100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 57.
Ezsdrás
– az újrakezdés
Olvasmány: Ezsd
1:1-11
„Sokan az idősebb papok, léviták és
családfők közül, akik még látták az első templomot, hangosan sírtak, amint a
szemük láttára rakták le ennek a templomnak az alapját, sokan pedig hangosan
ujjongtak és örvendeztek.” (Ezsd 3:12).
A
történelem során az erős hatalmak mindig is ellentmondásos viszonyban álltak a
vallással. Egyes kormányok támogatták a hitéletet, ám cserébe igyekeztek a
saját politikai céljaik érdekében manipulálni az egyházakat. Mások viszont,
mint pl. a sztálini Szovjetunió vagy a máig fennálló kommunista észak-koreai
rezsim, szigorúan fellépnek a vallással szemben és üldözik a hívőket. Csak
nagyon ritkán fordul elő, hogy egy totalitárius kormányzat nem avatkozik bele a
vallási életbe.
Az
asszír és a babiloni rezsim brutális elnyomása után a Perzsa Birodalom vallási
toleranciája nagy megkönnyebbülést jelentett a zsidóság számára. A Biblia
egyértelművé teszi, hogy Isten a pogány birodalmak uralkodóit is eszközként
használja a maga céljainak végrehajtásában. Először Círus perzsa királyról
hallunk, akiről így nyilatkozik Isten: „Én mondom Círust pásztoromnak, és ő minden kívánságomat
teljesíti, amikor azt mondja: Építsék föl Jeruzsálemet, és rakják le a templom
alapját!” (Ézs 44:28). Círus egyáltalán nem tartozott az Istent követő
királyok közé. Idegen, pogány népből származott, és a hatalmas Perzsa Birodalom
létrehozója volt.
Círus
egy politikai és katonai géniusz volt, aki egyesítette a médek és a perzsák
népét és így sikerült megdöntenie a babiloniak uralmát. Hatalomra jutása után a
kegyetlen babiloniakhoz képest egy egészen más politika jelent meg a világban,
ez volta a tolerancia. Círus ahelyett, hogy szétzúzta volna a kis államokat, legyilkolva
vagy deportálva azok lakosait és felszámolva vallásukat és identitásukat,
inkább toleranciát gyakorolva támogatta az etnikai kisebbségeket és mindenki
számára biztosította a vallásszabadságot. Így a babiloniak által korábban
elhurcolt zsidók számára is megengedte, hogy visszatérjenek hazájukba és
helyrealítsák a templomukat. A zsidóság számára nagy áldást jelentett ez a
politika, amint arról Ezsdrás könyve részletesen beszámol. Círus nemcsak
lehetővé tette a templom újjáépítését, de a babiloniak által elrabolt templomi
edényeket is visszaadatta, sőt anyagilag is támogatta a zsidók ügyét. Ezsdrás
története a következő perzsa uralkodó, Artahsasztá (más néven Artaxerxész)
perzsa király idején játszódik, aki nem csupán megengedte Ezsdrásnak, hogy
visszatérjen Jeruzsálembe, de különleges kísérőlevéllel bocsátotta útjára,
melyben küldetését támogatásáról biztosította. Amikor Artahsasztá anyagi
támogatást nyújtott a hazatérő zsidók számára, sőt biztonságos utazásukról is
gondoskodott, valamint adómenteséget garantált a templomi alkalmazottaknak,
bizonyára azt remélte, hogy elnyeri Isten jóindulatát. Az emberiség történelme
Isten kezében van. Ő bárkit fel tud használni tervei megvalósításában, még olyan
uralkodókat is, akik nem ismerik el hatalmát. Akár tud róla, akár nem, a föld
minden népe Isten tulajdona.
1.
Ezsdrás – az
újrakezdés
Ezsdrás
könyve egy névlistával kezdődik. Egy ilyen névsor, legyen az akár a
telefonkönyvben vagy éppen a Bibliában, meglehetősen unalmas olvasmány. Ám
Ezsdrásnál a nevek sajátos csoportosítása arról tanúskodik, hogy Isten törődött
a választott népével. Az izraeliták a két generáción átívelő babiloni fogság
alatt sem veszítették el nemzeti identitásukat. Számon tartották származásukat
és az izraeli családok, a városok, valamint a templomban végzett szolgálat
alapján a nemzeten belül elfoglalt helyüket. A hogyan az „Úr házának edényei”
fennmaradtak (Ezs 1:7), úgy maradt fenn a nép is, hogy egy napon ismét Isten
szolgálatába állhasson.
A
Perzsa Birodalom elfoglalta a hatalmas Babilont, és a zsidók hazatérhettek
őseik földjére. Ezsdrás könyve azzal kezdődik, hogy a hazatérő száműzöttek egy
földig rombolt, bozóttal benőtt romvárost találtak, amelyet mintegy 50 évvel
korábban a hatalmas babiloni sereg kifosztott és felégetett. Sokan kételkedtek
abban, hogy Jeruzsálem számára még van új kezdet. Csak kevesen mertek hinni
abban, hogy újra felépülhet a templom és újra lesz saját országuk. Bár Isten a
próféták által már korábban megígérte, hogy a fogság hetven évének letelte után
hazatérhetnek, és újra felépül Jeruzsálem, mindez azonban sokak számára túl
szépnek tűnt ahhoz, hogy igaz legyen. A Babilonban szétszóródott zsidóságból
így nem is tért mindenki vissza őseik földjére. A hazatérő foglyok képviselték
azt a kisebbséget, amely évtizedek múltán sem feledkezett meg szülőföldjéről.
Ők többre értékelték lelki örökségüket, mint házaikat és üzleti
vállalkozásaikat, amelyeket Babilonban építettek fel. Azon a helyen akartak
élni, amelyet Isten adott nekik. Bármilyen áldozatra hajlandók voltak ezért a
lehetőségért. Amikor hazaértek, első gondolatuk az volt, hogy újjáépítsék a
templomot, Isten házát.
Ezsdrás
könyve Izrael történetének új szakaszát nyitja meg. A toleráns Perzsa Birodalom
jóvoltából még a babiloniak által a jeruzsálemi templomból elrabolt templomi edényeket
is visszakapták a hazatérők.
Amikor
lerakták az új templom alapjait, üdvrivalgásuktól és hangos zokogásuktól zengett
a vidék. Számukra a templom az Istennel való találkozás helyét és egyben az új
kezdetet jelentette. Isten megnyitotta számukra az utat, ám a hazatérőknek nagy
elszántságra volt szükségük, hogy végig is menjenek rajta. Ezsdrás könyve
beszámol azokról a váratlan akadályokról, amelyekkel a hazatérőknek szembe
kellett nézniük. Először is ott voltak azok a környékbeli idegen származású
lakosok, akik a zsidók fogságba vitele után telepedtek le az elpusztult
vidékre. A szomszédos népek részéről bizony ellenséges fogadtatásban
részesültek a zsidók. Annyira, hogy a környéken élők ellenkampányba fogtak és a
zsidókat lázadással vádolva sikerült elérniük a perzsa hatóságoknál a
templomépítés folyamatának leállítását. Így a templom még további 20 évig
romokban hevert, amikor Haggeus és Zakariás próféta buzdítására végül újra
nekifogtak az építésnek. A másik nagy problémát a vegyes házasságok
jelentették, amelyek által a zsidóság kezdett összekeveredni a körülöttük élő
pogány népekkel, s ez már hitük fennmaradását veszélyeztette. Ezsrdás a pogány
feleségek elbocsátásának parancsával radikális és fájdalmas megoldást
kényszerített ki, amely azonban mély hitből és őszinte bűnbánatból fakadt.
2.
Ezsdrás, a
hazatérés krónikása
Bár
Ezsdrás könyve számos drámai eseményt megörökített, nézőpontja inkább a
történelmi krónikásé, aki sűrűn idéz korának hivatalos dokumentumaiból,
leveleiből és névsoraiból. Az olvasói fantáziájára bízza, hogy mit érezhettek a
fogságból hazatérők. Ezsdrás írása helyenként nehezen követhetőnek és száraznak
tűnhet, hacsak nem szánunk időt arra, hogy magunk elé képzeljük az általa leírt
jeleneteket. Ezsdrás könyvének fő
témája, az új kezdet. Isten új lehetőségeket nyitott meg az izraeliták előtt,
amelyeknek a megvalósítása azonban a környező pogány népek ellenállásába
ütközött. Isten népe két tűz közé került.
Ezsdrás életét tanulmányozva figyelhetjük meg, hogyan adott mintát a törvényhez
való megingathatatlan ragaszkodása éppúgy, mint a mélyen megélt személyes hite.
A
babiloni fogságba elhurcolt zsidók hetven éven keresztül idegen földön éltek.
Közülük némelyek, mint pl. Dániel, sokra vitték az idegen országban, magas
pozíciókba kerültek, de egyetlen igaz zsidó sem érezhette magát otthon
Babilonban. Emésztő vágyakozással tekintettek szülőföldjük felé és vágyakoztak
Isten temploma után.
A
Babilonba száműzött zsidók nem egyszerre tértek haza, hanem több hullámban. Ezsdrás
könyve a hazatérő zsidók első hullámának a történetét írja le. A látvány, ami
az első hazatérőket fogadta, elkeserítő volt. A város falai és házai romokban
hevertek, alig maradt olyan épület, amely lakható lenne. Isten temploma szintén
csupa rom és bozót.
A
hazatérők azonban azonnal munkához láttak. A templom újjáépítését tekintették a
legfontosabb feladatuknak. Minden szükséges forrás a rendelkezésükre állt,
hiszen a perzsák visszaadták az elrabolt templomi ezüst- és aranykincseket. A
templom alapkövének letételekor az egész nép üdvrivalgásban tört ki és hatalmas
ünnepet tartottak.
Az
örömkiáltásuk azonban hangos sírással vegyült. Az idősebb hazatérők, akik még
emlékeztek Salamon templomának pompájára, keservesen sírtak. A régi templom
romokban hevert, egy idegen hatalomtól kellett engedélyt kérniük az
újjáépítéshez, és az országuk korábbi területének csupán a töredékét kapták vissza.
Bizony mindenkinek látnia kellett, hogy nagyon messze kerültek Dávid és Salamon
király dicsőségétől. Ez pedig keserves sírásra és bűnbánatra indította a népet.
A
fogság előtti korban az izraeliták életét az ellenséges hadakkal való háborúzás
határozta meg, míg a fogság után a bűn és a lelki megalkuvás elleni küzdelem
került a középpontba. A perzsa uralkodó kegyelméből térhettek haza és az ő
engedélyével láthattak neki Jeruzsálem és a templom újjáépítéséhez. Politikai
függetlenségüktől megfosztva egyedül a vallásukba fogózkodhattak. Féltek, hogy
újra elkövetik azokat a hibákat, amelyek az ország pusztulásához vezettek.
A
fogságból hazatérő zsidók, akik a babiloni viszonylagos jólét helyett inkább a
romokban heverő Jeruzsálemet választották, nem a politikai hatalomtól, hanem
Istentől várták a segítséget. Soha ennyire nem várták a próféták által megígért
Messiás érkezését. Ez a várakozás, valamint az elszántság, amellyel Isten
törvényéhez ragaszkodtak, egészen Jézus koráig kitartott, amely Ezsdrás könyve utolsó
szavainak elhangzása után mintegy 450 évvel következett be.
3.
Ezsdrás, a
szív embere
Ezsdrás
tudta, hogyan érheti el a célját. Megvolt benne a rátermettség és a politika
iránti kellő érzékenység ahhoz, hogy el tudja nyerni a perzsa király
támogatását jeruzsálemi útjához. Egy kereskedő rámenősségével és egy diplomata
ügyességével tárgyalt annak érdekében, hogy rávegye a zsidó családfőket, hogy
tartsanak vele. Rendkívüli szervezőkepeségével és kitartásával pedig sikerült
megszervezni ezt a hosszú és igen veszélyes expedíciót.
Ezsdrás
azonban pap volt, aki elsősorban Istenben bízott. Mielőtt belevágott volna
terve végrehajtásába, előbb napokon át böjtölt és imádkozott. Ismerte és
megtartotta az Ószövetség törvényeit, de elsősorban az Istennel való mély és személyes
kapcsolatát igyekezett mindig megőrizni. Amikor a Szentírást tanulmányozta,
először mindig magára nézve alkalmazta azt, és csak azután másokra.
Az
Ezsdrás vezetésével hazaindulók csoportja, az első hazatérő foglyok után 80 évvel
érkezett meg Jeruzsálembe. A már ott élő zsidók beszámoltak Ezsdrásnak a
kialakult helyzetről. Elmondták, hogy az izraeliták egyre nagyobb számban
házasodnak össze a szomszédos népek leányaival. A hír hallatán Ezsdrás
megbotránkozása jeleként megszaggatta a ruháját. Bűnbánati imáját hallva az
izraeliták keserves sírásra fakadtak, majd elhatározták, hogy ezeket a vegyes
házasságokat felbontják, és elbocsátják az idegen asszonyokat és gyermekeiket
is. Ezsdrás ebben a felfokozott érzelmi állapotban is képes volt gyakorlatiasan
cselekedni, szigorúan és következetesen gondoskodni arról, hogy a nép végre is
hajtsa az elhatározását.
Miért
lépett fel Ezsdrás ennyire radikálisan a vegyes házasságokkal szemben, amikor
korábban pl. Ráháb és Ruth esetében arról olvasunk, hogy befogadták ezeket az
idegen származású nőket Izrael közösségébe? Ráháb és Ruth olyan zsidó vallásra
áttért asszonyok voltak, akik hitük őszintéségét tetteikkel is
bizonyították. Az ilyen áttérőket Izrael
népe Ezsdrás idején is szívesen látta, ahogy erre utalást is találunk: „meg
mindazok, akik hozzájuk csatlakozva elkülönültek az ország pogány népeinek a
tisztátalanságától, és az ÚRhoz, Izráel Istenéhez folyamodtak.” (Ezsd
6:21). Ezsdrás tehát csak azoknak a vegyes házasságoknak a felbontását
parancsolta meg, ahol a pogány fél nem volt hajlandó áttérni a zsidó vallásra.
Az ilyen vegyes házasságok ugyanis a hitbeli megalkuvásnak a magjait vetették
el, ami az egész nemzet fennmaradását veszélyeztette.
A
dolgok megértéséhez tudnunk kell azt, hogy abban az időben a házasság nem
pusztán magánügy volt. A házasság mindig politikai és vallási szövetséget is
létrehozott a két család között. A vegyes házasságok Izrael népét idegen
hitvilággal kötötték össze, hiszen Izrael szomszédjai bálványokat imádtak. Ezsdrás
jól tudta, hogy Izrael Istene magának követeli az első helyet népe szívében.
Izrael népe sohasem feledkezhet meg arról, hogy egyedülálló küldetéssel
rendelkezik. A mózesi törvények ezért
egyértelműen tiltották a pogányokkal való házasságkötést. Ezsdrás imádságából
kiderül, hogy ő elsősorban nem a törvény formaságait tartotta szem előtt, hanem
inkább az foglalkoztatta, hogy mi lakik a nép szívében. Látta, hogy az
izraeliták ugyanabba a hitbeli megalkuvásba esnek bele, amely miatt egykor
Isten a babiloni fogsággal sújtotta őket. Úgy tűnik nem tanultak semmit a
fogság hosszú évei alatt és képesek lennének eljátszani az újrakezdés utolsó
nagy esélyét is. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése