Dániel
– a király első embere
Olvasmány: Dán 1:20
„A király elbeszélgetett velük, de egy
sem akadt közöttük, aki olyan lett volna, mint Dániel, Hananjá, Mísáél és
Azarjá. Ők tehát a király szolgálatába álltak. Akármit kérdezett tőlük a
király, bölcsesség és értelem dolgában tízszer okosabbaknak találta őket egész
országa minden mágusánál és varázslójánál. Ott is maradt Dániel Círus király
uralkodásának első évéig.” (Dán 1:19-21).
A
fiatal Dánielre fényes jövő várt Jeruzsálemben. Nemcsak előkelő családból
származott, de ráadásul kiváló képességekkel rendelkezett. Amikor azonban a
babiloni seregek elpusztították Jeruzsálemet, sok más honfitársához hasonlóan
őt is fogságba hurcolták. Dániel tervei és álmai ekkor végleg szertefoszlottak.
Isten azonban gondoskodott róla. A babiloni király parancsba adta, hogy a
fogságba hurcolt zsidók közül válasszanak ki néhány tehetséges fiatalt, akik
majd a király szolgálatába állnak. Így került a tehetséges Dániel néhány más
hozzá hasonló zsidó fiatal emberel együtt a babiloni király udvarában. A
legmagasabb rangú királyi tisztviselőknek járó bánásmódban részesültek. Azonban
a zsidó fiatalemberek számára ez a helyzet mégsem volt olyan egyszerű és
könnyű. Képzésük része volt a varázslás, a mágia, a pogány istenek ismerete, az
idegen vallás és kultúra megismerése és átvétele. Majd annak az idegen
nagyhatalomnak szolgálatába kellet állniuk, amelyik elpusztította hazájukat.
Dániel,
akit elsodort a történelem fogataga, a szülőföldjétől távol, egy idegen hatalom
szolgálatában élet le az egész életét. Kiváló képességeinek és Istenbe vetett
erős hitének köszönhetően egészen a miniszterelnöki tisztségi jutott
Babilonban. Ám mindig idegen maradt. Minél magasabb hivatalba emelkedett, annál
inkább a rosszindulat céltáblájává vált. A babiloniak nehezteltek rá idegene
származása és politikai sikerei miatt, és cselszövésekkel próbálták csapdába
csalni, vagy hite megtagadására kényszeríteni. Nagy nyomás nehezedett Dánielre,
hogy a beilleszkedés érdekében engedjen az elveiből. Élete gyakran forgott
veszélyben. Volt, amikor a király az oroszlánok vermébe vetette, de Isten ott
is gondoskodott róla, angyalát küldet oda, aki bezárta az oroszlánok
száját. Egész életében tisztelettudóan
és szorgalmasa dolgozott. Hitében sohasem volt megalkuvó. Nem volt hajlandó
meghajolni még akkor sem, amikor halálos veszélybe került emiatt. Dániel élete
volt a legjobb példa arra, hogy miként élhet és szolgálhat valaki olyan
közegben, amelyben nem osztják, de még csak nem is tartják tiszteletben a
hitét. Dániel hitét látva előbb Nabukadneccar, majd Dárius király kiáltványt
küldött szét birodalmában, megparancsolva mindenkinek, hogy tartsák
tiszteletben Dániel Istenét.
Amikor
Dániel élete a végéhez közeledett, Isten egy olyan látomássorozatot adott neki,
amelyben szemléletes képekben fedte fel Dániel előtt a jövő történelmének
vázlatát. Dániel látomásaiban a szidó nép egy sor világbirodalom politikai
viharaiba kerül. Előre látta, hogy népek támadnak dühödten egymásra, birodalmak
emelkednek fel és buknak el egymás után.
1.
Az ellenség
szolgálatában
Dániel
próféta műve óriási történelmi léptékben mozog: világhatalmak jönnek és mennek,
de Isten örök alapot vetett népének. Ez magának Dánielnek, a fiatal, Babilonba
száműzött zsidó ifjúnak az életén látszik a legvilágosabban. Mindazok a
viszontagságok, amelyeken élete során átment, látni engedik, hogy isten még a
fogságban sem feledkezett meg választott népéről. Dániel az ellenség szolgálatában
állva még a pogányokat is meggyőzte arról, hogy Istené a dicsőség és a hatalom.
Ezékielnek volt a kortársa Júda babiloni száműzetésének az idején. Próféciái
arról szólnak, hogy Isten szerepet szánt a pogány birodalmaknak is a saját
népére vonatkozó tervében. A könyv első három fejezet Dániel és három barátja
fedhetetlenségét mutatja be. Habár királyi szolgálatra választották ki őket,
mégis ellenálltak a nyomásnak, hogy teljes mértékig idomuljanak pogány
környezetükhöz.
Dániel
a tehetségével és vezetői képességével már fiatalon felhívta magára a figyelmet.
Bizonyára kiváló államférfi válhatott volna belőle Júdában. Ám a babiloni
megszállás mindezt keresztülhúzta. Dánielt fogolyként hurcolják el idegen
földre. tehetségével azonban itt is kiemelkedik társai közül, így hamarosan a
királyi palotába kerül, a babiloni uralkodó szolgálatába. Sorsa Józsefére
emlékezett, aki szintén igen magas pozícióba került egy idegen birodalom
államigazgatásában. Dániel is úgy válik sikeressé, hogy közben nem enged erkölcsi
elveiből. Miközben egyre nagyobb sikereket ér el egy olyan közegben, amelyet a
törtetés és az intrika jellemez, szilárdan ragaszkodik saját vallási
meggyőződéshez.
A
babiloni királyi udvarba került szidó ifjaknak nem volt egyszerű a
helyzetük. Folyamatosan borotvaélen táncoltak,
hiszen egyszer kellet hitüket és hagyományaikat megtartva egy idegen
környezetbe beilleszkedniük. A babiloni főudvarmester, akinek a gondjaira
voltak bízva a zsidó ifjak, mindnet megtett azért, hogy „kimossa” a fiatalokból
saját kulturális és vallási örökségüket. Új, pogány neveket adtak nekik. Abban
az időben ugyanis nagy jelentőséget tulajdonítottak a neveknek, mert úgy
gondolták, hogy a név kifejez valamit az ember személyiségéből. A Bibliában
olvasunk arról, hogy Isten olykor új nevet adott egy-egy embernek, ha azt
akarta jelezni, hogy változás következik be az életében. Ám a Baltazár név,
amit a babiloniak ragasztottak Dánielre, korántsem volt Istentől való. A
babiloni Marduk isten egyik titulusából, a „Bel”-ből eredt. Dánielnek és társai
az idegen kultúrában élve bizonyos mértékig kénytelenek voltak alkalmazkodni a
környezetükhöz és az elvárásokhoz. De a nagy kérdés az volt, hogy hol van ennek
az alkalmazkodásnak a határa? A zsidó ifjakat ugyanis sok minden másra is rá
akarták kényszeríteni. Például bálványáldozatként felajánlott ételekkel és
borokkal traktálták őket. Továbbá a babiloni „diplomataképző” tanfolyam
tananyaga magába foglalta az asztrológiát, és a pogány kultúra és vallás minden
ismeretét is.
A
történetből úgy tűnik, hogy bár Dániel és három barátja sikerrel vette az
akadályokat, és kiválósságukkal bámulatba ejtettek mindenkit, és a király is
felismerte, hogy ez a négy ifjú bölcsességével és tudásával toronymagasan
felülmúlja minden kortársát, mindez azonban nem ment akadálymentesen. Saját
hitükhöz és kultúrájukhoz való ragaszkodásuk miatt számos esetben kerültek
konfliktusba környezetükkel, de Isten mindig velük volt és hűségükért
megáldotta és megszabadította őket a veszedelemből. Dániel és barátai az
ellenség szolgálatában is megmaradtak Isten hűséges követeinek, akik hitükkel
és becsületes munkájukkal Isten igazságáról tettek bizonyságot.
A
bibliai próféták történetében több példát is láthatunk arra, hogy miként
szolgálhatja valaki egyszerre Istent és az államhatalmat. Az egyik végletet
Ámósz és Illés képviseli, akik kívülállóként a társadalmi igazságtalanságokat
ostorozták. Más próféták viszont, mint amilyen például Jeremiás és Nátán is
volt, királyoknak adtak tanácsot, de ugyanakkor megtartották a tisztes
távolságot. Ézsaiás vagy Sámuel viszont hivatalos a királyi tanácsadóként
voltak jelen udvarban és végezték a szolgálatukat mindig az Isten igazságát
hirdetve. Dániel próféta példája azt
mutatja, hogy az ember akkor is megőrizheti tisztaságát, ha egy zsarnoki
rendszer keretein belül végzi a munkáját.
2.
A tűzpróba
Dániel
könyve olyan kalandos és izgalmas történeteket tartalmaz, amelyeket gyermekek
és felnőttek egyaránt szívesen olvasnak. Ilyen például az a történet, amikor Dániel
három társát a tüzes kemencébe vetik. A babiloni udvarba került három zsidó
ifjú kemény hitpróbán esi át. A befuvalkodott babiloni uralkodó kiad egy
öntömjénező rendeletet, amelyben parancsot egy toronyház méretű hatalmas szobor
elkészítésre, amit róla mintáztak, s ami élőt majd mindenkinek le kell
borulnia. Maga Dániel, aki ekkor valószínűleg diplomáciai küldetésben volt, nem
szerepel ebben a történetben. De nyílván való, hogy ha ott lett volna, ő is
ugyanazt az utat választotta volna, mint a három barátja, akik nem voltak
hajlandó engedelmeskedni a király rendeletének, mivel az ellentétben állt
hitükkel.
A
babiloni udvarban szolgáló zsidó ifjak kettős elkötelezettsége került itt nyílt
konfliktusba egymással. Döntéshelyzetbe kerültek, választanuk kellett a
babiloni király kérése és az Isten iránti hűségük között. Ha a király parancsa
szerint ők is leborulnak az aranyszobor előtt, akkor ez bálványimádás lenne.
Izrael népe pedig éppen a bálványimádás bűne miatt pusztult el és került
fogságba. Ha úgy döntenek, hogy a parancsnak engedve leborulnak a király
képmása előtt, akkor nem számíthatnak többé Istennek az áldásra. Dániel
barátainak megalkuvást nem ismerő válasza azt mutatja, hogy a babiloni fogság
valóban tisztító hatással volt a zsidóság új nemzedékére.
Dániel
könyve azért is olyan izgalmas olvasmány, mert Izrael történetének ebben a
meglehetősen bizonytalan időszakában Isten csodák egész sorával lépett közbe:
természetfeletti jelenségek különös álmok, kézírás a falon, szabadulás a tüzes
kemencéből és az oroszlánok verméből. Illés napjai óta nem tapasztalt Izrael
népe ezekhez fogható jeleket és csodákat. Dániel és barátai arra adnak példát,
hogy a hívő ember hitéért a legnagyobb árat, akár az életét is kész odaadni.
Isten iránti hűségük megrendíthetetlen. Függetlenül attól, hogy megmenti-e őket
Isten, vagy sem, ők kitartanak.
A
tüzes kemencében való próbatétel olyan eredményre vezet, amelyet a három bátor
zsidó ifjú a legmerészebb álmában sem remélhetett volna. Nemcsak túlélik a
megpróbáltatást, de ennek köszönhetően a zsidó vallás Nabukadneccár uralma
alatt az egész birodalomban toleranciát élvez.
3.
Az oroszlánok
vermében
Ez
a történet azzal a tudósítással kezdődik, hogy új uralkodó került az ország
élére. Dániel próféta figyelemreméltó képességeit jól mutatja, hogy idegenként
is olyan elismerést szerzett magának, hogy nemcsak két szeszélyes babiloni
uralkodó idején sikerült a királyi udvarban megmaradnia, de amikor a babiloni
birodalom bukása után a perzsák vették át az uralmat, őt továbbra is
megtarthatta pozícióját. Sőt Dániel szerepe tovább erősödött, az új uralkodó
ugyanis őt tette meg a Méd-Perzsa Birodalom főkormányzójává. A Dánielnek
alávetett többi kormányzó azonban ekkor cselszövést szőtt a megbuktatásra. Maga
Dániel ekkor már idős ember volt. A babiloni majd a perzsa államigazgatásban
eltöltött hat évtized után végül ő maga is hasonló helyzetbe kerül, mint annak
idején három barátja, akikre a tüzes kemence várt. Ekkor Dániel életében is
feloldhatatlan konfliktusba került egymással Isten törvénye és pogány uralkodó
parancsa. Az eltelte évek alatt Dániel sok mindenben kénytelen volt
kompromisszumot kötni. Zsidó kulturális öröksége sok részéről kénytelen volt
lemondani. Még a zsidó nevét is egy pogány névre változtatatták. Bár hitét nem
gyakorolhatta az előírások szerint a jeruzsálemi templomban, de Isten iránti
hűsége változhatatlan volt. Igyekezett mindazt megtartani a zsidó vallásos
szokásokból ami, csak lehetséges volt. Például naponta háromszor Jeruzsálem
felé fordulva imádkozott Istenhez. Ettől a szokásától a király új törvényével
dacolva, a halálos fenyegetés ellenére sem volt hajlandó eltérni.
Az
oroszlánok vermébe vetett Dániel története különös jelentőséggel bír a zsidóság
és a keresztyénség számára, hiszen a történelem ismétli önmagát. A Római Birodalom, a sztálini Szovjetunió,
vagy a náci Németország mind megpróbálta korlátozni vagy üldözni a vallást.
A
keresztyén egyház azonban a kegyetlen üldöztetések ellenére is erősödött és
növekedett. Azok közül, akiket a hitükért üldöztek nem mindenki élt át olyan
csodálatos szabadulást, mint Dániel, de ennek ellenére hűségesek maradtak
mindhalálig és nem tagadták meg hitüket. Ezek a hitükért mártírok arról
tanúskodottak a világ előtt, hogy az igaz hitet nem lehet elpusztítani, bármilyen
súlyos is a megtorlás.
Dániel
csodálatos módon megmenekült, és ez újabb csodához vezetett. A perzsa uralkodó
maga megy oda reggel az oroszlánveremhez, hogy lássa mi történt az Istenben
bízó Dániellel. Miután pedig meggyőződött róla, hogy Dániel életben van, mert
Isten elküldet angyalát és bezárta az éhes oroszlánok száját, a király kiáltvány
adott ki, amelyben elrendelte, hogy az országban mindenütt „Dániel Istenét”
féljék és tiszteljék: „Ő az élő Isten, aki megmarad mindörökké. Az
ő királysága megdönthetetlen, uralkodása végtelen. Ő megment, megszabadít,
jeleket és csodákat tesz égen és földön. Ő mentette meg Dánielt is az
oroszlánok karmából.” (Dán 6:27-28). Hamarosan pedig ugyanez a perzsa
birodalom, amely törvényben akarat betiltani a zsidó vallást, megengedi a zsidó
száműzötteknek, hogy hazatérjenek a szülőföldjükre és újjáépítsék a
templomukat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése