volt ez, de ugyanakkor óriási
kiváltság is. Két tapasztalt és hűséges apostol mellett tanulhatta meg Márk
azt, hogy miképpen kell a pogányok között az evangélium hirdetésének
szolgálatát végezni. Tanúja lehetett annak, ahogy az Úr Jézus az apostolok
által munkálkodik, ahogy Isten Lelke csodákat tesz. Láthatta azt hogyan lesznek
sokan pogányból hívővé, hogyan szabadulnak meg a bálványimádás és a babonák
által kötözött emberek, hitetlenekből hogyan lesznek keresztyénekké. Páltól és
Barnabástól megtanulhatta Márk, hogyan kell helytállni a különféle próbatétel
és nehézség között.
3.
Márk kudarca
Márk
szolgálata szépen indult. Egy ideig jól végezte a munkáját, de aztán mégis
megfutamodott. Nem tudjuk, hogy miért. Talán még éretlen volt a hite, talán még
túl fiatal volt és nem tudta, mire vállalkozott, amikor igent mondott a hívásra.
Talán, ahogy távolodtak otthonról, egyre messzebbre jutottak, egyre erősebben
rátelepedett a honvágy. A Biblia csak ennyit mond: „János azonban elvált tőlük, és
visszatért Jeruzsálembe.” (ApCsel 13:13).
Sajnos Márknak ezt a
megfutamodását Pál apostol olyan rossz néven vette, hogy hosszú ideig nem
tudott megbocsátani neki és nem volt hajlandó együtt dolgozni vele. Pál úgy
gondolta, hogy a szolgálatban nem lehet megfutamodni, a próbatételeket is
vállalni kell és ezt várta el munkatársaitól is. Úgy tűnik azonban Márk erre
ekkor még nem volt képes. Pál úgy megneheztelt rá, hogy amikor később, a
második közös nagy útjukra indultak Barnabással, és Barnabás akkor már tudta,
hogy az unokaöccse megbánta hűtlenségét, és lelkileg is sokat fejlődött, ismét
magukkal akarta vinni őt, akkor Pál azt mondta: szó sem lehet róla. Így végül kettévált
az útjuk. Pál Szilásszal, egy tekintélyes jeruzsálemi hívővel, indult el a
missziói szolgálatba, Barnabás pedig az unokaöccsével, Márkkal. Barnabás
ugyanis látta, hogy Márk megbánta a korábbi megfutamodást és a kudarcából
tanulva, sokat érlelődött a hite, ezért több bizalmat előlegezett meg neki, mint
Pál. Kiderült az is, hogy ez a bizalom valóban jót tett a fiatal, kezdő
misszionáriusnak, és ettől kezdve Márk-János valóban mindent vállalva hűségesen
megmaradt ebben a szolgálatban.
4.
Márk – hűség
mindhalálig
Az első kudarc után egy új korszak
kezdődött el Márk életében. Kiderült, hogy a misszió Ura, Jézus Krisztus adott
egy második esélyt ennek a fiatalembernek. Láthatjuk, hogy Jézus nem adja fel
és nem bánja meg, ha valakit egyszer elhívott Isten országának szolgálatára.
Jézus nem végez félmunkát, akiben elkezdi a jó munkát abban be is fejezi Minden
emberi gyarlóságunk, hibánk és botlásunk ellenére formál és vezet minket.
Márk személye és példája nagy
bátorítás lehet a számunkra is. Lehet, hogy a mi életünkben is vannak kudarcok
és megtorpanások. Olykor teszünk olyat, amit később megbánunk. Az Úr azonban,
aki elhívott minket a szolgálatba, nem ejt ki bennünket a kezéből. Istennek van
ideje, és Ő türelmes és hűséges. A Bibliából azt is megtudjuk, hogy később Pál
is megbocsátott Márknak. Három levelében is nagy szeretettel ír Márkról és a
gyülekezetek bizalmába ajánlja őt. Nem sokkal a kivégzése előtt, utolsó
levelében Rómából azt kéri Timóteustól, hogy „küldd hozzám minél előbb
János-Márkot, mert ő igen hasznos lesz nekem itt a szolgálatra.” (2Tim
4:11).
Így jutott el Márk Rómába és az
itt tartózkodása alatt került szoros munkakapcsolatba a szintén Rómában
tartózkodó Péter apostollal. Márk lett Péter íródeákja. Péter beszámolói
alapján írta meg a Márk evangéliumát, és így lett ez időrendben az első összegzése
mindannak, amit Jézus tanított és tett. A munka közben olyan meghitt, lelki
közösség alakult ki az idős Péter apostol és a még mindig viszonylag fiatal
Márk között, hogy amikor Péter onnan a messzi távolból levelet ír haza akkor
abban Márkot fiaként említi: „Üdvözölnek titeket a testvérek Babilonból (Rómát
a pogányok Babilonjának tartották), és üdvözöl titeket az én fiam, Márk.”
(1Pét 5:13).
Így formálta Isten ezt a kudarcot
vallott szolgát alkalmas eszközévé, és így lehetett ő egy fontos evangélium
megfogalmazójává. A hagyomány szerint Pétert 64-ben végeztette ki Néró császár,
és 65-ben már készen volt a Márk evangéliuma. 30 évvel az események után,
hiteles szemtanuk bizonyságtétele nyomán készült el az evangélium. Márk olyan
szem- és fültanúk beszámolói alapján írta le, az evangéliumot, mint pl. Péter, aki
mindenütt ott volt, ahol Jézus.
Márk evangélista élete szép példa
arra, hogyan formálhat Isten hozzánk hasonló egyszerű emberekből is számára
használható eszközöket. A történetben hallunk egy édesanyáról, aki szeretetben
és hitben nevelte a gyermekét, szívébe csöpögtetve az Isten iránti szeretetet.
Aztán szinte természetes módon ez a fiatalember is hívővé lett, és korán beállt
a lelki munkába. De kiderült, hogy még túl korán volt. Először megfutamodott,
de ezzel még nem ért véget a történet. Miután megerősödött a hitben és folytatta
a szolgálatot és kész volt mindent vállalni Jézusért, így az egyik fontos
bibliai könyv szerzőjévé lett.
Márk példája arra mutat rá, hogy
senki sem születik úgy, hogy mindjárt kész eszköz Isten kezében. Senkit sem a
saját kiváló tulajdonságai alapján választ ki az Isten. Senki sem lesz azonnal
használható eszközzé. A hívő életében is jöhetnek kudarcok és megtorpanások. De
ha egyszer Isten szeretete kézbe vesz minket, akkor ő nem ejt ki minket a
kezéből, hanem tisztogat és formál, úgy hogy végül használható eszközökké
váljunk, az Ő dicsőségét és embertársaink javát szolgálva. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése