100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 60.
Nehémiás
– a rátermett vezető
Olvasmány: Neh
2:1-20
„Én azonban így válaszoltam nekik:
Maga a menny Istene vezet bennünket sikerre, és mi az ő szolgáiként kezdjük el
az építést.” (Neh 1:20)
Az
újonnan felépített templom már állt, de Jeruzsálemet csak omladozó falak vették
körül. Nyilvánvaló volt, hogy még sok munka van hátra. A városfal
újjáépítésének a feladatára Isten Nehémiást választotta ki, aki a Perzsiából
visszatérő zsidók harmadik, egyben utolsó csoportját vezette. Annak ellenére,
hogy a helyreállítás érdekében kifejtett erőfeszítések jelentős ellenállásba
ütköztek, Nehémiás vezetésével 52 nap alatt elvégezték a munkát. Nehémiás
buzgalma nemcsak a város újjáépítésére, hanem a városlakók életének
megreformálásra is kiterjedt. Ez a feladat egy igazán nagy formátumú vezetőt
kívánt. A helyzet megértéséhez tudnunk kell, hogy az ókorban egy város csak
akkor számított biztonságosnak, ha falak vették körül. Ami Jeruzsálemet illeti,
a korábbi perzsa uralkodó kegyeinek köszönhetően a templom újra felépülhetett,
viszont a városfal visszaépítése a szomszédos pogány népek vádaskodása miatt
elmaradt. Ekkor jelent meg Nehémiás, aki a perzsa király főpohárnokaként kellő
hatalommal és befolyással bírt ahhoz, hogy újjáépíthesse a város erődítéseit
is. Megtudjuk róla, hogy mielőtt belevágott volna ebbe a feladatba, négy
hónapon keresztül imádkozott Istenhez, közbenjárva népéért. Amikor pedig elérkezettnek
látta az időt, tervekkel a szívében a király elé tárta kívánságát.
Isten
kegyelme munkálkodott a király szívében, és jó indulatra indította Nehémiás
iránt, így nemcsak engedélyezte neki a hazatérést, de politikai és anyagi
támogatásáról is biztosította.
Nehémiás
miután megérkezett Jeruzsálembe, szemügyre vette a város és a falak állapotát. Majd
ezzel a hittel és teljes meggyőződéssel gyűjtötte maga köré honfitársait: „Maga
a menny Istene vezet bennünket sikerre, és mi az ő szolgáiként kezdjük el az
építést.” (Neh 1:20).
Azonban,
ahogy korábban Ezsdrás újjáépítési erőfeszítése, úgy most Nehémiás munkája is
ellenállásba ütközött, mind kívülről mind belülről. Ahogyan a fal emelkedett,
úgy növekedett a környező területek vezetői részéről az ellenállás. Nehémiás
azonban imádságos szívvel minden egyes problémára megkereste az Istennek kedves
megoldást. A gúnyolódásra imádsággal válaszolt, az erőszakos fenyegetésre kellő
felkészültséggel és megfontoltsággal reagált, az elkedvetlenítésre, pedig Isten
hatalmába vetett személyes hittel és példamutatással.
Nehémiás
valahányszor újabb kihívásokkal találkozott, nagy hozzáértéssel, jó üzleti
érzékkel, bátorsággal és Istenbe vetett bizalommal oldotta meg a problémákat,
még akkor is, ha rögtönöznie kellett. Munkacsoportokat hozott létre és
mozgósított, felvette a harcot az ellenséggel, megreformálta a bírósági
rendszert, megtisztította a vallási életet, és amikor szükséges volt lelkesítő
beszédekkel szólította harcra embereit. S mindezt az idő alatt tette, amikor
átmenetileg felmentést kapott a perzsa udvarban betöltött közigazgatási
feladatai alól.
1.
Nehémiás – az
imádkozó vezető
A
zsidók babiloni fogságból való hazatérése után már több évtized eltelt, több
megtorpanás után végül felépült a templom, azonban még sok tennivaló maradt. A
szent város, Jeruzsálem még mindig romos volt és csak gyéren lakott. A
hazatérők nagy része ezért inkább a környező falvakban élt. Az idegenekkel való
keveredés és a vegyes házasságok miatt a zsidóság kulturális és vallási
öröksége veszélybe került.
A
nagy kérdés az volt, hogy mikképpen lehetne megállítani a további lecsúszást? A
Babilonba száműzött zsidók közül nem mindenki tért haza. Az ott maradottak
közül néhányan egész magas pozícióba kerültek a perzsa államigazgatás
rendszerében. Egykor ilyen szerepet töltött be Dániel is. Most Nehémiáson volt a
sor. Dánielhez hasonlósan Nehémiás is magas rangra emelkedett és idegen létére
is sikeres pályát futott be. Amikor Nehémiás fülébe jutottak a Jeruzsálemről
szóló csüggesztő hírek, úgy érezte, hogy tennie kell valamit. Mivel közvetlenül
a király szolgálatában állt, így sikerült engedélyt kérnie a hazatérésre,
továbbá királyi falhatalmazást kapnia a város falainak újjáépítésére.
Nehémiás
Izrael olyan kiemelkedő vezetőinek a sorába tartozott, mint Mózes, Sámuel vagy
Dávid. Napjaink vezetői közül sokan ma is ihletet merítenek Nehémiás vezetői és
menedzseri képességeinek tanulmányozásából.
Nehémiás
nem próféta volt, inkább egy államigazgatásban dolgozó kormányhivatalnok, de
mindenképpen imádkozó és Bibliát olvasó ember volt. Amikor a király előtt
megjelent, egy gyors imában Isten segítségét kérte a sorsdöntő beszélgetéshez. Nehémiás
nem prófétai könyvet írt, műve inkább emlékiratnak tekinthető, ugyanakkor
spontán imádságait is lejegyezte, melyek az Istenbe vetett hit gyönyörű
bizonyságtételei. Nehémiás emlékiratai ékes bizonyítékot szolgáltatnak arra,
hogy milyen ereje van az imádságnak Isten gyermekei életében.
Ha
körbenézünk a házunkban, kétféle sarkot fogunk találni. Az egyiket alkotják a
belső sarkok, ahol kényelmesen elücsöröghetünk. A másikat pedig a külső sarkok,
amiket kívülről kell kerülgetnünk.
Hasonló
a helyzet az imaéletünkkel is. Kétféle módon imádkozhatunk. Az egyik mód a
kényelmes imádság: „Uram, töltsd be
szükségeimet!” A másik mód az elkötelezett imádság: „Uram, használj fel ennek a szükségnek a betöltésében!” Nehémiás
imaéletét vizsgálva levonhatjuk a tanulságot. Ne azért imádkozzunk, hogy
kényelmesek legyenek a körülményeink, hanem inkább azért, hogy minden
helyzetben használhatók és készségesek legyünk Isten akaratának megtételére.
Ebben a folyamatban hatalmas jelentőségű falak épülhetnek fel általunk, ha
odaszánjuk magunkat az elkötelezett imádságra.
2.
Nehémiás – a
tettek embere
Nehémiás
könyvén keresztül bepillantást nyerhetünk egy nagy vezető személyes
visszaemlékezéseibe. Eltéveszthetetlen a stílusa. Kétségtelen, hogy jó szervező
és pragmatikus vezető volt, azért kerülhetett „csúcspozícióba” a Perzsa
Birodalomban, amely a világ egyik leghatalmasabb birodalma volt a történelem
során.
Nehémiást,
azonban a szülőföldje felé vonzotta a szíve. Jeruzsálembe vágyott, abba a
messzi és sok baj sújtotta városba, távol a hatalom központjától. Amikor
tudomást szerzett népének viszontagságairól, egész karrierjét, sőt életét
kockáztatva a király elé tárta népe ügyét. Nem sokkal később Jeruzsálembe
érkezve azonnal, még az éj leple alatt bejárta a várost és felmérte a
helyzetet.
Majdnem
száz év telt el azóta, hogy a foglyok első csoportja hazatért Babilonból
Jeruzsálembe. Bár a templomot már újjáépítették, a városban mégis csak alig
néhányan laktak. Mivel az a kevés zsidó lakos is egyre jobban összekeveredett
az idegen népekkel, fennállt annak a veszélye, hogy elvesztik identitásukat.
Ennek a romlásnak és bajnak az egyik jelképes kifejtése volt az, hogy a város
körül nincsenek falak. A védőfalak építése nem csak a régi időkben volt
szokás. A modern kori Izrael a 2000-es
években masszív védőfal kiépítését kezdte meg a palesztin területek körül. Az
izraeliek állítása szerint a falra azért van szükség, hogy távol tartsák az
öngyilkos merénylőket.
A
falra Nehémiás idején mind lelki mind pedig fizikai értelemben szükség volt.
Falak nélkül a zsidóságot egyrészt a szomszédos népekkel való keveredés, az asszimiláció
veszélye fenyegette. De akkoriban egy fal nélküli város könnyű préda volt a
rablóbandák számára is. A zsidóság, hogy nagyobb biztonságban érezze magát,
Jeruzsálemben való letelepedés helyett, inkább szétszóródott a környező vidék
falvaiba, ahol az oda korábban betelepült pogányok között voltak kénytelenek
élni. A vegyes házasságok révén aztán lassan összekeveredtek velük és
fokozatosan kezdték elveszíteni anyanyelvüket, kultúrájukat és vallásukat. A
fal jelentette az egyetlen esélyt, hogy Jeruzsálem zsidó város maradjon, hiszen
a városfal biztonságot nyújt és lehetővé teszi a ki-be közlekedők ellenőrzését.
De
mi tartotta vissza a zsidó népet közel 100 éven keresztül attól, hogy
helyreállítsa a lerombolt falakat? Az egyik nagy akadályt a helyiek, azaz a
babiloni fogság idején betelepült pogány népek ellenállása jelentette. Ezek a
népek féltékenységgel és irigységgel tekintettek a hazatérő zsidókra. Erőskezű
és nagyhatalmú vezetőik igyekeztek minden eszközzel megakadályozni Jeruzsálem
falainak újraépítését és a zsidóság megerősödését. A másik ok talán az volt,
hogy a zsidóság részéről viszont hiányzott egy olyan erőskezű vezető, mint
amilyen Nehémiás volt.
Nehémiásnak
a perzsa udvarban eltöltött évek során lehetősége volt felkészülnie erre vezetői
szerepre. Szemmel láthatólag nem jelentett számára nehézséget sem az építkezés
irányítása, sem pedig a szomszédok ellenséges hozzáállásának kezelése. A
bibliai leírásból egy kiemelkedő vezető képe rajzolódik ki előttünk, akit
szenvedélyes szónoki képesség, imádkozó lelkület, szervezőkészség, elszántság,
Istenbe vetett bizalom, gyors és határozott problémamegoldás jellemez. Nehémiás
azonban több volt, mint jó menedzser. Ő Isten embere volt. soha, semmit nem
tett imádság nélkül. De imádságát mindig követte a cselekvés, mert nemcsak az
imádság, de a tettek embere is volt. Olyan vezető volt, akit nem az önzés, a
haszonszerzés vezérelt.
Ha
a maga hasznát leste volna, akkor sohasem hagyta volna ott Perzsa udvarban
betöltött fontos pozícióját, hogy egy ilyen kényes és kockázatos vállalkozásba
fogjon. Nehémiás olyan vezető volt, aki Isten jelenlétében élve, magát teljesen
odaszánta népe szolgálatára.
3.
Nehémiás – a
kiváló szónok
Nehémiásról
megtudjuk, hogy nemcsak a tettek ember volt, de ugyanakkor a szavaké is. Kiváló
szónokként a megfelelő időben bátran előállt és mindig erősíteni, bátorítani
tudta a rábízottakat. Nemcsak azért volt jó vezető, mert kitűnő politikai
kapcsolatokkal rendelkezett, de ugyanakkor Istenben bízó imádkozó ember is
volt, és azért is, mert szavaival, merész optimizmusával lelkesíteni tudta
népét. Lelkesítő szavait pedig hiteles személyisége, erkölcsi ereje és tartása
támasztott alá. Nehémiás egészen Áronig, Mózes testvériéig vissza tudta vezetni
papi családfáját.
Nehémiás
könyvének 8. fejezete beszámol arról az időszakról is, amikor a zsidóknak már
sikerült befejezniük a falak helyreállításának hatalmas munkáját. Ekkor végre
biztonságban tudhatták magukat az ellenségeiktől és ebből az alkalomból egy
nagy ünnepet rendeztek. Ezsdrás pap, a nép vallási vezetője ekkor felolvasta az
összegyűlt tömeg előtt az Istennel kötött szövetség törvényeit. A nép a
megindultságtól zokogásban tört ki. Ekkor állt elő Nehémiás, a nép politikai
vezetője, aki bátorító szavaival lelkesítette a népet, hogy ne csüggedjenek, s
a múlt bűnei miatti bánkódás helyett immár a jövő felé tekintsenek és annak
építésén munkálkodjanak. Nehémiás, aki kiváló szónok volt, Isten törvényének
fontosságára hívta fel a nép figyelmét. A zsidóság számára ekkor egy új korszak
kezdődött el. Ugyanis itt kezdődik el az a folyamat, amely a zsidóságot a
„Könyv népévé” tette. Az izraeliták korábban három erőforrásából merítettek.
Isten törvénye mellett ott volt a templom felséges épülete, amelyben Istent
imádták, valamint egy-egy kiemelkedő vezetőjük, mint amilyen Mózes, Józsué, a
bírák vagy Dávid király volt. Mindez azonban nem mentette meg a népet a
bukástól. A Dávid után következő királyok jó része hűtlenné lett Istenhez és
romlásba vezette az országot.
És
mivé lett a templom? Még bálványokat is elhelyeztek benne, míg végül Isten
engedte, hogy a babiloniak minden fenségessége ellenére elpusztítsák.
A
babiloni fogságból hazatérő zsidóság egyik legfontosabb feladatának tekintette
ugyan a templom felépítését, de tanultak a leckéből és tisztában voltak azzal,
hogy egy szent helyhez vagy épülethez való ragaszkodás, nem helyettesítheti az
Isten iránti hűséget. A templom továbbra is fontos szerepet töltötte be a
vallási életben, de megértették, hogy nem lehet ezzel bebiztosítani magukat.
Mivel a fogság utáni Izrael továbbra is perzsa uralom alatt élt és még hosszú
időn keresztül nem volt saját királya, így a vezetők szerepe sem volt már olyan
erőteljes, mint korábban. Az izraeliták az új erőforrásukat az Isten szavában
találták meg. Most már a templom és a vezetőik helyett, egyedül az Isten
törvénye volt az, amiben reménykedhettek.
Így
Isten Igéje, amit a Nehémiás hirdetett a nép számára, hatalmas erővel hatott a
hallgatókra. A Nehémiás vezetésével felépült kőfalnál is erősebb, védelmet és
biztonságot nyújtott a nép számára az Isten szava. Ettől kezdve a zsidóság
valóban, mint a „Könyv népe” lett ismerté az egész világon. Mivel továbbra is
idegen uralom alatt kellett élniük, ezért a politikai vezetés szerepe
másodlagossá vált a számukra. A templom, bármilyen fontos szerepet töltött is
be, de soha többé nem jelentette Isten jelenlétének garanciáját. Az izraeliták
ezért egyre buzgóbban tanulmányozták Isten törvényét és igyekeztek megtartani annak
szavait.
Nehémiás
példája nyomán egy új vezető típusa emelkedik ki, ez pedig az írástudóé. Az
írástudók a Szentírásban járatos tanítók és vezetők voltak. Izrael népe többé
már nem az uralkodóiban és nem is a vallási rituálékban látta erőforrását,
hanem Isten írott szavának tanulmányozásában és annak hirdetésében.
A
nép, amely Nehémiás könyvének a végén előttünk van, nagyon hasonlít ahhoz a
néphez, amellyel, 400 évvel később találkozunk, amikor Jézus színre lép. Maga
Jézus is, Nehémiáshoz hasonlóan kiváló szónok volt, aki vándortanítóként járva
az országot, minden alkalmat megragadott arra, hogy Isten Igéjét hirdethesse
népének. Talán nem véletlen az sem, hogy Nemémiás idején zárult le Isten
kijelentése. Nemémiás kortársra volt Malakiás próféta, aki az utolsó ószövetségi
könyv szerzője. Ezután egy négy évszázados prófétai csönd következett, ami
egészen Jézus eljöveteléig tartott. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése