2021. április 15., csütörtök

Adalékok a Bonyhádi Református Gyülekezet történetéhez (2. rész)

 

A református elemi iskola:

A legrégebbi írásos feljegyzés az 1652-es presbiteri jegyzőkönyvben olvasható a református iskolai tanítóról. Az itt élő evangélikusok és reformátusok 1765-ben közös iskolát létesítettek, 1786-ban azonban a református iskola 28 tanulóval már külön működött. Egy 1789-ben készült összeírásból kiderül, hogy az iskolát a Reformata Filialis Ecclesia tartotta fenn. Az oktatás nyelve magyar és német volt. Az 56 tanuló nevéből következtetve néhány fővel több volt a magyar, mint a német származású. A 40 éves iskolamester, Bálint Péter akkor 7. esztendeje szolgált Bonyhádon. Az 1868. évi Eötvös-féle népoktatási törvény értelmében a nemzetiségek saját nyelvükön tanulhattak. A bonyhádi református iskolában magyarul, a katolikus iskolában magyarul és németül, az evangélikus és zsidó iskolákban pedig németül folyt az oktatás. A Szász Károly dunamelléki református püspök 1889-ben tett látogatása utáni feljegyzésből megtudható, hogy „Az egészen alkalmas, csinos új padokkal s a szükséges taneszközökkel fölszerelt s a létszámhoz képest elég tágas szobában 20 fiú és 8 lány van együtt a tanításban jártas s[egéd]lelkész vezetése alatt. (…) A gyermekek nagyobb része német ajkú lévén hazulról, a magyarosodásra van a főfigyelem fordítva; mindent magyarul tanulnak; (…) a német gyermekek egész gyönyörűséggel törik a magyar szót (a szülők határozott kívánsága, hogy az iskola kizárólag magyar legyen).” A gyermekeket Sikó Ernő oktatta. 1904-ben Tolna vármegye tanfelügyelője az iskola bővítését, vagy új iskola építését szorgalmazta. Az egyházközségi közgyűlés a presbitériumot bízta meg az építkezés koordinálásával, melynek költsége 2000 koronát tett ki. A rossz állapotban lévő paplak felújítása és az iskola építése egyaránt feladattá vált. 1906-ban a presbitérium pályázatot írt ki a munkálatokra, melyet Fischer Péter nyert meg. Az 1910/11-es tanévtől baptisták is felvételt nyertek az iskolába. A haladási naplók adatai szerint német nevűek voltak. Előfordult egy-egy evangélikus német tanuló is. Új tanítói státuszról kellett gondoskodni 1912-ben, melyhez államsegélyt vettek igénybe. 1913-ban tanítói lakást építtettek. 1922-ben – Ravasz László püspök Bonyhádra látogatásakor – az iskola nyelve magyar, a segédnyelv a német volt. A nemzetiségi vidékeken – így Bonyhádon is – az 1923. évi, oktatást szabályozó rendelet három népiskolai típust írt elő. A bonyhádi református iskola C típusú, magyar tanítási nyelvű iskola volt, kötelező német nyelvoktatással. A nyolcosztályos általános iskola bevezetésével a gimnázium ‒ az evangélikus és református elemi népiskolával egyesülve ‒ 1946-ban létrehozta az Evangélikus Általános Iskolát, melynek Rózsa Sándor lett az igazgatója. 1948-ban nem kerülhette el az államosítást a nagy áldozatok árán fenntartott református iskola sem. Az intézmény tanulói létszáma: 1786 – 28, 1789 – 56, 1816 – 39, 1842 – 36, 1848 – 41, 1855 – 52, 1861 – 57, 1889 – 28, 1902 – 24, 1905 – 35, 1908 – 15 fő.

Források:

Knabel, Wilhelm: Geschichte Bonyháds (Bonnhards) von der Urzeit bis 1945 (München, 1972)

Kolta László: Bonyhád művelődéstörténete In: Tanulmányok Bonyhád történetéből (Bonyhád, 1987)

Presbiteri jegyzőkönyvek, Bonyhád

Püspöki vizitáció iratai: 1816., 1889., 1922. (Ráday Levéltár, Budapest)

Iskolai összeírások 1789. Tolna Megyei Önkormányzat Levéltára





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ökumenikus imahét - Bonyhád 2025

  Ökumenikus imahét - Bonyhád 2025   Nap 2025.01.20. Hétfő 2025.01.21. Kedd 2025.01.22. Sz...